Jakie PKD dla sprzedaży internetowej i sklepu internetowego?

Kinga Tobała
Sklep internetowy

Prowadzenie sklepu internetowego, podobnie jak każdej innej firmy, wiąże się z deklaracją zakresu działalności. Urząd nie będzie od Ciebie wymagał dostarczenia żadnego opisu, a jedynie przypisania swojej ofercie odpowiedniego numeru PKD. Polska Klasyfikacja Działalności to hierarchiczny system pozwalający na uporządkowanie poszczególnych podmiotów gospodarczych zgodnie z zakresem ich działalności. Jako właściciel sklepu internetowego jesteś zobowiązany do podania kodu PKD już podczas zakładania firmy – we wniosku CEIDG-1. Podpowiadamy, jakie PKD wybrać dla sklepu internetowego!

Spis treści

  1. Czym jest kod PKD?
  2. Jakie jest podstawowe PKD dla sprzedaży internetowej?
  3. PKD dla sklepu internetowego w zależności od branży
  4. Jakie PKD dla sklepów internetowych w dropshippingu?
  5. Jakie PKD dla hurtowni internetowych?
  6. Błędny kod PKD i co dalej?
  7. GUS pomoże wybrać PKD

Czym jest kod PKD?

PKD (Polska Klasyfikacja Działalności) to wykaz kodów służących do podziału działalności gospodarczej na rodzaje. Przypisanie kodu Twojej firmie pozwala na szybkie określenie zakresu Twojej działalności.

Jakie jest podstawowe PKD dla sprzedaży internetowej?


Podstawowy kod PKD dla sklepu internetowego i sprzedaży internetowej to kod 47.91.Z. Jak wskazano w tabeli PKD, jest to numer o szerokim zakresie, przeznaczony m.in. dla firm sprzedających przez Internet. Znajdzie zastosowanie w przypadku sprzedaży internetowej różnego rodzaju towarów, z wykorzystaniem:

jakie_pkd_w_sklepie_internetowym

https://www.biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd

PKD 47.91.Z znajdziesz w Sekcji G: Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi → Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi → Grupa 47.9: Sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami → Klasa 47.91: Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

PKD dla sklepu internetowego w zależności od branży

Numer PKD powinien jak najlepiej oddawać zakres działalności firmy. Właśnie dlatego konieczne jest określenie dodatkowych numerów PKD dopasowanych do sprzedawanych przez Ciebie towarów.

Pamiętaj, że kolejny numer PKD dopiszesz w każdej chwili! Dzięki możliwości uzupełniasz dokumentację stopniowo – wraz z rozwojem sklepu internetowego i poszerzaniem asortymentu.

Sprawdź przykładowe numery PKD dla sklepów internetowych i sprzedaży w internecie z różnych branż:

  • 47.59.Z – PKD dla sklepów internetowych z meblami;
  • 47.71.Z – PKD dla sklepu internetowego z odzieżą;
  • 47.78.Z – PKD dla internetowej sprzedaży rękodzieła;
  • 47.65.Z – PKD dla sklepów internetowych z zabawkami;
  • 47.75.Z – PKD dla sklepów internetowych z kosmetykami;
  • 47.77.Z – PKD dla sklepów internetowych z zegarkami i biżuterią.

W podjęciu decyzji pomoże Ci klasyfikacja PKD. Opis przypisany do wybranego przez Ciebie numeru powinien być jak najbardziej zbliżony do towarów, którymi handlujesz.

Na skróty

Otwórz własny sklep internetowy!

  • Załóż firmę i podaj numer PKD 47.91.Z
  • Otwórz sklep w Sky-Shop.pl i korzystaj z nielimitowanej pomocy supportu
  • Rozwijaj sklep i sprzedawaj!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Jakie PKD wybrać dla sklepów internetowych w dropshippingu?


PKD dla sklepów w dropshippingu jest dokładnie takie samo, jak w przypadku e-sklepów wysyłających towary z własnego magazynu. 

Sprzedawcy dropshippingowi korzystają z PKD 47.91, a hurtownie w dropshippingu wpisują PKD 46.1.

Mowa tu o sytuacji, w której dropshipping rozumiany jest jako przekazanie hurtowni obowiązków związanych z przechowywaniem, pakowaniem oraz wysyłką artykułów do klienta sklepu internetowego. Wskazane PKD nie będzie miało zastosowania w przypadku, gdy któryś ze sprzedawców podejmie z producentem lub dystrybutorem współpracę opartą o prowizję za sprzedane artykuły.

Jakie PKD wybrać dla hurtowni internetowych?


PKD dla hurtowni internetowych to 46.1. Właścicieli hurtowni internetowych obowiązuje ta sama zasada, co w przypadku firm zajmujących się sprzedażą detaliczną – konieczne jest określenie dodatkowego numeru PKD, który zawęża zakres prowadzonej działalności. Jest on ściśle związany z prowadzoną działalnością. Przykładowe numery PKD dla hurtowni to:

  • 46.15.Z – dla hurtowni z meblami,
  • 46.16.Z – dla hurtowni odzieżowych, obuwniczych, pasmanteryjnych,
  • 46.17.Z – dla hurtowni z żywnością, suplementami.

Błędny kod PKD i co dalej?

Podanie błędnego kodu PKD lub grupy kodów, które w pełni nie pokrywają rzeczywistego zakresu prowadzonej działalności zgodnie z art. 60.1 § 2 Kodeksu Wykroczeń może wiązać się z:

  • karą grzywny;
  • karą pozbawienia wolności;
  • w przypadku JDG wykreśleniem firmy z CEIDG.

Aktualnie, w praktyce, przepisy te nie są stosowane. Wynika to z faktu, że kody PKD pełnią głównie rolę statystyczną.

Konsekwencjami podania złego kodu PKD są zazwyczaj:

  • trudności pojawiające się podczas brania udziału w przetargach;
  • brak możliwości uzyskania koncesji lub licencji;
  • błędy w klasyfikowaniu firmy w wyszukiwarkach branżowych.

Pomimo tego, że podanie błędnego kodu PKD nie niesie za sobą żadnych konsekwencji podatkowych, warto na bieżąco aktualizować numery przypisane do działalności.

Główny Urząd Statystyczny pomoże wybrać PKD


GUS przychodzi z pomocą osobom, które nie wiedzą, które PKD wybrać przy prowadzeniu sklepu internetowego.

By uzyskać pomoc wystarczy wypełnić wniosek o nadanie symbolu klasyfikacyjnego.

Procedura jest dostępna zarówno dla osób prowadzących już działalność gospodarczą, jak i tych, które dopiero myślą o jej rozpoczęciu. Ustalenie numeru PKD przez GUS jest całkowicie bezpłatne, toteż w razie wątpliwości warto skorzystać z udostępnionej przez urząd możliwości. Jak wskazują informacje na stronie internetowej, opinie wydawane są możliwie jak najszybciej, a maksymalny czas oczekiwania na wiadomość zwrotną wynosi miesiąc.

Pamiętaj, że oprogramowanie Sky-Shop.pl możesz testować jeszcze przed rejestracją firmy!

4.89 avg. rating (97% score) - 18 votes 5
Kinga Tobała
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.

// user.com