W dynamicznie rozwijającym się świecie e-commerce wyróżnienie się na tle konkurencji staje się coraz większym wyzwaniem. Klienci mają niemalże nieskończoną liczbę opcji do wyboru, co oznacza, że musisz oferować coś naprawdę wyjątkowego, aby przyciągnąć ich uwagę i zyskać lojalność.
Dowiedz się, jak osiągnąć przewagę konkurencyjną na rynku i jakie ma ona znaczenie w branży e-commerce.
Spis treści artykułu
Czym jest przewaga konkurencyjna? Definicja
Przewaga konkurencyjna to cecha lub zestaw cech, które pozwalają firmie wyróżnić się na tle konkurencji, a co za tym idzie – przyciągnąć klientów.
Może to być wynik lepszej jakości produktów, niższych cen, innowacyjnych rozwiązań, wyjątkowej obsługi klienta lub innych unikalnych elementów, które sprawiają, że konsumenci wybierają korzystanie z właśnie Twojej oferty. Idealnie, jeżeli te wartości są trudne do odtworzenia przez konkurencyjne przedsiębiorstwa.
Rodzaje przewagi konkurencyjnej
Istnieje wiele obszarów, w których konkurujesz z innymi firmami. Każdy z nich to tak naprawdę pretekst do wyróżnienia się na ich tle.
Oto najpopularniejsze rodzaje przewagi konkurencyjnej:
Przewaga cenowa
Polega na oferowaniu produktów lub usług po niższych cenach niż konkurenci, ale najlepiej bez kompromisu w zakresie jakości i rzecz jasna – rentowności. Możesz to osiągnąć dzięki:
- Optymalizacji procesów, która pozwoli ograniczyć wydatki.
- Poszerzeniu skali działalności, która pozwala na obniżenie kosztów jednostkowych.
- Innowacjom technologicznym, które redukują koszty produkcji.
- Łączeniu różnych modeli logistycznych (np. stosowanie dropshippingu dla części sprzedawanych towarów, co obniża koszty magazynowania)
- Umiejętnemu zarządzaniu sezonowością w e-commerce.
Przewagę cenową nad konkurencją wykorzystuje chociażby Ryanair. Irlandzki przewoźnik słynie z oferowania bardzo tanich biletów lotniczych. Firma umiejętnie minimalizuje koszty operacyjne poprzez maksymalne uproszczenie usług (np. brak darmowych posiłków na pokładzie, ograniczenia bagażowe) oraz efektywne zarządzanie flotą i operacjami lotniczymi.
Przewaga informacyjna
To zdolność firmy do gromadzenia, analizowania i wykorzystywania danych w sposób bardziej efektywny niż konkurencja. Umożliwia to podejmowanie lepszych decyzji, szybsze reagowanie na zmiany rynkowe i dostosowywanie swoich strategii w czasie rzeczywistym.
Budowanie takiej przewagi może zakładać m.in. następujące działania:
- Wykorzystanie zarówno podstawowych, jak i zaawansowanych narzędzi analitycznych. Jeżeli jeszcze tego nie robisz, zacznij po prostu od Google Analytics.
- Śledzenie wyników generowanych przez każdy obszar funkcjonowania Twojego biznesu – od marketingu, przez sprzedaż, po obsługę klienta i logistykę.
- Zatrudnianie specjalistów ds. analizy danych i analityków biznesowych, którzy potrafią interpretować dane i przekładać je na praktyczne działania biznesowe.
Taki rodzaj przewagi wykorzystuje np. Netflix. Doskonale wszystkim znana platforma streamingowa umiejętnie wykorzystuje dane dotyczące oglądalności i preferencji użytkowników, by tworzyć spersonalizowane rekomendacje filmów i seriali. Dzięki zaawansowanej analizie danych Netflix jest w stanie dostarczać oryginalne treści, które trafiają w gusta odbiorców, zwiększając ich zaangażowanie i przywiązanie do marki.
Przewaga jakościowa
To po prostu oferowanie produktów lub usług o wyższej jakości niż konkurenci. Może to obejmować:
- Wykorzystanie lepszych materiałów.
- Staranność wykonania i dbałość o detale.
- Wyjątkowe funkcje lub cechy produktów.
- Staranny wybór producentów i hurtowni do współpracy.
- Skrupulatne kontrolowanie jakości każdej wysyłanej paczki.
Bardzo rozpoznawalną firmą, która wykorzystuje przewagę jakościową, jest Apple. Gigantowi udało się ją zbudować dzięki innowacyjnemu podejściu do projektowania produktów, wysokiej jakości materiałom i wyjątkowej dbałości o detale. iPhone, MacBook czy iPad są doceniane za swoje zaawansowane funkcje, a przy tym trwałość i estetyczny design.
9 skutecznych sposobów budowania przewagi konkurencyjnej w e-commerce
Wyróżnienie się na tle konkurencji jest kluczowe dla każdego przedsiębiorstwa.
Co może być Twoją przewagą konkurencyjną? Jak ją zbudować? Sprawdź nasze propozycje.
1. Przeanalizuj swoją konkurencję
Zanim przejdziesz do budowania swojej przewagi, musisz znaleźć punkt odniesienia – czyli dokładnie przeanalizować działania swoich konkurentów.
Na jakie aspekty zwrócić szczególną uwagę?
- zakres i różnorodność oferty,
- jakość produktów,
- ceny konkurencji,
- stosowane promocje, wyprzedaże, rabaty itd.,
- projekt i nawigację na stronie internetowej,
- wykorzystywane działania marketingowe i ich efekty,
- sposób prowadzenia komunikacji z klientami,
- obsługę klienta,
- politykę dotyczącą zwrotów i reklamacji,
- opinie od klientów,
- opcje dostawy i dostępne metody płatności,
- dostępność produktów,
- wykorzystywane narzędzia,
- certyfikaty i nagrody.
Dobrym pomysłem może okazać się złożenie zamówienia w sklepach Twojej konkurencji. Zawsze możesz je oczywiście zwrócić, by dodatkowo przetestować poziom obsługi.
2. Oferuj doskonałą obsługę klienta
Na tym polu nie możesz iść na żadne kompromisy. Klient, który czuje się zaopiekowany, będzie wracał po kolejne zakupy i poleci Twój sklep innym. A to pozwoli Ci zbudować przewagę nad konkurencją.
Co ekstra możesz zaoferować w tym zakresie? Oto kilka pomysłów:
- Wydłużony czas na zwroty – np. do 30 lub nawet 100 dni.
- Darmowe zwroty i darmową dostawę produktów – również od określonego progu.
- Ręcznie pisane podziękowania czy dodatkowe prezenty dla klientów, którzy dokonali większych zakupów.
- Proaktywność – nie czekaj, aż klienci zgłoszą ewentualne problemy. Informuj o nich i od razu proponuj rozwiązania.
- Powiadomienia o opóźnieniach w dostawie wraz z proponowanymi rozwiązaniami – jak zniżki na kolejne zamówienie lub alternatywne produkty.
- Całodobową obsługę klienta za pośrednictwem chatbota dostępnego na stronie sklepu, który może odpowiadać na pytania klientów o każdej porze dnia i nocy.
- Pamiętaj także o odpowiedniej obsłudze posprzedażowej! Twoja relacja z klientem nie powinna się kończyć w momencie dokonania zakupu.
👉 Dowiedz się więcej o skutecznej obsłudze klienta w sklepie internetowym.
3. Personalizuj swoją ofertę
Wykorzystanie danych o klientach do tworzenia spersonalizowanych ofert i rekomendacji może okazać się skutecznym sposobem budowania przewagi konkurencyjnej w e-commerce i nie tylko.
Możesz to osiągnąć dzięki:
- Analizie zachowań i preferencji klientów. Pozwoli Ci to udoskonalać nie tylko ofertę, ale także np. nawigację na stronie.
- Tworzeniu spersonalizowanych rekomendacji produktów.
- Personalizowanym e-mailom i komunikatom marketingowym.
- Zestawom produktów, opracowanym na podstawie zamówień klientów.
Pomogą Ci w tym narzędzia do marketing automation, jak np. edrone.
4. Twórz wysokiej jakości content
Tworzenie wartościowego contentu, który przyciąga i angażuje klientów, może okazać się kluczowym elementem budowania przewagi konkurencyjnej.
Artykuły blogowe, poradniki, recenzje produktów, a także filmy mogą przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć lojalność istniejących. Nie mogą być jednak one przeciętne.
Przede wszystkim zadbaj o merytorykę i jakość Twoich treści. Wyczerpuj tematykę, którą poruszasz i serwuj ją w atrakcyjny sposób. Nie ograniczaj się wyłącznie do tekstów pisanych – stawiaj też na wideo i grafiki.
Miej na uwadze, że w dobie marketingu internetowego, praktycznie każdy sklep tworzy jakieś treści. Jeżeli chcesz wyróżnić się na tym polu, muszą one być unikalne.
👉 Dowiedz się więcej o content marketingu.
5. Zbuduj przewagę w wybranym kanale marketingowym
Przeprowadź niezbędne analizy i określ, jakie kanały marketingowe przynoszą najlepsze rezultaty w Twojej branży. Zwróć też uwagę na metody pozyskiwania klientów, z których korzysta Twoja konkurencja.
Zidentyfikuj, gdzie znajdują się Twoi klienci i jakie kanały preferują. Załóżmy, że Twoja grupa docelowa spędza dużo czasu na Instagramie. W takim wypadku dobrym rozwiązaniem wydaje się skoncentrowanie swoich wysiłków na tym kanale, aby maksymalnie wykorzystać jego potencjał.
Jak możesz to zrobić?
- Inwestujesz w sesje zdjęciowe z modelami noszącymi Twoje ubrania, które prezentujesz na Instagramie. Zdjęcia są wysokiej jakości, estetyczne i spójne z wizerunkiem marki.
- Regularnie używasz Stories do pokazywania pracy od kulis, nowych kolekcji czy organizowania quizów i ankiet. Zbierasz opinie od swoich obserwujących i na ich podstawie dostosowujesz ofertę.
- Współpracujesz z popularnymi influencerami z branży modowej, którzy promują Twoje produkty na swoich profilach, co zwiększa zasięg i buduje zaufanie do Twojej marki.
- Regularnie odpowiadasz na komentarze i wiadomości od obserwujących. Organizujesz konkursy, w których prosisz klientów o udostępnianie zdjęć w Twoich ubraniach z odpowiednimi hashtagami, co buduje zaangażowanie i tworzy społeczność wokół Twojego sklepu.
To oczywiście tylko przykład, który możesz odtworzyć, korzystając z innych metod i narzędzi marketingowych – np. SEO czy Google Ads.
👉 Dowiedz się więcej o marketingu sklepu internetowego.
6. Opracuj program lojalnościowy
Odpowiednio skonstruowany program lojalnościowy sprawi, że klientom po prostu nie będzie opłacało się robić zakupów gdzie indziej. Gdy już raz zrobią je u Ciebie, będą wracać po następne.
Zasady jego działania są proste. Za każdą wydaną złotówkę otrzymują oni X złotych do wydania podczas następnych zakupów w Twoim sklepie.
Możesz też oczywiście rozważyć opracowanie bardziej zaawansowanych warunków, ale warto zacząć od najprostszych i jednocześnie skutecznych rozwiązań.
7. Zadbaj o efektywną logistykę i szybką dostawę
Współpraca z niezawodnymi dostawcami usług logistycznych pozwala na szybsze i bardziej efektywne realizowanie zamówień. Dlatego do ich wyboru warto podejść bardzo starannie.
👉 Dowiedz się, o co pytać hurtownie przed rozpoczęciem współpracy.
Najlepszym rozwiązaniem jest oferowanie klientom wielu różnych sposobów dostawy. Im większy mają wybór, tym mniejsze szanse na to, że zaczną rozważać zakupy u konkurencji. Możesz rozważyć także wprowadzenie ekspresowej dostawy tego samego dnia czy bezpłatnej wysyłki.
Dowiedz się więcej o dostawie w sklepie internetowym:
8. Zbieraj i analizuj dane
Analityka pomoże Ci odnaleźć obszary do optymalizacji i budowania przewagi konkurencyjnej.
Skup się przede wszystkim na:
- Wykorzystaniu narzędzi analitycznych do monitorowania zachowań klientów na stronie internetowej, co pozwoli na lepsze zrozumienie ich potrzeb, nawyków i preferencji.
- Regularnym analizowaniu skuteczności kampanii marketingowych i sprzedażowych, co umożliwi skuteczną optymalizację działań i lepsze wykorzystanie budżetu marketingowego.
- Analizie danych rynkowych i trendów, dzięki której wcześniej wykryjesz zmiany i szybko dostosujesz swoją strategię biznesową do zmieniającego się otoczenia.
9. Konsekwentnie buduj swoją markę
Zdefiniuj tożsamość swojej marki. Pomoże to zbudować jej rozpoznawalność i przewagę konkurencyjną.
Tworzenie autentycznych i angażujących historii, które budują emocjonalną więź z klientami, skutecznie zwiększa ich zaangażowanie i lojalność. Skup się przede wszystkim na komunikowaniu wartości, które wyznaje Twój sklep. Może to być np. przywiązanie do tradycyjnych metod produkcji lub troska o środowisko. Takie aspekty oddziałują mocniej na niektóre grupy klientów niż niska cena.
Pamiętaj także, by dbać o spójność komunikacji we wszystkich kanałach.
Rola przewagi konkurencyjnej w biznesie e-commerce – podsumowanie
Długoterminowy sukces w e-commerce wymaga ciągłego doskonalenia procesów, śledzenia trendów rynkowych i elastyczności w dostosowywaniu strategii biznesowej. Podobnie jest z przewagą konkurencyjną. Nie możesz mieć gwarancji, że utrzymasz ją raz na zawsze.
Dlatego zadbaj o stałą analizę rynku i udoskonalanie swojej oferty. Pamiętaj, by zawsze stawiać klientów i ich potrzeby na pierwszym miejscu. Powodzenia!