Sky-Shop Blog Sklep internetowy Oprogramowanie sklepu Czym jest SaaS, czyli model Software as a Service?

Czym jest SaaS, czyli model Software as a Service?

Czym jest SaaS, czyli model Software as a Service?
Sklep internetowy
6 min

SaaS to innowacyjne podejście do korzystania z aplikacji i narzędzi biznesowych. Pozwala na dostęp do oprogramowania bez konieczności inwestowania w infrastrukturę informatyczną czy zatrudniania specjalistów. 

Czym jest SaaS? Jak działają platformy w tym modelu? Jakie korzyści przynoszą korzyści dla Twojego biznesu? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. 

Co to jest SaaS? Definicja

SaaS, czyli Software as a Service, oznacza dosłownie Oprogramowanie jako Usługa. To bardzo popularny model udostępniania oprogramowania w chmurze, w którym użytkownicy uzyskują dostęp do aplikacji za pośrednictwem Internetu. 

Korzystasz z niego za pomocą przeglądarki internetowej albo dedykowanej aplikacji. Nie musisz instalować programu na swoim komputerze ani zajmować się kwestiami technicznymi – wszystkim zajmuje się dostawca danego rozwiązania. Ty potrzebujesz jedynie dostępu do Internetu.

Wykorzystanie SaaS obejmuje narzędzia do pakietów biurowych, aplikacje do automatyzacji sprzedaży i zarządzania relacjami z klientami (systemy CRM), marketingu i monitorowania sieci czy platformy sklepowe.

Przykłady aplikacji w modelu SaaS to Salesforce, Microsoft Office 365, Google Workspace, Slack czy Sky-Shop.

👉 Dowiedz się, jaki silnik sklepu internetowego wybrać.

Jak działa SaaS, czyli Software as a Service?

W SaaS dostawca usługi zajmuje się wszystkimi aspektami związanymi z infrastrukturą aplikacji czy innego programu, jego utrzymaniem, aktualizacjami oraz bezpieczeństwem Twoich danych. Oprogramowanie jest przechowywane w chmurze, co pozwala użytkownikom na dostęp do narzędzi z dowolnego miejsca na świecie i z dowolnego urządzenia.

Charakterystyczny dla aplikacji SaaS jest również model subskrypcyjny. Oznacza to, że zamiast kupować licencję na oprogramowanie i instalować je lokalnie, użytkownicy uzyskują dostęp do usług SaaS na podstawie abonamentu (miesięcznego, kwartalnego lub rocznego).

Oto, jak rozwiązanie typu SaaS działa w praktyce (na przykładzie Sky-Shop):

  1. Zakładasz bezpłatne konto i testujesz wszystkie funkcje oprogramowania za darmo przez 14 dni.
  2. Po upływie okresu testowego (lub wcześniej) wykupujesz jeden z dostępnych pakietów abonamentowych, który najbardziej odpowiada Twoim potrzebom. 
  3. Korzystasz z platformy, używając swojej przeglądarki lub aplikacji. Z wygodnego panelu administracyjnego zarządzasz sprzedażą, korzystając z licznych funkcji i integracji z narzędziami zewnętrznymi. 
  4. Usługodawcy regularnie aktualizują swoje oprogramowanie, wprowadzając nowe funkcje i poprawki. Zajmują się też eliminowaniem ewentualnych usterek.
  5. W razie potrzeby w każdym momencie możesz skorzystać ze wsparcia technicznego i zmienić plan, aby dostosować usługę do swoich bieżących potrzeb.

👉 Zobacz porównanie Saas vs Open Source.

Na skróty

Wypróbuj platformę SaaS!

  • Postaw na sklep internetowy z supportem w Sky-Shop.pl.
  • Zyskaj dostęp do setek integracji.
  • Poświęcaj uwagę rozwojowi biznesu, a nie technicznym zawiłościom.
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Jakie są zalety rozwiązań SaaS?

Korzystanie z platformy SaaS wiąże się z wieloma korzyściami dla użytkowników. Nie dziwi zatem fakt, że model ten cieszy się coraz większą popularnością. Sprawdź, jakie zalety oferuje to rozwiązanie.

  • Niższe koszty – wykorzystanie SaaS może przynieść oszczędności finansowe i pozwolić Ci obniżyć koszty prowadzenia przedsiębiorstwa, ponieważ nie musisz inwestować w zakup licencji ani w infrastrukturę serwerową. Opłata za subskrypcję SaaS obejmuje zarówno dostęp do narzędzia, jak i obsługę techniczną oraz utrzymanie infrastruktury, co często jest bardziej opłacalne niż koszty zakupu, instalacji i utrzymania tradycyjnego programu informatycznego.
  • Łatwa dostępność – SaaS jest dostępne z dowolnego miejsca i urządzenia pod warunkiem posiadania połączenia internetowego. Nie musisz instalować oprogramowania na komputerze, dzięki czemu możesz pracować skąd chcesz i kiedy chcesz, co zapewnia elastyczność i mobilność.
  • Szybkie wdrożenie – dzięki modelowi SaaS wdrożenie nowej aplikacji jest zwykle znacznie szybsze niż w przypadku tradycyjnego oprogramowania. Nie musisz bowiem martwić się o instalację czy dostosowywanie hostingu. Wszystko to jest już zapewnione przez dostawcę SaaS, co pozwala rozpocząć pracę z aplikacją niemal natychmiast po wykupieniu subskrypcji.
  • Integracje – aplikacje działające w modelu dystrybucji SaaS często oferują integracje z innymi popularnymi narzędziami i platformami. Dzięki temu możesz łatwo połączyć różne narzędzia marketingowe, zarządzać danymi czy synchronizować procesy. Integracje zwiększają efektywność pracy, eliminując potrzebę korzystania z wielu oddzielnych narzędzi i ułatwiając przepływ informacji między nimi.
  • Rozwój i aktualizacje – dostawcy SaaS regularnie wprowadzają nowe funkcje i dostarczają aktualizacje programów swoim klientom. Dzięki temu zyskujesz dostęp do najnowszych możliwości i udoskonaleń w swoich aplikacjach. Jesteś również na bieżąco z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi, co przekłada się na bardziej efektywną pracę i osiąganie lepszych wyników biznesowych.
  • Pomoc techniczna – dostawcy usług SaaS zapewniają wsparcie techniczne, co pozwala na szybkie rozwiązywanie problemów i uzyskiwanie odpowiedzi na pytania. W przypadku wystąpienia problemów technicznych możesz skontaktować się z usługodawcą, który zapewnia sprawność działania aplikacji.
  • Skalowalność – SaaS umożliwia łatwe dostosowanie dostępnych zasobów do bieżących potrzeb. Dzięki temu możesz w dowolnym momencie przejść na wyższy pakiet lub dokupić dodatkowe opcje pomagające w rozwoju Twojego biznesu.
  • Bezpieczeństwo – dostawca rozwiązania SaaS odpowiada za poprawne i nieprzerwane działanie systemu. W jego zakresie leży także dbałość o stabilność serwerów, bezpieczeństwo danych i ochronę przed ewentualnymi atakami.

Poznaj zalety i wady oprogramowań e-commerce SaaS:

Jaka jest historia modelu SaaS?

Historia SaaS sięga lat 60. XX wieku. Wtedy komputery typu mainframe były podłączane do prostych terminali, które współdzieliły ich oprogramowanie. Był to początek podziału czasu wykorzystania procesora (time-sharing).

W latach 80. koszt komputerów spadł, co umożliwiło firmom tworzenie lokalnych sieci LAN. Wraz z pojawieniem się Internetu w latach 90., dostawcy rozszerzyli swoją ofertę o hosting, udostępniany klientom przez Internet. Tak powstał poprzednik SaaS, znany jako dostawa usług aplikacyjnych (ASP). Model ten miał jednak ograniczenia – jak konieczność instalacji oprogramowania na urządzeniach użytkowników.

Pierwsze rozwiązania SaaS pojawiły się pod koniec lat 90., a termin SaaS na dobre wszedł wtedy do użycia. Dziś dzięki temu modelowi firmy mogą obniżyć koszty swojej działalności, skalować rozwiązania i efektywnie gromadzić dane.

Czym różnią się oprogramowania SaaS od rozwiązań chmurowych?

Oprogramowanie SaaS i rozwiązania chmurowe (cloud computing) to pojęcia, które są często używane zamiennie, ale mają różne znaczenia i funkcje.

SaaS jest jednym z typów usług działających w chmurze.

A same rozwiązania chmurowe obejmują znacznie szerszy zakres usług, w tym IaaS, PaaS i SaaS, które oferują różne poziomy kontroli i odpowiedzialności dla użytkowników.

Jak działa oprogramowanie sklepu internetowego w modelu SaaS?

SaaS doskonale sprawdza się w przypadku oprogramowania dla sklepów internetowych. Po opłaceniu abonamentu otrzymujesz dostęp do niemal gotowego sklepu, który łatwo samodzielnie skonfigurujesz i dostosujesz do swoich potrzeb. Za pomocą panelu administracyjnego możesz zarządzać produktami, cenami, zamówieniami, promocjami i innymi elementami.

👉 Dowiedz się więcej na temat sklepów internetowych w systemie SaaS.

Sklep internetowy SaaS, taki jak Sky-Shop, oferuje wiele korzyści, dzięki którym sprawnie wystartujesz ze swoim e-biznesem. W ramach zróżnicowanych pakietów abonamentowych możesz liczyć na szereg korzyści, w tym:

  • prosty w obsłudze kreator szablonu sklepu,
  • darmowy hosting,
  • gotowe integracje z ponad 500 hurtowniami,
  • szerokie możliwości modyfikacji sklepu,
  • dostęp do integracji z popularnymi bramkami płatniczymi, kurierami, systemami księgowymi i narzędziami marketingowymi,
  • stałe aktualizacje i rozwój oprogramowania,
  • wsparcie techniczne.

Jeśli chcesz założyć sklep internetowy na platformie SaaS, wybierz Sky-Shop. Z naszego rozwiązania skorzystało już ponad 90 tys. klientów. Załóż darmowe konto testowe i sprawdź wszystkie możliwości oprogramowania w czasie 14-dniowego okresu próbnego.

5.00 avg. rating (98% score) - 7 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.