Social proof marketing. Społeczny dowód słuszności w sprzedaży

Kinga Tobała
Marketing sklepu

Wpływ społeczny niesie w sobie ogromną moc, którą warto wykorzystywać do realizacji celów sprzedażowych. Społeczny dowód słuszności szeroko opisywany przez Roberta Cialdiniego podkreśla, że istotnym punktem w formułowaniu naszych własnych ocen jest reakcja innych ludzi. W rezultacie zachowania i decyzje podejmowane przez większość zdają się być słuszne. Social proof marketing pozwala wykorzystywać wrażenia zakupowe innych klientów do dalszej promocji sklepu internetowego.

Spis treści artykułu

  1. Czym jest social proof marketing?
  2. Social proof marketing w sklepie internetowym – przykłady
  3. Dlaczego społeczny dowód słuszności w sprzedaży działa?

Czym jest social proof marketing?


Niejednokrotnie znajdując się w nowej sytuacji musiałeś intuicyjnie wybierać, co okaże się najlepszym rozwiązaniem. Społeczny dowód słuszności towarzyszy nam podczas życia codziennego. Doskonale widoczny jest kiedy wchodzimy do restauracji, w której jest już spora grupa klientów, a także wtedy, gdy sięgamy po produkty cieszące się uznaniem szerokiego grona konsumentów. Własna niepewność sprawia, że kierujemy się wyborami innych. Jeśli oni są zadowoleni, ja też będę. Nie sposób ukryć, że podążamy za tłumem, ufamy większości, a niejednokrotnie porzucamy własne stanowisko na rzecz tego popularnego, ponieważ większość nie może się mylić.

Social proof marketing bazuje na postawach konformistycznych. Opiera się na wykorzystaniu dotychczasowego zadowolenia klientów do dalszej promocji produktów i usług. Stanowi naturalny i nienachalny sposób marketingowy, który niejednokrotnie odbierany jest przez konsumenta jako wsparcie merytoryczne. W końcu opinia innych osób pozwala nam skonfrontować z rzeczywistością zapewnienia producenta.

Warto pamiętać, że na moc wpływu społecznego oddziałują zarówno predyspozycje osobowościowe, jak i sytuacyjne. Choć na te pierwsze nie masz wpływu, te drugie pozostają pod Twoją kontrolą. Stosowanie social proof marketingu powinno więc podkreślać:

  • Stanowisko eksperta, autorytetu bądź osób, z którymi utożsamiają się Twoi klienci.
  • Dużą liczbę osób zadowolonych z usług.
  • Aprobatę społeczną np. dla ekologicznych produktów znajdujących się w Twojej ofercie.

Social proof marketing w sklepie internetowym – przykłady


Prowadzenie social proof marketingu w sklepie internetowym jest łatwiejsze niż mogłoby Ci się wydawać. Nie wymaga zaawansowanych strategii i dużych nakładów finansowych. Poznaj przykłady wykorzystania społecznego dowodu słuszności w sprzedaży!

  • Opinie i komentarze

Osobiste wrażenia z testowania sprzętu pokażą klientowi, czy odpowiada jego oczekiwaniom. W końcu wykorzystanie sprzętu ćwiczeniowego będzie zbliżone w każdym przypadku. Być może to kilka zdań opisujących jakość wykonania i wygodę użytkowania przeważy o decyzji zakupu właśnie tego modelu.

social proof marketing - dowód słuszności w sklepie internetowym

https://ss24.pl/

  • Gwiazdki przy produkcie

Graficzna forma przedstawiania zadowolenia z poszczególnych aspektów produktu jest miłym dla oka, wartościowym wskaźnikiem. Prócz jednostkowych ocen wskaże nam średnią ustaloną na podstawie szerokiego grona konsumentów. Kilkadziesiąt ocen, które dały nam średnią na poziomie 4,5/5 jest jednoznacznym komunikatem, że w produkcie tylko niektórzy zauważyli drobne niedociągnięcia, a zdecydowana większość uważa go za idealnie dopasowany do ich potrzeb. Co więcej, gwiazdki przy produkcie wyświetlą się w wyszukiwarce Google i zachęcą do kliknięcia w wyróżniającą się spośród innych ofertę.

oceny jako dowód słuszności w sklepie internetowym

https://ss24.pl/

  • Stosowanie znaków marek, z którymi utożsamia się kupujący

Jeśli prowadzisz sprzedaż produktów rozpoznawalnych marek, które cieszą się szerokim gronem miłośników, wykorzystaj to! Logo znanej firmy wiąże się z pozytywnymi emocjami, których podczas zakupów nie może zabraknąć.

społeczny dowód słuszności w sklepie internetowym

https://www.sneakerhouse.pl/

  • Zaufali nam

Pokaż kto korzystał z Twoich usług bądź ile produktów sprzedałeś. Skoro już kilka tysięcy kupujących było zadowolonych z zakupów, kolejne osoby też będą cieszyć się z profesjonalnej obsługi i wysokiej jakości produktów.

społeczny dowód słuszności w marketingu

https://www.grupa-tense.pl/

  • Pokaż przyznane Ci certyfikaty

Choć szczególną uwagę przywiązujemy do rekomendacji znajomych, nie bez znaczenia pozostają przyznane firmie certyfikaty i wyróżnienia. W końcu niejednokrotnie pochodzą z rąk ekspertów w Twojej branży. Pochwal się! To jeden z aspektów wyróżniających Twój sklep internetowy na tle konkurencji.

certyfikaty jako dowód słuszności w marketingu

https://brand24.pl/

Dlaczego społeczny dowód słuszności w sprzedaży działa?


Niezwykle szeroki wybór produktów na rynku niejednokrotnie wprowadza nas w zakłopotanie. Co wybrać? Czego unikać? Wątpliwości pojawiają się nie tylko u osób, które nie miały styczności z daną branżą, ale także tych, które znalazły kilka produktów potencjalnie spełniających ich oczekiwania. Społeczny dowód słuszności w sprzedaży działa dlatego, że każdy z nas w mniejszym lub większym stopniu kieruje się opinią tłumu. I nawet jeśli mamy już jakieś pojęcie o kupowanym produkcie, wiemy, czego chcemy, chętniej wybierzemy pozycję polecaną przez setki zadowolonych konsumentów niż tę, o której nie wiemy nic prócz zapewnień producenta.

5.00 avg. rating (99% score) - 10 votes 5
Kinga Tobała
Senior Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.