Autor:Klaudia Spiewak
Specjalista ds. Marketingu i PR

Jak założyć startup?

Startupy w Polsce mają coraz więcej możliwości, dlatego młodzi przedsiębiorcy decydują się na realizację innowacyjnych projektów. Na rynku i wśród klientów jest zapotrzebowanie na takie biznesy. Być może i Ty masz świetny pomysł na otworzenie swojej firmy, dlatego dzisiaj odpowiadamy na pytanie: jak założyć start-up?

Co to jest startup?

Zanim przejdziemy do procesu zakładania startupu, najpierw powinieneś poznać trochę teorii. Według Steve’a Blanka, autora książki Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku, startup to „tymczasowa organizacja założona w celu poszukiwania rentownego, powtarzalnego i skalowalnego modelu biznesowego”.

Z definicji tej wynika, że startup w początkowej fazie nie musi być (i często nie jest) firmą. Organizacja przede wszystkim powinna być nastawiona na rozwój i znaleźć sposób na zarabianie na swoich produktach lub usługach.

Startupy często zakładają młodzi przedsiębiorcy. Jak wynika z raportu fundacji Startup Poland Polskie Startupy 2017, 58 % założycieli innowacyjnych biznesów lub ich CEO to osoby między 30 a 39 rokiem życia. Warto również wiedzieć, że aż 82 % twórców startupów ma wyższe wykształcenie. Przedsiębiorcy zazwyczaj rejestrują firmy w dużych miastach, jak Warszawa czy Kraków.

Badania te nie oznaczają jednak, że młodsi lub starsi przedsiębiorcy czy z niższym wykształceniem, nie zakładają startupów. Tak naprawdę każdy może założyć startup, jeśli ma wiedzę i umiejętności z danego obszaru.

Startup – jak zacząć?

Poznałeś już trochę teorii, więc teraz możemy odpowiedzieć na pytanie: jak założyć start-up? Tworzenie koncepcji powinieneś rozpocząć od pomysłu na biznes. Zapewne skoro czytasz ten artykuł, to już coś kiełkuje w Twojej głowie.

Jednak, jak wiesz, nie wszystkie pomysły na biznes wypalają, ponieważ na każdy produkt czy usługę musi być popyt. Dlatego niekiedy lepszą metodą na rozpoczęcie własnego startupu jest zdefiniowanie potrzeby u konsumentów, czyli znalezienie niszy na rynku.

Niestety nie mam dla Ciebie gotowej recepty na biznes, ale na pomoc przychodzą nam wspomniane już badania. Najwięcej polskich startupów tworzy nowe technologie w różnych obszarach. Przedsiębiorcy najczęściej oferują usługi i produkty z zakresu: Big Data, analityka, Internet Rzeczy oraz narzędzia dla programistów i deweloperów.

rodzaje sprzedawanych produktów w startup

Źródło: raport „Polskie Startupy 2017”

Jednak jeśli Twój pomysł nie wpisuje się w te ramy, to na tym etapie nie jest to powód do zmartwień. Aby zweryfikować swoja koncepcję powinieneś przeprowadzić badania rynku, czyli chociażby sprawdzić konkurencję.

Zobacz, ile jest konkurencyjnych firm, jakie konkretnie produkty oferują, po jakich cenach, w jaki sposób się reklamują. W czasie badań rynku powinieneś zastanowić się również, jak wyróżnić się na tle konkurencji. Nie zawsze musi być to cena, czasami wystarczy wartość dodana.

Następnie powinieneś poznać swojego potencjalnego klienta. Pamiętaj, że polskie startupy zazwyczaj kierują swoje oferty do klientów biznesów (B2B). Zastanów się również, w jaki sposób będziesz pozyskiwał odbiorców, czyli jak zareklamujesz swoją firmę.

Dzięki tak przygotowanej strategii dowiesz się, czy Twój pomysł na startup ma szansę zmienić się w rentowny biznes. Czasami może się okazać, że chociaż Twój plan, jest świetny, to na takie produkty czy usługi nie ma obecnie popytu na rynku. Wtedy powinieneś zmienić swoją koncepcję i tak jak pisaliśmy wcześniej skupić się bardziej na potrzebach konsumentów.

Jak sfinansować startup?

Zanim przejdziemy do clue tego punktu, czyli finansowania, najpierw czeka Cię jeszcze jeden krok – wybór modelu biznesowego. Zastanów się, w jaki sposób będziesz prezentował swoim klientom ofertę, aby zwiększyć zyski i wygrać z konkurencją. Zgodnie z raportem Polskie Startupy 2017, najczęściej przedsiębiorcy sprzedają swoje produkty klientowi B2B i wybierają następujące modele biznesowe:

  • SaaS (Software as a Service) – oprogramowanie w chmurze jako usługa; w ten sposób działa również platforma sklepowa Sky-Shop.pl;
  • E-commerce;
  • Marketplace;
  • Web Services;
  • Aplikacje Mobilne.

Jak widzisz, większość tych modeli biznesowych potrzebuje nie tylko wiedzy (know how) i technologii z danego obszaru, ale i zaplecza ludzi, którzy przygotują produkty i usługi.

Załóżmy, że wybrałeś już swój model biznesowy, teraz przyszedł czas na sfinansowanie startupu. Wielu polskich przedsiębiorców pokrywa koszty z własnych środków, a następnie reinwestuje zyski, aby cały czas rozwijać swoją firmę. Co jednak zrobić, gdy nie masz oszczędności? W takiej sytuacji możesz skorzystać z następujących rozwiązań:

  • Anioły biznesu;
  • Venture Capital krajowy lub zagraniczny;
  • Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości;
  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju;
  • Dotacje z Unii Europejskiej;
  • Programy Akceleracyjne;
  • Inwestor bankowy;
  • Kredyt inwestycyjny;
  • Crowdfunding (np. z nagrodami lub udziałowy).

Startupy w Polsce mają coraz więcej możliwości finansowania, chociaż w porównaniu do krajów Europy Zachodniej nadal jesteśmy w tyle. Pamiętaj też, że fundusze zazwyczaj pozyskuje najlepszy projekt, który ma szansę, aby przetrwać i zarabiać na rynku.

Jak założyć startup?

start-up innowacje

Ustaliliśmy już, że aby założyć start-up powinieneś mieć wiedzę i umiejętności, dobry pomysł zweryfikowany w czasie badania rynku, strategię pozyskiwania klientów, model biznesowy, zaplecze oraz fundusze. Jeżeli posiadasz odpowiednie zasoby, to powinieneś przejść z fazy konceptualnej do czynów.

W tym celu powinieneś przygotować swój produkt czy usługę. Pamiętaj, że nie musisz od razu poświęcić miesięcy na wdrażanie dopracowanego rozwiązania, ponieważ nie masz pewności, że się przyjmie. Lepiej, abyś przygotował prototyp, który pozwoli Ci szybko otworzyć się na klientów.

Z pewnością pierwszy produkt będzie wymagał poprawek i dostosowania do potrzeb klientów. Gdy zobaczysz na żywym organizmie, że na Twoje usługi jest zapotrzebowanie, wtedy przyjdzie czas na pracę nad flagowym produktem i wprowadzenie go na rynek.

Pamiętaj również, że przed rozpoczęciem sprzedaży musisz zalegalizować swoją działalność, otwierając firmę. Najczęściej polskie startupy funkcjonują jako spółka z o.o., jednak są i takie, które wybierają jednoosobową działalność gospodarczą czy zaczynają w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości. Powodzenia!

Już niedługo na naszym blogu znajdziesz artykuł o startupach w e-commerce. Zaglądaj do nas 🙂


5.00 avg. rating (97% score) - 2 votes 5

Klaudia Spiewak

Specjalista ds. Marketingu i PR