
Zastosowanie strategii e-merchandising to prezentacja produktรณw w sklepie internetowym, ktรณra umoลผliwia pozyskiwanie wiฤkszej iloลci klientรณw i staลe zwiฤkszanie sprzedaลผy. Poznanie potrzeb konsumentรณw pozwala na ich wykorzystywanie i dostosowywanie sklepu do najczฤstszych zachowaล kupujฤ cych.
- E-merchandising to waลผny element marketingu, ktรณry przynosi korzyลci zarรณwno klientom, jak i wลaลcicielowi sklepu.
- Dziฤki odpowiedniemu przygotowaniu opisรณw i zdjฤฤ produktรณw, wyrรณลผnisz siฤ na tle konkurencji.
- Stosujฤ c zasady AIDA w fazie projektowania swojej oferty, masz pewnoลฤ, ลผe klient zakoลczy zakupy w peลni usatysfakcjonowany.
Spis treลci artykuลu
Czym jest e-merchandising w sklepie internetowym? Definicja
Merchandising obejmuje szereg komplementarnych ze sobฤ dziaลaล majฤ cych na celu zwiฤkszenie zainteresowania odbiorcรณw danym asortymentem, podniesienie jego wartoลci w ich oczach, wzbudzenie potrzeb zakupowych, a w rezultacie wzrost sprzedaลผy w sklepie. ลฤ czy w sobie elementy psychologii spoลecznej, wykorzystuje techniki sprzedaลผowe, projektowanie pรณลek tak, by w jak najlepszy sposรณb przedstawiaลy towary i skลaniaลy kupujฤ cych do jak najdลuลผszego pozostania w sklepie.
Prezentacja produktรณw ma takลผe miejsce w sklepie online, gdzie nosi miano e-merchandisingu lub teลผ merchandisingu internetowego.ย W zwiฤ zku z tym, ลผe sprzedaลผ tym razem odbywa siฤ przez internet, bฤdzie on zwracaล uwagฤ na dwa kluczowe aspekty:
- atrakcyjnฤ prezentacjฤ towarรณw w formie przykuwajฤ cych uwagฤ zdjฤฤ i nieszablonowych opisรณw produktรณw zachฤcajฤ cych do zakupu,
- sprawnego i intuicyjnego poruszania siฤ po sklepie internetowym.
Warto zaznaczyฤ, ลผe merchandising nie polega na manipulowaniu klientem, a na wykorzystaniu naszych naturalnych skลonnoลci do zwracania uwagi na elementy szczegรณlnie. W rezultacie jego odpowiednie przeprowadzenie korzystnie wpลywa zarรณwno na wygodฤ klienta, jak i satysfakcjฤ z obrotu wลaลciciela sklepu internetowego.
Najwaลผniejsze zasady e-marchandisingu w sprzedaลผy online
Zarรณwno podczas klasycznej formy merchandisingu offline, jak i jego prowadzenia online,ย warto kierowaฤ siฤ zasadami AIDA.
- Attention โ w gฤ szczu innych produktรณw to Twรณj musi przykuฤ uwagฤ klienta. Podczas gdy inni uลผywajฤ zdjฤฤ pochodzฤ cych prosto od producenta, Ty zrรณb autorskie, lepsze, ลadniejsze. Wykorzystaj sceneriฤ innฤ niลผ biaลe tลo, pokaลผ sposรณb, w jaki moลผna wykorzystaฤ Twoje produkty.
- Interest โ gdy klient zwrรณciล uwagฤ na Twรณj sklep internetowy, musisz go czymล zainteresowaฤ, by zostaล u Ciebie na dลuลผej. W znacznym stopniu pomogฤ Ci w tym unikalne, przejrzyste opisy, ktรณre jednoznacznie wskaลผฤ zalety produktu na tle innych i ich codzienne zastosowanie. Korzystaj z wielu narzฤdzi โ animacji, konkurencyjnych cen, jasnego przedstawienia parametrรณw technicznych np. w formie tabeli.
- Desire โ kaลผdy zakup poprzedzany jest pojawieniem siฤ potrzeby zakupowej. Kiedy juลผ przykujesz uwagฤ kupujฤ cego, zainteresujesz go towarem, musisz przekonaฤ go, ลผe jest stworzony wลaลnie dla niego. Pokaลผ, ลผe artykuล zaspokaja jego potrzeby. Zimowa kurtka otoczy przyjemnym ciepลem, a imprezowe sลomki uลwietniฤ kaลผde przyjฤcie.
- Action โ wszystkie poprzednie punkty prowadzฤ do wywoลania akcji, jakฤ jest zakup oferowanego produktu. Nie utrudniaj nikomu tego kroku! Koszyk zakupowy z minimalnฤ iloลciฤ krokรณw dostฤpny wย Sky-Shop.pl doskonale siฤ tutaj sprawdzi!
Dobre pierwsze wraลผenie jest najwaลผniejsze, czyli zasady prezentacji produktรณw
Prezentujฤ c produkty w poszczegรณlnych kategoriach nie moลผesz zapominaฤ o tym, ลผe ลcieลผka zakupowa rozpoczyna siฤ na stronie gลรณwnej i to tam rozpoczyna siฤ e-merchandising. Naleลผy powitaฤ klienta interesujฤ cฤ grafikฤ . Co wiฤcej, na stronie gลรณwnej sklepu powinny pojawiฤ siฤ:
- aktualne promocje,
- artykuลy sezonowe np. artykuลy szkolne, ลwiฤ teczne, akcesoria sylwestrowe,
- informacje o szczegรณlnych atutach sklepu np. wysyลka w 24 h od zลoลผenia zamรณwienia,
- slidery przedstawiajฤ ce oferowane towary.
W dalszych czฤลciach sklepu naleลผy stawiaฤ na:
- dobrฤ segregacjฤ produktรณw w kategoriach,
- umieszczenie szybkiego podglฤ du koszyka,
- prezentacjฤ wลaลciwoลci produktรณw na karcie produktu uwzglฤdniajฤ c, buttony, wysokiej jakoลci zdjฤcia produktowe i czytelne tabele.
Jak zadbaฤ o merchandising w sklepie internetowym?
E-merchandising ma na celu zwiฤkszenie sprzedaลผy. Jak zatem zaprezentowaฤ produkty w sklepie online, by przyniosลo to najlepsze moลผliwe wyniki?
Sekcja bestsellery i najwyลผej oceniane
Wizualne wyrรณลผnienie najbardziej docenianych produktรณw sprawia, ลผe klient zwraca na nie uwagฤ jeszcze przed skierowaniem siฤ po towar, ktรณry chce zakupiฤ. Najwyลผej oceniane przez innych pozycje wzbudzajฤ ciekawoลฤ i zachฤcajฤ do sprawdzenia, czy faktycznie sฤ tak dobre, jak zachwalajฤ inni. W rezultacie istnieje duลผa szansa, ลผe przed dokonaniem zaplanowanych zakupรณw, kupujฤ cy zdecyduje siฤ na wyลwietlane przez Ciebie produkty.
Niezwykle istotnym aspektem tworzenia sekcji โbestselleryโ jest umieszczenie jej w widocznym, ale nienachalnym miejscu na stronie, tak by nie przeszkadzaลa w poruszaniu siฤ po ofercie.
Cross-merchandising
Sprzedaลผ krzyลผowa lub technika sprzedaลผy powiฤ zanej okreลlana mianem cross-sellingu jest jednym z najbardziej skutecznych i najbezpieczniejszych sposobรณw na zwiฤkszenie sprzedaลผy w sklepie internetowym. Polega na proponowaniu produktรณw powiฤ zanych z towarem, ktรณry zostaล wybrany przez klienta w pierwszej kolejnoลci. Realizacja techniki sprzedaลผowej jest moลผliwa dziฤki wykorzystaniu cross marchandisingu, czyli ekspozycji produktรณw z rรณลผnych kategorii w tym samym miejscu.
Poznaj przykลady cross-marchandisingu w e-sklepie:
- obok aparatu fotograficznego pojawia siฤ dodatkowy obiektyw bฤ dลบ futeraล;
- w produktach sugerowanych podczas zakupy butรณw pojawia siฤ impregnat;
- przy porcelanowych filiลผankach sklep zaprezentuje aromatycznฤ kawฤ;
- podczas zakupu zabewek elektronicznych zaproponujesz zakup baterii.
Dosprzedajฤ c produkty powiฤ zane ze sobฤ najlepiej prezentowaฤ towary o niskiej cenie, nad ktรณrymi kupujฤ cy nie bฤdzie zastanawiaล siฤ zbyt dลugo. Wykorzystywanie sprzedaลผy produktรณw komplementarnych daje szerokie moลผliwoลci, bowiem:
- Jeลli klient myลlaล wczeลniej o zakupie akcesoriรณw, teraz ma ku temu okazjฤ i nie musi dodatkowo ich poszukiwaฤ.
- Jeลli o nich nie myลlaล, zostanie wzbudzona potrzeba. W koลcu dodatkowe szkลo hartowane do telefonu na pewno przyda siฤ kaลผdemu z nas, a jednorazowy zakup w sklepie wszystkich potrzebnych elementรณw nie wygeneruje dodatkowych kosztรณw wysyลki.
Ogromnฤ zaletฤ wykorzystania cross-marchandisingu jest brak moลผliwoลci wygenerowania strat. Jeลli technika nie zadziaลa, klient kupi jedynie wybrany przez siebie produkt. W rezultacie nic nie tracฤ c, moลผemy wiele zyskaฤ. Co wiฤcej, nienachalne propozycje kolejnych produktรณw pozwolฤ zatrzymaฤ klienta w sklepie na dลuลผej i zwiฤkszฤ szanse na dokonanie zakupรณw za wyลผszฤ kwotฤ niลผ pierwotnie zaลoลผona.
Z cross-marchandisingiem miaล do czynienia kaลผdy z nas np. gdy koลo stoiska z grillami pojawiลa siฤ podpaลka, a w towarzystwie alkoholi przekฤ ski. Teraz moลผesz wykorzystaฤ go w e-sklepie!
Promocja, wyprzedaลผ ograniczona czasowo
Zarรณwno dla klienta sklepu stacjonarnego, jak i internetowego nie moลผe byฤ nic lepszego niลผ promocja. Wyrazisty banner na czerwonym tle nie tylko przyciฤ ga uwagฤ, ale skลania do tego, by kliknฤ ฤ w oznaczony nim produkt. Informowanie o promocjach, ktรณre przygotowaลeล na dany okres jest proste i skuteczne. Oznaczenie ich licznikiem czasowym stanowi jeszcze lepszฤ taktykฤ. Podobnie zadziaลa informacja โtylko w weekendโ bฤ dลบ jakiekolwiek inne wyrรณลผnienie, ktรณre zapewni o specjalnej ofercie. Nic tak nie zmotywuje do zakupu jak ลwiadomoลฤ, ลผe za kilka godzin produkt bฤdzie droลผszy.
Przekonanie o ekskluzywnoลci oferty sprawia, ลผe nawet osoby gotowe do finalizacji transakcji sฤ w stanie dorzuciฤ jeszcze coล do skompletowanego wczeลniej koszyka. Co wiฤcej, promocjฤ moลผesz oznaczyฤ Twoje staลe udogodnienia jak โdarmowa wysyลka przy zamรณwieniach powyลผej
150 zลโ, by lepiej wyrรณลผniฤ je spoลrรณd innych wiadomoลci pojawiajฤ cych siฤ w witrynie.
Komentarze i recenzje produktรณw
Udostฤpnienie klientom moลผliwoลci dodawania opinii korzystnie wpลywa na zwiฤkszenie zaufania do danego sklepu. Pole tekstowe, a takลผe moลผliwoลฤ przyznawania gwiazdek pomoลผe dokonaฤ wyboru podczas przeglฤ dania oferty. Choฤ jako konsumenci podejmujemy decyzje zakupowe samodzielnie, lubimy korzystaฤ z opinii innych.
Co wiฤcej, ceny dodawane przez klientรณw sฤ eksportowane do wyszukiwarki Google. Wyลwietlajฤ ce siฤ bezpoลrednio przy produkcie gwiazdki nie tylko potwierdzajฤ jego wysokฤ jakoลฤ i zachฤcajฤ klientรณw do zakupu, ale takลผe korzystnie wpลywajฤ na pozycjonowanie sklepu, dodajฤ c dodatkowy element graficzny i zwiฤkszajฤ c wspรณลczynnik klikalnoลci (CTR).
https://www.google.pl
Darmowa wysyลka nie dla wszystkich
Darmowa wysyลka jest jednym z najbardziej cenionych udogodnieล. Co ciekawe, klienci wolฤ wybraฤ sklep, w ktรณrym dany produkt jest nieco droลผszy, ale wysyลka darmowa niลผ produkt w niลผszej cenie, przy ktรณrego zakupie naleลผy ponieลฤ dodatkowe koszty dostawy. By nie traciฤ na wysyลaniu tanich produktรณw, warto wprowadzaฤ ograniczenia darmowej wysyลki przy zakupie w okreลlonej kwocie.
Przykลadowo podczas zakupu towarรณw za 280 zล, klient bฤdzie wolaล dobraฤ kolejny produkt i przekroczyฤ kwotฤ 300 zล, od ktรณrej moลผna skorzystaฤ z darmowej wysyลki niลผ pลaciฤ za samฤ usลugฤ dostawy. W rezultacie zdecyduje siฤ na zakup wiฤkszej iloลci towarรณw niลผ pierwotnie planowaล, a Ty wygenerujesz wiฤkszy zysk.
https://shop.super-planet.eu/
Wypowiedลบ eksperta
Blog sklepu internetowego, na ktรณrym znajdฤ siฤ artykuลy specjalistyczne obejmujฤ ce aktualne trendy i wypowiedzi ekspertรณw korzystnie wpลywa na jego wizerunek. Podkreลla profesjonalizm i dobre przygotowanie osรณb, ktรณre bฤdฤ doradzaฤ nam w wyborze odpowiadajฤ cego wszystkim potrzebom asortymentu.
Nie od dziล wiadomo, ลผe wartoลciowy content, w ktรณrym kupujฤ cy znajdzie odpowiedzi na nurtujฤ ce go pytania, porady oraz porรณwnania konkretnych produktรณw, pomiฤdzy ktรณrymi chce dokonaฤ wyboru, przyciฤ ga i zatrzymuje klientรณw. Buduje zaufanie do wybranego sklepu i sprawia, ลผe chcemy do niego wracaฤ. Co wiฤcej, spฤdzony na czytaniu wartoลciowych treลci czas moลผe przeลoลผyฤ siฤ na gลฤbsze poznanie asortymentu np. w postaci dodatkรณw do posiadanego juลผ sprzฤtu i rozbudziฤ potrzeby.
E-merchandising zwiฤksza sprzedaลผ w e-commerce
Stosowanie wielu drobnych elementรณw naleลผฤ cych do strategii e-merchandisingu zwiฤksza konwersjฤ w sklepach online. Dziฤki intuicyjnej nawigacji, estetycznej prezentacji produktรณw i wygodnemu procesowi zakupowemu, klienci chฤtnie siฤgajฤ po wiฤksze iloลci towarรณw.ย Wykorzystujฤ c jak najwiฤkszฤ iloลฤ mechanizmรณw, ktรณre obserwowane sฤ u kaลผdego kupujฤ cego, masz szansฤ na wykorzystanie potencjaลu sprzedaลผowego, jakim dysponuje stworzony przez Ciebie sklep. Postaw na optymalizacjฤ swojej oferty!
๐ Przeczytaj takลผe:ย Co to jest dropshipping?