
W sklepie internetowym możesz sprzedawać setki, a nawet tysiące produktów. Możesz też jednak skupić się wyłącznie na jednym lub po prostu od jednego zacząć.
To strategia, która umożliwi Ci spójne budowanie marki i zbudowanie silnej pozycji w danej branży. Z czasem możesz rozbudowywać swoją ofertę, na co pozwoli Ci oprogramowanie do zarządzania sprzedażą online.
Dowiedz się, na czym polega prowadzenie sklepu jednoproduktowego w praktyce i jak go otworzyć.
Spis treści artykułu
Czym jest sklep jednoproduktowy (one page shop)?
Jak łatwo się domyślić, jest to rodzaj sklepu internetowego, w którym cała oferta koncentruje się na sprzedaży jednego produktu lub bardzo wąskiej gamy towarów. To szczególnie atrakcyjny model, gdy dany przedmiot wyróżnia się na rynku, rozwiązuje bardzo konkretny, wąski problem bądź jest unikalny pod względem designu i funkcjonalności.
Warto mieć na uwadze, że sklep jednoproduktowy nie musi oferować stricte jednego produktu. Możesz np. sprzedawać jeden rower, ale w różnych rozmiarach i wersjach kolorystycznych.
Dlaczego warto uruchomić jednoproduktowy sklep internetowy?
Powodów jest wiele:
- Możesz naprawdę skupić się na swoim produkcie. Wszystkie działania – od projektowania strony, przez komunikację marketingową, aż po obsługę klienta – są zoptymalizowane pod kątem jednego towaru. Możesz więc wycisnąć z niego maksymalny potencjał.
- Łatwiej zaplanujesz działania marketingowe. Zamiast rozpraszać budżet i uwagę na wiele produktów, możesz skupić się na precyzyjnej promocji jednego, unikalnego towaru.
- Możesz liczyć na lepszą konwersję, oferując prostszą ścieżkę zakupową. Masz pewność, że potencjalnych klientów nie będzie rozpraszał szeroki wybór.
- Generujesz niższe koszty operacyjne. Nie musisz inwestować w szeroki asortyment czy wynajmować dużej powierzchni magazynowej. Jeden produkt to także mniej zwrotów i prostsza obsługa klienta.
- Masz szansę na skalowalność i testowanie rynków. Jeśli produkt dobrze się sprzedaje, możesz: wprowadzić warianty (np. różne kolory, edycje premium), rozszerzyć ofertę o komplementarne akcesoria, docelowo stworzyć markę i większy sklep e-commerce.
- Zyskujesz szybszy start i łatwiejsze zarządzanie. Dzięki oprogramowaniom takim, jak Sky-Shop, sklep uruchomisz w kilka godzin, a w przypadku jednego produktu nie potrzebujesz korzystać z żadnych dodatkowych skomplikowanych systemów magazynowych czy logistycznych.
Wyzwania związane z prowadzeniem sklepu jednoproduktowego
Każdy biznes ma swoje blaski i cienie. Uruchamiając sklep z jednym produktem, musisz się liczyć z następującymi ograniczeniami:
- Uzależniasz się od jednego produktu. To w tym przypadku oczywiste, ale musisz liczyć się z tym, że gdy cała działalność opiera się na jednym produkcie, więc jakiekolwiek problemy – np. spadek zainteresowania, problemy z jakością, błędy w produkcji czy problemy logistyczne mogą w znacznym stopniu wpłynąć na kondycję finansową sklepu.
- Musisz zrezygnować z części taktyk marketingowych, jak np. cross-selling czy upselling. Sprzedajesz w końcu tylko jeden produkt.
- Trudniej Ci będzie pozyskiwać powracających klientów (przynajmniej w większości przypadków).
Jakie produkty najlepiej sprawdzają się w sklepach jednoproduktowych?
Tak naprawdę w sklepie jednoproduktowym możesz sprzedawać wszystko – dokładnie tak, jak w standardowym biznesie e-commerce.
Jeżeli masz już pomysł, to po prostu zacznij go realizować.
A jeżeli nie, być może zainspirują Cię najczęstsze kategorie produktów sprzedawanych w sklepach jednoproduktowych:
- Produkty cyfrowe – różnego rodzaju e-booki, kursy czy narzędzia.
- Usługi. Tak, możesz sprzedawać je za pośrednictwem sklepu. Mogą to być np. usługi sprzątania, prywatne lekcje jogi, lekcje gry na fortepianie.
- Unikalne i wyróżniające się na rynku. Twoim celem jest wywołanie efektu wow. Jednoproduktowy sklep opiera się na sile jednego produktu, dlatego musi on robić wrażenie już przy pierwszym kontakcie.
- Mające potencjał do stania się viralowymi. Produkty, które można łatwo przedstawić za pomocą efektownych zdjęć czy krótkich filmików, zyskują na popularności w mediach społecznościowych. Tego typu towary często rozprzestrzeniają się dzięki pozytywnym rekomendacjom, co jest kluczowe przy ograniczonym asortymencie. Idealna opcja to produkty wpisujące się w aktualne trendy (np. gadżety technologiczne, akcesoria lifestyle czy produkty wellness), które mogą szybko stać się modnym must-have.
- Produkty niszowe. Produkty odpowiadające na potrzeby konkretnej, wąskiej grupy odbiorców, np. składane rowery trójkołowe lub napoje energetyczne w proszku.
- Produkty popularne, ale ciekawsze niż te dostępne masowo na rynku. Ulepszone wersje popularnych produktów, które wyróżniają się na tle konkurencji.
- Produkty rozwiązujące konkretny problem. Mogą to być akcesoria lub narzędzia, które ułatwiają życie – na przykład innowacyjne gadżety do organizacji przestrzeni lub produkty pomagające w codziennych czynnościach.
Jak założyć sklep jednoproduktowy krok po kroku?
Założenie sklepu z jednym produktem nie różni się od uruchamiania takiego, w którym jest ich tysiąc. Różnica polega na tym, że jest to proces znacznie szybszy.
Oto, co musisz zrobić krok po kroku:
- Wybierz oprogramowanie.
- Wymyśl nazwę swojego sklepu.
- Załóż działalność gospodarczą (lub nie).
- Dodaj produkt do swojego sklepu.
- Zadbaj o przekonujące treści.
- Skonfiguruj wygląd swojego sklepu.
- Wybierz metody płatności i dostawy.
- Dodaj regulamin i politykę prywatności.
Poniżej szerzej omawiam wszystkie kroki.
1. Wybierz oprogramowanie
By otworzyć własny sklep internetowy, nie musisz znać się na kodowaniu czy korzystać ze wsparcia programistów.
Istnieją oprogramowania, które dają Ci dostęp do praktycznie gotowego sklepu, który musisz jedynie dostosować do swojej wizji i wypełnić produktami (w tym wypadku produktem).
Przykładem jest Sky-Shop.
Zyskujesz również dostęp do licznych integracji (z bramkami płatności, hurtowniami, kurierami, systemami księgowymi czy narzędziami marketingowymi) i nielimitowanego wsparcia technicznego.
Tego typu platforma jest więc zdecydowanie najlepszym wyborem na start dla sklepów jednoproduktowych. Uruchomisz dzięki temu własny sklep błyskawicznie i bez zbędnych trudności czy tracenia czasu na technikalia.
Posłuchaj o zaletach i wadach oprogramowań SaaS 👇
2. Wymyśl nazwę sklepu
To dość oczywisty, ale także ważny krok. Wymyśl nazwę, która łatwo zapada w pamięć, pomoże wyróżnić Twoją markę i zbuduje jej rozpoznawalność.
👉 W tym artykule znajdziesz konkretne wskazówki: Jak wymyślić nazwę sklepu internetowego?
Przy wymyślaniu nazwy, pamiętaj także o domenie. Musi być ona taka sama, by nie wprowadzać chaosu, a użytkownicy mogli łatwo trafić do Twojego sklepu.
Możesz wykupić ją u dowolnego rejestratora lub bezpośrednio w panelu Sky-Shop.
3. Załóż działalność gospodarczą
Biznes to nie tylko przyjemności, ale też formalności. Najwygodniej będzie Ci go prowadzić, jeżeli od razu zarejestrujesz własną firmę.
Możesz też sprzedawać w ramach działalności nierejestrowanej – przynajmniej na początku. Musisz jednak liczyć się z tym, że pozwoli Ci to generować stosunkowo niskie zarobki – miesięcznie możesz zarobić 75% pensji minimalnej brutto. Z drugiej strony, nie musisz jednak opłacać składek ZUS czy przejmować się biurokracją.
Działalność nierejestrowana jest dobrym pomysłem na start, ale tylko, jeżeli planujesz sprzedawać własny produkt. W innym przypadku współpraca z hurtowniami może być utrudniona.
Dowiedz się więcej 👇
4. Dodaj produkt do swojego sklepu
Jeżeli korzystasz z integracji z hurtowniami, możesz zrobić to automatycznie. A jeśli sprzedajesz swój autorski produkt, musisz wprowadzić go do oprogramowania ręcznie, co oczywiście nie jest żadnym wyzwaniem.
Pamiętaj tylko, aby dodać wysokiej jakości zdjęcia, ukazujące go z różnych perspektyw i wszystkie niezbędne parametry.
Zadbaj też o dobrą, jasną nazwę produktu, która będzie wspierać jego pozycjonowanie.
5. Zadbaj o przekonujące treści
Użytkownicy nie będą spędzać na stronie Twojego sklepu wiele czasu, przeglądając różne Twoje produkty. Masz im do zaoferowania jedną, konkretną rzecz. Postaraj się więc o to, by zaprezentować ją od jak najlepszej strony.
Tworząc opisy produktów, pamiętaj, by:
- Podawać wszystkie niezbędne informacje na temat produktu.
- Dzielić opis na przejrzyste sekcje, by nie przytłoczyć treścią użytkowników.
- Ułatwiać użytkownikom znalezienie najważniejszych informacji dzięki stosowaniu list punktowanych, tabel czy pogrubień.
- Stosować język korzyści i mówić o tym, jaką wartość wniesie do życia kupujących Twój produkt.
Dowiedz się więcej:
Warto też rozważyć prowadzenie bloga, który poszerzy wiedzę odbiorców na temat Twojej oferty i ściągnie na Twoją stronę ruch z wyszukiwarki.
6. Skonfiguruj wygląd Twojego sklepu
Kupujemy oczami, co nie jest żadną tajemnicą. Jeżeli chcesz odnieść sukces, musisz zadbać o estetykę swojego sklepu internetowego.
W przypadku oprogramowań SaaS, jest to bardzo łatwe zadanie. Po prostu dostosowujesz gotowy szablon do swoich potrzeb, zmieniając kolorystykę i dodając/usuwając wybrane elementy.
Zobacz, jak może wyglądać Twój sklep 👇
Oczywiście musisz też we własnym zakresie zadbać o elementy takie jak logo, zdjęcia produktu czy grafiki promocyjne.
Możesz też wybrać inny szablon lub zlecić wykonanie indywidualnego projektu graficznego.
7. Wybierz metody płatności i dostawy
Szybkie, internetowe płatności to dziś standard. Aktualnie najchętniej płacimy BLIKiem, a tuż za nim plasują się szybkie przelewy internetowe.
Udostępnienie tych i innych popularnych płatności w Twoim e-sklepie umożliwia Ci integracja z bramką płatności.
Jeżeli nie prowadzisz działalności gospodarczej, najlepszą opcją będzie wybór bramki Sky-Pay. Inne firmy nie podejmują współpracy z osobami fizycznymi.
A co do dostawy, najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście oferowanie klientom jak największej liczby opcji. Właśnie dlatego optymalnym rozwiązaniem na start jest skorzystanie z oferty brokerów kurierskich.
Dowiedz się więcej 👇
Oczywiście, jeśli sprzedajesz pliki, nie musisz martwić się ich dostawą. Będą one dostarczane automatycznie na adresy e-mail klientów po zaksięgowaniu zapłaty.
👉 Przeczytaj także: Produkty cyfrowe – jak je sprzedawać i na nich zarabiać?
8. Dodaj regulamin i politykę prywatności
Każdy sklep musi posiadać regulamin. Chroni on interesy Twoje i Twoich klientów, a także potwierdza, że zakupy w Twoim sklepie są bezpieczne i jasno reguluje ich zasady. Aby najlepiej spełniał swoją funkcję, musi być przygotowany w zgodzie z aktualnymi przepisami prawnymi.
Właśnie dlatego najlepiej powierzyć to zadanie specjalistom. Pod żadnym pozorem nie kopiuj regulaminu z innych stron.
Z kolei dodanie do strony www polityki prywatności jest konieczne, by spełnić wymogi RODO.
👉 Skorzystaj z oferty Sky-Shop Regulaminy!
—
👉 Przeczytaj szczegółowy poradnik: Jak założyć sklep internetowy?
Marketing sklepu jednoproduktowego
Samo uruchomienie sklepu to zaledwie początek drogi. By rzeczywiście odniósł on sukces, muszą dowiedzieć się o nim potencjalni klienci – a taki efekt osiągniesz dzięki działaniom marketingowym.
Jak zaplanować skuteczny marketing sklepu jednoproduktowego?
Uwzględnij specyfikę swojego produktu i grupy docelowej
Nigdzie nie znajdziesz uniwersalnego przepisu na marketing. W tym artykule też na Ciebie taki nie czeka – nie wiem przecież, jaki dokładnie produkt planujesz sprzedawać.
Zacznij więc od dokładnej analizy swojej grupy docelowej.
Zastanów się:
- Jakie problemy rozwiązuje Twój produkt?
- Co wyróżnia go na tle innych, podobnych rozwiązań (jeżeli takie istnieją)?
- Jakie potrzeby mają przedstawiciele Twojej grupy docelowej?
- Jakie są ich oczekiwania?
- Jaki styl komunikacji preferują?
- Jakie miejsca w sieci najczęściej odwiedzają?
- Gdzie szukają informacji?
- Jakim budżetem dysponują?
Przeanalizuj też swoje potrzeby i możliwości. To całkowicie naturalne, że budżet nie jest z gumy – zwłaszcza na początku działalności.
Na tej podstawie zaplanuj działania, które pozwolą Ci osiągnąć sukces w e-commerce.
Buduj widoczność w wyszukiwarce
Bezpłatne wyniki wyszukiwania to jedno z najlepszych i najtańszych źródeł ruchu w sklepach internetowych.
Skorzystaj więc z dowolnego narzędzia do analizy słów kluczowych (np. Google Keyword Planner, Senuto czy Ahrefs) i sprawdź, czy ludzie szukają fraz związanych z Twoim produktem.
Jeżeli tak, zadbaj o to, by znalazły się one na Twojej stronie głównej i podstronie (podstronach) z produktem.
Nawet jeżeli Twój produkt jest niszowy i oryginalny, co oznacza w praktyce, że nie jest często wyszukiwany w wyszukiwarce, wciąż możesz budować w niej widoczność. Zastanów się, jakie potrzeby on spełnia i jakie problemy rozwiązuje, a następnie publikuj związane z tym artykuły blogowe.
SEO to jednak nie tylko frazy kluczowe. To także dbałość o kwestie techniczne i pozyskiwanie wartościowych linków.
👉 Dowiedz się więcej o pozycjonowaniu sklepu internetowego.
Wspieraj organiczną promocję płatnymi reklamami
Płatne reklamy pozwalają Ci dotrzeć do użytkowników tu i teraz. Co więcej, nie wyświetlają się one przypadkowym osobom, a precyzyjnie scharakteryzowanym przedstawicielom Twojej grupy docelowej.
Bardzo korzystny jest także model ich rozliczania – w zdecydowanej większości przypadków płacisz dopiero za to, gdy ktoś kliknie w Twoją reklamę.
W pierwszej kolejności warto zainteresować się dwoma najpopularniejszymi systemami:
- Google Ads, dzięki którym dotrzesz do użytkowników w wyszukiwarce, wszystkich usługach Google i sieci reklamowej, obejmującej miliony stron internetowych.
- Facebook Ads (Meta Ads), czyli reklamy nie tylko na Facebooku, ale też Instagramie czy w Messengerze.
👉 Skorzystaj z obsługi kampanii Google Ads przez profesjonalistów!
Rozkręcaj social media
Twoi potencjalni klienci z całą pewnością spędzają swój wolny czas w mediach społecznościowych. Twoim zadaniem jest wybór kluczowych kanałów i dostosowanie treści do ich potrzeb.
Pamiętaj, by nie silić się wyłącznie na sprzedażowe komunikaty. Dostarczaj rozrywki, informacji i angażuj swoich odbiorców.
Musisz jednak liczyć się z tym, że dodanie jednego statycznego posta na Facebooka w tygodniu nie wystarczy, by dziś przyciągnąć odbiorców. Wykorzystuj więc przeróżne dostępne formaty – wideo, rolki czy transmisje na żywo. Dbaj również o aktywność na grupach, odpowiadanie na komentarze i przemyślane budowanie relacji z odbiorcami. Pamiętaj, że systematyczność to podstawa.
Skorzystaj ze wsparcia influencerów
Jeżeli nie masz jeszcze rozpoznawalnej marki, autorytet innych osób może się przydać w jej wypromowaniu.
Influencer marketing może Ci przynieść wiele korzyści, ale tylko wtedy, gdy w przemyślany sposób wybierzesz osoby do współpracy. Nie kieruj się wyłącznie liczbą obserwujących – weryfikuj zaangażowanie obserwujących i to, jaką dokładnie publiczność gromadzą wokół siebie dani twórcy.
👉 Dowiedz się więcej o skutecznym marketingu sklepu internetowego.
—
Sky-Shop to szybki i łatwy sposób na uruchomienie jednoproduktowego sklepu internetowego. Nie musisz jednak ufać moim słowom – wszystkie funkcje platformy możesz testować bezpłatnie i bez żadnych zobowiązań przez 14 dni. Dzięki temu na podstawie własnych doświadczeń ocenisz, czy jest to narzędzie, którego szukasz, by otworzyć swój biznes. Załóż konto już teraz!
Masz pytania? Napisz na info@sky-shop.pl.