Kiedy zapełnisz wirtualne półki interesującym towarem, czas zastanowić się, jak promować sklep internetowy. Współpraca z influencerami jest jednym z kanałów, które warto wykorzystywać, ponieważ docierają oni bezpośrednio do grupy potencjalnie zainteresowanej Twoimi produktami. Co więcej, cieszą się większym zaufaniem niż poszczególne marki zachwalające swoje własne towary.
Dowiedz się, jak skutecznie współpracować z influencerami i wykorzystać potencjał reklamowy influencer marketingu!
- Influencer marketing obejmujący twórców internetowych jest skutecznym narzędziem marketingu sklepu internetowego.
- Współpraca z influencerem nie musi być droga.
- Monitoruj sprzedaż generowaną we współpracy z influencerem, by wybierać wyłącznie najbardziej skuteczne źródła ruchu.
Spis treści artykułu
Kim jest influencer?
Influencer to osoba, która ma zdolność wpływania na decyzje innych ludzi, głównie dzięki swojej popularności, wiedzy, autorytetowi lub relacjom z swoimi obserwującymi. Influencerzy są aktywni głównie w mediach społecznościowych takich jak Instagram, YouTube, TikTok, Twitter, czy Facebook, ale mogą również działać na blogach, podcastach i innych platformach cyfrowych.
Mogą to być zarówno gwiazdy z pierwszych stron gazet, celebryci, eksperci w danych dziedzinach, jak i osoby, które po prostu wzbudzają duże zainteresowanie w jakimś środowisku.
W e-commerce polecamy Ci zwrócić szczególną uwagę na mikroinfluencerów. To osoby z mniejszą, ale bardzo zaangażowaną grupą obserwatorów (zwykle od kilku tysięcy do 100 tysięcy), często specjalizujące się w niszowych tematach. Często w przypadku wybranej grupy docelowej mogą mieć one większą siłę przebicia niż gwiazdy z pierwszych stron plotkarskich portali.
Czym jest influencer marketing?
Jako członek wielu społeczności na pewno niejednokrotnie spotykałeś się z blogerami, vlogerami oraz innymi twórcami internetowymi. Pozyskiwałeś od nich poszukiwane informacje, zapoznawałeś się z osobistymi opiniami, uzyskiwałeś porady na tematy, którymi się zajmują. To, czym jest influencer marketing, można uznać za pośrednie docieranie do klienta przez osoby, które chętnie ogląda w swoim wolnym czasie.
Idea marketingu z wykorzystaniem twórców internetowych obejmuje ich autentyczność i zdolność do budowania spójnych społeczności. Co ważne, zazwyczaj są to raczej długoterminowe współprace, a nie jednorazowe akcje.
Rekomendacja i prezentowanie oferty może odbywać się na wiele sposobów:
- poprzez używanie danych produktów i usług przez daną osobę na co dzień, co często nie jest odbierane jako reklama, a zwyczajne zadowolenie ze sprzętu używanego od lat,
- przez post sponsorowany w social media,
- w formie prezentacji i testu danego towaru,
- jako haul zakupowy nowych nabytków danego influencera, który ten publikuje np. na YouTube czy TikToku,
- wspólna akcja promocyjna stworzona wraz z marką – konkurs, wydarzenie, nagrany film, cykl wpisów czy live sprzedażowy,
- bycie ambasadorem marki.
Wykorzystanie influencerów w działaniach marketingowych jest dowolne. W zależności od nakładów finansowych, możesz korzystać z ich aktywności online, a także offline. Znane i lubiane twarze korzystnie wpłyną na budowanie zaufania do marki i zwiększą sprzedaż sklepu internetowego.
Dlaczego influencer marketing działa?
Tajemnicą influencer marketingu jest zbliżenie do odbiorcy i ukazanie podobieństw między nim, a osobami po drugiej stronie ekranu. Pokazując swoje życie prywatne, pasje, ujawniając poglądy, może on liczyć na zbudowanie relacji opartej na pewnego rodzaju zaufaniu.
Twoi potencjalni klienci nie tylko obserwują poczynania wybranej przez Ciebie osoby, ale darzą ją sympatią i liczą się z prezentowanym przez nią zdaniem. YouTuber i bloger jest oddalony od wizji telewizyjnej gwiazdy, czy sportowca, którzy zdają się pochodzić z zupełnie innego świata. Influencer to kumpel, znajomy, człowiek taki, jak Ty. Właśnie dlatego produkty, których używa, ulubione ubrania, sprzęty i jedzenie mogą stać się Twoim wyborem. W końcu zazwyczaj nosisz buty zbliżone do tych, które ma w garderobie kolega z pracy, a nie gwiazda światowego formatu.
Influencerzy udostępniają Ci możliwość pojawienia się w mediach, do których na co dzień możesz nie mieć dostępu. W końcu zdobycie szerokiej grupy odbiorców wymaga długotrwałej i intensywnej pracy.
Ostatnim niezwykle ważnym aspektem, udowadniającym, że współpraca z twórcami internetowymi ma sens jest fakt, że odbiorcy samodzielnie chętnie poświęcają im swój czas, traktując czytanie bądź oglądanie jako rozrywkę. W rezultacie nie musisz bać się, że Twój przekaz musi walczyć z setkami innych o kilka sekund uwagi, co ma miejsce w przypadku klasycznych reklam – zwłaszcza jeśli pojawiają się w kanałach offline.
Formy współpracy z influencerami
Nim rozpoczniesz współpracę z daną osobą, warto sprecyzować swój cel. Może to być zarówno zwiększenie świadomości marki, jak i przyrost sprzedaży – zwłaszcza konkretnych produktów. W ten sposób będzie Ci łatwiej dotrzeć do grupy odbiorców, która będzie potrzebna do spełnienia założeń początkowych. Sklep internetowy we współpracy z influencerem może wykorzystywać następujące formy:
- Posty sponsorowane. To prawdopodobnie najbardziej popularna forma współpracy, polegająca na tworzeniu przez influencera treści promujących produkt lub usługę, które następnie publikuje w swoich mediach społecznościowych. Bardzo istotne jest także oznaczanie konkretnych produktów i umieszczanie linków do sklepu, w którym można go kupić.
- Prezentacja autorskiego produktu na YouTube. Pokazanie unboxingu, opisanie działania, przedstawienie, jako prezentu dla bliskich, którego od dawna poszukiwał dany twórca, bycie ambasadorem sklepu internetowego. Doskonały pomysł na promocję ubrań, produktów handmade i innych.
- Recenzja, zestawienie. Twoja usługa lub produkt może zostać skonfrontowany z innymi pozycjami dostępnymi w danym segmencie rynku. Zwróć uwagę na to, by recenzja była wiarygodna i wskazywała zarówno plusy, jak i minusy poszczególnych rozwiązań.
- Wpis sponsorowany na blogu. Znajdując osoby działające w Twojej branży masz okazję zlecenia wpisu na wybrany temat. Jeśli sprzedajesz buty sportowe, poproś o napisanie artykułu na temat wyboru obuwia, który będzie zawierał bezpośrednie przekierowanie do Twojej oferty.
- Konkursy. Organizowanie konkursów, w których obserwujący mogą wygrać Twoje produkty, to świetny sposób na zwiększenie zaangażowania i zasięgu. Influencerzy powinni oczywiście promować na swoich profilach, zachęcając do udziału.
- Ambasadorzy marki. To długoterminowa współpraca, w której influencer staje się twarzą marki i regularnie promuje jej produkty lub usługi.
- Specjalne rabaty dla odbiorców. Zniżka, którą przedstawi wybrany influencer nie tylko zwiększy sprzedaż, ale przede wszystkim w szybki i łatwy sposób sprawdzić, jak duża ilość kupujących pochodzi z tego źródła.
- Przejęcia profilu. Influencerzy mogą przejąć profil marki na określony czas, tworząc i publikując treści z perspektywy „wewnętrznego” użytkownika. Tego typu współpraca może przyciągnąć nowych obserwujących i zwiększyć ich zaangażowanie.
- Sieć afiliacyjna. Influencerzy często zachęcają swoich klientów do zakupu w określonym miejscu, bowiem mają z tego korzyści finansowe. Ustalony procent kwoty transakcji trafiający do twórcy motywuje go do działania. Możesz skorzystać z gotowych programów lub złożyć indywidualną propozycję wybranej osobie.
Ciekawostkę stanowi fakt, że kierowanie odbiorców do Twojej oferty z wielu miejsc, w których zostaje wspomniana, ułatwia dokonywanie zakupów. Co więcej, wpisuje się w ideę sprzedaży wielokanałowej omnichannel, w której m.in. dokładamy starań by zakupu można było dokonać poprzez wiele wygodnych dla klienta kanałów.
Na co zwrócić uwagę podczas wyboru influencera do współpracy?
Odpowiedni wybór osoby do promocji jest kluczowy dla powodzenia Twojej reklamy. Podczas wybierania blogera do reklamy postępuj zgodnie z następującymi krokami:
Poznaj Twoją grupę docelową
Wszystko zaczyna się od Twoich klientów. Zanim zaczniesz rozglądać się za potencjalnymi partnerami czy agencjami do współpracy, poznaj potencjalnych odbiorców ich działań.
Dowiedz się, jaki content najbardziej do nich przemawia i z jakich platform korzystają najczęściej. Określ, jaka komunikacja wzbudzi ich zaufanie i jakie aspekty Twoich produktów są dla nich najważniejsze.
Znajdź influencerów działających w Twojej branży
Warto sporządzić listę zawierającą potencjalne osoby, z którymi będziesz mógł podjąć współpracę. Ważne jest to, by zarówno Twój produkt wpisywał się w wizję influencera, jak i influencer w styl działania Twojej firmy. W przeciwnym razie reklama może przynieść odwrotny skutek. Reklama chipsów na blogu, który promuje zdrowy tryb życia może nie być najlepszym pomysłem. Co więcej, dla jak najbardziej dokładnego trafienia do osób zainteresowanych Twoją ofertą, warto wybierać osoby związane z branżą np. w przypadku sklepu internetowego z zabawkami warto nawiązać współpracę z blogerką parentingową.
Sprawdź osoby działające w okolicy
Lokalni influencerzy mają dużą siłę oddziaływania na ludzi w swoim otoczeniu. Są rozpoznawalni i mogą przynieść duże korzyści zwłaszcza dla firm, które działają lokalnie.
Zapytaj o statystyki
Kolejnym z niezwykle ważnych aspektów, które muszą zostać poruszone jest generowany przez daną osobę ruch. Należy zwrócić uwagę na ruch na stronie monitorowany np. przez Google Analytics – interesować Cię będą unikalni użytkownicy na stronie w ciągu miesiąca. Co więcej, to powracający użytkownicy będą następną ważną grupą, bowiem ich duży udział w całościowym wyniku strony będzie świadczył o wierności czytelników.
W przypadku prowadzenia działań w social media, należy kierować się nie tylko ilością łapek w górę na danym profilu, ale przede wszystkim jego zasięgiem. Nie bez znaczenia pozostaje stopień aktywności użytkowników. Wpływowy influencer potrafiący zachęcić do komentowania i zostawiania like’ów będzie dla Ciebie cenniejszy niż osoba z dużą ilością odbiorców, którzy nie przekazują dalej przeczytanych treści.
Uzgodnij szczegóły
Jeśli w Twojej współpracy z blogerem pośredniczy platforma zewnętrzna, kwota usługi i wszelki formalności można uznać za załatwione. Jeśli znalazłeś interesującą Cię osobę, możesz pracować z nią zarówno na podstawie wynagrodzenia, jak i barteru. Wielu, zwłaszcza mniejszych twórców, jest skłonnych do zamieszczania recenzji i pokazywania produktów, które dostali gratis. W innym przypadku możesz zaproponować określoną kwotę do wykorzystania w Twoim sklepie, dzięki czemu obniżysz koszty reklamy. Oferowanym bonem mogą być zainteresowane osoby, dla których Twoje produkty są atrakcyjnym sprzętem np. akcesoria kuchenne dla blogerki piszącej o perfekcyjnym prowadzeniu domu.
Bieżące monitorowanie linków kierujących do Twojego sklepu i zachowań konsumentów pozwoli Ci wybrać osoby, z którymi współpraca przyniosła największe rezultaty. Do monitorowania źródeł ruchu w sklepie internetowym posłuży Ci Google Analytics.
Gdzie szukać influencerów do współpracy?
Na interesujące postacie możesz trafić zarówno podczas przeglądania sieci, jak i zapoznawania się z ofertą zamieszczoną na serwisach zrzeszających influencerów. W pierwszym z przypadków, skontaktuj się z internetowym twórcą przy pomocy zakładki współpraca bądź kontakt. W drugim z nich, sytuacja zdaje się być prostsza, bowiem bloger zarejestrowany na portalu typu WhitePress lub ReachaBlogger uzupełnia pola dotyczące ilości wyświetleń, stawek i podobnych, dzięki czemu możesz zaoszczędzić czas.
Jak efektywnie współpracować z influencerami?
Efektywna współpraca reklamodawców z influencerami wymaga przemyślanej strategii i dobrej komunikacji. Przede wszystkim, kluczowe jest nawiązanie autentycznej relacji z influencerem, opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
Dobrze jest zacząć od dokładnego zbadania działalności danej osoby – jej stylu, wartości i rodzaju contentu, które publikuje. Personalizacja komunikacji jest niezwykle ważna – zamiast masowych wiadomości, lepiej napisać spersonalizowany e-mail, który pokazuje, że znasz i cenisz pracę danego twórcy.
Regularne monitorowanie wyników kampanii i analiza wskaźników sukcesu pozwalają na bieżąco dostosowywać strategię i zwiększać skuteczność działań. Ostatecznie, długoterminowa współpraca i regularna komunikacja pomagają budować silne, trwałe relacje, które przynoszą korzyści zarówno marce, jak i influencerom.
👉 Poznaj też inne sposoby na skuteczny marketing sklepu internetowego!
Influencer marketing dla sklepu internetowego nie musi być drogi!
Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że influencerzy to nie tylko najbardziej rozpoznawalne twarze pojawiające się w telewizji i reklamach dużych marek. To także mniejsi twórcy czy blogerzy, którzy niejednokrotnie mogą pochwalić się pokaźną, wierną im społecznością.
Dobrze wykonany influencer marketing nie jest drogi, bowiem ukierunkowany jest na konkretną grupę odbiorców i nie przypomina ogromnych kampanii reklamowych. Jednocześnie może przynieść nawet większą konwersję na sprzedaż niż na początku zakładaliśmy.
A jeśli uda Ci się nawiązać współpracę barterową, koszty reklamy będą naprawdę niskie!