Autor:Kinga Tobała
Specjalistka ds. Copywritingu
jakie produkty sprzedawać w sklepie internetowym?

Alfabet e-commerce: T jak towary

Absolutną podstawą każdej sprzedaży, także tej internetowej, są towary. Określenie asortymentu nowo powstającego sklepu internetowego jest jednym z pierwszych zadań, z którymi przyjdzie Ci się zmierzyć. Zobacz, co sprzedaje się w Internecie, jak szukać niszy rynkowej i przekonaj się, jakie znaczenie dla prowadzenia sklepu internetowego ma wybór jego asortymentu!

Co sprzedawać w Internecie?

O tym, że w Internecie można sprzedawać niemal wszystko przekonaliśmy się niejednokrotnie. Wzrost zainteresowania różnorakim asortymentem przełożył się na powstanie hurtowni dostarczających towary dla każdej branży. I choć wizja nieograniczonego wyboru jest kusząca, ostatecznie będziesz musiał zawęzić swoją działalność do jednej branży lub założyć kilka sklepów i oprzeć ich obsługę o moduł Multistore. W końcu sklep łączący w swoich kategoriach zabawki dla dzieci z akcesoriami motoryzacyjnymi mógłby wprowadzić klienta w konsternację. Jak więc ugryźć temat tego, co sprzedawać w Internecie? Podpowiadamy!

Sprzedawaj to, co już się sprzedaje

Pierwszym, dość intuicyjnym wyborem jest sprzedaż tego, co ludzie chcą kupować. Pomocne w wyborze asortymentu sklepu internetowego okażą się wszelkiego rodzaju raporty roczne rynku e-commerce, w których można zobaczyć, co internauci kupowali najchętniej w ciągu poprzedniego roku.

co sprzedaje sie w internecie

Raport Gemius 2018

Pomocne okażą się tutaj wszelkiego rodzaju raporty roczne rynku e-commerce, w których można zobaczyć, co internauci kupowali najchętniej w ciągu poprzedniego roku.

Jednak w popularne branże należy wchodzić świadomie i mieć na uwadze:

  • konkurencyjne oferty oraz pomysł na wyróżnienie się spośród nich np. szybką dostępność towaru, kompetentnych doradców, atrakcyjne ceny.
  • wysokość marży, która może nie sięgać dziesiątek procent, co jest spowodowane dużą konkurencją na rynku,
  • ilość odbiorców chcących kupić produkty, co przekłada się na możliwość wyboru grupy docelowej. Tu może pomóc Ci stworzenie buyer persony. W końcu istnieje różnica pomiędzy sprzedażą luksusowej odzieży, tej sportowej, a popularnych produktów tworzonych z myślą o większości odbiorców.

 

Niekwestionowaną zaletą sprzedaży popularnych produktów jest fakt, że wiele osób chce je kupować. Przekłada się to na możliwość zaistnienia na rynku wielu firm, zwłaszcza gdy jakość obsługi klientów w najbardziej rozpoznawalnych sklepach drastycznie spadła w ostatnich latach.

 

Znajdź niszę rynkową dla siebie

Poszukiwanie niszy rynkowej dla wielu zdaje się być zupełną abstrakcją. W końcu jak znaleźć coś, czego na dobrą sprawę nie ma? Otóż metod może być naprawdę wiele – od niszy związanej z doskonałym doborem produktów i ich personalizacją przez towary, które ludzie chcą kupować, ale nikt ich nie oferuje. Skupimy się na tych drugich. Jak znaleźć niszę rynkową dla siebie?

  • Śledź fora i portale branżowe, na których roi się od pomysłów na sprowadzenie towaru.
  • Obserwuj rynek zagraniczny. Sprzedawcy, którzy w porę zdecydowali się na import fidget spinnera nie pożałowali swoich inwestycji! Z kolei Ci, którzy odpowiedzieli nie na trend zagraniczny, a na krajowe szaleństwo, musieli konkurować z setkami zbliżonych do nich firm.
  • Skorzystaj z Google Trends. Jest to narzędzie, które pomoże nie tylko w pozycjonowaniu sklepu internetowego, ale i w doborze sprzedawanego asortymentu. Obecność rozkładu czasowego oraz możliwość zawężania wyszukiwań np. do kraju, da Ci obraz zainteresowania produktem. Narzędzie pozwoli odkryć moment pierwszego zainteresowania produktami sezonowymi, a także sprawdzić, czy zagraniczne nowinki są już wyszukiwane przez internautów.

 

Dlaczego wybór sprzedawanych towarów jest tak ważny?

Duża ilość gotowych integracji z hurtowniami sprawia, że zmiana asortymentu sklepu internetowego nie będzie trudna.  Jednak należy mieć na uwadze, że przygotowanie sklepu internetowego do sprzedaży nie opiera się jedynie o wprowadzenie do niego artykułów, a wybór sprzedawanych towarów będzie dyktował Twoje dalsze działania:

  • Nazwa sklepu internetowego oraz grafika przygotowana dla branży odzieżowej nie będzie kompatybilna ze sprzętem elektronicznym, którym możesz zainteresować się w drugiej kolejności.
  • Jeśli chcesz prowadzić sklep internetowy bez kasy fiskalnej, nie będziesz mógł handlować m.in. sprzętem fotograficznym i perfumami.
  • Wybrany przez Ciebie asortyment w znacznym stopniu dyktuje wysokość marży na poszczególne produkty. Z pewnością na sztuce towarów luksusowych, a także tych kupowanych przez klientów rzadziej będziesz mógł zarobić więcej niż ma to miejsce w przypadku popularnego asortymentu. Równocześnie duża ilość tańszych artykułów pozwoli Ci uzyskać satysfakcjonujące dochody.
  • Charakterystyka branży będzie związana z potrzebną Ci powierzchnią magazynową. O tym, że duże towary przechowywane są na dużych powierzchniach nie trzeba nikomu przypominać. Niestety, wielu początkujących sprzedawców zapomina o konieczności obsługi zwrotów. Tych w branży odzieżowej jest sporo, z kolei meble zwracane są rzadko. Na problemy związane z magazynowaniem odpowie dobrze opracowana logistyka sklepu internetowego.

 

Towary impulsowe

Z zakupem odruchowym zetknął się każdy, kto w drodze do kasy sięgnął po gumę do żucia ułożoną tuż przy kasie. W handlu stacjonarnym towary impulsowe są nie tylko dobrze znane, ale i powszechnie stosowane. Triki wykorzystywane przez sklepy chcące zachęcić do zakupów bez namysłu to m.in.:

  • przyciągnięcie wzroku konsumenta przez użycie wyróżniającej się ekspozycji,
  • proponowanie produktów powszechnie stosowanych, którymi potencjalnie zainteresowany jest każdy klient,
  • zastosowanie zasady jednej monety, w myśl której cena produktów przy kasie nie powinna przekroczyć 5 zł.

 

I choć specyfika rynku e-commerce związana z brakiem fizycznej kasy sprawia, że sprzedaż towarów impulsowych w tradycyjnym rozumieniu nie jest możliwa, nie oznacza to, że wcale nie możemy wykorzystywać ich do zwiększania sprzedaży!

Zakupy odruchowe w sklepach internetowych bazują na wykorzystaniu urządzeń mobilnych, do których klienci mają nieustanny dostęp oraz wszelkiego rodzaju promocjach.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że podczas zakupów internetowych mamy zdecydowanie większą ilość czasu na przemyślenie swojej decyzji, toteż trudniej wrzucić towar do koszyka bez większego namysłu. Równocześnie jest to doskonałe pole do wykorzystania remarketingu. Klient interesuje się produktem przez dłuższy czas, ale nie jest jeszcze zdecydowany. Promocja zakomunikowana przez wyświetlającą się reklamę dynamiczną bądź SMS z rabatem jest w stanie skłonić go do sfinalizowania transakcji właśnie teraz.

Jeśli myślisz o wykorzystaniu SMS marketingu w swoim sklepie, skorzystaj z 200 darmowych SMSów od SMSAPI, które zostały przygotowane specjalnie dla klientów Sky-Shop.pl!

Jeśli uda Ci się znaleźć w Twoim asortymencie produkty, których kilka sztuk można kupić „na zapas”, a ich zastosowanie jest uniwersalne, nic nie stoi na przeszkodzie by proponować je kupującym tuż przed przejściem do płatności. Zazwyczaj będą to produkty komplementarne oferowane na zasadzie cross-sellingu. I tak: sklep z butami może oferować impregnaty w promocyjnej cenie, a sklep z elektroniką proponować zakup artykułów do czyszczenia sprzętu.

Jak inwestować w zatowarowanie e-sklepu?

Przede wszystkim rozsądnie. W końcu próby sprzedaży zalegającego na magazynie towaru nie są najbardziej optymistyczną wizją prowadzenia biznesu – zwłaszcza na początku. Nim zdecydujesz się na impulsywny zakup kilkudziesięciu, kilkuset, a być może nawet kilku tysięcy sztuk produktu, ochłoń i postaraj się przeprowadzić rozpoznanie rynku. Jeśli Twoja intuicja jest trafna, będziesz mógł z czystym sumieniem zdecydować się na dobicie targu z wybranym kontrahentem, jeśli nie – zaoszczędzisz sobie nerwów i zamrożonej gotówki.

Jeśli jesteś początkującym sprzedawcą, warto rozważyć stopniowe zatowarowanie sklepu, które umożliwi Ci inwestowanie rozłożone w czasie i równomierny rozwój biznesu. Możesz rozpocząć od sprzedaży w dropshippingu, dzięki której nie wydasz pieniędzy na sprzedawany asortyment, a następnie kupować dobrze sprzedające się towary do własnego magazynu. W ten sposób unikniesz mrożenia kapitału i będziesz w stanie oferować popularne produkty w atrakcyjnych cenach (spowodowane preferencyjnymi warunkami zakupu w hurtowni, na które można liczyć przy zakupie większej ilości sztuk).

 

Pozostałe części Alfabetu e-commerce czekają na Ciebie!

sklep internetowy sky shop

5.00 avg. rating (99% score) - 9 votes 5

Kinga Tobała

Specjalistka ds. Copywritingu