Zdecydowana wiฤkszoลฤ wลaลcicieli e-sklepรณw przykลada szczegรณlnฤ uwagฤ do reklamy i pozyskiwania nowych klientรณw. Choฤ sฤ to wartoลciowe dziaลania, nie moลผesz zapominaฤ o osobach, ktรณre juลผ kiedyล skorzystaลy z Twojej oferty. Staลy klient w sklepie internetowym stanowi skarb, o ktรณry naleลผy zabiegaฤ.
Jak zatrzymaฤ klientรณw? Co zrobiฤ, by klienci wrรณcili do Twojego sklepu? I dlaczego jest to tak waลผne? Wszystkiego dowiesz siฤ z poniลผszego artykuลu.
- Utrzymanie klientรณw jest rรณwnie waลผne, co przyciฤ ganie nowych klientรณw.
- Zachฤcenie lojalnego klienta do zakupu jest z reguลy ลatwiejsze, wymaga mniej czasu, a takลผe minimalizuje nakลady pieniฤลผne niezbฤdne podczas reklamowania sklepu internetowego i jego asortymentu.
- Podstawฤ zachฤcenia do ponownego zakupu jest satysfakcja z poprzedniej transakcji.
Spis treลci artykuลu
Dlaczego warto pozyskiwaฤ staลych klientรณw?
Rozwรณj firmy nie byลby moลผliwy bez pozyskiwania zainteresowania nowych klientรณw. Jednak to zbudowanie dลugotrwaลej relacji stanowi jeden z priorytetรณw strategii marketingowej wielu firm โ zarรณwno stacjonarnych, jak i tych dziaลajฤ cych wyลฤ cznie na rynku e-commerce.
Nie ulega wฤ tpliwoลci, ลผe przekaz docierajฤ cy do nowych klientรณw powinien byฤ inny niลผ ten, ktรณry zostaล skierowany do staลych. Majฤ oni odmienne potrzeby i wymagania. Podczas gdy jednych naleลผy przekonaฤ do marki, drudzy majฤ juลผ pozytywne doลwiadczenia zakupowe, z ktรณrych naleลผy skorzystaฤ. W rezultacie skลonienie powracajฤ cego klienta do zakupu wymaga nieco mniejszego wysiลku.
Komunikaty kierowane do staลych klientรณw:
- Bazujฤ na wczeลniejszym doลwiadczeniu ze sklepem.
- Pomijajฤ etap poznania marki, budowania zaufania oraz przekonania o najwyลผszej jakoลci usลug.
- Opierajฤ siฤ o wykorzystanie innych narzฤdzi np.ย ย remarketingu bฤ dลบ e-mail marketingu z wykorzystaniem listy mailinowej, do ktรณrej klient zapisaล siฤ poprzednio.
- Uwzglฤdniajฤ spersonalizowane oferty stworzone na podstawie dotychczas zdobytych informacji, dziฤki czemu sฤ w stanie wygenerowaฤ wiฤkszฤ sprzedaลผ.
- Pozwalajฤ zmniejszyฤ budลผet przeznaczony na reklamฤ.
- Docierajฤ innymi drogami niลผ ma to miejsce w przypadku nowych klientรณw, ktรณrzy trafiajฤ do sklepu internetowego zazwyczaj dziฤki dziaลaniom zwiฤ zanym z pozycjonowaniem i Google Ads, aukcjom na Allegro lub wspรณลpracy z blogerami.
Sprawdลบ nasz artykuล: „Jak zaลoลผyฤ sklep internetowy na Allegro”
Staลych klientรณw warto pozyskiwaฤ nie tylko ze wzglฤdu na fakt, ลผe Twรณj sklep stanie siฤ dla nich pierwszym wyborem przy chฤci dokonania kolejnego zakupu, ale takลผe z uwagi na polecanie go znajomym. Nie od dziล wiadomo, ลผe konsumenci chฤtniej korzystajฤ z produktรณw i usลug przetestowanych przez swoich bliskich. Istnieje wiฤc duลผa szansa, ลผe zadowolenie z zakupรณw przeลoลผy siฤ na kilka dodatkowych zamรณwieล.
8 skutecznych strategii utrzymania klientรณw
Kaลผdy sprzedajฤ cy byล kiedyล kupujฤ cym. W wielu przypadkach to wลasne doลwiadczenie i oczekiwania podpowiedzฤ Ci, co zrobiฤ, by zachฤciฤ swoich klientรณw do ponownego zakupu. Dbaลoลฤ o kilka podstawowych elementรณw z pewnoลciฤ pomoลผe Ci w zyskaniu lojalnoลci konsumentรณw:
1. Dobrze poznaj potrzeby klientรณw
Moลผemy mnoลผyฤ strategie utrzymywania klientรณw. Tak naprawdฤ Ty jednak znasz ich najlepiej i wiesz, czego potrzebujฤ . A jeลผeli tak nie jest – koniecznie siฤ dowiedz!
Porozmawiaj z nimi i dowiedz siฤ, co motywuje ich do zakupu. Poznaj oczekiwania klientรณw i po prostu postaraj siฤ je speลniaฤ. Dotyczy to zarรณwno asortymentu, kanaลรณw obsลugi, marketingu, jak i wszelkich usลug zwiฤ zanych ze sprzedaลผฤ .
๐ Przeczytaj poradnik dotyczฤ cy tworzenia buyer persony w sklepie internetowym.
2. Bฤ dลบ w staลym kontakcie z klientami i nie daj im o sobie zapomnieฤ
Od samego poczฤ tku powinieneล dbaฤ o stworzenie bazy klientรณw. Skลaniaj ich do zapisu do newslettera i regularnie wysyลaj informacje o nowoลciach w ofercie, zniลผkach czy po prostu kody rabatowe.
Dbaj rรณwnieลผ o aktywnoลฤ w mediach spoลecznoลciowych i stosuj remarketing. To wszystko pozwoli Ci zarรณwno na pozyskiwanie klientรณw, jak i zachฤcenie do ponownych zakupรณw tych, ktรณrych juลผ udaลo Ci siฤ zdobyฤ.
3. Daj klientom szeroki wybรณr form dostawy i pลatnoลci
Wygodne pลatnoลci, kilka form dostawy i szybka wysyลka to dziล standard. Im wiฤcej metod oferujesz w swoim sklepie, tym lepiej. Klienci lubiฤ mieฤ wybรณr, a jeลผeli chcesz ich utrzymaฤ, Twoja oferta w tym zakresie nie moลผe rรณลผniฤ siฤ od konkurencji.
Jeลli pozwolisz klientowi pลaciฤ w preferowanej formie, odebraฤ paczkฤ tak, jak lubi, a do tego zapewnisz szybkฤ dostawฤ choฤby wย modelu click and collect โ bฤdzie do Ciebie wracaล.
4. Sprawnie rozwiฤ zuj ewentualne problemy
Wzorcowa obsลuga klienta jest w stanie zdziaลaฤ cuda. Weลบ na siebie odpowiedzialnoลฤ za zaginiฤcie bฤ dลบ uszkodzenie paczki, poszukaj zadowalajฤ cej alternatywy dla produktu, ktรณrego aktualnie nie ma na stanie, a takลผe rozwiej wszelkie wฤ tpliwoลci. Poลwiฤฤ czas na to, by przedstawiฤ swoje towary i rozwiaฤ wszelkie wฤ tpliwoลci pojawiajฤ ce siฤ w gลowie klienta.
A jeลli coล poszลo nie tak โ postaraj siฤ o miลฤ rekompensatฤ w postaci rabatu bฤ dลบ miลego upominku.
๐ Dowiedz siฤ wiฤcej o skutecznej obsลudze klienta w sklepie internetowym.
5. Zbuduj wiฤลบ
Daj moลผliwoลฤ tworzenia Twojej marki u Twojego boku. Realny wpลyw na pojawiajฤ ce siฤ w sklepie nowoลci, maskotkฤ marki, a takลผe tematy poradnikรณw, jakie moลผesz publikowaฤ dla swoich odbiorcรณw sprawia, ลผe klienci chฤtniej wrรณcฤ w miejsce, do ktรณrego budowy doลoลผyli wลasnฤ cegieลkฤ.
Bardzo przydatne w tej strategii okaลผe siฤ teลผ pozyskiwanie opinii klientรณw.
6. Zadbaj o szeroki asortyment
Czasem najprostsze sposoby sฤ najlepsze. Zdecydowana wiฤkszoลฤ klientรณw kupuje u Ciebie wyลฤ cznie ze wzglฤdu na dostฤp do okreลlonych towarรณw. I warto o tym pamiฤtaฤ.
Nie ma nic gorszego niลผ koniecznoลฤ odesลania klienta do konkurencji z powodu braku towaru, ktรณrego poszukuje. Pamiฤtaj, ลผe teraz chce kupiฤ u Ciebie, ale jeลli spodoba mu siฤ gdzieล indziej, juลผ tam zostanie!
7. Postaw na oferty dopasowane do potrzeb
Upewnij siฤ, ลผe maile wysyลane do klientรณw zawierajฤ ofertฤ atrakcyjnฤ dla nich. Nie prรณbuj sprzedawaฤ zabawek dzieciฤcych osobie, ktรณra dwa tygodnie temu kupiลa zestaw survivalowy, bowiem istnieje duลผe prawdopodobieลstwo, ลผe siฤ nim nie zainteresuje.
8. Stwรณrz program lojalnoลciowy
Zdobywanie dodatkowych bonifikat w postaci punktรณw i nagrรณd stanowi dobrฤ motywacjฤ do robienia zakupรณw w tych samych miejscach, co warto mieฤ na uwadze. Udziaล w programie lojalnoลciowym zachฤci obecnych klientรณw do wiฤkszych zakupรณw i powrotu po nastฤpne produkty do Twojego sklepu.
Jak obliczyฤ wskaลบnik utrzymania klienta (retencji)?
Wskaลบnik utrzymania klientรณw (customer retention rate) podpowie Ci, czy Twoje dziaลania w zakresie ich utrzymywania sฤ skuteczne.ย
Oto wzรณr:
Wskaลบnik retencji klientรณw = ((Liczba klientรณw na koniec okresu – Liczba nowych klientรณw w okresie) / Liczba klientรณw na poczฤ tku okresu) ร 100%
Jak obliczyฤ go w praktyce?
Zaลรณลผmy, ลผe na poczฤ tku miesiฤ ca sklep miaล 200 klientรณw. W ciฤ gu miesiฤ ca pozyskaล 50 nowych klientรณw, a na koniec miesiฤ ca miaล 220 klientรณw. Wskaลบnik retencji moลผna w tym wypadku obliczyฤ w nastฤpujฤ cy sposรณb:
Wskaลบnik retencji = ((220 – 50) / 200) ร 100%
Wskaลบnik retencji = (170 / 200) ร 100%
Wskaลบnik retencji = 0.85 ร 100%
Wskaลบnik retencji = 85%
Budowanie lojalnoลci klientรณw w sklepie internetowym – podsumowanie
Pamiฤtaj, ลผe podstawowฤ zachฤtฤ do ponownego zakupu jest zadowolenie z poprzedniego. Dlatego, w pierwszej kolejnoลci, musisz zadbaฤ o jak najwyลผszฤ jakoลฤ Twoich usลug, a dopiero pรณลบniej skupiฤ siฤ na dziaลaniach dodatkowych, ktรณre wzmocniฤ uzyskane dotychczas efekty.
Kaลผdy sklep internetowy powinien dฤ ลผyฤ do posiadania staลych klientรณw. Kwestiฤ dyskusyjnฤ nie powinno byฤ to, czy zachฤcaฤ do ponownego zakupu, a to, jak intensywnie to robiฤ. Analizujฤ c branลผฤ, w ktรณrej dziaลasz zwrรณฤ uwagฤ na fakt, jak czฤsto ludzie mogฤ mieฤ potrzebฤ skorzystania z Twoich usลug. Poczynione obserwacje posลuลผฤ Ci do wyciฤ gniฤcia wnioskรณw pomagajฤ cych w rozplanowaniu dziaลaล marketingowych ukierunkowanych na dwie rรณลผniฤ ce siฤ od siebie grupy.