Allegro to najpopularniejsza platforma sprzedażowa w Polsce. Każdego miesiąca odwiedza ją aż 22 miliony użytkowników. To więc ogromna baza potencjalnych klientów, ale także prowizje, z którymi musisz się liczyć, sprzedając na portalu.
Na drugim biegunie znajduje się własny e-sklep, który w praktyce oznacza niezależność, możliwość budowania własnej marki i brak konieczności dzielenia się z kimkolwiek swoimi zyskami.
Jeżeli zastanawiasz się, co wybrać – własny sklep czy Allegro, od razu rozwieję Twoje wątpliwości – w zdecydowanej większości przypadków warto sprzedawać w obu tych kanałach jednocześnie. Dowiedz się, dlaczego.
Spis treści artykułu
Zalety i wady sprzedaży na Allegro
Chyba każdy, kto kiedykolwiek robił zakupy internetowe w Polsce, korzystał Allegro. To niekwestionowany lider polskiego rynku e-commerce, który każdego miesiąca przyciąga zarówno nowych kupujących, jak i sprzedających.
Jakie są największe korzyści z prowadzenia sprzedaży na tym portalu?
Zalety Allegro
- Ogromna baza potencjalnych klientów, którą tworzy 22 miliony odwiedzających każdego miesiąca. Dotarcie do takiej liczby odbiorców w przypadku nowych sklepów internetowych graniczy z cudem.
- Brak konieczności prowadzenia zewnętrznych działań marketingowych, by dotrzeć do użytkowników Allegro – oni już tam są. Oczywiście niewykluczone, że w Twoim przypadku będzie warto skorzystać z możliwości promowania ofert, jakie stwarza sam portal.
- Łatwe i szybkie uruchomienie sprzedaży. Wystarczy, że założysz konto firmowe i możesz rozpocząć sprzedaż tak naprawdę w ciągu jednego dnia. Dzięki integracjom z hurtowniami Sky-Shop może to być jeszcze szybsze.
- Wypracowany autorytet w Google. Oferty Allegro wyświetlają się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. W przypadku nowego sklepu internetowego wypracowanie efektów SEO zajmuje zazwyczaj minimum kilka miesięcy.
- Natychmiastowy dostęp do wielu narzędzi i usługodawców. Nie musisz zajmować się chociażby wyborem bramek płatności online i podpisywaniem umów z ich operatorami. Zyskujesz także dostęp do narzędzi ułatwiających zarządzanie sprzedażą i statystyk.
- Możliwość skorzystania z oferty specjalnej, dzięki której otrzymasz m.in. 0% prowizji na Allegro na start i 500 zł do wydania na zakupy na portalu.
Żaden sprzedawca nie powie Ci, że Allegro jest rozwiązaniem idealnym. Mimo wszystko sprzedaż internetową na portalu prowadzi ponad 140 tysięcy sprzedawców.
Warto jednak rozumieć wyzwania, które wiążą się ze sprzedawaniem na Allegro i odpowiednio się na nie przygotować.
Wady Allegro
- Prowizje od sprzedaży i inne opłaty. Allegro to ogromny potencjał – portal jednak nie udostępnia Ci go charytatywnie. Prowizje sięgają kilku-kilkunastu procent – w zależności od kategorii produktu. Sprzedaż w serwisie Allegro wiąże się także z innymi opłatami – np. wykupieniem abonamentu, co pozwala Ci uniknąć kosztów ponoszonych za sprzedaż każdej oferty.
- Wojna cenowa i duża konkurencja. Klienci na Allegro szukają najtańszych produktów. W przypadku popularnego asortymentu zazwyczaj wygrywa więc ten sprzedawca, który oferuje najniższe ceny. Możesz jednak oczywiście konkurować jakością sprzedaży i dołączyć do programu Super Sprzedawca i Allegro Smart.
- Bardzo ograniczone możliwości w zakresie budowania własnej marki. Na Allegro sprzedawcy są anonimowi. Większość klientów nie wie, u kogo kupuje – robi zakupy po prostu na Allegro.
- Brak udogodnień dla osób bez działalności. Standardową sprzedaż na portalu możesz prowadzić tylko, jeżeli posiadasz konto firmowe, a więc i numer NIP. W innym wypadku zostaje Ci sprzedaż na Allegro Lokalnie.
- Wysokie koszty promowania przedmiotu – jeśli chcesz zostać zauważony musisz zainwestować – np. w Allegro Ads czy inne opcje promowania produktów.
- Nieustanne zmiany na portalu i konieczność dostosowywania się do narzucanych z góry reguł.
👉 Dowiedz się także: Jak założyć sklep na Allegro?
Własny sklep internetowy – zalety i wady
Twój sklep internetowy jest… Twój. Prowadząc taki biznes, masz możliwość podejmowania wszystkich decyzji dotyczących jego rozwoju. Realizujesz wyłącznie swoją wizję i z nikim nie musisz dzielić się zyskami.
Przyjrzyjmy się największym zaletom takiego rozwiązania.
Zalety sklepu internetowego
- Sam podejmujesz wszystkie decyzje i rozwijasz swój biznes. Allegro to jasno sprecyzowane zasady, a co za tym idzie – ograniczenia. W przypadku sklepu internetowego masz pełną niezależność. Wrzucasz zdjęcia, takie, jakie chcesz, sprzedajesz na dowolnych rynkach i uruchamiasz nieszablonową komunikację marketingową. Podobne przykłady można mnożyć.
- Nie dzielisz się z nikim zyskami i sam kreujesz swoją politykę cenową. Ustalasz ceny według własnych reguł, tworzysz promocje i nie musisz liczyć się z koniecznością płacenia prowizji od sprzedaży.
- Budujesz własną markę. Własny sklep daje Ci możliwości budowania rozpoznawalności, jakich nigdy nie da Ci konto na Allegro. Możesz prowadzić różnorodne działania marketingowe i tworzyć spójny wizerunek, który wyróżni Cię na tle konkurencji. Masz szansę zdobywać grono lojalnych klientów, którzy będą kupować świadomie właśnie u Ciebie – a Ty nie będziesz płacić prowizji od tych zakupów.
- Możesz zacząć bez zakładania firmy. Nie ma tu żadnych ograniczeń. Co więcej, Sky-Shop ułatwia założenie własnego sklepu bez działalności, dając Ci dostęp do bramki Sky-Pay.
Możliwości stwarzane przez sklep internetowy wiążą się także z pewnymi wyzwaniami, którym musisz stawić czoła. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Korzystaj z integracji, której jakość potwierdza partnerstwo z Allegro
- ✔ Wystawiaj setki ofert w kilka minut
- ✔ Automatyzuj codzienną pracę i oszczędzaj kilka h dziennie
- ✔ Obsługuj całą sprzedaż z jednego panelu
Wady sklepu internetowego:
- Konieczność prowadzenia działań marketingowych. Bez odpowiedniej reklamy nikt nie trafi do Twojego sklepu. Masz jednak sporo możliwości – to np. pozycjonowanie, Google Ads, influencer marketing i aktywność w mediach społecznościowych.
- Konieczność konfiguracji sklepu. Nie jest to jednak tak skomplikowane, jak mogłoby Ci się wydawać. By uruchomić sklep online, nie musisz mieć umiejętności technicznych czy graficznych. Dzięki oprogramowaniom takim, jak Sky-Shop, poradzisz sobie z tym zadaniem nawet, jeżeli jesteś laikiem.
- Czas potrzebny na przygotowanie sklepu internetowego do sprzedaży. Jeżeli zdecydujesz się go uruchomić na platformie SaaS, będzie to maksymalnie uproszczone – wciąż jednak zajmie Ci nieco więcej czasu niż start na Allegro. Kilka dni, maksymalnie tygodni jest jednak realną perspektywą.
👉 Dowiedz się: Jak założyć sklep internetowy?
Allegro czy sklep internetowy? Postaw na sprzedaż wielokanałową
Wciąż zastanawiasz się, czy warto wybrać Allegro czy sklep internetowy? Odpowiedź jest prosta – uwzględnij w swojej strategii oba te kanały sprzedaży.
Marketplace nigdy nie zastąpi sklepu internetowego i możliwości w zakresie budowania własnego biznesu, jakie on stwarza. Z drugiej strony, sklep, zwłaszcza nowy, nie pozwoli Ci dotrzeć do tysięcy, a nawet milionów klientów przy tak niewielkim wysiłku.
Połączenie obu tych kanałów pozwala Ci wycisnąć maksymalny potencjał z polskiego rynku e-commerce. No może prawie maksymalny, bo masz do dyspozycji jeszcze inne kanały – jak np. OLX, EmpikPlace czy Ceneo.
Zdecydowanie warto postawić na sprzedać wielokanałową również z tego względu, że jest to bardzo łatwe. Dzięki platformie e-commerce Sky-Shop możesz wygodnie sprzedawać w wielu kanałach z poziomu jednego panelu administracyjnego. Integracja z Allegro daje Ci możliwość łatwego wystawienia ofert, automatycznej aktualizacji stanów magazynowych czy ustalania narzutu na oferty Allegro.
Poznaj wszystkie funkcje dwukierunkowej integracji z Allegro.
Dowiedz się więcej 👇
Kiedy warto postawić na jeden kanał sprzedaży i zdecydować się tylko na sklep online lub Allegro?
Istnieją nieliczne sytuacje, w których nie ma sensu łączyć sprzedaży w tych dwóch kanałach. Jest tak, jeżeli:
- Sprzedajesz rękodzieło. Jeżeli należy ono do popularnych kategorii, możesz rozważyć sprzedaż wyrobów handmade na Allegro. Większość sprzedawców rękodzieła wybiera jednak budowanie profesjonalnego sklepu internetowego – co pozwala im zbudować swoją rozpoznawalność i zaprezentować historię swoich unikalnych produktów klientom.
- Handlujesz niszowymi produktami. Na Allegro warto sprzedawać produkty, które użytkownicy dobrze znają i aktywnie ich poszukują. W przypadku różnego rodzaju nowości czy autorskich kolekcji lepiej skupić się na budowaniu ich rozpoznawalności, na co pozwala prowadzenie sklepu.
- Nie stać Cię (jeszcze) na prowadzenie działań marketingowych. W takim wypadku lepszym pomysłem może okazać się rozkręcanie biznesu na Allegro. Co prawda zapłacisz prowizje, ale tylko od sprzedaży zakończonych sukcesem.
Podsumowanie
Sklepy internetowe i marketplaces (w tym Allegro) to zupełnie różne kanały sprzedaży. W większości przypadków nie ma jednak konieczności, by między nimi wybierać. Warto po prostu postawić na oba.
Pamiętaj, że sprzedaż wielokanałowa jest maksymalnie prosta ze Sky-Shop. Załóż darmowe konto i testuj bezpłatnie wszystkie funkcje oprogramowania przez 14 dni.