Sky-Shop Blog Sklep internetowy Pomysł na sklep internetowy Jak sprzedawać mydło własnej produkcji?

Jak sprzedawać mydło własnej produkcji?

Jak sprzedawać mydło własnej produkcji?
Pomysł na sklep internetowy
11 min

E-commerce to w ostatnich latach ciągły wzrost. Zakupy w Internecie robi coraz więcej osób, co jest oczywiście świetną wiadomością dla wszystkich sprzedawców. Ale z drugiej strony – napędza to coraz większą konkurencję.

Jednym z najlepszych sposobów, by wyróżnić się na jej tle, jest sprzedaż autorskich produktów. Mydło to doskonały pomysł!

Jest to jednak kosmetyk, co w praktyce oznacza, że sprzedając go, musisz dopełnić pewnych formalności. Dowiedz się, jak legalnie i najwygodniej uruchomić sprzedaż mydła w Internecie. 

Kwestie prawne istotne przy sprzedaży mydła własnej produkcji

Zanim uruchomisz sprzedaż, musisz zadbać o to, by legalnie sprzedawać swoje mydła i respektować przepisy prawa kosmetycznego. Obejmują one wymogi dotyczące składu, badań, opakowania i rejestracji produktu.

Najważniejsze regulacje, którymi musisz kierować się w tym zakresie, to:

Rozporządzenie (WE) nr 1223/2009 w sprawie produktów kosmetycznych

Jest to główny akt prawny regulujący produkcję, sprzedaż oraz bezpieczeństwo kosmetyków w Unii Europejskiej. Określa m.in.:

  • Obowiązek przeprowadzenia oceny bezpieczeństwa kosmetyku przed jego wprowadzeniem do obrotu.
  • Zakaz stosowania niektórych substancji oraz listę substancji dozwolonych w określonych stężeniach.
  • Wymagania dotyczące etykietowania, w tym obowiązkowe podanie składu INCI, daty ważności oraz danych producenta.
  • Konieczność zgłoszenia kosmetyku do bazy CPNP.

👉 Sprawdź pełną treść rozporządzenia.

Ustawa o produktach kosmetycznych z 4 października 2018 r.

To z kolei krajowy akt prawny dostosowujący polskie regulacje do unijnych. Reguluje kwestie związane z wprowadzaniem do obrotu, oznakowaniem i nadzorem nad produktami kosmetycznymi w Polsce.

Jej główne założenia obejmują:

  • Obowiązki producentów i importerów – wymagania dotyczące bezpieczeństwa produktów kosmetycznych i zasady ich wprowadzania na rynek.
  • Odpowiedzialność osoby odpowiedzialnej – obowiązki dotyczące m.in. zgłaszania kosmetyków do europejskiej bazy CPNP i zapewnienia zgodności z rozporządzeniem (WE) nr 1223/2009.
  • Zasady oznakowania kosmetyków – wymagania dotyczące etykiet, w tym podawania składu INCI, terminu trwałości oraz funkcji produktu.
  • Obowiązki związane z dokumentacją – konieczność posiadania raportu oceny bezpieczeństwa i dokumentacji produktu kosmetycznego.
  • Nadzór i kontrola – kompetencje inspekcji sanitarnej i kary za niezgodności.

👉 Sprawdź pełną treść ustawy.

Treść tych dokumentów wskazuje na to, że aby legalnie sprzedawać swoje kosmetyki, musisz zadbać o:

Niezbędne badania i pozwolenia przy sprzedaży mydła

Aby mydło mogło trafić na rynek, musi przejść szereg badań potwierdzających jego bezpieczeństwo.

Wymagane testy obejmują:

Raport Bezpieczeństwa Produktu Kosmetycznego (Safety Assessment Report)

To dokument opracowany przez toksykologa lub chemika (Safety Assessora). Konieczność jego posiadania reguluje wspomniane już rozporządzenia (WE) nr 1223/2009.

Taki raport powinien zawierać:

  • szczegółowy skład produktu wraz z dokładnym określeniem procentowego udziału składników,
  • charakterystykę fizykochemiczną mydła,
  • ocenę toksykologiczną poszczególnych składników,
  • wyniki badań stabilności i mikrobiologicznych,
  • ocenę ekspozycji użytkownika na produkt.

Bez tego raportu sprzedaż kosmetyków, w tym mydeł, jest nielegalna i może skutkować sankcjami administracyjnymi, a w skrajnych przypadkach nawet zakazem prowadzenia działalności.

Jak go uzyskać?

1. Skontaktuj się z certyfikowanym Safety Assesorem. Raport może sporządzić wyłącznie kwalifikowany toksykolog lub chemik kosmetyczny, który posiada odpowiednie wykształcenie i doświadczenie w zakresie oceny bezpieczeństwa produktów kosmetycznych.

Możesz go znaleźć poprzez:

  • firmy konsultingowe specjalizujące się w regulacjach kosmetycznych,
  • laboratoria badawcze zajmujące się oceną kosmetyków,
  • organizacje branżowe.

2. Przygotuj pełną dokumentację składu mydła. Aby Safety Assessor mógł przeprowadzić ocenę, musisz dostarczyć: dokładny skład INCI, karty charakterystyki (MSDS) dla surowców, dokumentację dostawców – np. certyfikaty jakości składników.

3. Wykonaj wymagane badania laboratoryjne. Do raportu muszą być dołączone wyniki badań, które potwierdzają, że mydło nie zawiera szkodliwych mikroorganizmów i określają trwałość produktu w różnych warunkach (temperatura, wilgotność). Konieczna jest także ocena toksykologiczna składników.

4. Na podstawie dostarczonych danych Safety Assessor przygotowuje Raport Bezpieczeństwa.

Karty charakterystyk surowców (MSDS/SDS)

Każdy surowiec, użyty w produkcji mydła, musi mieć kartę charakterystyki (MSDS – Material Safety Data Sheet lub SDS – Safety Data Sheet).

Dokument ten określa:

  • właściwości fizyczne i chemiczne surowca,
  • potencjalne zagrożenia dla zdrowia i środowiska,
  • zalecenia dotyczące bezpiecznego przechowywania i stosowania,
  • środki pierwszej pomocy w razie kontaktu z substancją.

Brak tych dokumentów może skutkować problemami podczas kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Sanepidu), a także trudnościami w uzyskaniu raportu bezpieczeństwa.

Badania stabilności i kompatybilności

Badania stabilności pozwalają określić, jak długo mydło zachowuje swoje właściwości fizykochemiczne i mikrobiologiczne. Prawo nie wymaga, aby te badania były prowadzone w akredytowanych laboratoriach. Teoretycznie możesz je wykonać samodzielnie, jeżeli dysponujesz odpowiednią wiedzą i warunkami. W innym wypadku rekomendujemy skorzystanie ze wsparcia specjalistów.

Z kolei badania kompatybilności sprawdzają, czy składniki mydła nie reagują z materiałem opakowania, co mogłoby negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo lub skuteczność produktu.

Rejestracja w bazie CPNP

Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1223/2009, każdy kosmetyk musi być zgłoszony w Cosmetic Products Notification Portal (CPNP). To obowiązkowy krok przed wprowadzeniem mydła na rynek.

Rejestracja w CPNP wymaga podania:

  • nazwy produktu,
  • informacji o odpowiedzialnym producencie,
  • szczegółowego składu mydła,
  • dokumentacji potwierdzającej przeprowadzenie oceny bezpieczeństwa.

Pamiętaj, że bez rejestracji w CPNP sprzedaż mydła jest nielegalna i może skutkować wysokimi karami finansowymi.

Czy musisz tworzyć mydło we własnym lokalu produkcyjnym?

Aby prowadzić legalną sprzedaż, musisz mieć odpowiednie miejsce do produkcji.

Możesz w tym celu:

  • Zainwestować we własny lokal – powinien on spełniać normy GMP (Dobrych Praktyk Produkcyjnych) określone w ISO 22716. Warto skonsultować się z sanepidem przed dostosowaniem lokalu.
  • Podpisać umowę z działającą manufakturą kosmetyczną – wynajem stanowiska produkcyjnego na godziny to świetna opcja dla początkujących producentów kosmetyków.

Jakie warunki musi spełniać lokal, w którym produkowane są kosmetyki?

Sanepid może wymagać spełnienia określonych standardów higienicznych:

  • Oddzielne miejsce do produkcji kosmetyków – najlepiej osobne pomieszczenie.
  • Łatwe do utrzymania w czystości powierzchnie – np. kafelki, stal nierdzewna.
  • Dokumentacja HACCP – czyli analiza zagrożeń i sposobów ich eliminacji.
  • Dostęp do bieżącej wody i wentylacja – niezbędne do utrzymania standardów higienicznych.
  • Pomieszczenia muszą być regularnie czyszczone i dezynfekowane.

Jak sprzedawać mydło w Internecie krok po kroku?

Tak naprawdę największe wyzwania, jakie może rodzić sprzedaż mydła, dotyczą konieczności załatwiania formalności i spełniania wymogów prawnych.

Sam proces uruchamiania sprzedaży online jest banalnie prosty – dzięki dostępnym współcześnie narzędziom poradzą z nim sobie nawet technologiczni laicy. Nie musisz znać się na kodowaniu ani zlecać niczego programistom.

Oto, jak krok po kroku zacząć sprzedawać mydło online:

  1. Wybierz odpowiednie oprogramowanie.
  2. Dopracuj swoją ofertę.
  3. Skonfiguruj sklep.
  4. Zadbaj o marketing. 
  5. Stawiaj na obsługę klienta na najwyższym poziomie. 

Jak założyć sklep internetowy?

Poniżej szerzej omawiam każdy z tych kroków.

1. Wybierz platformę e-commerce

Aby sprzedawać mydło online, musisz wybrać odpowiednią platformę do prowadzenia sklepu internetowego. Możesz skorzystać z gotowego rozwiązania, czyli Sky-Shop, który umożliwia szybkie uruchomienie e-sklepu – bez znajomości programowania. 

Jest to intuicyjne narzędzie, które pozwala na pełną personalizację sklepu oraz integrację z popularnymi marketplace’ami, co znacznie ułatwia dotarcie do szerokiego grona klientów.

Co więcej, uruchamiając sklep internetowy z mydłami na Sky-Shop, zyskujesz dostęp do licznych rozwiązań wspierających sprzedaż w branży beauty. Mowa tu o takich funkcjach jak tworzenie zestawów produktów, wariantów czy inteligentne rekomendacje towarów.

rekomendacje produktowe

Otrzymasz także dostęp do szeregu innych integracji – m.in. z bramkami płatności i firmami kurierskimi, a także nielimitowane wsparcie techniczne.

Poznaj zalety takiego rozwiązania:

2. Dopracuj ofertę

Aby skutecznie sprzedawać mydło, musisz przygotować ofertę, która wyróżni się na tle konkurencji i przyciągnie klientów.

O co przede wszystkim zadbać?

Profesjonalne zdjęcia i opisy produktów

  • Zdjęcia – powinny być wysokiej jakości, ukazywać produkt z różnych perspektyw oraz na tle pasującym do marki (np. naturalne elementy dla kosmetyków ekologicznych). Dowiedz się więcej o zdjęciach w sklepie internetowym.
  • Opisy – jasne, przekonujące i podkreślające zalety Twojego mydła – np. naturalne składniki, właściwości pielęgnacyjne czy wyjątkowe kompozycje zapachowe. Nie zapominaj o języku korzyści! Dowiedz się więcej o opisach produktów.
  • Etykieta i opakowanie, które jest estetyczne, ekologiczne i zgodne z wymogami prawnymi. Na etykiecie powinny znaleźć się informacje o składzie INCI, dacie ważności oraz instrukcji użycia.

Polityka cenowa

  • Przeanalizuj ceny konkurencji i dostosuj marżę do swoich kosztów, a także oczekiwań (i możliwości finansowych) klientów.
  • Zaoferuj atrakcyjne pakiety, np. zestawy prezentowe z mydłami o różnych zapachach. Zestawy produktów z łatwością utworzysz w Sky-Shop.
  • Stosuj promocje sezonowe i rabaty dla stałych klientów, aby zachęcić ich do ponownych zakupów. Warto rozważyć uruchomienie programu lojalnościowego. Mydło to w końcu coś, co kupujemy regularnie!

Dowiedz się więcej o tworzeniu polityki cenowej w e-commerce.

3. Skonfiguruj swój sklep

Po wyborze platformy i przygotowaniu produktów czas na uruchomienie sklepu.

Jeśli korzystasz z Sky-Shop, postępuj według poniższych kroków:

  1. Załóż konto na Sky-Shop i wybór odpowiedniego pakietu, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom. Możesz testować wszystkie funkcje platformy bezpłatnie przez 14 dni i na tej podstawie zdecydować, jakich dokładnie funkcji potrzebujesz.
  2. Wymyśl nazwę swojego sklepu i upewnij się, że domena, która Cię interesuje, jest dostępna. Wykupisz ją z poziomu Sky-Shop.
  3. Dodaj produkty – wprowadź nazwy, zdjęcia, opisy, ceny oraz atrybuty (zapach, składniki czy gramatura).
  4. Wybierz metody płatności – dziś szybkie płatności to podstawa. Integracja z popularnymi operatorami, takimi jak Przelewy24, PayU, Blik czy PayPal, zwiększa wygodę Twoich klientów klientów. Najbardziej korzystną cenowo opcją jest wybór bramki Sky-Pay.
  5. Wybierz formy dostawy. Możesz wybierać pośród wszystkich popularnych firm kurierskich (np. InPost, DPD, Poczta Polska) i określenie kosztów wysyłki. Dobrym pomysłem na start jest również skorzystanie z brokera kurierskiego, który agreguje oferty kilku przewoźników.

Posłuchaj, jakie formy dostawy wybrać do swojego sklepu:

6. Spersonalizuj wygląd sklepu. Dostosuj szablon Flex do swoich preferencji lub wybierz inną skórkę, dodaj logo, grafiki i dopasuj kolorystykę do identyfikacji wizualnej Twojej marki.

Oto jak wyglądają sklepy stworzone na darmowym szablonie Sky-Shop – Flex:

sklep-askbeuaty-konkurs-flex

przykład wykorzystania skórki Flex, dostępnej w Sky-Shop

7. Dodaj regulamin i politykę prywatności. Nie musisz tworzyć ich samodzielnie – skorzystaj z oferty Sky-Shop Regulaminy.

8. Sprawdź, czy wszystko działa bez zarzutu i poinformuj świat o istnieniu Twojego sklepu!

Dowiedz się więcej:

4. Zadbaj o marketing

Bez odpowiedniej strategii marketingowej trudno osiągnąć sukces w e-commerce. Oryginalny asortyment jest Twoją przewagą, ale musisz ją jeszcze zakomunikować odbiorcom.

Oto kluczowe działania, które pomogą Ci wypromować Twój biznes :

  • SEO i content marketing. Widoczność w wyszukiwarce to coś, o co zawsze warto zabiegać. Nie osiągniesz tego jednak bez przemyślanej strategii pozycjonowania i tworzenia wartościowych treści. Dowiedz się więcej o pozycjonowaniu sklepu internetowego.
  • Social media. Tworzysz mydło? Masz w takim razie masę świetnego contentu, który świetnie sprawdzi się w mediach społecznościowych. Możesz pokazywać proces tworzenia swoich produktów, a także zachwycający efekt końcowy. Wykorzystaj Instagram, Facebooka czy TikToka. Możesz dodać moduł Instagrama do swojego sklepu i wyświetlać najlepsze treści też tam.
  • Płatne reklamy. Reklamy Meta Ads czy Google Ads pozwolą dotrzeć do precyzyjnie wyselekcjonowanych grup klientów i dadzą natychmiastowe efekty.
  • Influencer marketing. Współpraca np. z blogerami beauty i eko buduje zaufanie do marki. Pamiętaj tylko, by wybrać twórców, którzy cieszą się autorytetem wśród przedstawicieli Twojej grupy docelowej.

👉 Dowiedz się więcej o skutecznym marketingu sklepu internetowego.

5. Stawiaj na nienaganną obsługę klienta i logistykę

Pozytywne doświadczenia zakupowe zachęcają klientów do ponownych zakupów i polecania Twojego sklepu innym.

Oto kluczowe aspekty, na które warto zwrócić uwagę:

Wysyłka i pakowanie

Sposób, w jaki dostarczasz produkt do klienta, ma ogromne znaczenie. Dobre pakowanie nie tylko chroni mydło, ale także wpływa na wizerunek Twojej marki.

O czym pamiętać?

  • Stosowanie biodegradowalnych materiałów, takich jak papier, ekologiczne wypełniacze czy kompostowalne opakowania, co podkreśla wartości marki i przyciąga świadomych ekologicznie klientów.
  • Bezpieczne pakowanie – ochrona mydeł przed uszkodzeniami w transporcie jest niezwykle ważna.
  • Personalizacja przesyłek – dodawanie do zamówienia próbek, kuponów rabatowych czy spersonalizowanych wiadomości zwiększa szansę na powrót klienta.
  • Szybka wysyłka – informowanie klientów o przewidywanym czasie dostawy i korzystanie ze sprawdzonych firm kurierskich zwiększa satysfakcję kupujących.

👉 Dowiedz się więcej o pakowaniu produktów w sklepie internetowym.

Kontakt z klientami

Dobra komunikacja to podstawa profesjonalnej obsługi. Klienci doceniają szybkie odpowiedzi i łatwy dostęp do pomocy.

  • Live chat i chatboty – natychmiastowe wsparcie dla klientów w czasie rzeczywistym zwiększa komfort zakupów.
  • E-mail marketing – wysyłanie powiadomień o nowościach, promocjach i poradach pielęgnacyjnych buduje zaangażowanie i lojalność klientów. Pamiętaj także o dopracowaniu maili transakcyjnych, które z poziomu Sky-Shop będą wysyłane automatycznie.
  • Obsługa w social media – odpowiadanie na komentarze i wiadomości na Instagramie, Facebooku czy TikToku poprawia relacje z klientami i wzmacnia wizerunek marki.

Dzięki profesjonalnej obsłudze klienta i sprawnej logistyce Twój sklep może zyskać przewagę konkurencyjną i zdobyć lojalność klientów na długie lata. Dowiedz się więcej: Obsługa klienta w e-commerce.

👉 Przeczytaj także: Jak sprzedawać kosmetyki w Internecie?

Zacznij sprzedaż mydła od wyboru optymalnego oprogramowania. Załóż konto i testuj Sky-Shop bezpłatnie przez 14 dni!

3.67 avg. rating (77% score) - 3 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.