Ostatnie lata to naprawdę dobry czas dla polskiego rynku e-commerce. Jego wartość z roku na rok rośnie bardzo dynamicznie, obecnie sięgając około 120 miliardów złotych. Według najnowszego raportu Gemius zakupy w sieci cieszą się coraz większym zaufaniem konsumentów – aż 79% internautów kupuje przez Internet. Co jednak z pozostałą częścią? Kim są niekupujący online i dlaczego preferują tradycyjne kanały sprzedaży?
- 21% internautów nie robi zakupów przez Internet.
- Do najczęściej wymienianych powodów braku zaufania do e-sklepów należą: brak możliwości obejrzenia produktu przed zakupem, przyzwyczajenie do tradycyjnych zakupów i wysokie koszty dostawy.
- Odpowiednia optymalizacja sklepu internetowego może pomóc przekonać klientów do zakupów online.
Spis treści artykułu
„E-commerce w Polsce 2023” – kto nie kupuje w sieci?
Z pozoru mogłoby się wydawać, że zakupy w Internecie to dzisiaj codzienność. Postępująca digitalizacja naszego życia pozwala bez wychodzenia z domu wykonać większość czynności – zapłacić rachunki, umówić wizytę u lekarza, porozmawiać ze znajomym mieszkającym na drugim krańcu świata czy zaopatrzyć swoją lodówkę w niezbędne produkty.
Rozwój dziedziny e-commerce sprawia, że kupowanie w Internecie jest coraz bezpieczniejsze, wygodniejsze i szybsze. Jak się jednak okazuje, aż 21% polskich internautów wciąż nie miało z nim styczności. Dlaczego tak wiele osób nie robi zakupów online? Odpowiedź znajdziemy w raporcie Gemius „E-commerce w Polsce 2023”.
Źródło: Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2023”, https://tiny.pl/cpc5l.
Według badania, najwięcej niekupujących online jest wśród osób po 35. roku życia, mieszkających na wsi i w bardzo dużych miastach, których sytuacja finansowa określana jest jako średnia. Z jakiego powodu unikają zakupów w sieci? Ankietowani wskazywali najczęściej na:
- brak fizycznego kontaktu z produktem i możliwości obejrzenia go przed zakupem,
- brak możliwości porozmawiania ze sprzedawcą,
- przyzwyczajenie do zakupów stacjonarnych w tradycyjnych sklepach,
- obawy związane z dostawą i jej wysokie koszty,
- obawy o bezpieczeństwo płatności,
- ewentualne problemy w procesie zakupowym.
Jak przekonać niekupujących do zakupów online?
Na większość napotykanych przez użytkowników problemów sprzedawcy mogą mieć realny wpływ. Powinni oni zoptymalizować swoje sklepy internetowe, ułatwiając e-zakupy potencjalnym klientom. Na co zwrócić szczególną uwagę? Respondenci wskazali, że do kupowania w sieci mogłyby zachęcić ich:
- niższe koszty dostawy,
- konkurencyjne ceny produktów,
- szybsza dostawa,
- bezpieczne formy płatności,
- kody rabatowe,
- lepsze warunki gwarancji.
Jak możesz zauważyć, dwa pierwsze czynniki związane są bezpośrednio z ceną – konsumenci nie chcą płacić w Internecie więcej niż w sklepie stacjonarnym. Nawiązując dobre relacji biznesowe z hurtowniami oraz kurierami, sprzedawcy mogą zaoferować klientom konkurencyjne ceny produktów oraz niższe koszty wysyłki. Dodatkowo, integrując swój sklep z Paczkomatami InPost, Paczką w Ruchu oraz Pocztą Polską, umożliwiają im łatwy i wygodny sposób odbioru zamówienia w modelu click & collect.
Zapewnienie bezpieczeństwa transakcji to jeden z najważniejszych aspektów prowadzenia działalności e-commerce. Nic więc dziwnego, że wysoki odsetek e-konsumentów zwraca uwagę na stosowane w sklepach technologie ochrony danych. Certyfikat SSL to dzisiaj podstawa, bez której nie powinien funkcjonować żaden sklep internetowy. Równie ważne jest zapewnienie klientom dostępu do najpopularniejszych form płatności – szybkich przelewów, kart płatniczych czy transakcji BLIK. Takie możliwości daje m.in. bramka Sky-Pay.
Sprawdzonym sposobem na to, by skłonić konsumentów do e-zakupów, są akcje promocyjne, kody rabatowe i programy lojalnościowe. To właśnie dzięki nim sklep internetowy zyska nowych odbiorców. Budowanie wiarygodnej i autentycznej marki w sieci to klucz do sukcesu w branży e-commerce.
Kim są polscy internauci, którzy robią zakupy w sieci?
Aby lepiej zrozumieć, kto i dlaczego nie kupuje w Internecie, warto poznać bliżej także tych, dla których e-commerce jest chlebem powszednim. Omawiany raport wskazuje, że odsetek Polaków robiących zakupy w sieci wzrósł w porównaniu do poprzedniego badania. Aktualnie wynosi aż 79% i obejmuje przede wszystkim mieszkańców dużych miast o średnim i wyższym wykształceniu. Co ciekawe, na zakupy w Internecie częściej decydują się osoby powyżej 35. i 50. roku życia niż konsumenci z grup wiekowych 15-24 i 24-34.
Ważne jest także to, że dla większości kupujących Internet stał się kanałem pierwszego wyboru przy poszukiwaniu różnych produktów i informacji na ich temat. Najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym w procesie zakupów online jest z kolei smartfon.
Raport „E-commerce w Polsce 2023” przygotowała firma Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu i Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI na reprezentatywnej próbie 1608 internautów mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano na przełomie czerwca i lipca 2023 r.
Sky-Shop pomoże Ci przyciągnąć konsumentów kupujących i niekupujących przez Internet!
Zastanawiasz się, kim są konsumenci niekupujący w sieci i co mogłoby ich skłonić do zmiany przyzwyczajeń? Skorzystaj z powyższych wskazówek i dostosuj swój e-sklep do potrzeb potencjalnych klientów. Pomoże Ci w tym oprogramowanie Sky-Shop, w którym zadbasz o tanią i szybką dostawę, przyjazne metody płatności, bezpieczeństwo transakcji oraz atrakcyjne programy lojalnościowe!