Jakie PKD dla sklepu internetowego?

Kinga Tobała
Ecommerce

Prowadzenie sklepu internetowego, podobnie jak każdej innej firmy, wiąże się z deklaracją zakresu działalności. Urząd nie będzie od Ciebie wymagał dostarczenia żadnego opisu, a jedynie przypisania swojej ofercie odpowiedniego numeru PKD. Polska Klasyfikacja Działalności to hierarchiczny system pozwalający na uporządkowanie poszczególnych podmiotów gospodarczych zgodnie z zakresem ich działalności. Jako właściciel sklepu internetowego jesteś zobowiązany do podania kodu PKD już podczas zakładania firmy – we wniosku CEIDG-1. Podpowiadamy, jakie PKD wybrać dla sklepu internetowego!

Jakie jest podstawowe PKD dla sklepu internetowego?

Podstawowe PKD dla sklepu internetowego to kod 47.91.Z. Jak wskazano w tabeli PKD, jest to numer o szerokim zakresie, przeznaczony m.in. dla firm sprzedających przez Internet. Znajdzie zastosowanie w przypadku sprzedaży różnego rodzaju towarów, z wykorzystaniem:

jakie_pkd_w_sklepie_internetowym

https://www.biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd

PKD 47.91.Z znajdziesz w Sekcji G: Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi → Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi → Grupa 47.9: Sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami → Klasa 47.91: Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

Zwróć uwagę na dodatkowe PKD dla sklepów internetowych!

Numer PKD powinien jak najlepiej oddawać zakres działalności firmy. Właśnie dlatego konieczne jest określenie dodatkowych numerów PKD dopasowanych do sprzedawanych przez Ciebie towarów.

Pamiętaj, że kolejny numer PKD dopiszesz w każdej chwili! Dzięki możliwości uzupełniasz dokumentację stopniowo – wraz z rozwojem sklepu internetowego i poszerzaniem asortymentu.

Sprawdź przykładowe numery PKD dla sklepów internetowych z różnych branż:

W podjęciu decyzji pomoże Ci klasyfikacja PKD. Opis przypisany do wybranego przez Ciebie numeru powinien być jak najbardziej zbliżony do towarów, którymi handlujesz.

Jakie PKD dla sklepów w dropshippingu?

PKD dla sklepów w dropshippingu jest dokładnie takie samo, jak w przypadku e-sklepów wysyłających towary z własnego magazynu. 

Sprzedawcy dropshippingowi korzystają z PKD 47.91, a hurtownie w dropshippingu wpisują PKD 46.1.

Mowa tu o sytuacji, w której dropshipping rozumiany jest jako przekazanie hurtowni obowiązków związanych z przechowywaniem, pakowaniem oraz wysyłką artykułów do klienta sklepu internetowego. Wskazane PKD nie będzie miało zastosowania w przypadku, gdy któryś ze sprzedawców podejmie z producentem lub dystrybutorem współpracę opartą o prowizję za sprzedane artykuły.

Jakie PKD dla hurtowni internetowych?

PKD dla hurtowni internetowych to 46.1. Właścicieli hurtowni internetowych obowiązuje ta sama zasada, co w przypadku firm zajmujących się sprzedażą detaliczną – konieczne jest określenie dodatkowego numeru PKD, który zawęża zakres prowadzonej działalności. Jest on ściśle związany z prowadzoną działalnością. Przykładowe numery PKD dla hurtowni to:

  • 46.15.Z – dla hurtowni z meblami,
  • 46.16.Z – dla hurtowni odzieżowych, obuwniczych, pasmanteryjnych,
  • 46.17.Z – dla hurtowni z żywnością, suplementami.

GUS pomoże wybrać PKD

GUS przychodzi z pomocą osobom, które nie wiedzą, które PKD wybrać przy prowadzeniu sklepu internetowego.

By uzyskać pomoc wystarczy wypełnić wniosek o nadanie symbolu klasyfikacyjnego.

Procedura jest dostępna zarówno dla osób prowadzących już działalność gospodarczą, jak i tych, które dopiero myślą o jej rozpoczęciu. Ustalenie numeru PKD przez GUS jest całkowicie bezpłatne, toteż w razie wątpliwości warto skorzystać z udostępnionej przez urząd możliwości. Jak wskazują informacje na stronie internetowej, opinie wydawane są możliwie jak najszybciej, a maksymalny czas oczekiwania na wiadomość zwrotną wynosi miesiąc.

5.00 avg. rating (99% score) - 8 votes 5
Kinga Tobała
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.