Z pewnością wiele razy słyszałeś o tzw. start-upach. Być może nawet nazywasz start-upem firmę, którą próbujesz aktualnie otworzyć czy „rozkręcić”. Czy wiesz jednak, czym właściwie jest start-up i co odróżnia go od każdej innej działalności w początkowej fazie rozwoju? Jeśli nie, przeczytaj ten artykuł. Z jego lektury dowiesz się przede wszystkim:
- Czym jest start-up i jakimi cechami się wyróżnia.
- Czy projekt, który realizujesz, jest start-upem, czy nie.
- Jaki biznes e-commerce może być start-upem.
Spis treści artykułu
Czym jest startup? Definicja pojęcia startupu
Terminem start-up określa się często przedsięwzięcie w początkowej fazie realizacji lub niedawno założoną firmę. Czy słusznie? Niestety, nie we wszystkich przypadkach. Zatem co to jest start-up? Istnieje wiele definicji tego pojęcia, więc wymaga ono doprecyzowania.
Według Steve’a Blanka, autora książki Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku, start-up to tymczasowa organizacja założona w celu poszukiwania rentownego, skalowalnego i powtarzalnego modelu biznesowego. [źródło]
Oznacza to, że start-upem jest każda tymczasowa organizacja, która poszukuje skutecznego sposobu na osiągnięcie zysku i jest nastawiona na rozwój firmy oraz odnalezienie konkretnego modelu biznesowego. Start-up jest więc swego rodzaju „okresem testowym”, w trakcie którego pomysł na biznes powinien się sprawdzić lub nie.
Trudno też powiedzieć, kiedy firma przestaje być start-upem – w niektórych branżach wprowadzenie na rynek produktu czy usługi zajmuje kilka tygodni, w innych zaś kilkanaście lat.
W przypadku start-upu nie bez znaczenia jest też sam charakter idei biznesowej.
Zdaniem Erica Riesa, autora książki The Lean Startup, start-up to przedsięwzięcie stworzone w celu wykreowania nowego produktu bądź usługi w warunkach ryzykownych i niepewnych. [źródło]
Z tej definicji wynika z kolei, że start-upem może być jedynie projekt innowacyjny, a do tego wprowadzany na rynek w niepewnych warunkach. Będzie to więc pod jakimś względem nowe, nieznane dotąd przedsięwzięcie biznesowe, którego potencjału nie da się tak do końca zmierzyć i przeanalizować.
Warto wspomnieć też o tym, że każdy start-up powinien być sformalizowany. Można więc określić tym mianem jedynie projekt realizowany w ramach aktywnej działalności gospodarczej – firmy jednoosobowej lub spółki.
Przykłady start-upów – najpopularniejsze branże
Według danych Startup Poland, najwięcej polskich startupów tworzy nowoczesne technologie w różnych obszarach. Przedsiębiorcy najczęściej oferują usługi i produkty z zakresu:
- Big Data – 19%;
- Analityki – 17%;
- Internetu Rzeczy (IoT) – 14%;
- Narzędzi dla programistów i deweloperów – 14%.
Jeśli Twój pomysł na start-up nie wpisuje się jednak w te ramy, nie jest to powód do zmartwień. 😉
Więcej danych o polskich start-upach można znaleźć w przygotowanym przez organizację raporcie Startupy Polska 2020:
Jakie cechy posiada start-up?
Aby młodą działalność gospodarczą móc nazwać start-upem, musi charakteryzować ją:
Innowacyjność i kreatywność
Biznes prowadzony na znanym i sprawdzonym rynku, jak np. osiedlowy warzywniak, nie jest start-upem. Jest nim jedynie działalność, którą można określić jako innowacyjną lub niszową. Innowacyjność jest największą zaletą, a jednocześnie wadą start-upu. Dzieje się tak, ponieważ nowy produkt czy usługa mają w zasadzie tylko dwie drogi – mogą zupełnie nie przyjąć się na rynku lub się na nim rozpowszechnić, gwarantując właścicielowi startupu monopol.
Niezależność
Startup to przedsiębiorstwo niezależne od dobrze prosperujących firm, organizacji publicznych czy naukowych. Startupem nie może być więc innowacyjny czy niszowy projekt realizowany przez korporację lub znaną uczelnię wyższą. Jest nim tylko biznes prowadzony przez osoby fizyczne podejmujące faktyczne ryzyko, nie zaś wielkie organizacje, które mogą sobie pozwolić na straty finansowe.
Jak inwestorzy finansują więc swoje działalności? Istnieją różne metody pozyskania kapitału na potrzeby założenia start-upu, taki jak na przykład:
- dofinansowania rządowe i unijne m.in. w postaci bezzwrotnych dotacji,
- inkubatory przedsiębiorczości,
- fundusze Venture Capital,
- wsparcie aniołów biznesu,
- crowdfunding.
Pisząc o niezależności startupów, należy zauważyć, że przedsiębiorstwa tego typu często nie wymagają żadnego kapitału początkowego od twórców danego projektu. Finansowanie młodych firm odbywa się najczęściej z wykorzystaniem środków ich założycieli i ewentualnego wsparcia ze strony wymienionych wyżej instytucji.
Rozwiązywanie problemów
Startup, co do zasady, powinien być odpowiedzią na problemy, z jakimi zmagają się współcześni konsumenci. Produkt lub usługa, których sposób sprzedaży jest testowany w startupie, muszą odpowiadać na niezaspokojone dotąd potrzeby rynku. Startupem nazwiemy więc tylko biznes oparty na przydatnych i potrzebnych usługach czy produktach.
Jaka firma jest startupem?
Zauważ, że nie każdą nową firmę można nazwać startupem. Do cech charakterystycznych takiej działalności należą:
- niskie koszty początkowe,
- nastawienie na szybki wzrost,
- odkrywanie nowych rynków do rozwoju,
- duże ryzyko i niepewność,
- specjalizacja w technologiach informacyjnych i komunikacyjnych (często, ale nie zawsze).
Jak wynika ze wspomnianego wcześniej raportu Startupy Polska 2020, właściciele start-upów oferują nie tylko innowacje technologiczne, ale również produkty masowe – ubrania, zabawki dla dzieci czy kosmetyki. Oczywiście chodzi tylko o niespotykane dotąd na rynku, oryginalne wyroby, takie jak np. Misie Szumisie, czyli pluszaki emitujące szumy ułatwiające dzieciom zasypianie.
Tego typu produkty można z powodzeniem sprzedawać online w sklepie internetowym! E-sklep może też przydać się właścicielom start-upów, które oferują innowacje technologiczne czy usługi – będzie bowiem służyć za wizytówkę firmy w sieci pozwalającą na szybkie uruchomienie działalności handlowej dla zwiększenia zysków.
Kto może założyć startup?
Startupy zakładają najczęściej młodzi przedsiębiorcy. Jak wynika z raportu fundacji Startup Poland Polskie Startupy 2020 COVID Edition, prawie 3/4 założycieli innowacyjnych biznesów (74%) lub ich CEO to młode i ambitne osoby między 20. a 40. rokiem życia. Nie oznacza to jednak, że młodsi czy starsi przedsiębiorcy wcale nie zakładają startupów.
Warto też wiedzieć, że:
- 82% twórców start-upów ma wyższe wykształcenie;
- przedsiębiorcy zazwyczaj rejestrują firmy w dużych miastach;
- 53% założycieli start-upów nie posiada doświadczenia start-upowego;
- dla ponad połowy przedsiębiorców (57%) start-up nie jest jedynym źródłem dochodów.
Wynika z tego, że startup może założyć absolutnie każdy, kto ma dobry pomysł na biznes oraz odpowiedni zapas wiedzy i doświadczenia, niezależnie od wieku i statusu na rynku pracy. Spróbuj więc sam odpowiedzieć sobie na pytanie, czy warto założyć tego typu firmę, a następnie wybierz najlepszy pomysł i zastanów się, jak odnieść dzięki niemu rynkowy sukces!
Myślisz o założeniu własnego startupu? Postaw na innowacyjne oprogramowanie!
Start-up to nie tylko koncepcja biznesowa w początkowej fazie realizacji. To także innowacyjny, niezależny, rozwiązujący faktyczne problemy i ryzykowny biznes, który można nazwać zupełnie nowym na rynku. Jeśli prowadzisz lub planujesz otworzyć właśnie taki start-up, z pewnością przyda Ci się nasze oprogramowanie. Załóż konto, by testować Sky-Shop bezpłatnie przez 14 dni – przekonaj się, że nasza platforma może Ci pomóc w promocji Twojego biznesu.