Jak założyć start-up?

Sylwia Łysak
Sklep internetowy

Jak wynika z informacji podanych w raporcie Polskie Startupy 2020 przygotowanym przez fundację Startup Poland, prawie 1/ 3 startupów (32%) generuje obecnie przychody większe niż rok temu – pomimo ryzyka, które towarzyszy biznesom tego typu oraz skutków pandemii COVID-19, które dotknęły prawie wszystkie gałęzie gospodarki. Wynika z tego, że start-upy w Polsce mają się bardzo dobrze, a na rynku i wśród konsumentów jest zapotrzebowanie na takie biznesy. Nic dziwnego, że młodzi przedsiębiorcy chętnie realizują innowacyjne pomysły. Być może i Ty taki masz? Przeczytaj ten artykuł i sprawdź, jak założyć start-up w 4 krokach. Z lektury tego tekstu dowiesz się też:

  • Skąd wziąć pieniądze na otworzenie start-upu i w jakich instytucjach się o nie ubiegać.
  • Czy Twój pomysł na biznes jest start-upem, czy nie i czy posiada jego cechy.
  • Jakie są zalety prowadzenia start-upu, ryzyka i najczęstsze przyczyny porażek.

Jak założyć start-up w 4 krokach

Zakładanie start-upu można podzielić na cztery kluczowe etapy.

1. Pomysł na start-up – weryfikacja i strategia

Nie ulega wątpliwości, że musisz zacząć od dobrego pomysłu na biznes. Niestety nie mamy dla Ciebie gotowych rozwiązań w tym zakresie. Zapewne, jeśli czytasz ten artykuł, coś już wykiełkowało Ci w głowie. 😉 Jak jednak wiesz, nie wszystkie idee biznesowe sprawdzają się w praktyce. Na każdy produkt czy usługę musi być bowiem popyt.

Zanim więc ochoczo przystąpisz do wcielania w życie opracowanej przez siebie koncepcji biznesowej, wykonaj wnikliwą analizę rynku. Przyjrzyj się między innymi:

  • konkurencji – Zobacz, czy oraz ilu i jakich miałbyś konkurentów, jakie produkty/usługi oferują, w jakich cenach, w jaki sposób się reklamują… Zastanów się, jak wyróżnić się na ich tle.
  • grupie docelowej – Poznaj potencjalnego odbiorcę i zdefiniuj buyer persona. Pomyśl nad tym, w jaki sposób będziesz pozyskiwał klientów oraz jak skutecznie promować swoją firmę.
  • słabym i mocnym stronom Twojego startupu – Wykonaj analizę SWOT i dowiedz się, jakie masz mocne i słabe strony oraz które obszary związane z Twoim start-up’em wymagają ulepszenia.

👉 Zakładasz start-up e-commerce? Dowiedz się, jak przeprowadzić analizę rynku w tej branży.

Następnie, zoptymalizuj swój pomysł na start-up i przygotuj dopracowaną strategię biznesową, której będziesz się trzymać przy realizacji swojej koncepcji.

2. Formalizacja start-upu

Choć możesz prowadzić start-up w ramach tzw. działalności nierejestrowanej, to zdecydowanie lepiej zrobisz, jeśli zdecydujesz się na otworzenie firmy od razu. Pracuj w ramach działalności gospodarczej, a będziesz traktowany poważnie. Dzięki prowadzeniu firmy, uzyskasz też lepsze warunki współpracy z kontrahentami i więcej możliwości finansowania swojego przedsięwzięcia. 😉

📌Jako przykład doskonale obrazujący to, dlaczego zakładając start-up, warto otworzyć firmę, można podać sytuację, w jakiej znajdują się osoby, które chcą rozpocząć sprzedaż online w dropshippingu. Choć dropshipping bez firmy jest możliwy, to zdecydowana większość hurtowni i producentów oferuje ten model współpracy jedynie innym firmom, a nawet jeśli bierze pod uwagę kontrahentów prywatnych, firmowym proponuje znacznie lepsze jej warunki.

Firmę możesz założyć całkowicie przez Internet np. przy pomocy profilu zaufanego czy e-dowodu z warstwą elektroniczną – rozwiązania te umożliwiają autoryzację wszystkich transakcji i działań na stronach rządowych. Witryny, w których możesz otworzyć działalność gospodarczą całkowicie online to: firma.gov.pl oraz ceidg.gov.pl.

Przy zakładaniu firmy, pamiętaj o wyborze odpowiedniego profilu działalności (firma jednoosobowa, spółka z o.o., spółka komandytowa, spółka jawna), właściwego dla niej PKD oraz opodatkowania. Jeśli potrzebujesz doradztwa w zakresie wspomnianych aspektów, udaj się na wizytę w inkubatorze przedsiębiorczości, fundacji wspierającej startupy czy jednostki pomagającej absolwentom Twojej uczelni. Możesz również zgłosić się do profesjonalnego doradcy biznesowego.

Po założeniu działalności gospodarczej, możesz też otworzyć firmowy rachunek bankowy, który zapewni Ci porządek transakcyjny oraz wgląd w to, ile dokładnie pieniędzy wydajesz na firmę i jakie dochody Ci przynosi. W wielu polskich bankach, wraz z kontem firmowym, otrzymasz pakiet komplementarnych usług i produktów (np. ubezpieczeń), które mogą Ci się przydać podczas pracy nad rozwojem startupu.

3. Wybór modelu biznesowego

Nieodłącznym elementem procesu zakładania start-upu, będzie też wybór modelu biznesowego. Zastanów się, w jaki sposób będziesz prezentował swoim klientom ofertę. Jak wynika z danych Startup Polska, Polscy przedsiębiorcy zakładający start-upy, najczęściej sprzedają swoje produkty i usługi w trybie B2B (biznes dla biznesu), jednak w Twoim start-upie może sprawdzić się też inny model.

Jak wynika z danych podawanych przez wspomnianą instytucję, osoby, które prowadzą start-upy w Polsce, najchętniej wybierają następujące sposoby oferowania usług i produktów:

Większość z nich potrzebuje nie tylko wiedzy (know-how), ale i technologii z danego obszaru. Zanim otworzysz własny start-up, musisz więc przygotować się do jego prowadzenia również pod tym kątem. Zastanów się, jakich zasobów będziesz potrzebował. W przypadku, gdy odpowiednim modelem biznesowym dla Ciebie okaże się sprzedaż przez Internet (e-commerce), niezbędne Ci będzie oprogramowanie do jej realizacji.

Otwórz start-up e-commerce ze Sky-Shop!

Platforma sklepów internetowych Sky-Shop to:

  • kompletne, intuicyjne i niedrogie oprogramowanie do sprzedaży przez Internet w abonamencie SaaS;
  • wbudowane funkcje dla SEO i marketingu, gotowe integracje z portalami aukcyjnymi, kurierami, bramkami płatności i hurtowniami dropshipping;
  • darmowe materiały edukacyjne, bezpłatne wsparcie techniczne i 14 dni okresu testowego!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

4. Rozwój start-upu

Jeśli udało Ci się otworzyć start-up, powinieneś przejść z fazy konceptualnej do czynów. W tym celu, przygotuj swój produkt lub usługę. Pamiętaj, że nie musisz poświęcać miesięcy na dopracowywanie swojego rozwiązania, ponieważ nie masz pewności, czy się przyjmie. Lepiej, abyś stworzył jego prototyp, który pozwoli Ci szybko otworzyć się na klientów.

Pierwszy produkt czy usługa, z pewnością będą wymagały poprawek. Daj sobie na nie czas. Dostosowując produkty czy usługi do potrzeb klientów, z czasem stworzysz doskonale dopracowane rozwiązanie flagowe, z którym będziesz mógł z impetem wejść na rynek, czego serdecznie Ci życzymy. 😉

Poinformuj klientów o tym, że Twój biznes jest start-upem – zagwarantujesz sobie tym samym większą tolerancję dla różnych błędów i pomyłek. Pamiętaj też, że Twoi klienci chętnie pomogą Ci ulepszyć Twoje produkty, usługi, czy metody sprzedażowe, dlatego nie bój się ich opinii i często pytaj ich o zdanie – np. za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Finansowanie start-upu

Twój pomysł na start-up z pewnością będzie wymagał finansowania potrzebnego do jego realizacji. Jej koszty, możesz pokrywać zarówno przy pomocy własnych środków i reinwestycji, jak i pieniędzy pochodzących z zewnętrznych źródeł. Start-up to bez wątpienia świetny pomysł na biznes z niskim wkładem własnym.

Start-upy w Polsce uzyskują coraz więcej możliwości zewnętrznego finansowania – chociaż w porównaniu do krajów Europy Zachodniej, jest ich wciąż stosunkowo niewiele. Skoro więc wiesz już, jak założyć start-up, lecz brakuje Ci pieniędzy na jego rozwijanie, zainteresuj się następującymi instytucjami, które chętnie wspierają osoby, takie jak ty oraz ich przedsięwzięcia:

  • Anioły biznesu;
  • Venture Capital krajowy lub zagraniczny;
  • Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości;
  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju;
  • Dotacje z Unii Europejskiej;
  • Programy Akceleracyjne;
  • Inwestor bankowy;
  • Kredyt inwestycyjny;
  • Crowdfunding (np. z nagrodami lub udziałowy).

Pamiętaj jednak, że fundusze pozyskuje się dość trudno i otrzymują je zazwyczaj tylko najlepsze projekty – te, które mają szansę na przetrwanie na rynku i zarobek.

Zakładasz start-up czy zwykłą firmę?

Zastanawiasz się nad tym, jak założyć start-up, ale… czy Twój pomysł na biznes rzeczywiście jest start-upem? Pytanie to nie jest wbrew pozorom pozbawione sensu! Warto bowiem wiedzieć, że start-upem nie nazywa się każdego projektu biznesowego w początkowej fazie rozwoju. Terminem start-up można określić jedynie takie przedsięwzięcie, które:

  • Jest innowacyjne i dotyczy zupełnie nowego produktu czy usługi – czegoś o nieznanym poziomie zapotrzebowania i popytu;
  • Odpowiada na istniejące problemy konsumentów lub firm – oferuje produkty lub usługi, które pomagają je rozwiązać;
  • Jest niezależne i realizowane przez osoby podejmujące faktyczne ryzyko inwestycyjne czy też bez doświadczenia biznesowego;
  • Jest ryzykowne i trudno określić, czy przyjmie się na rynku i przyniesie satysfakcjonujące dochody, czy nie;
  • Jest sformalizowane, czyli realizowane przez podmiot prawny – zarejestrowaną firmę jednoosobową lub spółkę.

👉 Przeczytaj artykuł co to jest start-up.

Zalety start-upu

Do zalet prowadzenia start-upu należą:

  • silna motywacja – własny biznes o charakterze start-upu daje Ci niesamowitego kopa do działania;
  • całkowita niezależność – o wszystkim decydujesz sam/ze wspólnikiem, samodzielnie ustalasz/Cie „reguły gry”;
  • przewaga poprzez pierwszeństwo – nie walczysz z konkurencją, a pracujesz na monopol na rynku;
  • zainteresowanie mediów – Twój biznes przyciąga dziennikarzy i influencerów, a firma zyskuje rozgłos;
  • możliwości finansowania – pozyskujesz środki z różnych źródeł, również bezzwrotne i publiczne;
  • ułatwienia i ulgi – korzystasz z dostępnych ulg i ułatwień (np. małego ZUS i kontraktów na preferencyjnych warunkach).

Otwierając start-up, masz okazję przetestować zaprojektowany przez siebie model biznesowy w praktyce i zweryfikować, czy jesteś zainteresowany jego dopracowywaniem. 😉 Prowadząc działalność typu start-up, nabywasz też cennych doświadczeń zawodowych, które jeśli nie pomogą Ci w prowadzeniu własnej firmy, przydadzą się w trakcie wykonywania obowiązków na rzecz pracodawcy.

Ponadto, start-up możesz prowadzić niskim kosztem. Z wielu rzeczy potrzebnych na późniejszych etapach rozwoju firmy możesz swobodnie zrezygnować, a niski wkład własny możesz podreperować przy pomocy środków pochodzących z wcześniej wspomnianych w artykule, zewnętrznych źródeł finansowania.

Ryzyko – najczęstsze przyczyny porażki start-upów

Założyciel Cloud Technologies, Piotr Prajsnar, w wywiadzie dla stacji Polskie Radio wspomniał, że prawdopodobnie 90% start-upów z branży technologicznej upadnie w ciągu 12-24 miesięcy działalności, 8% przekształci się w normalnie funkcjonujące firmy, a 2% odniesie światowy sukces. Dlaczego tak się dzieje?

Jak podaje portal Stratupacademy, istnieją 3 główne powody porażek start-upów: brak właściwego rozpoznania rynku i potrzeb klientów, niepełne zaangażowanie właścicieli oraz zbyt szybki rozwój i skalowanie biznesu w nieprzetestowanym modelu biznesowym. [źródło]

Brak właściwego rozpoznania rynku

Cichym zabójcą start-upów jest nadmierny optymizm. Przedsiębiorcy uruchamiają innowacyjne firmy „na hurra”, a rynku i rządzących nim zasad uczą się metodą prób i błędów – te drugie bywają kosztowne. W przypadku start-upów często okazuje się, że rynek nie wykazuje potrzeby na produkt czy usługę lub odrzuca ją z powodu niedopracowania.

Niepełne zaangażowanie właściciela/i

Jak wynika z danych ze wspomnianego wcześniej raportu Polskie Startupy 2020, dla 57% właścicieli start-upów praca w start-upie nie jest jedynym źródłem utrzymania. Choć dzięki temu founderzy mają do dyspozycji większe dochody (np. do zainwestowania), to jednocześnie brakuje im czasu na faktyczny rozwój swoich start-upów. 🙁 Jeśli więc chcesz otworzyć startup, poświęć się temu w 100%!

Zbyt szybki rozwój i skalowanie biznesu

Do najczęstszych przyczyn porażek start-upów należy również… zbyt szybki rozwój firmy! Konieczność odpowiadania na zmieniające się potrzeby rynku (np. zwiększony popyt czy wymagania wobec produktu) w sytuacji, w której wybrany model biznesowy nie przyniósł jeszcze wymiernych korzyści, może prowadzić do przeinwestowania, a w konsekwencji – upadku start-upu.

Jak założyć start-up? Podsumowanie

Podsumujmy najważniejsze informacje z artykułu. Aby założyć start-up, powinieneś:

  • zweryfikować swój pomysł poprzez badanie rynku;
  • opracować dobrą strategię pozyskiwania klientów;
  • otworzyć działalność gospodarczą i rachunek w banku;
  • wybrać odpowiedni model biznesowy dla start-upu;
  • postawić na konkretny sposób oferowania produktów/usług;
  • zapewnić sobie technologie i zasoby, które będą Ci potrzebne;
  • przygotować się na konieczność finansowania firmy;
  • otworzyć się na klientów z prototypem swojego rozwiązania;
  • optymalizować produkt/usługę już w trakcie działania.

Podejdź do zakładania start-upu w ten sposób, a będziesz miał szansę właściwie go rozwinąć. 🙂 Planujesz otworzyć start-up w e-commerce? Zostań z nami – na naszym blogu znajdziesz mnóstwo porad dotyczących działalności handlowej w sieci. Możesz też niezobowiązująco sprawdzić, jak pracuje się z naszym oprogramowaniem. Załóż konto Sky-Shop już dziś i skorzystaj z darmowego okresu testowego!

4.50 avg. rating (90% score) - 8 votes 5
Sylwia Łysak

Powiązane posty

Co to jest start-up?

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.