Jak rozliczać dropshipping?

Kinga Tobała
Dropshipping

Rozliczanie dropshippingu pozostaje dla wielu osób kwestią niejasną. Największe wątpliwości powstają z powodu rozbieżności w samym rozumieniu tego pojęcia. Podatki w dropshippingu określanego jako prowadzenie zakupu i sprzedaży w imieniu własnym, a nie pośrednictwa handlowego, odbywa się na zasadach ogólnych zawartych w art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym.

  • Podatek dochodowy w dropshippingu naliczany jest tak samo jak w przypadku innych form sprzedaży internetowej.
  • Jako sprzedawca kupujesz towary od hurtowni i sprzedajesz je klientom, musisz więc gromadzić dowody zakupu i sprzedaży asortymentu.
  • W dropshippingu nie musisz mieć kasy fiskalnej.

Rodzaj dropshippingu a podatki

Podatek od dropshippingu, jaki przyjdzie Ci zapłacić jest uzależniony od formy prowadzonej działalności. Z tego względu tak istotne jest dokładne przejrzenie umowy i zapoznanie się ze wszystkimi zapisami. Niekiedy za dropshipping uznaje się pośrednictwo w sprzedaży polegające na zdobywaniu klientów dla sprzedawcy. W takim przypadku nie nabywamy oferowanych towarów i za nie nie odpowiadamy.

Korzystając z integracji z hurtowniami dropshippingowymi w Sky-Shop, sprzedajesz towary we własnym imieniu, a hurtownia wysyła je do klienta w Twoim imieniu. Nie jesteś więc pośrednikiem, a sprzedawcą – tak jak miałoby to miejsce w przypadku wysyłania towarów z własnego magazynu. Bez znaczenia pozostaje fakt, że asortyment kupujesz w hurtowni dopiero wtedy, gdy klient złoży zamówienie w Twoim sklepie internetowym. Jeśli masz jakieś wątpliwości, zapoznaj się z wpisem „Na czym polega dropshipping”. W procesie zakupowym wyróżniamy następujące kroki:

  • sklep internetowy kupuje towar w hurtowni,
  • klient kupuje produkt w sklepie internetowym,
  • umowa zostaje zawarta pomiędzy sklepem internetowym i hurtownią, a także pomiędzy kupującym i sklepem internetowym. Hurtownia względem kupującego w e-sklepie nie ma innych obowiązków niż dostawa zamówionego towaru, którą świadczy w imieniu e-sklepu.

 

faktury i paragony dropshipping

W prowadzonym przez Ciebie dropshippingu, faktura z hurtowni pełni niezwykle ważną rolę, bowiem będzie podstawą dla wpisania zakupionych towarów w koszty uzyskania przychodu.

Jak rozliczać dropshipping?

Opodatkowanie w dropshippingu przebiega tak jak w przypadku innej sprzedaży w sklepie internetowym. Każdorazowo musisz wziąć pod uwagę poniesione koszty i uzyskiwany dochód. W rezultacie interesuje Cię comiesięczne zsumowanie faktur kupna od hurtowni uwzględniających cenę netto + VAT oraz zsumowanie faktur sprzedaży dla klientów obejmujących cenę netto towaru + VAT dla nich określony.

Jeśli jesteś płatnikiem VAT, Twoje rozliczenie będzie przebiegało w następujący sposób:

  1. sumujesz wartość netto wszystkich faktur kupna, które wystawiła dla Ciebie hurtownia,
  2. sumujesz wartość VAT wyróżnioną na fakturach z hurtowni,
  3. sumujesz wartość netto wszystkich faktur sprzedaży, które wystawiłeś dla klientów Twojego sklepu,
  4. sumujesz wartość VAT widniejącą na fakturach dla klientów.
  5. VAT, który wpłacasz do Urzędu Skarbowego to: VAT z faktur dla klientów – VAT z faktur, które wystawiła dla Ciebie hurtownia.

Przeanalizujmy płacenie VAT w dropshippingu na przykładzie:

Sprzedajesz produkty objęte VATem w wysokości 23%. Suma wydatków na zakupy w hurtowni wyniosła 3690 zł brutto, w tym:

  • 3000 zł netto,
  • 690 zł VAT – jest to VAT naliczony, który opłacasz podczas kupowania produktów.

Swoim klientom sprzedałeś produkty za 6150 zł brutto, w tym:

  • 5000 zł netto,
  • 1150 zł VAT – jest to VAT należny, który obowiązuje podczas sprzedaży produktów klientom.

Kwota, którą należy odprowadzić do Urzędu Skarbowego jest różnicą pomiędzy VATem należnym i naliczonym, a więc: 1150 zł – 690 zł = 460 zł. W tym miesiącu jesteś zobowiązany do opłaty w wysokości 460 zł.

Podczas rozliczania dropshippingu nie można zapominać o tym, że przychód powstaje w momencie wpłynięcia pieniędzy na konto sklepu internetowego lub w momencie wystawienia faktury za wybrany towar – w zależności od tego, która z czynności nastąpiła wcześniej. Nieprawidłowe zakwalifikowanie poszczególnych sprzedaży będzie prowadziło do nieprawidłowości w comiesięcznej dokumentacji.

Dropshipping a ryczałt

Ryczałt w dropshippingu może być dla wielu kuszącą propozycją, bowiem pozwala na rozliczanie się wyłącznie na podstawie przychodów. Jednakże przepisy precyzujące jego zastosowanie pozostawiają wiele niejasności w przypadku zastosowania go do sprzedaży z pominięciem magazynu. Co więcej, jest to forma rekomendowana dla osób, których koszty prowadzenia działalności są niskie, a przychody wysokie, co nie do końca ma miejsce w przypadku prowadzenia sprzedaży. W końcu zakup każdego z towarów w hurtowni stanowi koszt, który musisz ponieść, by w późniejszym czasie uzyskać zysk. Z uwagi na niejasne stanowisko organów podatkowych odradzamy korzystanie z ryczałtu w dropshippingu bez wcześniejszego zasięgnięcia indywidualnej opinii eksperta.

Kasa fiskalna w dropshippingu

Jako że dropshipping jest jedynie modelem logistycznym, który cieszy się dużym uznaniem wśród osób oferujących sprzedaż wysyłkową, osoby go prowadzące nie muszą wystawiać paragonów. Choć na co dzień sklep internetowy nie musi posiadać kasy fiskalnej, istnieją towary, które będą wymagały ewidencjonowania w tej formie.

A co z paragonem w dropshippingu? To proste, jako dowód zakupu możesz wystawić fakturę, która zostanie wysłana do klienta drogą mailową. Jest to najlepsze z możliwych rozwiązań z uwagi na drogę, jaką przebywa przesyłka. W związku z tym, że produkt zostaje wysłany z hurtowni, nie masz możliwości włożenia do pudełka z produktem wydrukowanego u Ciebie paragonu. Zyskujesz więc dwukrotnie – wystawiając klientom faktury zmniejszasz biurokrację, a także nie musisz głowić się nad sposobem dostarczenia do nich paragonów.

5.00 avg. rating (99% score) - 8 votes 5
Kinga Tobała
Specjalistka ds. Copywritingu

Powiązane posty