Sky-Shop Blog Sklep internetowy Płatności Na czym polega płatność za pobraniem? Poznaj tę formę przesyłki kurierskiej!

Na czym polega płatność za pobraniem? Poznaj tę formę przesyłki kurierskiej!

Sklep internetowy
8 min

Przesyłka pobraniowa stanowi popularne rozwiązanie oferowane przez firmy kurierskie i pocztowe. Cieszy się sporym uznaniem wśród konsumentów, którzy nie chcą płacić za zakupy online przed faktycznym otrzymaniem towaru i jego weryfikacją. Niemal każdy sklep internetowy powinien więc udostępniać swoim klientom taką formę wysyłki. Chcesz dowiedzieć się o niej więcej? Zapoznaj się z naszym kompleksowym poradnikiem!

Co to jest przesyłka za pobraniem?

Wybierając paczkę za pobraniem, klient płaci za zakupiony towar i dostawę dopiero w momencie doręczenia przesyłki. Zazwyczaj reguluje należność gotówką, choć firmy kurierskie akceptują już także płatności kartą, a nawet BLIKiem. Takie rozwiązanie pozwala konsumentowi sprawdzić zawartość paczki przed jej opłaceniem. Odbiorca nie musi ponosić żadnych kosztów, dopóki nie upewni się, że zamówione produkty spełniają jego oczekiwania. Wysyłki pobraniowe znajdują więc szerokie zastosowanie zwłaszcza w przypadku artykułów personalizowanych lub delikatnych, które mogą wymagać weryfikacji przy dostarczeniu.

Jak działa płatność za pobraniem w przypadku sprzedawcy?

O ile dość łatwo zrozumieć, jak działa wysyłka paczki za pobraniem w przypadku odbiorcy, o tyle perspektywa nadawcy wymaga nieco innego spojrzenia. Jeśli klient e-sklepu wybierze taką metodę płatności, sprzedawca musi nadać do niego towar i liczyć się z tym, że zapłatę za niego otrzyma ze sporym opóźnieniem. W momencie dostarczenia paczki adresat wręczy pieniądze kurierowi, a ten przekaże należną kwotę sprzedawcy, potrącając jedynie koszty przesyłki. Termin zwrotu zależy od warunków umowy podpisanej z przewoźnikiem i może wynieść od kilku do nawet kilkunastu dni roboczych.

paczka za pobraniem - co to znaczy?

Co więcej, opcja płatności za pobraniem jest zazwyczaj dodatkowo płatna. Podczas gdy jedne firmy mogą stosować stałe stawki, inne doliczają określony procent do kwoty towaru. Kurierzy ustalają też najczęściej pewne limity w stosunku do maksymalnej wartości takich paczek. Jako sprzedawca musisz mieć więc świadomość, że nie każdy produkt nadasz do klienta przesyłką pobraniową.

Aby zaoferować swoim klientom usługę płatności za pobraniem, skorzystaj z platformy Sky-Shop, która posiada wbudowane integracje z systemami najpopularniejszych przewoźników. Dzięki takiemu rozwiązaniu nadasz paczkę pobraniową m.in. w DHL, DPD, FedEx, InPost, GLS itd.

👉 Dowiedz się, jakich kurierów wybrać.

Zalety płatności za pobraniem

Skoro wiesz już, czym jest płatność za pobraniem, pora przyjrzeć się bliżej jej zaletom. Takie rozwiązanie niesie ze sobą liczne korzyści zarówno dla sprzedawcy, jak i dla kupującego. O czym mowa?

  • Bezpieczeństwo transakcji – płatność przy odbiorze zabezpiecza interesy obu stron umowy. Klient reguluje należność za towar dopiero w momencie otrzymania paczki, zyskując pewność, że dostał to, za co płaci. Jeśli produkty nie spełniają jego oczekiwań lub są niezgodne z opisem, kupujący może odmówić ich przyjęcia, a co za tym idzie, uniknąć ryzyka utraty lub zamrożenia gotówki. Sprzedawca ma z kolei pewność, że otrzyma pieniądze za towar, gdyż płatność jest pobierana przez kuriera lub listonosza z chwilą jego dostarczenia. Obie strony transakcji zabezpieczają się więc przed oszustwami.
  • Zwiększenie zasięgów sklepu – udostępniając klientom przesyłki za pobraniem, właściciel sklepu internetowego dociera do osób, które nie używają szybkich przelewów i innych metod płatności online. Pozwala mu to poszerzyć grupę docelową o konsumentów chętnie rozliczających się w gotówce. Mogą to być na przykład seniorzy lub niektórzy mieszkańcy obszarów wiejskich.
  • Budowa pozytywnego wizerunku – kurier za pobraniem ma również tę zaletę, że pozwala sprzedającemu budować pozytywny wizerunek wśród klientów. Jest to rozwiązanie, które zyskuje coraz większą popularność i charakteryzuje nowoczesne sklepy wychodzące naprzeciw potrzebom konsumenckim. Warto skorzystać z tej opcji, aby zapewnić swoim klientom jak najszerszy zakres możliwości.

Wady wyboru płatności za pobraniem

Koncentrując się na korzyściach z wyboru płatności za pobraniem, powinieneś mieć też na uwadze jej wady. O niektórych wspomnieliśmy już wcześniej. Chodzi przede wszystkim o:

  • Wyższy koszt wysyłki za pobraniem – w przypadku większości przewoźników ceny przesyłek za pobraniem są zauważalnie wyższe od przedpłaconych. Nadawca obciążany jest więc dodatkowymi kosztami, które może pokryć we własnym zakresie lub doliczyć do zakupów klienta. W tym pierwszym scenariuszu obniża swoje zyski, a w tym drugim ryzykuje, że odstraszy kupujących mniej przystępnymi cenami.
  • Ryzyko nieprzyjęcia przesyłki – jeśli po złożeniu zamówienia klient odmówi odbioru paczki, zostanie ona odesłana z powrotem do nadawcy, który teoretycznie będzie musiał pokryć koszty ponownej dostawy. Oferując swoim klientom na przykład odzież czy obuwie, narazi się też na straty z tytułu zwrotów. Więcej o tych przypadkach piszemy w dalszej części poradnika.
  • Brak elastyczności dla kupującego – jeśli podczas składania zamówienia klient wybierze płatność za pobraniem, musi przygotować się na wizytę kuriera. Oznacza to, że w określonym terminie powinien być pod wskazanym adresem i dysponować gotówką niezbędną do uregulowania należności. Taką decyzję podejmuje oczywiście świadomie, ale może ona znacząco ograniczyć jego swobodę.

Co się dzieje w przypadku nieodebrania wysyłki za pobraniem?

Jeśli kupujący nie odbiera paczki, kurier może spróbować dostarczyć ją ponownie. W przypadku niepowodzenia kolejnym krokiem jest już zwrot przesyłki do nadawcy, który naraża się tym samym na niepotrzebne koszty. Aby ich uniknąć, powinien on zawrzeć w regulaminie 2 zapisy:

  • Uwzględnienie prawa do odstąpienia od umowy (wynikającego z art. 395 k.c.) w przypadku, gdy jedna ze stron nie wykona należycie jej warunków – np. nie dokona odbioru przesyłki w zaznaczonym terminie.
  • Zastrzeżenie co do momentu przeniesienia własności – powinno ono nastąpić dopiero wtedy, gdy klient zapłaci kurierowi za produkty i dostawę. Dzięki niemu sprzedawca zachowa prawo do dysponowania zawartością przesyłki.

👉 Sprawdź, jak napisać regulamin sklepu internetowego.

Jedyną sytuacją, w której sprzedawca zobowiązany będzie do poniesienia dodatkowych kosztów, jest zwrot towaru przez klienta. Można go jednak uznać dopiero po otrzymaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość. Od chwili otrzymania formularza sprzedawca ma 14 dni na zwrot środków – musi wówczas oddać klientowi kwotę równą wartości zwróconych produktów i najtańszej formy dostawy (nawet, jeśli kupujący wybrał droższą).

W innych przypadkach nieodebrania przesyłki – jeśli tylko uwzględniłeś w regulaminie wspomniane zapisy – do dyspozycji masz następujące rozwiązania:

  • Wyjaśnienie sytuacji z kurierem i/lub klientem – w trakcie dostawy może dojść do wielu różnych komplikacji, takich jak uszkodzenie przesyłki czy problemy komunikacyjne między kurierem a klientem. Jeśli masz czas, aby się tym zająć, spróbuj porozumieć się z obydwiema stronami i wypracować satysfakcjonujące rozwiązanie.
  • Żądanie należytego spełnienia warunków umowy kupna-sprzedaży – możesz domagać się np. odbioru zamówienia przez klienta, zapłaty za nie oraz pokrycia kosztów wysyłki nieodebranej paczki (jeśli nie będziesz miał możliwości ponownej sprzedaży tego samego produktu innemu klientowi, np. z uwagi na jego personalizację).
  • Wniosek o osobisty odbiór zamówienia, zapłatę i pokrycie kosztów wysyłki – jeśli klient nie pozostawia Ci innego wyjścia, na podstawie umowy możesz zażądać od niego odbioru zakupionych produktów i uregulowania wszelkich należności w wyznaczonym terminie.
  • Odstąpienie od umowy kupna-sprzedaży – taką decyzję możesz podjąć, kiedy klient nie spełni warunków postawionych mu w poprzednim kroku, lub od razu (jeśli chcesz jak najszybciej wprowadzić produkty do ponownej sprzedaży i odzyskać poniesione koszty).

👉 Pobierz nasz e-book Poradnik prawny dla sklepu internetowego.

Kiedy warto wybrać płatność za pobraniem?

Płatność za pobraniem daje wiele korzyści obu stronom umowy kupna-sprzedaży. W niektórych przypadkach sprawdza się jednak lepiej niż w innych. Kiedy warto skorzystać z wysyłki tego typu?

Z perspektywy sprzedawcy:

  • kiedy chce poszerzyć grono potencjalnych klientów,
  • kiedy wchodzi na rynek i pracuje nad wiarygodnością marki,
  • kiedy buduje sobie przewagę w bardzo konkurencyjnym środowisku.

Z perspektywy kupujących:

  • kiedy nie mają konta w banku lub nie chcą korzystać z płatności bezgotówkowych,
  • kiedy zamierzają przetestować nowy sklep internetowy,
  • kiedy mają podejrzenia co do sprzedawcy i nie chcą ryzykować utraty pieniędzy.

Czym jest paczka pobraniowa i kiedy warto z niej korzystać? Podsumowanie

Usługa płatności za pobraniem to jedna z opcji, które konsumenci wykorzystują coraz chętniej. Jest dziś właściwie dostępna we wszystkich firmach kurierskich. Znając wady i zalety takiego rozwiązania, powinieneś wdrożyć je także we własnym sklepie internetowym. Pomoże Ci w tym platforma Sky-Shop, wyposażona w gotowe integracje z systemami najpopularniejszych w Polsce przewoźników.

4.56 avg. rating (91% score) - 9 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.