Autor:Kinga Tobała
Specjalistka ds. Copywritingu
influencer marketing

Jak promować sklep internetowy? Współpraca z blogerami

Kiedy zapełnisz wirtualne półki interesującym towarem, czas zastanowić się, jak promować sklep internetowy. Współpraca z blogerami jest jednym z kanałów, które warto wykorzystywać, ponieważ docierają oni bezpośrednio do grupy potencjalnie zainteresowanej Twoimi produktami. Co więcej, cieszą się większym zaufaniem niż poszczególne marki zachwalające swoje własne towary.

  • Influencer marketing obejmujący twórców internetowych jest skutecznym narzędziem promowania sklepu internetowego.
  • Współpraca z blogerem nie musi być droga.
  • Monitoruj sprzedaż generowaną we współpracy z influencerem, by wybierać wyłącznie najbardziej skuteczne źródła ruchu.

Promocja sklepu internetowego w internecie

Naturalnym środowiskiem dla e-sklepu jest internet, toteż stanowi oczywiste miejsce promocji asortymentu, który oferujesz. W czasach ogromnego rozwoju technologii i stale rosnącej konkurencji na rynku e-commerce, wykorzystywanie wielu kanałów marketingowych jest niezbędne dla uzyskania oczekiwanych efektów. Połączenie darmowego promowania sklepu w internecie, obejmującego unikalne przedstawienie towarów, content marketing na blogu, a także optymalizację treści pod kątem SEO, z płatnymi metodami reklamy e-sklepu, w których skład wchodzi m.in.: reklama Goodle AdS, działania na Facebooku oraz remarketing,  pozwala dotrzeć do szerokiego grona konsumentów potencjalnie zainteresowanych zakupami w Twoim sklepie.

Rosnące możliwości, jakie daje nam internet, sprawiają że zmieniają się oczekiwania konsumentów i ich sposób działania. Prawdziwą trudność stanowi nie samo dotarcie z informacją do użytkowników, ale przekonanie ich do swojej marki. Wzrost świadomości funkcjonowania reklam oraz ich ogromna ilość na rynku przekłada się na coraz większą obojętność na prezentowane treści. Kolorowe billboardy nie absorbują już naszej uwagi tak bardzo jak kiedyś. Dziś chcemy autentycznego przekazu i prawdziwych informacji. A te może dać nam jedynie człowiek podobny do nas.

sieci społecznościowe

Czym jest influencer marketing?

Jako członek wielu społeczności niejednokrotnie spotykałeś się z blogerami, vlogerami oraz innymi twórcami internetowymi. Pozyskiwałeś od nich poszukiwane informacje, zapoznawałeś się z osobistymi opiniami, uzyskiwałeś porady na tematy, którymi się zajmują. To, czym jest influencer marketing można uznać za pośrednie docieranie do klienta przez osoby, które chętnie ogląda w swoim wolnym czasie. Idea marketingu z wykorzystaniem twórców internetowych obejmuje ich autentyczność i zdolność do budowania spójnych społeczności.

Polecanie i prezentowanie oferty może odbywać się na wiele sposobów:

  • poprzez używanie danych produktów i usług przez daną osobę na co dzień, co często nie jest odbierane jako reklama, a zwyczajne zadowolenie ze sprzętu używanego od lat,
  • w formie prezentacji i testu danego towaru,
  • jako haul zakupowy nowych nabytków danego influencera,
  • wspólna akcja promocyjna stworzona wraz z marką – konkurs, wydarzenie, nagrany film, cykl wpisów,
  • bycie ambasadorem marki.

 

Wykorzystanie influencerów w działaniach marketingowych jest dowolne. W zależności od nakładów finansowych, możemy korzystać z ich aktywności online, a także offline. Znane i lubiane twarze korzystnie wpłyną na budowanie zaufania do marki i zwiększą sprzedaż sklepu internetowego.

Dlaczego promocja na blogach działa?

Tajemnicą influencer marketingu jest zbliżenie do odbiorcy i ukazanie podobieństw między nim, a osobami po drugiej stronie ekranu. Pokazując swoje życie prywatne, pasje, ujawniając poglądy, może on liczyć na zbudowanie relacji opartej na pewnego rodzaju zaufaniu. Twoi potencjalni klienci nie tylko obserwują poczynania wybranej przez Ciebie osoby, ale darzą ją sympatią i liczą się z prezentowanym przez nią zdaniem. YouTuber i bloger jest oddalony od wizji telewizyjnej gwiazdy, czy sportowca, którzy zdają się pochodzić z zupełnie innego świata. Influencer to kumpel, znajomy, człowiek taki, jak Ty. Właśnie dlatego produkty, których używa, ulubione ubrania, sprzęty i jedzenie mogą stać się Twoim wyborem. W końcu zazwyczaj nosisz buty zbliżone do tych, które ma w garderobie kolega z pracy, a nie gwiazda światowego formatu.

Co więcej, promocja na blogach obejmuje szerokie spectrum. Osoby je prowadzące niejednokrotnie posiadają swoje konto na Instagramie bądź Snapchacie, a także prowadzą grupy na Facebooku, w których ich odbiorcy mogą dzielić się spostrzeżeniami. Udostępniają Ci możliwość pojawienia się w mediach, do których na co dzień możesz nie mieć dostępu. W końcu zdobycie szerokiej grupy odbiorców wymaga długotrwałej i intensywnej pracy.

społeczność bloger

Ostatnim niezwykle ważnym aspektem, udowadniającym, że współpraca z blogerami w sklepie internetowym ma sens jest fakt, że odbiorcy samodzielnie chętnie poświęcają im swój czas, traktując czytanie bądź oglądanie jako rozrywkę. W rezultacie nie musisz bać się, że Twój przekaz musi walczyć z setkami innych o kilka sekund uwagi, co ma miejsce w przypadku klasycznych reklam – zwłaszcza jeśli pojawiają się w kanałach offline.

Jak współpracować z blogerami i promować sklep internetowy?

Współpraca blogerów z konkretną marką zdaje się być dość oczywista, bowiem opiera się na korzystaniu z konkretnych produktów. W przypadku sklepu internetowego, wykorzystanie blogera będzie wyglądało nieco inaczej. Nim rozpoczniesz współpracę z daną osobą, warto sprecyzować swój cel. Może to być zarówno zwiększenie świadomości marki, jak i przyrost sprzedaży – zwłaszcza konkretnych produktów. W ten sposób będzie Ci łatwiej dotrzeć do grupy odbiorców, która będzie potrzebna do spełnienia założeń początkowych. Sklep internetowy we współpracy z influencerem może wykorzystywać następujące formy:

  • Prezentacja autorskiego produktu. Pokazanie unboxingu, opisanie działania, przedstawienie, jako prezentu dla bliskich, którego od dawna poszukiwał dany twórca, bycie ambasadorem sklepu internetowego. Doskonały pomysł na promocję ubrań, produktów handmade i innych.
  • Recenzja, zestawienie. Twoja usługa lub produkt może zostać skonfrontowany z innymi pozycjami dostępnymi w danym segmencie rynku. Zwróć uwagę na to, by recenzja była wiarygodna i wskazywała zarówno plusy, jak i minusy poszczególnych rozwiązań.
  • Wpis sponsorowany. Znajdując osoby działające w Twojej branży masz okazję zlecenia wpisu na wybrany temat. Jeśli sprzedajesz buty sportowe, poproś o napisanie artykułu na temat wyboru obuwia, który będzie zawierał bezpośrednie przekierowanie do Twojej oferty.
  • Przygotuj specjalne rabaty dla odbiorców. Zniżka, którą przedstawi wybrany influencer nie tylko zwiększy sprzedaż, ale przede wszystkim w szybki i łatwy sposób sprawdzić, jak duża ilość kupujących pochodzi z tego źródła.

wyprzedaż

  • Informuj o promocjach. Kiedy zbliża się wyprzedaż danego asortymentu, możesz działać na wielu płaszczyznach. Media społecznościowe, bądź wpisy sponsorowane zawierające informacje o promocji są jednym z najbardziej skutecznych kanałów przekazu informacji.
  • Sieć afiliacyjna. Blogerzy często zachęcają swoich klientów do zakupu w określonym miejscu, bowiem mają z tego korzyści finansowe. Ustalony procent kwoty transakcji trafiający do twórcy motywuje go do działania. Możesz skorzystać z gotowych programów lub złożyć indywidualną propozycję wybranej osobie.

Ciekawostkę stanowi fakt, że kierowanie odbiorców do Twojej oferty z wielu miejsc, w których zostaje wspomniana, ułatwia dokonywanie zakupów. Co więcej, wpisuje się w ideę sprzedaży wielokanałowej omnichannel, w której m.in. dokładamy starań by zakupu można było dokonać poprzez wiele wygodnych dla klienta kanałów.

Na co zwrócić uwagę podczas wybierania blogera do reklamy?

Odpowiedni wybór osoby do promocji jest kluczowy dla powodzenia Twojej reklamy. Podczas wybierania blogera do reklamy postępuj zgodnie z następującymi krokami:

  • Znajdź influencerów działających w Twojej branży

Warto sporządzić listę zawierającą potencjalne osoby, z którymi będziesz mógł podjąć współpracę. Ważne jest to, by zarówno Twój produkt wpisywał się w wizję blogera, jak i bloger w styl działania Twojej firmy. W przeciwnym razie reklama może przynieść odwrotny skutek. Reklama chipsów na blogu, który promuje zdrowy tryb życia może nie być najlepszym pomysłem.  Co więcej, dla jak najbardziej dokładnego trafienia do osób zainteresowanych Twoją ofertą, warto wybierać osoby związane z branżą np. w przypadku sklepu internetowego z zabawkami warto nawiązać współpracę z blogerką parentingową.

  • Sprawdź osoby działające w okolicy

Lokalni influencerzy mają dużą siłę oddziaływania na ludzi w swoim otoczeniu. Są rozpoznawalni i mogą przynieść duże korzyści zwłaszcza dla firm, które działają lokalnie.

  • Zapytaj o statystyki 

Kolejnym z niezwykle ważnych aspektów, które muszą zostać poruszone jest generowany przez daną osobę ruch. Należy zwrócić uwagę na ruch na stronie monitorowany np. przez Google Analytics – interesować Cię będą unikalni użytkownicy na stronie w ciągu miesiąca. Co więcej, to powracający użytkownicy będą następną ważną grupą, bowiem ich duży udział w całościowym wyniku strony będzie świadczył o wierności czytelników.
W przypadku prowadzenia działań w social media, należy kierować się nie tylko ilością łapek w górę na danym profilu, ale przede wszystkim jego zasięgiem. Nie bez znaczenia pozostaje stopień aktywności użytkowników. Bloger potrafiący zachęcić do komentowania i zostawiania like’ów będzie dla Ciebie cenniejszy niż osoba z dużą ilością odbiorców, którzy nie przekazują dalej przeczytanych treści.

  • Uzgodnij szczegóły

Jeśli w Twojej współpracy z blogerem pośredniczy portal, kwota usługi i wszelki formalności można uznać za załatwione. Jeśli znalazłeś interesującą Cię osobę, możesz pracować z nią zarówno na podstawie wynagrodzenia, jak i barteru. Wielu, zwłaszcza mniejszych twórców, jest skłonnych do zamieszczania recenzji i pokazywania produktów, które dostali gratis. W innym przypadku możesz zaproponować określoną kwotę do wykorzystania w Twoim sklepie, dzięki czemu obniżysz koszty reklamy. Oferowanym bonem mogą być zainteresowane osoby, dla których Twoje produkty są atrakcyjnym sprzętem np. akcesoria kuchenne dla blogerki piszącej o perfekcyjnym prowadzeniu domu.

Bieżące monitorowanie linków kierujących do Twojego sklepu i zachowań konsumentów pozwoli Ci wybrać osoby, z którymi współpraca przyniosła największe rezultaty. Do monitorowania źródeł ruchu w sklepie internetowym posłuży Ci Google Analytics.

 

Gdzie szukać blogerów do współpracy?

Na interesujące postacie możesz trafić zarówno podczas przeglądania sieci, jak i zapoznawania się z ofertą zamieszczoną na serwisach zrzeszających influencerów. W pierwszym z przypadków, skontaktuj się z blogerem przy pomocy zakładki współpraca bądź kontakt. W drugim z nich, sytuacja zdaje się być prostsza, bowiem bloger zarejestrowany na portalu typu WhitePress lub ReachaBlogger uzupełnia pola dotyczące ilości wyświetleń, stawek i podobnych, dzięki czemu możesz zaoszczędzić czas.

Influencer marketing dla sklepu internetowego nie musi być drogi!

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że influencerzy to nie tylko najbardziej rozpoznawalne twarze pojawiające się w telewizji i reklamach dużych marek. To także mniejsi blogerzy, którzy niejednokrotnie mogą pochwalić się pokaźną, wierną im społecznością. Dobrze wykonany influencer marketing nie jest drogi, bowiem ukierunkowany jest na konkretną grupę odbiorców i nie przypomina ogromnych kampanii reklamowych. Jednocześnie może przynieść nawet większą konwersję na sprzedaż niż na początku zakładaliśmy.

A jeśli uda Ci się nawiązać współpracę barterową, koszty reklamy będą naprawdę niskie!

sklep internetowy za darmo

5.00 avg. rating (98% score) - 4 votes 5

Kinga Tobała

Specjalistka ds. Copywritingu