10 dobrych pomysłów na startup. Jak założyć własny biznes?


10 min
Sklep internetowy

Założenie własnej firmy jest dziś dla wielu młodych osób znakomitą alternatywą pracy na etacie. Takie przedsięwzięcie zapewnia im niezależność i możliwość nieograniczonego skalowania przychodów. Niektórzy idą jednak o krok dalej i zamiast sprawdzonych pomysłów wprowadzają na rynek całkowicie eksperymentalne produkty lub usługi – zwłaszcza w sektorze technologicznym. Działalności tego typu określa się mianem startupów. Chcesz dołączyć do grona przedsiębiorców, którzy odmienili swoje branże? Zainspiruj się naszym artykułem!

Czym jest startup i co odróżnia go od zwykłej firmy?

Planując założenie startupu, możesz zastanawiać się nad tym, czym właściwie różni się on od zwykłej działalności gospodarczej. Dlaczego niektóre firmy zasługują sobie na to miano, a inne nie? O sklasyfikowaniu biznesu jako startup decydują przede wszystkim następujące kryteria:

  • Innowacyjność – startup dotyczy zupełnie nowego produktu czy usługi, a więc czegoś o nieznanym jeszcze poziomie zapotrzebowania.
  • Niezależność – startupy zakładane są przez osoby niemające doświadczenia biznesowego i podejmujące faktyczne ryzyko inwestycyjne.
  • Ryzyko – szanse startupu na sukces są trudne do oszacowania, toteż jego założyciele sporo ryzykują, wchodząc na rynek.
  • Sformalizowany charakter – startupy prowadzone są przez podmioty prawne, czyli zarejestrowane firmy jednoosobowe lub spółki.

Jeśli zakładasz firmę podobną do tych, które działają już na rynku, nie możesz mówić o uruchamianiu startupu. Termin ten odnosi się bowiem wyłącznie do najbardziej innowacyjnych i ryzykownych biznesów.

Jak założyć startup?

Startup jest projektem, który zrealizować można w 4 prostych krokach:

1. Weryfikacja pomysłu biznesowego

Nie ulega wątpliwości, że musisz zacząć od dobrego pomysłu na biznes. Niestety nie mamy dla Ciebie gotowych rozwiązań w tym zakresie. Jeśli czytasz ten artykuł, coś już pewnie wykiełkowało Ci w głowie. 😉 Jak jednak wiesz, nie wszystkie idee biznesowe sprawdzają się w praktyce. Na każdy produkt czy usługę musi być bowiem odpowiedni popyt.

Zanim ochoczo przystąpisz do wcielania w życie opracowanej przez siebie koncepcji biznesowej, wykonaj więc wnikliwą analizę rynku. Przyjrzyj się między innymi:

  • Konkurencji – zobacz, czy ktoś oferuje już podobne produkty lub usługi. Zastanów się, co charakteryzuje te firmy i jak wyróżnić się na ich tle.
  • Grupie docelowej – poznaj potencjalnego odbiorcę i zdefiniuj buyer persony. Zdecyduj, czy chcesz świadczyć usługi B2C (dla konsumentów), czy B2B (dla przedsiębiorców). Pomyśl też nad tym, w jaki sposób pozyskiwać klientów i jak skutecznie promować swoją firmę.
  • Mocnym i słabym stronom startupu – wykonaj analizę SWOT i dowiedz się, jakie zalety oraz wady ma Twój pomysł. Zweryfikuj, które obszary działalności wymagają ulepszenia.

2. Formalizacja działalności

Aby zapewnić sobie swobodę działań, na samym początku realizacji swojego pomysłu załóż działalność gospodarczą. Możesz zrobić to bez wychodzenia z domu, ponieważ odpowiedni wniosek dostępny jest online. Dzięki rejestracji firmy będziesz mógł łatwo podejmować współpracę z ewentualnymi kontrahentami i starać się o różne formy dofinansowania. Pamiętaj zarazem, że zobowiążesz się w ten sposób do ponoszenia pewnych kosztów – takich jak na przykład składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Przy zakładaniu firmy wybierz odpowiedni profil działalności (firma jednoosobowa, spółka z o.o., spółka komandytowa, spółka jawna), właściwe dla niej PKD oraz formę opodatkowania. Jeśli potrzebujesz doradztwa w zakresie wspomnianych aspektów, udaj się na wizytę w inkubatorze przedsiębiorczości, fundacji wspierającej startupy czy jednostce pomagającej absolwentom Twojej uczelni. Możesz również zgłosić się do profesjonalnego doradcy biznesowego.

Po zarejestrowaniu działalności gospodarczej możesz też otworzyć firmowy rachunek bankowy, który zapewni Ci porządek w transakcjach oraz wgląd w to, ile dokładnie pieniędzy wydajesz na firmę i jakie dochody Ci ona przynosi. W wielu polskich bankach wraz z kontem firmowym otrzymasz pakiet komplementarnych usług i produktów (np. ubezpieczeń), które mogą Ci się przydać podczas pracy nad rozwojem startupu.

3. Wybór modelu biznesowego

Startupy to specyficzne przedsięwzięcia, które realizowane są najczęściej na gruncie nowych technologii. Zazwyczaj przyjmują więc postać:

  • aplikacji mobilnych,
  • platform e-commerce,
  • usług sieciowych (Web Service),
  • oprogramowania w chmurze (SaaS).

Przed rozpoczęciem swojej działalności zastanów się więc, jakimi kanałami docierać do klientów. Na tej podstawie stworzysz skuteczną strategię i wybierzesz odpowiednie narzędzia marketingowe. Przygotowując biznesplan, postaraj się też określić źródła finansowania startupu oraz prognozowane koszty i zyski.

Jeśli zdecydujesz się na otworzenie sklepu internetowego (e-commerce), sięgnij po funkcjonalne oprogramowanie, które pozwoli Ci łatwo stworzyć intuicyjną stronę www i zintegrować ją z kluczowymi narzędziami zewnętrznymi. Dzięki platformie Sky-Shop wygodnie dostosujesz witrynę do indywidualnych wymagań i zaczniesz błyskawicznie sprzedawać swoje produkty.

4. Rozwój startupu

Pamiętaj, że startupy mają nieco eksperymentalny charakter, więc nie warto poświęcać długich miesięcy na doskonalenie swojego pomysłu. W większości przypadków lepiej zaprojektować prototyp danego produktu lub usługi i jak najszybciej udostępnić go klientom. Dzięki temu sprawnie otrzymasz feedback i będziesz mógł zająć się niezbędnymi poprawkami. Docelowo pozwolą Ci one opracować flagowe rozwiązanie, z którym podbijesz rynek. Nie zapominaj również o roli, jaką w tym procesie ogrywać będą działania marketingowe. Dobierz więc odpowiednie kanały i narzędzia reklamowe, aby budować rozpoznawalność swojej marki wśród potencjalnych klientów.

Planowanie i finansowanie startupu

Nie każdy przedsiębiorca z dobrym pomysłem dysponuje kapitałem pozwalającym na jego realizację. Jeśli nie posiadasz wystarczających środków na sfinansowanie swojego startupu, nie powinieneś się jednak poddawać. Z pomocą przychodzą Ci bowiem liczne dotacje przeznaczone dla małych i obiecujących firm. Skorzystać możesz z takich rozwiązań jak na przykład:

  • Anioły biznesu – inwestorzy prywatni, którzy mogą być zainteresowani udziałami w Twoim projekcie.
  • Krajowy lub zagraniczny venture capital – fundusz inwestujący w małe firmy o dużym potencjale.
  • Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – instytucja zarządzająca funduszami państwowymi i unijnymi.
  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – ośrodek wspierania i tworzenia innowacyjnych rozwiązań technologicznych i społecznych.
  • Dotacje z Unii Europejskiej – dofinansowania udzielane w urzędach pracy na podstawie zaprezentowanego biznesplanu.
  • Programy Akceleracyjne – różne projekty mające na celu wsparcie rozwoju startupów.
  • Kredyt inwestycyjny – zwrotna pożyczka na rozwój działalności gospodarczej, udzielana przez banki.
  • Crowdfunding (np. z nagrodami lub udziałowy) – finansowanie społecznościowe.

Jak znaleźć pomysł na startup?

Wiesz już, jak założyć założyć działalność i jak pozyskać fundusze na jej rozwój, ale nadal nie masz dobrego pomysłu na startup? Kieruj się przede wszystkim swoimi zainteresowaniami! Strzałem w dziesiątkę okażą się m.in. projekty związane z Twoim wykształceniem czy pasją. Dzięki temu biznes niczym Cię nie zaskoczy, a klienci będą pod wrażeniem posiadanej przez Ciebie wiedzy. Pamiętaj jednak, że nie każde hobby da się przekuć w dochodową firmę. Przyjrzyj się więc faktycznym potrzebom konsumentów lub innych przedsiębiorców i zastanów się, jak mógłbyś na nie odpowiedzieć. W ten sposób upewnisz się, że Twój pomysł ma oparcie w realiach rynkowych.

Lista 10 dobrych pomysłów na biznes

Jeśli brakuje Ci ciekawych pomysłów na startup, a chciałbyś spróbować swoich sił w nieszablonowym biznesie, skorzystaj z naszej listy inspiracji. Oto 10 nieoczywistych propozycji z dużym potencjałem:

1. Innowacyjny sklep internetowy

Z jednej strony sklep internetowy stanowi bardzo popularny pomysł na biznes, z drugiej może okazać się ciekawym startupem. Wszystko zależy bowiem od tego, co będziesz w nim sprzedawać i jak przyciągniesz do siebie klientów. Jeśli skupisz się na niszowym asortymencie lub zaoferujesz użytkownikom zaawansowane możliwości personalizacji zamówień, Twoja działalność e-commerce zyska znamiona startupu. Skorzystaj więc z oprogramowania Sky-Shop, aby stworzyć witrynę dostosowaną do potrzeb swojej grupy docelowej, a następnie dodaj do sklepu na przykład produkty ekologiczne lub pozyskiwane z lokalnych wytwórni. Pamiętaj też o technologicznych innowacjach, które wyróżnią Cię na tle konkurencji.

2. Platforma z korepetycjami

Korepetycje i kursy online zyskały popularność głównie ze względu na lockdowny wprowadzane w czasie pandemii koronawirusa. Dziś są właściwie nowym standardem. Aby ułatwić innym prowadzenie zdalnych zajęć, możesz uruchomić specjalną platformę edukacyjną. Użytkownicy będą wykorzystywali ją do poszukiwania lektorów czy korepetytorów, a przedsiębiorcy – do pozyskiwania klientów. Postaraj się skupić na danej branży (np. wybranym języku obcym lub przedmiocie szkolnym), aby móc proponować klientom rozwiązania idealnie dopasowane do ich potrzeb.

3. Specjalistyczny marketplace

Dla wielu konsumentów prawdziwą bolączką mogą być zakupy w wielobranżowych marketplace’ach. Użytkownicy, którym zależy na ściśle określonym asortymencie, lepiej poczują się w specjalistycznych serwisach. Zastanów się, jakie rynki nie mają jeszcze odpowiedniego pokrycia, a następnie opracuj platformę dedykowaną konkretnej grupie klientów. O ile w sieci działa już sporo takich portali samochodowych czy RTV/AGD, to może warto zaprojektować marketplace przeznaczony np. dla hobbystów?

4. Usługi coachingu dla przedsiębiorców

Nie tylko Ty marzysz o prowadzeniu własnego biznesu. Wielu aspirujących przedsiębiorców poszukuje w sieci pomocy przy zakładaniu i prowadzeniu firmy. Możesz więc uruchomić startup w postaci specjalnej platformy edukacyjnej, zapewniającej użytkownikom dostęp do wiedzy – nie tylko artykułów czy vlogów, ale też kursów, webinarów i innych szkoleń na żywo.

5. Agencja marketingu cyfrowego

Choć na rynku działa już wiele agencji digitalowych, to wciąż nie jest to rynek nasycony. W ramach startupu możesz skupić się na wybranej dziedzinie (np. mediach społecznościowych czy content marketingu) lub na określonej branży (np. odzieży czy kosmetykach). Klienci na pewno docenią Twoją specjalizację, szczególnie w kontekście nowych technologii wykorzystywanych w działaniach promocyjnych.

6. Platforma edukacyjna oparta na sztucznej inteligencji (AI)

Możesz też stworzyć platformę edukacyjną, która wykorzystuje zaawansowane algorytmy AI w celu dostosowania się do indywidualnych potrzeb ucznia. System mógłby analizować styl uczenia się, tempo i preferencje użytkownika, dostarczając spersonalizowany materiał edukacyjny, a także testy adaptacyjne i sugestie dla nauczycieli.

7. Rozwiązanie dla zdalnej opieki zdrowotnej

W obliczu rosnącego zapotrzebowania na zdalną opiekę zdrowotną rozważ stworzenie specjalnej platformy lub aplikacji medycznej. Umożliwiałaby ona pacjentom konsultacje z lekarzami online, monitorowanie zdrowia za pomocą urządzeń wearable oraz dostarczanie recept i porad na odległość.

8. Platforma do udostępniania zasobów wideo dla twórców

Ciekawą inwestycją wydaje się też platforma, która umożliwia twórcom internetowym publikowanie, zarządzanie i sprzedaż materiałów wideo. Takie rozwiązania oczywiście już istnieją, ale ponownie możesz skupić się na jednej branży. Aplikacja wyłącznie dla miłośników gotowania, podróży czy DIY? W tworzeniu kreatywnych rozwiązań dla użytkowników ogranicza Cię jedynie Twoja wyobraźnia!

9. Technologia monitorująca środowisko pracy dla pracowników zdalnych

Możesz zacząć też monitorować zdrowie psychiczne i efektywność pracowników zdalnych. Służące temu narzędzie obejmowałoby aplikacje, które analizują czas spędzony przed ekranem i zachowania na platformach pracy online, a także proponują przerwy, treningi mindfulness i inne działania poprawiające samopoczucie oraz produktywność.

10. Platforma wspierająca zrównoważony rozwój i życie ekologiczne

Ostatni pomysł na naszej liście polega na stworzeniu społeczności online, która skupia osoby zainteresowane zrównoważonym rozwojem i ekologicznym życiem. Taka platforma mogłaby oferować porady, materiały edukacyjne, wymianę doświadczeń oraz narzędzia do śledzenia i zmiany nawyków na zdrowsze i bardziej przyjazne środowisku.

Masz pomysł na biznes? Załóż swój własny startup!

Aby uruchomić  startup, musisz mieć ciekawy i niebanalny pomysł. Skorzystaj więc z naszej listy inspiracji lub zrealizuj własny projekt! W tym celu zastanów się, jakie dziedziny interesują Cię najbardziej, i dokładnie zbadaj rynek. Rozejrzyj się za niszą, która pozwoli Ci stworzyć absolutnie niepowtarzalne rozwiązanie dla Twoich klientów. Możliwości są nieskończone!

4.40 avg. rating (88% score) - 10 votes 5

Powiązane posty

Co to jest start-up?

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.