Sky-Shop Blog Prawo i podatki Działalność gospodarcza Jak szybko i łatwo założyć firmę?

Jak szybko i łatwo założyć firmę?

Działalność gospodarcza
8 min

Konieczność otworzenia własnej firmy jest barierą, która blokuje Cię przed rozpoczęciem sprzedaży w Internecie? Masz przed oczyma szereg druków, które musisz wypełnić i urzędów, które trzeba odwiedzić?

Rzeczywiście kiedyś tak to wyglądało – dziś jednak wszystko załatwisz online i to za pośrednictwem jednej strony. Jest to całkowicie darmowe, a jedyne koszty, które wiążą się z prowadzeniem firmy przez pierwsze pół roku, to składka zdrowotna.

Jak najłatwiej i najszybciej założyć własną działalność gospodarczą? Sprawdź!

Co musisz wiedzieć o zakładaniu i prowadzeniu działalności?


Słowa takie jak “podatki”, “urząd” czy “księgowość”, nierozerwalnie związane z prowadzeniem firmy, budzą w niektórych przerażenie. Wynikają one jednak ze stereotypów, które dziś nie są już aktualne. Założenie własnej działalności nie jest dziś ani skomplikowane, ani kosztowne. 

Jest tak między innymi dlatego, że:

  • Firmę możesz założyć w ciągu jednego dnia – zajmie Ci to około kilkudziesięciu minut.
  • Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG) jest całkowicie bezpłatne. 
  • Wszystkie formalności załatwisz przez Internet. 
  • Możesz korzystać ze wsparcia przy zakładaniu działalności. Uruchomisz ją np. z pomocą eksperta z banku – przy jednoczesnym zakładaniu konta firmowego.
  • Jedyne koszty stałe, jakie ponosisz w związku z prowadzeniem firmy, to ZUS. Przez pierwsze pół roku płacisz tylko składkę zdrowotną, która w przypadku wyboru opodatkowania na zasadach ogólnych wynosi 9% przychodu. Przez następne dwa lata możesz korzystać z preferencyjnych składek ZUS, który wynosi zaledwie 285,71 zł (w 2022 roku).
  • Jeśli zajdzie taka konieczność, firmę wygodnie zamkniesz online – wystarczy jeden wniosek. 

6 kroków do uruchomienia własnej działalności


Założenie firmy nie jest tak skomplikowanym procesem, jak mogłoby się wydawać. Musisz oczywiście podjąć pewne decyzje (między innymi te dotyczące formy opodatkowania i księgowości), a następnie wypełnić krótki wniosek. Jeszcze raz podkreślamy, że wszystko możesz załatwić przez Internet.

Jakie zadania przed Tobą?

1. Wybierz formę opodatkowania

Jeżeli zarabiasz, płacisz podatki. Przedsiębiorcy mają jednak ten przywilej, że mogą wybrać formę opodatkowania, a więc w praktyce wysokość odprowadzanych podatków.

Masz do wyboru 3 opcje:

  • Zasady ogólne

To najpopularniejsza forma rozliczeń, z którą spotkasz się także pracując na podstawie umowy o pracę, zlecenia czy dzieło. Podatek wynosi w tym przypadku:

  • 12% od dochodu do 120 tysięcy złotych.
  • 32% po przekroczeniu progu 120 tysięcy. Wyższy podatek płacisz tylko od nadwyżki, czyli zarobków powyżej wspomnianego limitu 120 tysięcy.

Jeśli wybierzesz tę formę opodatkowania, skorzystasz również z kwoty wolnej od podatku, która wynosi aktualnie 30 tysięcy złotych.

  • Podatek liniowy

Planujesz zarabiać więcej niż 120 tysięcy? Nie musisz płacić podatku wynoszącego 32%, jeśli wybierzesz podatek liniowy.

Stawka wynosi w tym przypadku 19% i nie jest zależna od wysokości przychodów. Nie możesz jednak korzystać w tym wypadku z kwoty wolnej od podatku.

  • Ryczałt

Ryczałt to szczególna forma opodatkowania, w której wysokość podatku jest uzależniona od branży. W przypadku sprzedaży internetowej jest to 3%.

Gdzie jest haczyk? Rozliczając się w ramach ryczałtu, nie możesz korzystać z kwoty wolnej od podatku. Większe znaczenie ma jednak to, że ryczałt płacisz od przychodu, a nie dochodu. W praktyce oznacza to, że koszty ponoszone w związku z prowadzeniem działalności nie obniżają podatku – a tych w sprzedaży internetowej jest dużo.

👉 Dowiedz się więcej o wydatkach firmowych.

2. Wymyśl nazwę swojej firmy

Chcesz założyć działalność jak najszybciej i najmniejszym wysiłkiem? Dobra wiadomość – nazwa Twojej firmy wcale nie musi być kreatywna czy nawet oryginalna. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej może być to po prostu Twoje imię i nazwisko.

Oczywiście Twój sklep internetowy czy konto na Allegro może funkcjonować pod zupełnie inną nazwą.

👉 Sprawdź więcej wskazówek: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

3. Wybierz formę prowadzenia księgowości

Zastanów się, czy będziesz prowadzić księgowość samodzielnie czy wolisz powierzyć to zadanie biuru rachunkowemu. Koszt profesjonalnej księgowości nie jest wysoki – w przypadku JDG jest to ok. 100-150 zł miesięcznie. Jeśli zechcesz prowadzić ją samodzielnie, pomogą Ci w tym programy zintegrowane ze Sky-Shop – jak ifirma.pl czy wfirma.pl.

Druga decyzja związana z księgowością to wybór formy jej prowadzenia. O podanie takiej informacji zostaniesz poproszony we wniosku CEIDG. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej przy podatku liniowym i na zasadach ogólnych będzie to uproszczona forma i książka przychodów i rozchodów. Jeżeli wybierzesz rozliczanie się na podstawie ryczałtu, będziesz prowadzić ewidencję przychodów – kosztów nie uwzględnia się w rozliczeniu.

4. Wybierz numer PKD

PKD, to numer, który charakteryzuje Twoją działalność gospodarczą według ogólnie przyjętej klasyfikacji. Jego podanie będzie konieczne. podczas rejestrowania firmy.

Nie jest to jednak nic skomplikowanego. Podstawowy kod PKD dla sprzedaży internetowej to kod 47.91.Z. Do niego możesz dobrać dowolną liczbę innych kodów, które dokładniej charakteryzują Twoją działalność.

Mogą to być na przykład:

  • 47.59.Z – kod PKD dla sklepów internetowych z meblami,
  • 47.71.Z – kod PKD dla sklepu internetowego z odzieżą,
  • 47.78.Z – kod PKD dla internetowej sprzedaży rękodzieła,
  • 47.65.Z – kod PKD dla sklepów internetowych z zabawkami,
  • 47.75.Z – kod PKD dla sklepów internetowych z kosmetykami,
  • 47.77.Z – kod PKD dla sklepów internetowych z zegarkami i biżuterią,
  • 47.29.Z – kod PKD dla sklepów internetowych z suplementami diety.

Pełna lista kodów PKD jest dostępna na stronie www.biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd.

👉 Dowiedz się więcej o wyborze PKD dla sprzedaży internetowej.

5. Wypełnij wniosek CEIDG

Zrobisz to oczywiście online. Przyda Ci się także profil zaufany, dzięki któremu wirtualnie podpiszesz wniosek. Cały proces jest całkowicie bezpłatny.

Aby zacząć, przejdź na stronę biznes.gov.pl/pl/e-uslugi/00_0736_00.

Możesz też złożyć papierowy wniosek w urzędzie, jeśli taka forma rejestrowania działalności bardziej Ci odpowiada.

Samo wypełnienie wniosku jest bardzo proste, jeśli wcześniej przemyślisz wszystkie wymienione wyżej kwestii. Musisz podać następujące informacje:

  • nazwę firmy (pełną i skróconą),
  • imię i nazwisko,
  • datę oraz miejsce urodzenia,
  • imiona rodziców,
  • numer PESEL,
  • adres korespondencyjny,
  • miejsce prowadzenia działalności (nie jest to jednak obowiązkowe),
  • adres przechowywania dokumentacji księgowej,
  • datę rozpoczęcia prowadzenia działalności,
  • kody PKD,
  • wybraną formę opodatkowania,
  • numer rachunku bankowego,
  • dane właściwego ze względu na miejsce zamieszkania urzędu skarbowego,
  • numer NIP i REGON – jeżeli zostały nadane,
  • przewidywaną liczbę zatrudnionych pracowników,
  • numer, serię i rodzaj dokumentu tożsamości,
  • informacje na temat ubezpieczenia w ZUS, KRUS lub za granicą.

Wniosek CEIDG jest jednocześnie wnioskiem o uzyskanie numeru REGON i NIP, oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania i zgłoszeniem do ZUS. Nie musisz więc składać żadnych innych dokumentów, by założyć i zgodnie z prawem prowadzić działalność.

6. Dodatkowe kwestie, o których warto pamiętać

Aby mieć pewność, że wszystko jest dopięte na ostatni guzik, zwróć jeszcze uwagę na następujące kwestie:

  • Rejestracja VAT

Jeżeli Twoje przychody nie przekraczają 200 tysięcy złotych rocznie, w raczej nie musisz się przejmować kwestią VAT-u. W przypadku sprzedaży niektórych produktów rejestracja w VAT będzie jednak konieczna.

Istnieje obowiązek rejestracji VAT w przypadku sprzedaży następującego asortymentu:

  • preparaty kosmetyczne i toaletowe,
  • komputery, wyroby elektroniczne i optyczne,
  • urządzenia elektryczne i nieelektryczny sprzęt gospodarstwa domowego,
  • maszyny i urządzenia, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 28),
  • wyroby z metali szlachetnych,
  •  towary objęte akcyzą (np. alkohol, papierosy).

Jako płatnik VAT zarejestrujesz się elektronicznie. Możesz to zrobić podczas składania wniosku CEIDG.

👉 Dowiedz się więcej: VAT a sprzedaż internetowa

  • Konto bankowe

Gdy prowadzisz JDG i nie jesteś VATowcem, nie musisz go posiadać. Założenie osobnego konta firmowego pozwoli Ci jednak zachować większy porządek w finansach – oddzielając te osobiste od firmowych.

Posiadanie firmowego konta bankowego będzie konieczne, jeśli jesteś płatnikiem VAT.

  • Pieczęć firmowa

Posiadanie pieczątki firmowej nie jest obowiązkowe. W wielu materiałach znajdziesz jednak informację, że dobrze ją mieć – na wypadek wymogów różnych urzędów. W praktyce jednak w dobie podpisów elektronicznych prawdopodobieństwo, że kiedykolwiek jej użyjesz, jest niewielkie.

  • Kasa fiskalna

Zdecydowana większość e-sprzedawców może się cieszyć zwolnieniem z obowiązku posiadania kasy fiskalnej. Istnieją jednak wyjątki.

Jej używanie będzie konieczne, jeśli sprzedajesz:

  • perfumy i wody toaletowe,
  • zapisane i niezapisane nośniki danych zarówno cyfrowych, jak i analogowych,
  • wyroby tytoniowe i alkoholowe,
  • sprzęt fotograficzny z wyłączeniem części i akcesoriów,
  • sprzęt telekomunikacyjny, radiowy i telewizyjny z wyłączeniem anten i części do owego sprzętu,
  • przyczepy i naczepy oraz ich części, a także innych pojazdów bez napędu,
  • nadwozia do pojazdów silnikowych i samych silników,
  • wyroby zawierające metale szlachetne (biżuteria),
  • paliwa i gaz, a także ich mieszanki i materiały, które mogą być użyte w tej formie.

👉 Dowiedz się więcej o kasie fiskalnej w sprzedaży internetowej.

5.00 avg. rating (98% score) - 6 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.