Co to jest start-up?

Sylwia Łysak
Ecommerce

Z pewnością wiele razy słyszałeś o tzw. start-upach. Być może nawet nazywasz start-upem firmę, którą próbujesz aktualnie otworzyć czy „rozkręcić”. Czy wiesz jednak, co to jest start-up i czym różni się od każdej innej działalności w początkowej fazie rozwoju? Jeśli nie, przeczytaj ten artykuł. Z jego lektury dowiesz się przede wszystkim:

  • Czym jest start-up i jakimi cechami się wyróżnia.
  • Czy projekt, który realizujesz, jest start-up’em czy nie.
  • Jaki biznes e-commerce może być start-up’em.

Co to jest start-up? Definicja

Terminem start-up określa się często przedsięwzięcie w początkowej fazie realizacji lub niedawno założoną firmę. Czy słusznie? Niestety, nie we wszystkich przypadkach. Zatem co to jest start-up? Definicja wymaga doprecyzowania.

Według Steve’a Blanka, autora książki Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku, start-up to tymczasowa organizacja założona w celu poszukiwania rentownego, powtarzalnego i skalowalnego modelu biznesowego. [źródło]

Oznacza to, że start-upem jest każda tymczasowa organizacja, która poszukuje skutecznego sposobu na zarabianie na produktach lub usługach i jest nastawiona na rozwój i odnalezienie efektywnego modelu biznesowego. Start-up jest swego rodzaju „okresem testowym”, w trakcie którego pomysł na biznes powinien się sprawdzić lub nie.

Trudno powiedzieć też, kiedy firma przestaje być start-upem – w niektórych branżach wprowadzenie produktu czy usługi na rynek zajmuje kilka tygodni, w innych zaś kilkanaście lat.

W przypadku start-upu nie bez znaczenia jest też sam charakter idei biznesowej.

Zdaniem Eric’a Reisa, autora książki The Lean Startup, start-up to przedsięwzięcie stworzone w celu wykreowania nowego produktu lub usługi w ryzykownych i niepewnych warunkach. [źródło]

Z tej definicji wynika z kolei, że start-upem może być jedynie projekt innowacyjny, a do tego wprowadzany na rynek w niepewnych warunkach. Będzie to więc pod jakimś względem nowe, nieznane dotąd przedsięwzięcie biznesowe, którego potencjału nie da się tak do końca zmierzyć i przeanalizować.

Warto wspomnieć też o tym, że każdy start-up powinien być sformalizowany. Można więc nim nazwać jedynie projekt realizowany w ramach aktywnej działalności gospodarczej – firmy jednoosobowej lub spółki.

Najpopularniejsze branże w start-upach

Według danych podawanych przez Startup Poland Najwięcej polskich startupów tworzy nowe technologie w różnych obszarach. Przedsiębiorcy najczęściej oferują usługi i produkty z zakresu:

  • Big Data 19%;
  • Analityka 17%;
  • Internet Rzeczy 14% (IoT);
  • Narzędzia dla programistów i deweloperów 14%.

rodzaje sprzedawanych produktów w startup

Jednak jeśli Twój pomysł na start-up nie wpisuje się w te ramy, nie jest to powód do zmartwień. 😉

Więcej danych o polskich start-upach można znaleźć w przygotowanym przez organizację raporcie Startupy Polska 2020:

startupy-w-polsce-branze

Jakie cechy posiada start-up?

Aby młodą działalność gospodarczą móc nazwać start-upem, musi charakteryzować ją:

Innowacyjność

Biznes prowadzony na znanym i sprawdzonym rynku, jak np. osiedlowy warzywniak, nie jest start-upem. Jest nim jedynie działalność, którą można określić jako innowacyjną lub niszową. Innowacyjność jest największą zaletą, a jednocześnie wadą start-upu. Jest tak, ponieważ nowy produkt czy usługa mają w zasadzie tylko dwie drogi – mogą zupełnie nie przyjąć się na rynku, lub się na nim rozpowszechnić, gwarantując właścicielowi startupu monopol.

Niezależność

Start-up to projekt niezależny od dobrze prosperujących firm, organizacji publicznych czy naukowych. Startupem nie może być więc innowacyjne czy niszowe przedsięwzięcie realizowane przez korporację czy znaną uczelnię wyższą. Jest nim tylko biznes prowadzony przez osoby fizyczne podejmujące faktyczne ryzyko, nie zaś wielkie organizacje, które mogą sobie pozwolić na straty finansowe.

Rozwiązywanie problemów

Startup, co do zasady, powinien być odpowiedzią na problemy, z jakimi zmagają się współcześni ludzie. Produkt lub usługa, której sposób sprzedaży jest testowany w startupie, powinny stanowić odpowiedź na niezaspokojone dotąd potrzeby rynku. Startupem nazwiemy więc tylko biznes oparty na przydatnych i potrzebnych usługach czy produktach.

Jaki biznes e-commerce może być start-upem?

Jak wynika ze wspomnianego wcześniej raportu Startupy Polska 2020, właściciele start-upów oferują nie tylko innowacje technologiczne, ale również produkty masowe – ubrania, zabawki dla dzieci czy kosmetyki. Oczywiście chodzi tylko o niespotykane dotąd na rynku, oryginalne wyroby, takie jak np. Misie Szumisie, czyli pluszaki emitujące szumy ułatwiające dzieciom zasypianie.

Tego typu produkty, można z powodzeniem sprzedawać online w sklepie internetowym! E-sklep może też przydać się właścicielom start-upów, które oferują innowacje technologiczne czy usługi – może bowiem służyć za wizytówkę firmy w sieci pozwalającą na szybkie uruchomienie działalności handlowej dla zwiększenia zysków.

Otwórz start-up e-commerce ze Sky-Shop!

Platforma sklepów internetowych Sky-Shop to:

  • kompletne, intuicyjne i niedrogie oprogramowanie do sprzedaży przez Internet w abonamencie SaaS;
  • wbudowane funkcje dla SEO i marketingu, gotowe integracje z portalami aukcyjnymi, kurierami, bramkami płatności i hurtowniami dropshipping;
  • darmowe materiały edukacyjne, bezpłatne wsparcie techniczne i 14 dni okresu testowego!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Kto może założyć start-up?

Startupy zakładają najczęściej młodzi przedsiębiorcy. Jak wynika z raportu fundacji Startup Poland Polskie Startupy 2020 COVID Edition, prawie 3/4  założycieli innowacyjnych biznesów (74%) lub ich CEO to osoby między 20 a 40 rokiem życia. Nie oznacza to jednak, że osoby młodsze czy starsze nie zakładają startupów.

Warto wiedzieć także, że:

  • 82% twórców start-upów ma wyższe wykształcenie;
  • przedsiębiorcy zazwyczaj rejestrują firmy w dużych miastach;
  • 53% założycieli start-upów nie posiada doświadczenia start-upowego;
  • dla ponad połowy przedsiębiorców (57%) start-up nie jest jedynym źródłem dochodów.

Wynika z tego, że startup może założyć absolutnie każdy, kto ma dobry pomysł na biznes oraz odpowiedni zapas wiedzy i doświadczenia, niezależnie od wieku i statusu na rynku pracy.

Podsumowanie

Start-up to nie tylko koncepcja biznesowa w początkowej fazie realizacji. To także innowacyjny, niezależny, rozwiązujący faktyczne problemy i ryzykowny biznes, który można nazwać zupełnie nowym na rynku. Jeśli prowadzisz lub planujesz otworzyć właśnie taki start-up, z pewnością przyda Ci się nasze oprogramowanie. Załóż konto, by testować Sky-Shop bezpłatnie przez 14 dni – przekonaj się, że nasza platforma może Ci pomóc w promocji Twojego biznesu.

4.00 avg. rating (82% score) - 4 votes 5
Sylwia Łysak

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.