Jak zostać przedsiębiorcą? 10 wskazówek

Katarzyna Kwartnik
Otwieram i prowadzę sklep internetowy

Kto nigdy nie rozważał bycia przedsiębiorcą? Ta możliwość realizacji swoich pomysłów, bycie własnym szefem, niezależność…

Choć może nie zawsze dokładnie tak wygląda życie przedsiębiorcy, wizja prowadzenia własnego biznesu, mimo wielu wyzwań, jest kusząca dla wielu osób. A dla znacznej części z nich, jest jedynym sensownym pomysłem na karierę zawodową.

Tylko… jak zacząć? Czy sam pomysł wystarczy, by być dobrym przedsiębiorcą?

Poniżej znajdziesz wskazówki, które pomogą Ci wystartować w biznesie – nawet gdy masz niewielkie środki i doświadczenie 👇

1. Zacznij od pomysłu

Za każdym razem, kiedy widzisz biznes, który odnosi sukces, oznacza to, że ktoś kiedyś podjął odważną decyzję. – Peter Drucker

Skoro czytasz ten artykuł, prawdopodobnie nie wpadłeś jeszcze na rewolucyjny pomysł na firmę. Pora zatem zacząć jego poszukiwania!

Zacznij od zastanowienia się, czego brakuje Ci na rynku. Przyjrzyj się istniejącym firmom, z których usług najczęściej korzystasz, i zidentyfikuj obszary, w których mogłyby one działać lepiej.

Porozmawiaj również o tym ze swoją rodziną czy znajomymi. Zadaj im te same pytania, które wcześniej zadałeś sobie. Dowiedz się, co najbardziej im odpowiada w markach, z którymi sympatyzują, a co chcieliby zmienić czy ulepszyć. Spytaj także, jakich rozwiązań im brakuje.

Pamiętaj, że wprowadzając na rynek nową firmę, nie musisz od razu przeprowadzać rewolucji. Zamiast tego możesz:

  • Robić to, na czym się znasz, tyle że na własny rachunek.
  • Robić to, co robią inni – taniej, lepiej, inaczej.
  • Rozwiązywać problemy, z którymi spotykasz się na co dzień, czyli są Ci dobrze znane.

👉 Przeczytaj także: 23 pomysły na biznes w domu

Własny biznes – dlaczego warto postawić na e-commerce?

Branża e-commerce należy aktualnie do jednych z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów na rynku. Oczywiste okoliczności sprawiły, że zainteresowanie sklepami internetowymi jest wyższe niż kiedykolwiek – i wszystko wskazuje na to, że będzie dalej rosło.

W Sky-Shop na bieżąco śledzimy najważniejsze wskaźniki w e-commrce. Sklepy internetowe notują dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w stosunku do roku poprzedniego:

handel internetowy rosnie

Dlaczego sklep internetowy to świetny pomysł na biznes dla początkującego przedsiębiorcy?

  • Założysz go praktycznie od ręki, bez umiejętności technicznych czy graficznych.
  • Nie musisz dysponować dużymi oszczędnościami. Wystarczy 100 zł miesięcznie.
  • Branża e-commerce dynamicznie się rozwija. Nawet jeśli nie zwiążesz się ze sklepami internetowymi na stałe, będzie to cenna lekcja dotycząca prowadzenia biznesu w świecie online.

👉 Dowiedz się, jak w prostych krokach założyć sklep internetowy.

Na skróty

Załóż własny sklep internetowy - szybko i wygodnie!

  • Postaw na sklep internetowy z supportem w Sky-Shop.pl.
  • Sprzedawaj na Allegro, Facebooku i w innych kanałach sprzedaży.
  • Obsługuj całą sprzedaż z jednego, wygodnego panelu administracyjnego!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

2. Zidentyfikuj miejsce swojej firmy na rynku

Każdy głupi potrafi zawierać transakcje handlowe, ale trzeba geniuszu, wiary i wytrwałości, by stworzyć markę. – Ogilvy David

Bez względu na to, czy zdecydujesz się na otworzenie sklepu internetowego czy jakiegokolwiek innego biznesu, musisz zidentyfikować czynniki, które go wyróżniają oraz to, jaką rolę (misję) ma do zrealizowania na rynku.

Jednym z najważniejszych etapów na drodze do prowadzenia własnej firmy jest analiza konkurencji.

Znajdź odpowiedź na następujące pytania:

  • Jakie są zalety Twojego biznesu/produktu/usługi?
  • Jakie korzyści przynosi ich wybór na tle innych rozwiązań?
  • Jakie ulepszenia możesz wprowadzić w przyszłości?

Nie skupiaj się jednak jedynie na konkurentach – być może wcale takich nie masz? Bardzo istotne na tym etapie jest sformułowanie USP, czyli odnalezienie czynnika, który określa, co wyjątkowego Twoja firma może zaoferować odbiorcom. Gdy już go zdefiniujesz, pamiętaj, by nie umknął uwadze potencjalnych klientów.

3. Określ grupę docelową

Jeśli priorytety Klientów nie są naszymi priorytetami, nie mamy żadnych priorytetów. – Roger Dow

W Twojej głowie kiełkuje już pomysł na biznes. Wiesz również, czym będzie wyróżniał się on na rynku. Pora na następny krok, czyli odnalezienie potencjalnych klientów. Na razie jednak tylko w teorii.

Kto może stać się klientem Twojej nowej firmy i dlaczego? To pytanie, od którego trzeba zacząć rozważania na temat buyer persony. Warto rozbić je jednak na czynniki pierwsze i zastanowić się:

  • Jakie problemy rozwiązuje Twoja firma?
  • Jakie potrzeby realizuje?
  • Jakie czynniki motywują Twoje persony do zakupu?
  • Jakim budżetem dysponują Twoi potencjalni klienci?
  • Jakie są ich zainteresowania, jakie wyznają wartości?
  • Gdzie szukają informacji na temat produktów i usług?

Stworzenie buyer persony będzie także bardzo przydatne do opracowania skutecznej strategii marketingowej, o której nieco więcej piszemy kilka akapitów niżej.

4. Stwórz biznesplan

Cały czas szukaj nowych celów. Nawet jeśli jesteś już bogaty, nawet gdy masz ustabilizowaną firmę. Wciąż pytaj, patrz, szukaj, główkuj, co jeszcze innego można zrobić. To znakomicie wpływa na twoją psychikę, ale także zabezpiecza przed nagłą katastrofą. – Ray Kroc

Biznesplan to nie tylko dokument, który ma przekonać różne instytucje do udzielenia Ci dotacji czy dofinansowania. To przede wszystkim plan, w którym określasz kolejne etapy rozwoju swojej firmy.

A jak zapewne wiesz, wyznaczenie celów to jeden z najważniejszych kroków do stania się przedsiębiorcą. Pamiętaj jednak, aby były one mierzalne – tak, byś potem mógł obiektywnie analizować osiąganie postępu.

Co ważne, stworzenie biznesplanu poniekąd zmusi Cię do ustalenia wszystkich kwestii, które zadecydują o sukcesie Twojej działalności – od finansów, przez marketing, po najważniejsze etapy na drodze rozwoju przedsiębiorstwa.

👉 Przeczytaj także: Biznesplan dla sklepu internetowego

5. Otwórz się na feedback

Najbardziej niezadowoleni klienci to twoje najlepsze źródło nauki. – Bill Gates

Jako przedsiębiorca będziesz spotkasz się z różnymi opiniami na temat Twojej działalności – od tych pełnych zachwytu po mniej przychylne. Zacznij więc przyzwyczajać się do tego już na początku swojej przedsiębiorczej drogi.

Na początku zapytaj o zdanie na temat swojego pomysłu/planu znajome Ci osoby. Dowiedz się, jakie zalety i mankamenty widzą w proponowanym przez Ciebie rozwiązaniu. Bierz jednak pod uwagę tylko konstruktywne, uargumentowane wypowiedzi.

Feedback to jedno z najbardziej cennych narzędzi, gdy mowa o rozwoju przedsiębiorstwa. Dlatego wraz z upływem czasu pamiętaj, by prosić o niego już nie tylko znajomych, ale przede wszystkim – klientów.

Na jego podstawie rozwijaj swoją firmę, wprowadzaj ulepszenia i eliminuj błędy.

6. Wybierz właściwe kanały marketingowe

Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt, poza nami nie wie, co robimy. – Stuart Henderson

Świetne pomysły i Twoje naturalne predyspozycje do bycia przedsiębiorcą nie wystarczą, by odnieść na tym polu sukces. Musisz dać znać potencjalnym klientom o istnieniu swojej firmy. A jak? Oczywiście za pomocą odpowiednich kanałów marketingowych.

Pamiętaj, że dziś prym wiedzie przede wszystkim marketing internetowy. Kanały, które pomogą Ci osiągnąć najszybsze efekty, to płatne reklamy, jak np. Google Ads. Nie sprawdzą się one jednak w każdej branży – nie ma zresztą żadnego uniwersalnego przepisu na skuteczny marketing. Wszystko zależy od specyfiki Twojej firmy i branży.

Zadbaj o to, by promocja Twojej firmy nie opierała się na nachalnych, sprzedażowych komunikatach. Współcześni odbiorcy za wszelką cenę starają się ich unikać. Jak powiedział Tom Fishburne, po najlepszym marketingu nie widać, że jest marketingiem.

A co da Ci odpowiedź na pytanie, w jakie działania marketingowe warto inwestować? Przede wszystkim zrozumienie swojej grupy docelowej i rzetelna analiza konkurencji.

👉 Więcej informacji na temat promowania swojego biznesu znajdziesz na naszym blogu w artykułach z kategorii marketing i promocja.

7. Znajdź wsparcie

Kto cały czas ciężko pracuje, nie ma czasu zarabiać pieniędzy. – John D. Rockefeller

Jednym z największych wyzwań, z jakimi mierzą się przedsiębiorcy, jest zarządzanie czasem. Wiadomo, że zawsze go brakuje – sekret tkwi w tym, by przeznaczać go na naprawdę niezbędne aktywności.

Stąd wiele się mówi o konieczności delegowania zadań. Nie próbuj więc samodzielnie robić wszystkiego – powtarzalne czynności lub takie, które wymagają obcej Ci wiedzy, lepiej powierzyć innym. Tylko wtedy maksymalnie będziesz mógł się poświęcić rozwojowi firmy i oddawać zajęciom, które rzeczywiście wymagają Twojej uwagi.

Delegowanie zadań to jednak tylko jedna strona medalu. Kolejna kwestia to wsparcie, jakie możesz uzyskać od współpracowników. Prowadzenie własnego biznesu często wiąże się z dużo większym stresem niż praca na etacie – dlatego dobrze mieć blisko siebie osoby, które rozumieją ewentualne problemy i służą cenną radą w momencie podejmowania najważniejszych decyzji.

8. Nie czekaj w nieskończoność na odpowiedni moment i nie przejmuj się formalnościami

Nie czekaj, pora nigdy nie będzie idealna. – Napoleon Hill

Produkt/usługa/firma nie musi być idealna, by zacząć zarabiać pieniądze. Postaraj się rozpocząć działalność w pierwszym możliwym terminie – i ulepszaj ją już w trakcie. Będziesz mógł wtedy liczyć nie tylko na swoja wizję, ale na cenne wskazówki od pierwszych klientów.

Niektórych do zostania przedsiębiorcą mogą również zniechęcać formalności i związana z nimi biurokracja. Tymczasem założenie własnej działalności gospodarczej ogranicza się do złożenia jednego wniosku, a pozostałymi kwestiami może zająć się biuro księgowe.

Nikt nie zaprzecza, że prawnicze zawiłości mogą wywołać zawroty głowy. Spółka komandytowa a może z ograniczoną odpowiedzialnością? Rozwiązywanie tego typu dylematów to bułka z masłem dla profesjonalistów. Nie wahaj się więc i od razu przekaż zadania związane z prawem i księgowością specjalistom.

👉 Pierwsze kroki na przedsiębiorczej ścieżce możesz stawiać również w ramach działalności nierejestrowanej.

9. Ucz się na błędach (i nie tylko)

Firmy, które rosną dzięki rozwojowi i ulepszeniom, nie zginą. Ale kiedy firma przestaje być twórcza, kiedy uważa, że osiągnęła doskonałość i teraz musi tylko produkować – już po niej. – Henry Ford

Głód wiedzy i rozwoju powinien Ci towarzyszyć nie tylko na początku przygody z przedsiębiorczością, ale także na każdym etapie prowadzenia biznesu. Najcenniejszą lekcją będą oczywiście Twoje własne doświadczenia, a w szczególności porażki, z którymi przyszło Ci się mierzyć.

Bardzo pomocne mogą być również doświadczenia innych firm. Czytaj case studies, książki, opracowania i ucz się od najlepszych.

To wszystko będzie motywować Cię do tego, by nieustannie rozwijać swój biznes – a o przecież chodzi.

10. Nie bój się ryzyka

Ci, którzy są wystarczająco szaleni, by myśleć, że są w stanie zmienić świat, są tymi, którzy go zmieniają. – Steve Jobs

Ludzie z zasady unikają ryzyka – to całkowicie naturalne. Jednak bycie przedsiębiorcą w dużej mierze polega na rozpoznawaniu szans, którym warto wyjść naprzeciw. To prawdopodobnie najbardziej “niebezpieczna” strona prowadzenia biznesu, jednak to właśnie ona najbardziej przyczynia się do zwiększania zysków, a także ogólnego sukcesu Twojej firmy.

Bardzo ważne jest również, by identyfikować te ryzyka, które są całkowicie nieopłacalne.

A co może pomóc Ci w umiejętnym rozpoznawaniu szans i zagrożeń? Wiara w swoje możliwości, poparta analizą słabych i mocnych stron. A jeśli to nie wystarcza – skorzystaj ze spostrzeżeń swoich współpracowników.

Jak zostać odnoszącym sukcesy przedsiębiorcą? Podsumowanie

Już samo poszukiwanie informacji na temat bycia przedsiębiorcą jest pierwszym krokiem do stworzenia własnego biznesu. Nie zmarnuj tego potencjału i spełniaj swoje marzenia. Na koniec dodamy jeszcze, że szczerze życzymy powodzenia!

👉 Przeczytaj case study klientów Sky-Shop, by dowiedzieć się, jak inni radzą sobie na przedsiębiorczej drodze w branży e-commerce.

4.50 avg. rating (90% score) - 8 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.