Dropshipping to model biznesowy, dzięki któremu możesz prowadzić sklep internetowy bez magazynu i zamartwiania się wysyłkami towarów. Chcąc zacząć handlować w tym modelu, nie musisz nawet inwestować w produkty do sprzedaży! Płacisz za nie dopiero, gdy ktoś zamówi je w Twoim sklepie – co wyjaśnia, dlaczego tak wielu ludzi decyduje się na dropshipping. Koszty działania w tym modelu są bowiem dosyć niskie. Przeczytaj ten artykuł, by je poznać.
Spis treści artykułu
- Jakich kosztów unikasz w dropshippingu?
- Faktyczne koszty, które ponosisz sprzedając w dropshippingu
- Jakie są koszty dodatkowe w dropshippingu?
- Podsumowanie
Jakich kosztów unikasz w dropshippingu?
Dropshipping pozwala na prowadzenie sprzedaży internetowej stosunkowo niskim kosztem. Wielu wydatków związanych z handlem online, nie trzeba w jego przypadku ponosić. W dropshippingu:
- nie inwestujesz w towar, dzięki czemu nie zamrażasz gotówki w asortymencie i nie podejmujesz dużego ryzyka inwestycyjnego.
- nie płacisz za magazyn, bo nie musisz go budować ani wynajmować. Pozbywasz się też związanych z jego prowadzeniem kosztów i innych zmartwień.
- oszczędzasz na pracownikach, których musiałbyś zatrudnić do obsługi magazynu, pakowania towarów czy wysyłek, gdybyś prowadził sklep w tradycyjnym modelu.
- nie ponosisz kosztów pakowania produktów i nie musisz kupować potrzebnych do tego celu akcesoriów (kartonów, folii bąbelkowych czy taśm). Nie zastanawiasz się też, jak pakować produkty dla klientów.
💡 Jesteś doświadczonym sprzedawcą? Dropshipping pozwoli Ci zaoszczędzić na kosztach magazynowania produktów, które rzadziej się sprzedają! Przechowując jedynie bestsellery z oferty, będziesz mógł skorzystać z mniejszego, tańszego w eksploatacji magazynu, a w niektórych przypadkach – całkiem z niego zrezygnować. 😉
Faktyczne koszty, które ponosisz sprzedając w dropshippingu
Choć dropshipping pozwala na uniknięcie wielu kosztów, które ponosi się podczas prowadzenia sprzedaży w typowy sposób, nie oznacza to, że handel w oparciu o ten model nie wiąże się z wydatkami. Poznaj najważniejsze.
Koszt oprogramowania e-commerce
Wygodny handel w oparciu o dropshipping zapewni Ci oprogramowanie do sprzedaży internetowej z integracjami z hurtowniami i producentami. Takie integracje pozwalają na:
- pobieranie produktów – w tym parametrów, zdjęć, cen, a nawet opisów do sklepu;
- aktualizacje stanów magazynowych (nawet do 12x na dobę) i danych dot. towarów;
- blokowanie produktów niedostępnych u kontrahentów dropshipping w e-sklepie;
- wykonywanie masowych operacji na produktach i ich cenach;
- handel w dropshippingu na Allegro oraz w innych kanałach sprzedaży;
Dobrym wyborem będzie platforma e-commerce typu SaaS z wydajnym integratorem. Autorski moduł integracji Sky-Shop jest jednym z najbardziej zaawansowanych na rynku.
👉 Poznaj zakres integracji z hurtowniami dropshipping na platformie Sky-Shop.
Koszty korzystania z oprogramowania w abonamencie są stosunkowo niskie i nie powinny znacząco obciążyć Twojego budżetu.
Prowadzenie sprzedażwy w dropshippingu na Sky-Shop kosztuje od 199 zł miesięcznie! Sprawdź zakres pakietów dropshippingowych.
Opłata za domenę pod sklep internetowy
Wybierając platformę typu SaaS, otrzymasz nie tylko oprogramowanie, ale i praktyczne dodatki, takie jak np. skrzynki mailowe czy hosting. Jedyną rzeczą, o którą musisz zadbać, jest domena, czyli adres internetowy Twojej witryny.
👉 Sprawdź, jak i gdzie kupić domenę internetową.
Domenę dla sklepu internetowego możesz nabyć za kilkanaście – kilkadziesiąt złotych. Co roku będziesz też płacić za jej odnowienie – nie więcej niż 150 zł.
Koszty związane z prowadzeniem firmy
Większość hurtowni i producentów oferuje współpracę w oparciu o dropshipping jedynie kontrahentom biznesowym (w trybie B2B, czyli na linii firma-firma) – prawdopodobnie więc będziesz handlował w tym modelu w ramach firmy.
Z tego względu, do kosztów w dropshippingu musisz zaliczyć też koszty prowadzenia działalności gospodarczej, do których należą między innymi:
- składki ZUS (przez pierwsze dwa lata prowadzenia firmy możesz skorzystać z obniżonych);
- opłaty za prowadzenie księgowości (możesz ich uniknąć samodzielnie prowadząc ewidencję);
- różne koszty stałe (np. korzystania z Internetu, zatrudniania pracowników itd.)
Prowadząc sprzedaż w dropshippingu w ramach działalności gospodarczej, większość wydatków możesz rozliczyć w kosztach.
UWAGA: Niektóre hurtownie dropshippingowe są otwarte na współpracę z osobami fizycznymi! Możesz więc zacząć sprzedawać w dropshippingu w ramach tzw. działalności nierejestrowanej.
👉 Dowiedz się więcej z treści artykułu Dropshipping bez firmy jest możliwy!
Współpraca z kontrahentami
Chociaż producenci i hurtownie dropshipping zazwyczaj nie pobierają dodatkowych opłat za współpracę w tym modelu, to powinieneś wiedzieć, że mogą one wystąpić. Niektórzy kontrahenci dropshipping obciążają sprzedawców opłatami za:
- Udzielanie dostępu do oferty – możesz (ale nie musisz!) spotkać się z jednorazową bądź cykliczną (np. miesięczną) opłatą za udostępnianie pliku XML z danymi dotyczącymi produktów.
- Pakowanie produktów – jeśli Twój producent lub hurtownia traktuje obsługę sprzedawców dropshipping jako usługę dodatkową (np. dlatego, że współpracuje głównie ze sprzedawcami, którzy inwestują w towary w typowy sposób), może naliczać opłaty za przygotowywanie towarów do wysyłki w wysokości ok. kilku złotych.
- Używanie własnych etykiet kurierskich – opłacalność korzystania z wysyłek proponowanych przez kontrahentów dropshipping z czasem spadnie. Co za tym idzie, podpiszesz własną umowę z firmą kurierską i będziesz zobowiązany do stosowania indywidualnych etykiet przewozowych, których obsługa może być płatna (kilka zł).
- Obsługę zwrotów – wszystko, co musisz wiedzieć o zwrotach w dropshippingu to to, że każdy kontrahent traktuje je inaczej. Hurtownie przyjmujące zwroty towarów mogą naliczać opłaty za ich obsługę (kilka zł).
Większości ww. opłat unikniesz, jeśli wybierzesz właściwych partnerów do współpracy. Dobra hurtownia dropshippingowa nie będzie obciążała Cię na każdym kroku opłatami.
👉 Przeczytaj artykuł Dobra hurtownia dropshippingowa, czyli jaka?
W bazie Sky-Shop znajdziesz ponad 165 kontrahentów otwartych na współpracę w oparciu o dropshipping. Hurtownie i producenci, z którymi zintegrowane jest nasze oprogramowanie, oferują produkty z 24 kategorii.
Przy prowadzeniu sprzedaży w dropshippingu warto też odłożyć kilka tysięcy na poczet zakupów towarów, by nie czekać na to, aż zostaną opłacone przez klientów.
Koszty działań marketingowych
Choć hasło „Reklama dźwignią handlu” miało pierwotnie ironiczny wydźwięk, to obrazuje niezaprzeczalny fakt – bez dobrej reklamy trudno Ci będzie odnieść sukces w sprzedaży, szczególnie internetowej. 😉
Do kosztów dropshippingu należą więc też wszystkie, które wiążą się z prowadzeniem działań marketingowych, na jakie postawił sprzedawca handlujący w oparciu o dropshipping. Koszty mogą generować między innymi:
- reklamy GoogleAds (w wyszukiwarce i sieci reklamowej – tekstowe, displayowe/graficzne, multimedialne/video);
- działania w social media, w tym reklamy (np. prowadzenie profili na Fb/Ig, reklamy FacebookAds itp.);
- pozycjonowanie (szczególnie, jeśli zlecane jest w całości firmie zewnętrznej czy samodzielnemu specjaliście);
- publikacje sponsorowane (płatne artykuły, grafiki i materiały video na innych stronach internetowych);
- promocje i wyprzedaże (które obniżają zarobki w dropshippingu, jednak napędzają sprzedaż).
Kosztów związanych z marketingiem nie można oszacować, ponieważ zależą od ilości i rodzaju podejmowanych działań promocyjnych.
👉 Poznaj sposoby na marketing w sklepie internetowym.
Jakie są koszty dodatkowe w dropshippingu?
Wraz z rozwojem Twojego sklepu internetowego mogą pojawić się także różne koszty dodatkowe:
- sprzedaży za pośrednictwem serwisów zakupowych typu marketplace takich jak Allegro, które pobierają prowizje od zrealizowanych transakcji i inne opłaty;
- współpracy z firmami kurierskimi, z którymi podpiszesz umowy, jeśli uznasz to za słuszne;
- korzystania z narzędzi zewnętrznych wspierających prowadzenie sklepu internetowego (np. do kontaktu z klientami).
Na początku swojej drogi nie musisz się nimi martwić, jednak w przyszłości ich ponoszenie może okazać się konieczne.
Podsumowanie
W dropshippingu unikasz wielu kosztów, które musiałbyś ponosić sprzedając w tradycyjnym modelu i płacisz tylko za:
- oprogramowanie do sprzedaży internetowej;
- domenę dla sklepu internetowego;
- prowadzenie firmy (jeśli ją posiadasz);
- działania marketingowe.
Możesz też ponosić niewielkie koszty wynikające ze współpracy z hurtowniami i producentami – udzielania dostępu do ofert, pakowania zamówień, obsługi własnych etykiet kurierskich czy zwrotów.
Wysokość niektórych wydatków trudno oszacować, dlatego nie istnieje jednoznaczna odpowiedź na pytanie ile kosztuje dropshipping. Koszty w tym modelu są jednak stosunkowo niewielkie – dropshipping to najtańszy sposób na start w e-commerce.
Za oprogramowanie do sprzedaży w dropshippingu Sky-Shop zapłacisz już od 199 zł miesięcznie. Możesz bezpłatnie przetestować platformę – załóż konto, by skorzystać z 14 dni darmowego i niezobowiązującego okresu testowego.