Jakie są koszty założenia i prowadzenia działalności gospodarczej?

Katarzyna Kwartnik
Prawo i podatki

Rozważasz założenie własnego biznesu i zarejestrowanie działalności gospodarczej? Robisz to zapewne między innymi dlatego, że po prostu chcesz na tym zarabiać. Nie da się jednak ukryć, że prowadzenie firmy wiąże się z pewnymi kosztami, choć samo jej założenie jest darmowe.

Koszty możesz ograniczyć do minimum i wykorzystać je tak, by obniżały wysokość Twojego podatku. Dowiedz się, ile wynoszą koszty prowadzenia firmy i co się na nie składa.

Spis treści artykułu

  1. Ile kosztuje założenie jednoosobowej działalności gospodarczej?
  2. Podatki w działalności gospodarczej
  3. Co możesz zaliczyć do kosztów prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej?
  4. Podsumowanie

Ile kosztuje założenie jednoosobowej działalności gospodarczej?


Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej jest bezpłatne. Nie ponosisz absolutnie żadnych kosztów związanych z zarejestrowaniem firmy.

Wszystkie formalności załatwisz przez Internet – wystarczy jeden wniosek. Jeżeli chcesz, możesz też zarejestrować firmę w tradycyjny sposób, czyli w urzędzie.

👉 Dowiedz się więcej o zakładaniu jednoosobowej działalności gospodarczej.

Podatki w działalności gospodarczej


Jeżeli zarabiasz, musisz płacić podatki. W polskim systemie istnieje kilka metod rozliczania się z fiskusem, a więc – stawek podatku dochodowego.

Masz do wyboru:

  • Skalę podatkową (zasady ogólne), czyli podatek wynoszący 12% i 32% po przekroczeniu 120 tysięcy złotych dochodu. Co ważne, wyższy podatek zapłacisz tylko od nadwyżki, czyli zarobków powyżej wspomnianego limitu. Wybierając tę formę rozliczenia, skorzystasz także z kwoty wolnej od podatku, która wynosi 30 tysięcy złotych.
  • Podatek liniowy, który umożliwia opłacanie stałej stawki wynoszącej 19%. Nie skorzystasz jednak z kwoty wolnej od podatku czy przeróżnych ulg.
  • Ryczałt – w tym przypadku stawki różnią się w zależności od charakteru Twojej działalności. Może to być np. 3%, 8%, 12% czy 15%. Musisz jednak liczyć się z tym, że rozliczając się w ramach ryczałtu, nie możesz uwzględniać kosztów, a więc obniżać w ten sposób wysokości podatku dochodowego.

Czy opłaca się płacić VAT?

Zakładając działalność, będziesz musiał podjąć decyzję dotyczącą opłacania VAT-u. Jeżeli zarabiasz mniej niż 200 tysięcy złotych rocznie, nie masz bowiem obowiązku odprowadzać tego podatku.

W niektórych przypadkach jest to jednak opłacalne. Kiedy dokładnie? W dużym uproszczeniu – wtedy, kiedy Twoja firma generuje dużo kosztów.

Na zostaniu płatnikiem VAT nie stracisz. Płacą go bowiem osoby czy firmy, które kupują od Ciebie towary/usługi – Twoim zdaniem jest jedynie przekazanie podatku do urzędu skarbowego.

VAT, który wydajesz na zakupy, możesz odliczać od VAT-u należnego z tytułu sprzedaży. W praktyce oznacza to, że wydatki firmowe są dla Ciebie mniej obciążające.

Istnieje oczywiście także druga strona medalu. Dzięki zwolnieniu z VAT możesz oferować swoim klientom produkty w niższych cenach niż Twoi konkurenci.

👉 Dowiedz się więcej o podatkach i VAT w sprzedaży internetowej.

Co możesz zaliczyć do kosztów prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej?


Podatki to nie jedyne koszty, które musisz brać pod uwagę, prowadząc firmę. Nie unikniesz również opłacania składek ZUS, a w wielu przypadkach – ponoszenia wydatków związanych z prowadzeniem i rozwojem Twojej działalności.

ZUS i składka zdrowotna

Jeżeli zakładasz nową firmę, możesz skorzystać z ulgi na start, czyli płacić dużo niższe składki ZUS. Przez pierwsze pół roku prowadzenia biznesu, będziesz opłacać tylko składkę zdrowotną. Przez kolejne 2 lata dojdzie do tego składka preferencyjna, która w 2023 roku wynosi 305,61 zł. Dopiero po tym czasie (2,5 roku) zapłacisz pełną składkę ZUS.

Od momentu wprowadzenia tzw. polskiego ładu na osobne wspomnienie zasługuje też składka zdrowotna. Jej wysokość różni się bowiem w zależności od wybranej formy rozliczenia.

  • W przypadku zasad ogólnych (skali podatkowej) jest to 9% dochodu.
  • Jeżeli płacisz podatek liniowy – 4,9%.
  • Na ryczałcie są trzy progi składki zdrowotnej.

Wydatki firmowe

Koszty firmowe to także różnego rodzaju wydatki, związane z prowadzeniem działalności. To zakupy, których celem jest osiągnięcie, zachowanie lub zabezpieczenie przychodu.

To na przykład:

  • Abonament oprogramowania e-commerce.
  • Koszty księgowości.
  • Koszty ponoszone na wszelkie działania marketingowe.
  • Opłaty za wynajem biura.
  • Wynagrodzenia pracowników.
  • Wydatki na sprzęt elektroniczny i innego typu akcesoria biurowe.
  • Koszty różnego rodzaju narzędzi.
  • Leasing samochodu.

👉 Dowiedz się więcej na temat kosztów firmowych.

Koszty firmowe a podatki

Koszty obniżają wysokość podatku, który musisz odprowadzić do urzędu skarbowego. Innymi słowy – zmniejszają Twój dochód.

Ich generowanie ma duży sens, jeśli rzeczywiście są to wydatki, prowadzące do rozwoju Twojego biznesu. Robienie kosztów wyłącznie po to, by obniżyć wysokość podatku, mija się jednak z celem.

Zbędne wydatki mogą tworzyć problemy i kontrole z urzędu skarbowego. Spójrz na to tak, że i tak wydasz te pieniądze, a raczej nie robi Ci większej różnicy, czy przeznaczysz je na niepotrzebne zakupy czy do fiskusa.

Podsumowanie


Prowadzenie działalności, zwłaszcza na początkowym etapie nie jest tak kosztowne, jak mogłoby się wydawać. Nie ominiesz jednak konieczności opłacania składek ZUS czy odprowadzania podatku od swoich dochodów.

Jeżeli nie chcesz na tym etapie ponosić jeszcze kosztów związanych z prowadzeniem firmy, sprawdź możliwości, jakie stwarza działalność nierejestrowana. Dopóki nie osiągniesz miesięcznego limitu przychodów wynoszącego połowę wysokości pensji minimalnej (1745 zł w 2023 roku), zgodnie z prawem nie musisz rejestrować swojego biznesu.

5.00 avg. rating (98% score) - 6 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.