Sky-Shop Blog Sklep internetowy Zwiększanie sprzedaży Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym? 13 skutecznych sposobów na optymalizację konwersji w e-commerce

Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym? 13 skutecznych sposobów na optymalizację konwersji w e-commerce

Sklep internetowy
9 min

Początkujący sprzedawcy często zastanawiają się, czym jest współczynnik konwersji e-commerce. Właściciele sklepów internetowych z ustabilizowaną pozycją na rynku głowią się z kolei, jak go zwiększyć.

Chcesz poznać odpowiedzi na te pytania? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj skuteczne sposoby na podniesienie konwersji w sklepie internetowym – mamy dla Ciebie aż 13 praktycznych porad!

Czym jest konwersja i współczynnik konwersji?

Na samym wstępie warto wyjaśnić, czym jest konwersja w sklepie internetowym. To mianowicie proces przekształcania użytkowników strony w faktycznych klientów marki. Za konwersję uznaje się więc wykonanie przez odbiorcę określonej czynności na skutek przeprowadzonego przez firmę działania marketingowego.

Co zrozumiałe, konwersja na stronie e-commerce oznacza najczęściej dokonanie zakupu przez użytkownika. Mówimy wówczas o tak zwanej macro konwersji. Warto jednak zauważyć, że sklepy internetowe mogą dążyć również do wzrostu konwersji micro. Odnosi się ona do takich akcji jak na przykład:

  • wypełnienie formularza kontaktowego,
  • zapis do newslettera,
  • pobranie e-booka,
  • przejście do określonej podstrony,
  • wyświetlenie filmu,
  • pozostawienie opinii na stronie internetowej,
  • polubienie profilu firmy w social media,
  • skorzystanie z wyszukiwarki w witrynie.

Im więcej odbiorców wykona poszczególne czynności w reakcji na określone działanie firmy, tym wyższy będzie wskaźnik konwersji. Współczynnik ten stanowi więc stosunek użytkowników, którzy pozytywnie odpowiedzieli na konkretną akcję marketingową, do wszystkich jej adresatów.

13 sprawdzonych sposobów na zwiększanie konwersji

Ruch w Twoim sklepie wzrasta, a sprzedaż stoi w miejscu? Wyniki nie poprawiają się z miesiąca na miesiąc?

To znak, że warto popracować nad konwersją. Poznaj 13 skutecznych sposobów na zwiększenie współczynnika konwersji w sklepie internetowym:

1. Zawęź grupę docelową, aby poprawić konwersję w sklepie

Produkty kierowane do wszystkich są jednocześnie kierowane do nikogo. Tę zasadę z łatwością można przenieść na grunt reklamowy.

Dzięki lepszemu targetowaniu odbiorców spersonalizujesz komunikaty i dotrzesz do swoich potencjalnych klientów. Doskonale sprawdzi się to w reklamach na Facebooku czy w Google.

Powinieneś również sprawdzać, które kanały generują największy ruch w sklepie. Sprawi to, że będziesz wiedział, na jakie działania kłaść największy nacisk, i zminimalizujesz środki kierowane na nieefektywne formy reklamy.

2. Zoptymalizuj proces zakupowy i zwiększ konwersję w sklepie internetowym

Dlaczego klienci porzucają koszyki? Często dzieje się tak z powodu skomplikowanego procesu składania zamówień w sklepie internetowym, więc zoptymalizuj swój koszyk!

  • Pozwól na dokonywanie transakcji bez konieczności zakładania konta i logowania się.
  • Wymagaj jedynie niezbędnych do realizacji zamówienia danych.
  • Zamknij ścieżkę zakupową w trzech ponumerowanych krokach.
  • Zadbaj o user experience (UX) podczas składania zamówienia.

Dzięki takim działaniom zwiększysz konwersję na swojej stronie e-commerce.

Na skróty

Załóż własny sklep internetowy - szybko i wygodnie!

  • Postaw na sklep internetowy z supportem w Sky-Shop.pl.
  • Sprzedawaj na Allegro, Empik Place, OLX i w innych kanałach sprzedaży.
  • Obsługuj całą sprzedaż z jednego, wygodnego panelu administracyjnego.
  • Testuj przez 14 dni za darmo - bez zobowiązań!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

3. Zapewnij użytkownikom wiele opcji płatności i dostawy

W e-commerce różne możliwości dostawy produktu do klienta są  standardem. W swoim sklepie internetowym zapewnij użytkownikom najpopularniejsze opcje przesyłki, takie jak Poczta Polska, kurierzy oraz Paczkomaty. Ponadto, w każdej z wersji udostępnij możliwość wysyłki za pobraniem.

Aby zyskać wiarygodność i zoptymalizować współczynnik konwersji, od razu podawaj koszty dostawy i organizuj akcje z wysyłką darmową. Pamiętaj także, że dla e-konsumentów liczy się krótki czas dostarczenia produktu – najlepiej aby zamknął się on w 24 godzinach.

Podobnie jest z płatnościami. Użytkownicy Internetu cenią sobie szybkie i wygodne płatności online. Dlatego zamieść ikony płatności na stronie głównej sklepu oraz na karcie produktu.

Platforma e-commerce Sky-Shop posiada gotowe integracje z kurierami i bramkami płatności!

4. Oferuj darmową wysyłkę, by zwiększyć współczynnik konwersji

Klientów, którzy przejdą do koszyka, mogą odstraszyć ceny wysyłki. Wyobraź sobie, że wyliczyli oni, iż zamówienie wyniesie ich np. 120 zł, a “niespodziewanie” okazało się, że muszą zapłacić 135 zł. Może ich do zachęcić do porównania Twoich cen z ofertami innych sklepów.

Nie oznacza to jednak wcale, że w każdym przypadku musisz oferować darmową dostawę. Znacznie częściej spotykanym rozwiązaniem jest dawanie takiej możliwości od pewnego progu – np. 200 zł.

Nie tylko zwiększysz dzięki temu współczynnik konwersji, ale zachęcisz również klientów do robienia większych zakupów na Twojej stronie.

5. Atrakcyjnie zaprezentuj produkty

W przeciwieństwie do sklepu stacjonarnego, klienci w e-commerce nie mają możliwości zobaczenia towaru na żywo, dlatego powinieneś dostarczyć im jak najwięcej informacji o swoich produktach:

  • Zamieść na karcie produktu wiele zdjęć przedmiotu z różnych perspektyw.
  • Napisz interesujący opis produktu z uwzględnieniem słów kluczowych.
  • Nie kopiuj danych z hurtowni, to źle wpływa na pozycjonowanie (SEO) sklepu internetowego!
  • Prowadź sprzedaż wielokanałową i content marketing w celu edukacji potencjalnych klientów na temat swoich produktów.

6. Opracuj przyjazną politykę zwrotów, aby zwiększyć konwersję e-commerce

Technologia nie rozwinęła się jeszcze na tyle, aby klient mógł w sklepie internetowym obejrzeć produkt tak dokładnie, jak na żywo. To naturalne, że nie zawsze będzie w 100% przekonany, czy towar, który kupuje online, przypadnie mu do gustu.

Pomożesz mu jednak w podjęciu decyzji zakupowej, stosując przyjazną politykę zwrotów. Warto rozważyć wdrożenie dłuższego terminu na ich dokonanie (np. 30 dni) lub możliwości zwrócenia produktów na koszt sklepu.

Wiadomość, że klient bezproblemowo będzie mógł zwrócić zakupiony towar, na pewno korzystnie wpłynie na średni współczynnik konwersji.

7. Zadbaj o pozytywne opinie w Internecie

Konsumenci zwracają uwagę na opinie innych klientów o sprzedawcy. Na podstawie pozytywnych recenzji mogą sami skusić się na zakup produktu w konkretnym sklepie internetowym. Zadbaj więc o swoją wiarygodność w sieci!

Zachęcaj klientów do pisania recenzji na Twój temat w witrynie i w mediach społecznościowych. Udzielaj się na forach branżowych i buduj sobie wizerunek eksperta. Zintegruj również swój sklep internetowy z porównywarkami opinii, gdzie użytkownicy będą mogli pisać pozytywne komentarze na temat Twoich produktów.

Budowanie zaufania zaprocentuje rzeszą lojalnych klientów zapewniających Ci stałe zyski.

Oprogramowanie Sky-Shop integruje się z porównywarkami cen i opinii, które pomogą Ci zbudować zaufanie klientów!

👉 Dowiedz się więcej na temat budowania lojalności klientów w e-commerce.

8. Twórz rabaty i oferty specjalne, aby zwiększyć sprzedaż w sklepie online

Rabaty i oferty specjalne zachęcają do zakupów i bez wątpienia przyczyniają się do podniesienia współczynnika konwersji. Organizuj więc wyprzedaże i informuj o tym w swoich kanałach social media oraz na stronie sklepu. Możesz to zrobić chociażby poprzez wstawienie banneru czy zamieszczenie wyskakującego okna pop-up.

9. Zatroszcz się o profesjonalną obsługę klienta

Podjęcie decyzji zakupowej przez e-konsumenta nie zawsze następuje od razu. Czasami odbiorca, zwłaszcza interesujący się specjalistycznym towarem, chce porozmawiać z opiekunem klienta. W takiej sytuacji powinieneś wykazać się profesjonalizmem oraz kompetencją.

Udzielanie dobrych rad zapewni Ci wizerunek eksperta w branży i pomoże zyskać zaufanie do e-sklepu. Ponadto zadowolony klient może napisać o Tobie pozytywną opinię w sieci.

Pamiętaj również, że każdy kontakt ze strony użytkownika jest okazją na dopięcie sprzedaży i finalizację transakcji. Dzięki temu wykorzystasz potencjał drzemiący w ruchu na stronie i przyczynisz się do poprawy konwersji.

👉 Przeczytaj więcej na temat obsługi klienta w sklepie internetowym.

10. Wykorzystaj marketing automation, aby odzyskiwać porzucone koszyki

Badania mówią, że nawet 70% koszyków w sklepach internetowych zostaje porzuconych. Odzyskanie choćby części z nich to świetny przepis na wyższą konwersję.

Jak to zrobić? Jak możesz się domyślić, bardzo przydatne będzie tu śledzenie zachowania użytkowników na stronie. Umożliwiają to narzędzia do marketing automation, takie jak choćby edrone.

Dzięki ich wykorzystaniu użytkownik, który porzucił koszyk, może otrzymać przypomnienie o sfinalizowaniu zakupów w postaci powiadomienia czy maila. Aby wzmocnić zachętę, można pokusić się o udzielenie takiej osobie dodatkowego rabatu.

👉 Sprawdź informacje o integracji Sky-Shop z edrone.

Przydatne okażą się także kampanie retargetingowe, które możesz tworzyć za pomocą systemu Google Ads.

11. Skróć czas ładowania strony, aby zoptymalizować współczynnik konwersji

Jeśli chcesz zwiększyć wysokość współczynnika konwersji w swoim sklepie, koniecznie zadbaj o szybkie ładowanie strony. Jeśli będzie się ona wczytywała zbyt długo, gros użytkowników straci cierpliwość i zrezygnuje z dalszych zakupów. Zwrócą się oni w stronę konkurencji, oceniając Twoją witrynę jako nieprzyjazną. Zadbaj więc o odpowiednią kompresję plików multimedialnych i upewnij się, że korzystasz z wydajnego serwera. W przeciwnym razie zaryzykujesz niski współczynnik konwersji i utratę szans sprzedażowych.

12. Stosuj cross-selling i upselling, aby zwiększyć współczynnik konwersji w sklepie

Do najprostszych i najskuteczniejszych sposobów na podniesienie ogólnego współczynnika konwersji należą takie techniki sprzedażowe jak cross-selling i upselling. Pierwsza z nich polega na oferowaniu klientom produktów komplementarnych do tych, które ich interesują. Na etapie koszyka zakupowego można im więc proponować różnego rodzaju akcesoria czy dodatki (np. myszkę komputerową do zamawianego laptopa). W drugiej chodzi o przedstawianie produktów o wyższym standardzie. Dzięki temu klient może zdecydować się na nieco lepszy i droższy towar.

Takie techniki pozytywnie wpłyną na współczynnik konwersji w Twoim sklepie i pozwolą Ci w okamgnieniu zwiększyć sprzedaż.

13. Pamiętaj, że optymalizacja konwersji to ciągłe testy i analizy

Prowadząc sklep internetowy, prawdopodobnie od czasu do czasu wprowadzasz w nim przeróżne zmiany. Dodajesz nowe produkty, rozwijasz treści, być może testujesz nowe działania marketingowe. Wszelkie tego typu nowości mogą mieć wpływ na konwersję.

Analizuj więc wszystkie wprowadzane zmiany. Google Analytics to Twój najlepszy przyjaciel, gdy mowa o informacjach dotyczących konwersji.

A jeżeli nie masz pewności co do zasadności wprowadzenia jakiejś zmiany – przeprowadź testy A/B. Dadzą Ci one odpowiedź na pytanie, jaka opcja najlepiej wpływa na doświadczenia użytkownika i konwersję na Twojej stronie.

Optymalizacja współczynnika konwersji w sklepie internetowym – podsumowanie

Zwiększanie konwersji to proces, który powinien być codziennym zajęciem właścicieli sklepów internetowych. Spośród powyższych rozwiązań wybierz więc te, które najlepiej sprawdzą się w przypadku Twojej branży i grupy docelowej.

Pamiętaj, aby testować różne opcje i na bieżąco analizować wyniki prowadzonych działań. Powodzenia!

Masz pytania? Zadaj je w komentarzu!

5.00 avg. rating (99% score) - 16 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.