Sky-Shop Blog Sklep internetowy Pomysł na sklep internetowy Sprzedaż suplementów diety przez internet – wszystko, co musisz wiedzieć

Sprzedaż suplementów diety przez internet – wszystko, co musisz wiedzieć

Sklep internetowy
14 min

Sklepy internetowe z suplementami diety cieszą się coraz większą popularnością wśród konsumentów, dzięki dostępności produktów oraz wygodzie zakupów. Również myślisz o rozpoczęciu takiej działalności? Dowiedz się, jakie wymagania musisz spełnić, skąd pozyskać towar oraz jak prowadzić skuteczną sprzedaż suplementów diety przez internet.

Dlaczego warto sprzedawać suplementy diety przez internet?


Według danych PMR zawartych w raporcie „Rynek suplementów diety w Polsce 2020. Prognozy rozwoju na lata 2020-2025” wartość segmentu suplementów zwiększa się, a lata pandemiczne wspomogły dynamikę wzrostu w tym sektorze. Wśród czynników, które się do tego przyczyniły, największy udział miały wzrost świadomości społeczeństwa co do suplementów i diety oraz zdrowego stylu życia, a także poprawa sytuacji ekonomicznej konsumentów.

Sprzedaż suplementów diety

Raport PMR „Rynek suplementów diety w Polsce 2020. Prognozy rozwoju na lata 2020-2025”

Jednocześnie – ze względu na wygodę i dostępność – coraz popularniejsze staje się kupowanie suplementów diety przez internet. Wśród osób nabywających tego typu produkty dominują ludzie młodzi, którzy bardzo chętnie robią zakupy w sieci.

Sprzedaż suplementów przez internet

Raport PMR „Rynek suplementów diety w Polsce 2020. Prognozy rozwoju na lata 2020-2025”

Jakie wymagania trzeba spełnić, sprzedając suplementy przez Internet?


Według art. 3 ust. 3 pkt 39 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia suplement diety to „środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny, pojedynczych lub złożonych […]”.

Suplementy diety kwalifikowane są zatem jako środki spożywcze, a nie leki, jednak ich sprzedaż obwarowana jest pewnymi regulacjami. Zatem zanim zaczniesz prowadzić sklep internetowy z suplementami, musisz spełnić kilka wymagań.

1. Wpis do rejestru zakładów podlegających kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej

Jeśli chcesz prowadzić sprzedaż suplementów przez internet, zgodnie z art. 63 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia powinieneś złożyć wniosek o wpis do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Taki wniosek musisz złożyć we właściwym urzędzie 14 dni przed rozpoczęciem działalności.

2. Odpowiednie oznakowanie produktu

Suplementy diety powinny być odpowiednio opisane. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 9 października 2007 r. w sprawie składu i oznakowania suplementów diety podstawowe informacje, które powinny znaleźć się na opakowaniu produktu to:

  • określenie „suplement diety”,
  • nazwa kategorii substancji odżywczych lub substancji charakteryzujących produkt lub wskazanie charakteru tych substancji,
  • porcja produktu zalecana do spożycia w ciągu dnia,
  • ostrzeżenie dotyczące nieprzekraczania zalecanej porcji do spożycia w ciągu dnia,
  • stwierdzenie, że suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety,
  • stwierdzenie, że suplementy diety powinny być przechowywane w sposób niedostępny dla małych dzieci.

Dodatkowo informacje na temat suplementów powinny być dostępne dla konsumenta jeszcze przed dokonaniem zakupu. Według rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, w opisie produktu na stronie powinny się znaleźć:

  • nazwa żywności,
  • wykaz składników,
  • składniki lub substancje pomocnicze w przetwórstwie powodujące alergie lub reakcje nietolerancji,
  • ilość określonych składników lub ich kategorii,
  • ilość netto żywności,
  • data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia,
  • specjalne warunki przechowywania lub użycia,
  • nazwa i adres podmiotu odpowiedzialnego za produkt,
  • instrukcja użycia, w przypadku gdy w razie braku takiej instrukcji odpowiednie użycie danego środka spożywczego byłoby utrudnione,
  • w określonych przypadkach (wskazanych w art. 26 rozporządzenia) kraj i miejsce pochodzenia produktu,
  • rzeczywista zawartość alkoholu, jeśli środek spożywczy zawiera więcej niż 1,2% alkoholu objętościowo,
  • informacja o wartości odżywczej.

Poza opisem na stronie takie informacje powinieneś udostępnić również w momencie dostawy. Jeśli nie znajdują się one na opakowaniu lub etykiecie produktu, jako sprzedawca musisz zadbać o ich umieszczenie na folderach lub ulotkach informacyjnych.

Twój sklep w 30 minut!

Postaw na oprogramowanie Sky-Shop wspierające sprzedaż!

  • Dostosuj wygląd sklepu w prostym kreatorze
  • Aktywuj potrzebne funkcje i integracje
  • Korzystaj z nieograniczonej pomocy
Załóż sklep bezpłatnie!

Szczegółowe zasady określające odpowiednie znakowanie suplementów diety znajdziesz również w poniższych dokumentach:

  • ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
  • rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 r. w sprawie znakowania środków spożywczych,
  • rozporządzenie (WE) Nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności,
  • rozporządzenie Komisji (UE) Nr 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiające wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności, innych niż oświadczenia odnoszące się do zmniejszenia ryzyka choroby oraz rozwoju i zdrowia dzieci.

3. Zgoda Głównego Inspektora Sanitarnego na wprowadzenie do obrotu nowego produktu

Jeśli wprowadzasz po raz pierwszy do obrotu handlowego suplement diety, musisz złożyć odpowiedni wniosek do GIS. W zgłoszeniu powinny się znaleźć następujące informacje:

  • nazwa produktu i producenta,
  • wzór oznakowania w języku polskim,
  • postać produktu, w jakiej będzie wprowadzony do obrotu,
  • kwalifikacja/rodzaj środka spożywczego przyjęta przez podmiot działający na rynku spożywczym,
  • skład ilościowy i jakościowy,
  • imię i nazwisko albo nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu powiadamiającego o pierwszym wprowadzeniu do obrotu.

Dodatkowo Główny Inspektorat Sanitarny w toku prowadzonego postępowania może zobowiązać Cię do złożenia dodatkowych dokumentów, np. opinii jednostki naukowej lub opinii Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Jakie PKD wybrać, sprzedając suplementy?


Przy zakładaniu własnej działalności, jaką jest sprzedaż suplementów przez internet, powinieneś określić jej PKD. Wybrane oznaczenie musi jak najlepiej opisywać wybrany przez Ciebie zakres działalności. Pamiętaj, że możesz posłużyć się kilkoma kodami.

W przypadku sklepu internetowego z suplementami zwróć uwagę na:

  • 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet – podstawowy kod dla sklepów internetowych,
  • 46.17.Z – działalność agentów zajmujących się sprzedażą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych,
  • 47.29.Z – sprzedaż detaliczna pozostałej żywności prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
  • 47.78.Z – sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
  • 47.11.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych.

Skąd brać towar do sklepu internetowego z suplementami diety?


Następnym krokiem do założenia w pełni działającego sklepu internetowego z suplementami  jest pozyskanie towaru. Według danych z raportu PMR największe pod względem wartości sprzedaży kategorie suplementów diety to:

  • probiotyki,
  • magnez,
  • preparaty na kości i stawy,
  • preparaty multiwitaminowe i wielominerałowe.

Jeśli sam nie jesteś producentem tego typu produktów, powinieneś rozpocząć współpracę z dostawcą suplementów. W tym przypadku masz do wyboru dwa modele.

Zakup suplementów u producenta lub w hurtowni

Pierwszą opcją jest zamówienie towaru u producenta. Nawiązując współpracę z wybraną hurtownią lub producentem, upewnij się, że oferowany przez nią asortyment spełnia odpowiednie wymogi. Tak jak pisaliśmy, w przypadku nowych produktów niezbędne jest również uzyskanie zgody GIS-u.

Możesz również sprzedawać produkty pod marką własną. Rozwiązanie private label polega na sprzedawaniu artykułów produkowanych przez inne przedsiębiorstwo, które oznacza je wykreowaną przez Ciebie marką.

Pamiętaj także, że przy suplementach powinieneś zadbać o odpowiednie warunki magazynowania towaru – w szczególności zgodę sanepidu na przechowywanie i wysyłanie produktów żywnościowych w oryginalnych opakowaniach oraz odpowiednią temperaturę przechowywania.

W Sky-Shop znajdziesz szeroką ofertę gotowych integracji z hurtowniami oferującymi suplementy diety. Umożliwiamy również wykonanie integracji z dowolną wskazaną przez Ciebie hurtownią, jeśli dysponuje plikiem z asortymentem w formacie XML, CSV lub JSON.

Dropshipping suplementów diety

Jeśli nie masz możliwości magazynowania towaru lub nie chcesz zajmować się logistyką z tym związaną, możesz zacząć sprzedaż suplementów diety w modelu dropshippingu. W ten sposób unikniesz problemów związanych z wymogami dotyczącymi przechowywania produktów i będziesz mógł skupić się na samym procesie sprzedaży.

W tym modelu magazynowanie oraz wysyłka produktów spoczywają po stronie hurtowni. Płacisz za towar, dopiero kiedy klient Twojego sklepu złoży zamówienie, dlatego nie ponosisz ryzyka związanego z wydaniem dużych kwot na zakup artykułów do sklepu.

W przypadku modelu dropshipping również musisz pamiętać o spełnieniu opisanych wyżej wymogów prawnych, w tym otrzymaniu wpisu do rejestru zakładów podlegających kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Zwróć również uwagę na to, aby odpowiednio dobierać pośredników, którzy powinni przestrzegać regulacji sanepidu.

Zintegruj Twój sklep z hurtowniami dropshippingowymi!

Jak założyć sklep internetowy z suplementami diety?


Jeśli zdecydowałeś się na sprzedaż suplementów diety w internecie, musisz znaleźć platformę, która Ci to umożliwi. Dobrym rozwiązaniem będzie własny sklep internetowy. Na początku wykup domenę oraz zadbaj o formalności związanych z zakładaniem firmy. Następnie wybierz oprogramowanie dla Twojego sklepu.

Sprawdź również nasz artykuł o tym Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą!

W Sky-Shop możesz założyć darmowe konto i przez 14 dni testować możliwości oprogramowania. Korzystając z naszego systemu, uruchomisz sklep szybko i bez pomocy programisty. Krótki koszyk zakupy oraz przejrzysta karta produktów sprawią, że klienci będą chętniej dokonywali zakupów. Dodatkowo masz możliwość integracji z hurtowniami, firmami kurierskimi, porównywarkami cen, portalami aukcyjnymi i marketplace’ami oraz narzędziami e-commerce.

👉 Zobacz kompleksowy poradnik, jak założyć sklep internetowy.

Wybierz najlepsze rozwiązania dla sklepu internetowego z suplementami

Twój sklep internetowy powinien posiadać wszystkie funkcje, które wspierają proces zakupowy na każdym etapie. W Sky-Shop możesz liczyć na liczne rozwiązania zaprojektowane z myślą o branży health and beauty. Dzięki nim zaprezentujesz swoje produkty w przemyślany sposób i przyciągniesz nowych klientów.

Skorzystaj z funkcji wspierających sprzedaż w sklepie z suplementami, wśród których znajdziesz m.in:

  • warianty produktów,
  • możliwość tworzenia zestawów,
  • moduł bloga,
  • rekomendacje,
  • wyszukiwarkę z podpowiedziami.

Sprawdź rozwiązania dla branży health and beauty dostępne w Sky-Shop!

Jak sprzedawać suplementy diety przez internet?


Założenie sklepu internetowego to dopiero pierwszy krok. Rynek e-commerce staje się coraz bardziej konkurencyjny, dlatego musisz skoncentrować się na działaniach, które pomogą Ci odnieść sukces. Sprawdź, o jakie elementy powinieneś szczególnie zadbać, jeśli chcesz prowadzić skuteczną sprzedaż suplementów przez internet.

Szata graficzna sklepu internetowego

Pierwsze wrażenie ma ogromne znaczenie – także dla internetowego klienta. Zadbaj zatem, aby Twoja strona wyglądała profesjonalnie i przejrzyście. Grafikę dopasuj do specyfiki Twojego sklepu. Inaczej powinna wyglądać oprawa wizualna strony z suplementami dla sportowców, a inaczej z naturalnymi specyfikami.

W Sky-Shop w prosty sposób samodzielnie dopasujesz wygląd sklepu za pomocą intuicyjnego kreatora. Możesz również skorzystać z gotowych szablonów lub indywidualnej grafiki.

Kategorie w sklepie internetowym

Aby ułatwić klientom nawigację na stronie głównej, wprowadź do sklepu kategorie. Dzięki temu odbiorcy łatwiej znajdą produkty, które ich interesują. Dodatkowo warto również stworzyć dobre opisy do kategorii, które nie tylko pomogą w pozycjonowaniu sklepu, ale będą także stanowić pomoc w wyborze dla klientów.

👉 Zobacz, jak zbudować drzewo kategorii w sklepie internetowym.

Karta produktu

Dobrze skonstruowana karta produktu nie tylko pomoże w dostarczeniu klientom wyczerpujących informacji o produkcie, ale także zachęci do zakupu. W przypadku suplementów diety szczególnie skup się na wyróżnionej specyfikacji i wyczerpującym opisie – o tym, co powinien zawierać, pisaliśmy powyżej.

Warto też zadbać o zamieszczenie formularza do zadawania pytań, dzięki któremu będziesz mógł szybko rozwiać ewentualne wątpliwości klientów dotyczące produktu. Ważnymi elementami są również opinie innych kupujących oraz panel z rekomendacjami podobnych artykułów. Pomogę one odbiorcom w podjęciu decyzji o zakupie.

👉 Dowiedz się więcej na temat karty produktu w sklepie internetowym.

Dostawa i płatność

Klienci, którzy decydują się na zakup suplementów diety przez Internet, robią to głównie ze względu na wygodę. Powinieneś zatem zadbać o to, aby umożliwić im skorzystanie z preferowanych metod dostawy oraz systemów szybkich płatności. Dzięki temu zminimalizujesz liczbę porzuconych tuż przed dokonaniem zakupu koszyków.

Zintegruj Twój sklep z systemami płatności w Sky-Shop! 

Obsługa klienta

W przypadku sprzedaży suplementów diety powinieneś liczyć się z tym, że Twoi klienci będą chcieli uzyskać jak najwięcej informacji o produktach. Musisz zatem udostępnić im kanały, które w pozwolą im na szybki kontakt, jak e-mail, infolinia czy live czat. Twoje odpowiedzi powinny być rzeczowe oraz profesjonalne i pokazywać, że jesteś ekspertem w branży.

Zadbaj również o takie elementy, jak podawanie informacji o statusie zamówienia, przejrzyste zasady działania sklepu oraz składania reklamacji i dokonywania zwrotu. Dzięki temu stworzysz miejsce przyjazne dla klientów, którzy będą chętnie wracać do Twojego sklepu.

👉 Dowiedz się więcej na temat obsługi klienta w sklepie internetowym.

Marketing sklepu internetowego z suplementami diety

Przy działaniach promocyjnych zwróć uwagę na to, aby były one etyczne oraz zgodne z obowiązującym prawem. Według art. 27 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia:

„Oznakowanie, prezentacja i reklama suplementów diety nie mogą zawierać informacji stwierdzających lub sugerujących, że zbilansowana i zróżnicowana dieta nie może dostarczyć wystarczających dla organizmu ilości składników odżywczych”.

Pamiętaj też, że suplementy diety to nie leki, dlatego nie można im przypisywać właściwości zapobiegania chorobom lub ich leczenia.

Jak zatem prowadzić skuteczne działania promocyjne? W pierwszej kolejności skup się na pozycjonowaniu sklepu internetowego, aby użytkownicy mogli łatwo natrafić na niego w wyszukiwarce. W tych działaniach pomoże Ci także unikatowy content, np. autorskie opisy produktów i kategorii, zgodne z zasadami SEO.

Warto postawić również na bloga, który nie tylko będzie wspierał działania SEO, ale także pomoże w edukowaniu Twoich odbiorców. Mogą się tam znaleźć artykuły na temat zdrowego stylu życia czy właściwości składników zawartych w suplementach.

Skorzystaj też z możliwości e-mail marketingu, który pomoże Ci nawiązać długofalowe relacje z klientami. W newsletterach możesz przekazywać swoim odbiorcom informacje o prawidłowym stosowaniu suplementacji, a także wiadomości o promocjach.

Dodatkowe kanały sprzedaży suplementów

Sprzedając suplementy diety, nie musisz ograniczać się tylko do sklepu internetowego. Warto rozszerzyć swoje działania o portale aukcyjne oraz marketplace’y, takie jak Allegro czy Ceneo, które oferują szeroką bazę klientów. Dzięki integracji ze sklepem internetowym zautomatyzujesz swoją sprzedaż poprzez wygodne zarządzanie aukcjami z poziomu panelu administracyjnego.

Zintegruj Twój sklep internetowy z portalami aukcyjnymi w Sky-Shop! 

Sprzedaż suplementów diety na Allegro


Najpopularniejszym portalem aukcyjnym w Polsce jest Allegro, które również umożliwia sprzedaż suplementów diety przez internet. Ze względu na dużą liczbę użytkowników warto uwzględnić tę platformę jako jeden z kanałów sprzedaży.

O czym pamiętać, sprzedając suplementy diety na Allegro?

  • Upewnij się, że wystawianie przez Ciebie produkty znajdują się w rejestrze Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
  • Sprawdź, pod jaką postacią Główny Inspektorat Sanitarny zarejestrował Twój produkt – tylko pod taką postacią możesz sprzedawać wskazany towar.
  • W tytule i opisie oferty zawrzyj informacje zgodne z danymi na etykiecie oraz w rejestrze Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
  • Jeśli wystawiane przez Ciebie suplementy z etykietą w języku obcym zarejestrowane są pod polską nazwą, powinieneś dodać polską nazwę suplementu do tytułu i opisu oferty. Dodatkowo załącz zdjęcie etykiety w języku polskim umieszczonej na produkcie.

W ofercie powinny się też znaleźć dodatkowe informacje, które pomogą kupującym uzyskać jak najlepszą wiedzę o produkcie i zachęcą go do dokonania transakcji, takie jak:

  • klasyfikacja produktu,
  • forma występowania produktu,
  • skład produktu,
  • pojemność opakowania,
  • zalecane dzienne spożycie,
  • ostrzeżenia dotyczące stosowania,
  • sposób przechowywania produktu,
  • informacje o producencie.

👉 Zobacz, jak otworzyć sklep internetowy na Allegro.

Podsumowanie

Jeśli chcesz rozpocząć sprzedaż suplementów diety przez internet, w pierwszej kolejności zapoznaj się z obowiązującymi wymogami prawnymi. Powinieneś złożyć wniosek o wpis do rejestru zakładów podlegających kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz zadbać o odpowiednie oznakowanie produktów.

Następnie określ PKD sklepu internetowego i pozyskaj towar – najprostszym sposobem będzie tutaj nawiązanie współpracy z hurtownią. Upewnij się jednak, że oferowany przez nią asortyment jest zgodny z aktualnymi wymogami.

Pamiętaj również o wyborze oprogramowania dla sklepu. Świetnym rozwiązaniem będzie platforma Sky-Shop oferująca szereg rozwiązań, które pomogą Ci prowadzić skuteczną sprzedaż suplementów diety. Wypróbuj oprogramowanie przez 14 dni za darmo, a w przypadku jakichkolwiek pytań skontaktuj się z nami pod adresem info@sky-shop.pl.

Źródła:

https://www.gov.pl/web/gis/szczegolowe-wymagania-prawne-dotyczace-suplementow-diety

https://www.gov.pl/web/gis/jakie-informacje-powinny-znajdowac-sie-na-opakowaniu-suplementu-diety

4.75 avg. rating (94% score) - 16 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.