Zainteresowanie sprzedażą w Internecie rośnie z roku na rok. Branża e-commerce stwarza dziś ogromne możliwości zarówno dla początkujących przedsiębiorców, jak i tych, którzy od lat prowadzą działalność offline.
Jak jednak je wykorzystać i skutecznie realizować sprzedaż w Internecie? Czy własny sklep internetowy to jedyny przepis na sukces?
Z artykułu dowiesz się:
- Jak i gdzie możesz sprzedawać w internecie ? Czy za pomocą własnego sklepu internetowego czy innych platform?
- Czy możesz sprzedawać wszystkie produkty w internecie czy też występują jakieś ograniczenia?
- Na czym polega sprzedaż w wielokanałowa w internecie?
Spis treści artykułu
- Gdzie sprzedawać w internecie
- Sprzedaż w internecie a własny sklep online
- Zakładanie własnego sklepu internetowego
- Sprzedaż w Internecie – dropshipping
- Polskie platformy zakupowe i portale aukcyjne
- Porównywarki cenowe
- Zagraniczne platformy zakupowe
- Sprzedaż w Internecie – Sklep na Facebooku
- Internetowa sprzedaż wielokanałowa
- Sprzedaż internetowa – statystyki
- Sprzedaż w Internecie a kwestie formalne
- Sprzedaż w Internecie – podatek
- Dodatkowe wskazówki
- Podsumowanie
Gdzie rozpocząć sprzedaż internetową?
Często odpowiedź na pytanie o to, jak zacząć sprzedawać w Internecie, sprowadza się tak naprawdę do tego, gdzie to robić.
👉 Obejrzyj webinar, by poznać szczegóły dotyczące zakładania sklepu na platformie Sky-Shop:
Sieć stwarza bowiem wiele możliwości – a każda z nich przedstawia inne szanse i wyzwania.
Sprzedaż w internecie możesz prowadzić za pośrednictwem:
- własnego sklepu internetowego,
- polskich portali aukcyjnych i platform zakupowych, jak Allegro,
- zagranicznych portali,
- porównywarek cen,
- a nawet mediów społecznościowych (pośrednio).
Poniżej szczegółowo omówimy każdy z wymienionych sposobów. Owocnej lektury!
Sprzedaż w oparciu o własny sklep internetowy
Jak zacząć sprzedawać w internecie? Zakładając własny sklep internetowy! To oczywiste rozwiązanie w przeważającej większości przypadków będzie najlepszą opcją.
Sklep internetowy daje Ci niepowtarzalną możliwość tworzenia własnej marki, a w konsekwencji zdobycia lojalnych klientów, którzy chętnie będą wracać po kolejne zakupy.
Ogromną zaletą płynącą ze sprzedawania za pośrednictwem własnej strony, jest fakt, że to Ty decydujesz o wszystkich najważniejszych kwestiach. Oznacza to, że:
- samodzielnie ustalasz ceny produktów i marżę,
- nie musisz płacić żadnej prowizji od sprzedaży,
- możesz korzystać z dowolnych kanałów marketingowych,
- wybierasz kierunek rozwoju swojej firmy – np. rozszerzasz sprzedaż o kolejne kraje.
Jak założyć sklep internetowy?
Wynajmij programistów, zleć wykonanie projektu graficznego, poczekaj kilka miesięcy… Nie! Oczywiście, możesz pójść tą drogą – istnieją jednak inne, znacznie krótsze i bardziej opłacalne finansowo.
Stworzenie sklepu internetowego na platformie działającej w modelu abonamentowym, jak Sky-Shop, pozwoli Ci błyskawicznie rozpocząć sprzedaż w Internecie – bez konieczności kodowania i zajmowania się jakimikolwiek technicznymi zawiłościami.
Po założeniu konta otrzymasz dostęp do praktycznie gotowego sklepu, który dostosujesz do swoich potrzeb i preferencji, uzupełniając dane, wgrywając produkty i modyfikując jego wygląd.
Sam kreator wyglądu, infrastruktura serwerowa i silnik sklepu to jednak nie wszystko. Największą zaletą oporgamowań typu SaaS jest dostęp do setek integracji z hurtowniami, systemami płatności, kurierami, narzędziami marketingowymi czy systemami ERP. To wszystko, czego potrzebujesz, by prowadzić skuteczną sprzedaż w Internecie. A jeśli jakieś kwestie budzą Twoje wątpliwości, możesz korzystać z bezpłatnej pomocy technicznej.
👉 A jeżeli wolisz słowo pisane, przejdź do szczegółowej instrukcji, jak założyć sklep internetowy.
Przez 14 dni możesz testować platformę za darmo bez żadnych zobowiązań.
Sprzedaż w Internecie w dropshippingu
Jeżeli przed rozpoczęciem sprzedaży internetowej powstrzymuje Cię wizja konieczności posiadania magazynu, a także zajmowania się wysyłką produktów i w ogóle całą logistyką, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość – nie musisz tego robić, by prowadzić handel w sieci.
Dropshipping to model, w którym Ty, jako właściciel sklepu internetowego, odpowiadasz jedynie za prowadzenie sklepu, pozyskiwanie klientów i ich obsługę. Z kolei wyżej wspomnianymi kwestiami logistycznymi zajmują się hurtownie, z którymi współpracujesz.
Oprogramowanie Sky-Shop daje Ci dostęp do około 150 gotowych integracji z hurtowniami dropshipping. Jeżeli nie znajdziesz interesującego Cię dostawcy na naszej liście, możemy wykonać dla Ciebie taką integrację – wystarczy, że przekażesz nam plik zawierający dane produktowe w formacie XML lub CSV.
? Dowiedz się więcej: Wszystko, co musisz wiedzieć o dropshippingu
Polskie platformy zakupowe i portale aukcyjne
Najpopularniejszą platformą zakupową w Polsce od wielu lat pozostaje Allegro. Portal co miesiąc odwiedza 18 milionów użytkowników.
Nie można wykluczyć, że jakaś część z nich nie odwiedza żadnych innych stron, by zrobić zakupy w sieci. Bo po co, skoro na Allegro można znaleźć prawie wszystko? Zadbaj więc o to, by użytkownicy trafiali tam również na Twoje produkty.
Do zalet portalu należy także:
- Możliwość łatwego i szybkiego rozpoczęcia sprzedaży.
- Dobre pozycjonowanie ofert.
- Dostęp do wielu wewnętrznych narzędzi, za pomocą których możesz dodatkowo promować swoje aukcje.
Musisz jednak liczyć się z tym, że:
- Na Allegro nie zbudujesz własnej marki – a przynajmniej nie w takim stopniu, jak za pośrednictwem e-sklepu.
- Allegro pobiera prowizje od sprzedaży, a także od wysyłki.
- Koszty promowania ofert są stosunkowo wysokie.
- Na portalu panuje wojna cenowa, trudno Ci będzie więc wprowadzić własną strategię.
Dzięki dwukierunkowej integracji Sky-Shop z Allegro możesz obsługiwać sprzedaż z poziomu panelu administracyjnego sklepu. Nie musisz się więc martwić o potencjalny chaos czy konieczność obsługi kilku różnych systemów.
? Przejdź do pełnej listy funkcji integracji z Allegro.
Na Allegro możliwości jednak się nie wyczerpują. Warto rozważyć również sprzedaż na innych platformach, jak na przykład Empik Marketplace.
Porównywarki cenowe
Na strony porównywarek trafiają klienci zainteresowani konkretnym produktem. Oferty, które są w nich prezentowane, obejmują wyłącznie partnerów, którzy zdecydowali się promować swoje produkty w serwisie. Oznacza to, że możesz w ten sposób rozszerzyć sprzedaż, a często także wygrać z konkurencją.
Ogromną zaletą porównywarek cenowych jest również fakt, że prezentowane tam propozycje produktów osiągają bardzo wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Może się okazać, że na zapytanie dotyczące danego towaru porównywarka będzie wyświetlać się wyżej niż Twój sklep – nie możesz zmarnować takiej okazji!
Na polskim rynku działa wiele porównywarek. Najpopularniejsze z nich to:
- Ceneo, dająca możliwość bezpośrednich zakupów dzięki funkcji „Kup teraz”,
- Skąpiec,
- Nokaut,
- Domodi,
- Allani.
Wszystkie z nich są oczywiście zintegrowane ze Sky-Shop.
A którą wybrać? Wszystko zależy od Twoich potencjalnych klientów – którą z nich najczęściej odwiedzają? Musisz uwzględnić także asortyment sklepu – część porównywarek działa tylko w określonych branżach.
Warto wspomnieć również o porównywarkach opinii, jak Opineo. Są to serwisy gromadzące oceny produktów oraz sklepów internetowych, które je oferują. Jeśli klienci będą zadowoleni z zakupów w Twoim sklepie, powinieneś to wykorzystać.
Zagraniczne platformy zakupowe
Choć gdy mowa o platformach zakupowych w naszym kraju, prym wiedzie Allegro, nie oznacza to, że inne portale się nie liczą.
Kilka lat temu na polskim rynku zadebiutował eBay. Jak wiadomo, nie udało mu się zdetronizować Allegro, jednak mimo wszystko przyciąga pewną grupę klientów. Z tego powodu handel na eBay może być strzałem w dziesiątkę, jeśli szukasz dodatkowych kanałów sprzedaży.
Sprawdź informacje o integracji Sky-Shop z eBay, dzięki której będziesz mógł obsługiwać sprzedaż na tym portalu z poziomu panelu administracyjnego.
Gdy mowa o zagranicznych portalach, warto także bacznie obserwować poczynania Amazona, który zapowiada wejście na polski rynek – i może sporo na nim namieszać. Co ciekawe, już dziś wzbudza on większe zainteresowanie niż obecny w naszym kraju eBay.
Integracja ze Sky-Shop pojawi się tak szybko, jak Amazon pojawi się na polskim rynku.
Sprzedaż w Internecie za pomocą sklepu na Facebooku
Choć media społecznościowe kojarzą się głównie z marketingiem (i słusznie!), stwarzają one również pewne możliwości pod kątem sprzedaży. Na szczególną uwagę w tym kontekście zasługuje sklep na Facebooku.
Nie jest to sklep sensu stricto, a raczej katalog produktów. W Polsce nie można bowiem za jego pośrednictwem bezpośrednio sprzedawać.
Prezentowanie swoich produktów w sklepie Facebooka pozwala jednak rozszerzyć grono potencjalnych klientów. Jeśli skorzystasz z tej opcji, będziesz mógł oznaczać je w postach, a także prezentować z poziomu profilu.
Skoro na Facebooku nie można sprzedawać, to co stanie się, gdy użytkownik kliknie w produkt lub przejdzie do zakładki “sklep”? Możliwości są dwie – może zostać przekierowany bezpośrednio na stronę produktu w sklepie lub rozpocząć rozmowę w Messengerze.
? Dowiedz się więcej: Jak skonfigurować sklep na Facebooku?
Internetowa sprzedaż wielokanałowa
Wymieniliśmy wiele miejsc do sprzedaży w Internecie nie po to, byś wybrał z nich jedną. Wręcz przeciwnie! Tylko sprzedaż prowadzona w różnych kanałach pozwoli Ci dotrzeć do maksymalnie dużej liczby klientów.
Gdy mowa o zakupach w sieci, dziś 52% internautów wybiera sklepy internetowe, a 38% platformy zakupowe. Nie ma zatem sensu się ograniczać – tylko połączenie obu tych kanałów pozwoli Ci dotrzeć do obu tych grup. Nawet najwięksi gracze prowadzą dziś sprzedaż za pośrednictwem sklepu internetowego, Allegro i porównywarek. Choć, jak już wiesz, możliwości jest znacznie więcej.
Nie bój się próbować sprzedaży na różnych platformach – nawet z założeniem, że szybko możesz z niej zrezygnować. Tylko testy dadzą Ci pewną odpowiedź na pytanie, które z nich będą najbardziej opłacalne w Twoim przypadku.
Statystyki w sprzedaży internetowej
Sprzedaż w Internecie rośnie z roku na rok. 2020 był jednak pod tym kątem rekordowy. Klienci Sky-Shop notowali nawet 70-procentowe wzrosty wartości sprzedaży online.
Sprzedający za pośrednictwem platformy Sky-Shop wykorzystują wiele możliwości sprzedaży w Internecie. 76% naszych klientów sprzedaje na Allegro, 9% na eBay, a 28% – Ceneo.
Zgodnie z danymi z raportu E-commerce w Polsce 2020 w Internecie kupuje dziś 72% internautów. 52% z nich wybiera sklepy internetowe, a 38% platformy zakupowe.
Klienci e-sklepów doceniają zwłaszcza:
- Dostępność sklepów całą dobę (82%).
- Brak konieczności jechania do sklepu (78%).
- Nieograniczony czas wyboru (72%).
Kwestie formalne w sprzedaży w Internecie
By założyć sklep na Sky-Shop nie musisz prowadzić działalności gospodarczej. Teoretycznie nie jest ona również wymagana, by sprzedawać w Internecie – można prowadzić sprzedaż za pośrednictwem działalności nierejestrowanej. Twoje przychody nie mogą jednak przekraczać połowy wartości pensji minimalnej brutto w danym roku.
Trzeba się jednak liczyć z tym, że sporo firm (hurtowni, bramek płatności) może odmówić współpracy z osobami fizycznymi. W praktyce prowadzenie sklepu w ramach działalności nierejestrowanej opłaca się najbardziej, jeżeli sprzedajesz własne towary lub produkty cyfrowe, jak zdjęcia czy e-booki.
Dowiedz się: Co sprzedawać bez działalności gospodarczej?
Założenie własnej działalności nie jest tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać, a w dłuższej perspektywie jej prowadzenie może ułatwić sporo kwestii.
Sprawdź: Jak założyć działalność gospodarczą?
Jeżeli nie chcesz jej zakładać ze względu na koszty, pamiętaj, że łącznie przez 2,5 roku możesz skorzystać ze zniżek na ZUS. Przez pierwsze 6 miesięcy wysokość składki wynosi zaledwie 364 złote, a przez następne 2 lata jest to 609 zł (wliczając składkę zdrowotną).
? Sprawdź także: Czy sklep internetowy musi posiadać kasę fiskalną?
Sprzedaż w Internecie a podatek
Sprzedając w sieci, musisz liczyć się z koniecznością opłacania podatków – dochodowego, a często także VAT-u.
Jako przedsiębiorca możesz wybrać formę opodatkowania, która najlepiej sprawdzi się w przypadku Twojej działalności. Masz możliwość rozliczania się na zasadach ogólnych, gdzie stawka podatku wynosi 17% lub po przekroczeniu progu dochodów 32%, w ramach podatku liniowego (19%) lub ryczałtu (3%).
Każda z tych form rozliczenia ma swoje wady i zalety. Przeczytasz o nich tutaj: Sprzedaż internetowa a podatki.
Pozostaje jeszcze kwestia podatku VAT. Jego podstawowa stawka wynosi 23%. Możesz jednak skorzystać ze zwolnienia z VAT-u. Na jakich warunkach? Sprawdź: Sprzedaż internetowa a VAT.
Jak i gdzie sprzedawać w Internecie? Dodatkowe wskazówki
- Zanim zaczniesz sprzedawać, stwórz buyer personę. Pozwoli Ci to dobrać kanały sprzedaży, które w przypadku Twojej grupy docelowej będą najbardziej skuteczne.
- Pamiętaj, że aby sklep internetowy sprzedawał, klienci muszą się dowiedzieć o jego istnieniu. Już od pierwszego dnia wdrażaj skuteczne działania marketingowe.
- Nie rozpoczynaj sprzedaży online we wszystkich kanałach od razu. Stopniowo rozwijaj swój biznes, zaczynając od własnego sklepu internetowego.
- Zbieraj opinie od swoich klientów, by poznawać ich doświadczenia i wprowadzać niezbędne ulepszenia.
Podsumowanie
Decyzja o tym, jak i gdzie sprzedawać w Internecie zależy w dużej mierze od specyfiki sprzedawanych przez Ciebie towarów i oczekiwań, a także nawyków zakupowych potencjalnych klientów. Pamiętaj, że masz wiele opcji – dobieraj kanały tak, by dotrzeć do jak największego grona odbiorców. Powodzenia!
Masz jakieś pytania lub wątpliwości? Zachęcamy do kontaktu!