Dropshipping – czy warto? Wady i zalety

Katarzyna Kwartnik
Dropshipping

Popularność dropshippingu od wielu lat utrzymuje się na wysokim poziomie. Nie sposób się temu dziwić – wizja prowadzenia sklepu internetowego bez konieczności wynajmu czy posiadania magazynu wielu e-sprzedawcom wydaje się kusząca.

Czy dropshipping to jednak rzeczywiście opłacalny pomysł na biznes? Wszystko zależy od obranej przez Ciebie strategii – świadomość zalet i wad tego modelu na pewno pomoże Ci ją dobrze zaplanować.

Spis treści artykułu

  1. Co to jest dropshipping?
  2. Jak działa dropshipping?
  3. Zalety dropshippingu 
  4. Wady dropshippingu
  5. Dropshipping ze Sky-Shop

Co to jest dropshipping?


Dropshipping to model logistyczny, który umożliwia prowadzenie sprzedaży internetowej z pominięciem magazynowania i wysyłki produktów. Za te kwestie odpowiedzialne są hurtownie, z którymi współpracuje dany sprzedawca.

Jak działa dropshipping?


Aby lepiej to zrozumieć, przyjrzyjmy się schematowi działania dropshippingu.

  1. Klient zamawia produkt w Twoim sklepie internetowym.
  2. Ty przekazujesz zamówienie do hurtowni i opłacasz je, zachowując swoją marżę.
  3. Hurtownia pakuje i wysyła produkt do klienta.
  4. Dostarczasz klientowi dowód zakupu – paragon lub fakturę.

dropshipping

 👉 Dowiedz się więcej: 30 najczęściej zadawanych pytań o dropshipping

Zalety dropshippingu


Co sprawia, że dropshipping cieszy się tak dużym zainteresowaniem wśród sprzedawców? Sprawdź.

1. Możliwość szybkiego wejścia na rynek

Aby zacząć sprzedawać w dropshippingu, potrzebujesz jedynie skonfigurować sklep internetowy (lub konto na Allegro) i ustalić warunki współpracy z hurtowniami.

Nie musisz zajmować się układaniem procesów logistycznych, szukaniem magazynu czy zatrudnianiem pracowników – to wszystko sprawia, że dropshipping jest zdecydowanie najszybszym sposobem na rozpoczęcie sprzedaży w Internecie.

 👉Przeczytaj także: Dropshipping – jak zacząć?

2. Bardzo ograniczone ryzyko inwestycyjne

Jeżeli prowadzisz tradycyjny sklep internetowy, kupujesz produkty z wyprzedzeniem i umieszczasz je w magazynie, gdzie oczekują na zamówienie. Nie masz jednak gwarancji, że takie kiedykolwiek się pojawi.

Z kolei sprzedając w dropshippingu, nie musisz kupować produktów z wyprzedzeniem. Płacisz jedynie za te towary, które zostały zamówione przez klientów.

3. Brak konieczności zatrudniania pracowników

Posiadanie magazynu, a co za tym idzie pakowanie i wysyłanie produktów wymaga czasu i zaangażowania. Nietrudno się domyślić, że w większości wiąże się to z koniecznością zatrudniania pracowników.

Dropshipping pozwala Ci tego uniknąć.

4. Oszczędności finansowe

Wspomniany wyżej brak konieczności zatrudniania osób do obsługi magazynu w oczywisty sposób generuje oszczędności. Przyczynia się do nich również to, że nie musisz wynajmować powierzchni magazynowej oraz to, że nie płacisz za produkty, które zalegają w magazynie.

👉 Sprawdź, ile możesz zarobić na dropshippingu.

5. Możliwość oferowania szerokiego asortymentu

W dropshippingu nie ogranicza Cię powierzchnia magazynu. Polegasz w końcu na asortymencie, którego magazynowaniem zajmują się hurtownie.

Możesz więc oferować w sklepie tak wiele produktów, jak tylko chcesz – pod warunkiem, że będą one dostępne w hurtowniach. Dotyczy to również towarów o niskim popycie, których z oczywistych względów nie oferują sprzedawcy działający w tradycyjnym modelu. To doskonała okazja do zbudowania przewagi konkurencyjnej!

6. Brak konieczności nawiązywania współpracy z wieloma firmami zewnętrznymi

Prowadząc sprzedaż w dropshippingu, nie wynajmujesz magazynu, nie zajmujesz się także wysyłką produktów oraz ich pakowaniem. To wszystko oznacza, że nie musisz przejmować się negocjowaniem warunków współpracy z dostawcami wymienionych rozwiązań.

Wszystkim tym zajmują się hurtownie.

7. Sezonowość Cię nie dotyczy

Dropshipping umożliwia łatwe i bezkosztowe manipulowanie asortymentem. Skończył się sezon na ozdoby świąteczne? Zacznij w takim razie sprzedawać akcesoria ogrodowe – zainteresowanie tego typu produktami wzrasta wiosną.

Nie ogranicza Cię przecież towar przechowywany w magazynie.

W razie potrzeby sezonowość produktów możesz w łatwy sposób zweryfikować za pomocą narzędzia Google Trends.

Wady dropshippingu


Dropshipping nie jest modelem idealnym. Ale czy jakikolwiek model taki jest? Poznanie jego wad pozwoli Ci podjąć decyzję, czy jest to rozwiązanie dla Ciebie i w jakim zakresie chcesz z niego korzystać.

1. Brak kontroli nad stanem produktu i procesem wysyłki

Jeżeli zdecydujesz się na sprzedaż w dropshippingu, musisz liczyć się z tym, że tak naprawdę nie będziesz nawet widzieć sprzedawanych przez siebie produktu. Nie masz również wpływu na czas wysyłki i odpowiednie zabezpieczenie sprzedawanych towarów.

Dlatego zanim nawiążesz współpracę z hurtownią, zasięgnij opinii na jej temat. Wynegocjuj również warunki, które będą korzystne dla obu stron.

👉 Dołącz do grupy: Hurtownie oferuję/szukam + dropshipping

2. Zwroty

Zwroty są problematyczną kwestią w dropshippingu. W większości przypadków zajmuje się nimi bowiem sprzedawca, a nie hurtownia. Kupujący będą odsyłać więc zamówione towary na Twój adres – chyba, że ustalisz z hurtownią inne zasady.

Aby wyeliminować ten problem, warto postawić na odpowiedni asortyment. Najlepiej sprzedawać w dropshippingu produkty, które rzadko podlegają zwrotom.

Jeżeli jest to dla Ciebie duży problem, możesz zawsze nawiązywać współpracę wyłącznie z hurtowniami, które obsługują zwroty.

👉 Sprawdź, co sprzedawać w dropshippingu.

3. Duża konkurencja

Szereg zalet dropshippingu sprawia, że interesuje się nim wiele sprzedawców. Sprawy nie ułatwia fakt, że zazwyczaj sprzedają oni podobne produkty. Musisz więc postarać się dotrzeć do klientów z oryginalnym przekazem.

Wyróżnić na tle konkurentów pomoże Ci przemyślana komunikacja, oryginalne treści i działania marketingowe.

👉 Przeczytaj o marketingu w sklepie internetowym.

4. Brak oryginalnych zdjęć i tekstów

W wielu podobnych artykułach jako wadę dropshippingu wymienia się brak oryginalnych treści. Rzeczywiście może tak być, jeżeli pobierasz zdjęcia i opisy produktów z hurtowni i nic z nimi nie robisz. Możesz jednak postarać się, aby było inaczej.

W przypadku zdjęć produktów masz dość ograniczone pole manewru – jednak dla chcącego nic trudnego! Możesz jednak zadbać o oryginalne fotografie przynajmniej części z nich – np. tych, które się najlepiej sprzedają. Możesz wykonać je samodzielnie lub poprosić o ich przesłanie klientów – to świetne działanie z punktu widzenia marketingu.

Istnieje jeszcze jedno rozwiązanie. Dodatkowe zdjęcia w wielu przypadkach można pozyskać bezpośrednio od producentów.

Miej również na uwadze, że część hurtowni dostarcza więcej niż jedno zdjęcie produktu. Możesz to wykorzystać i zamienić zdjęcia kolejnością, tak aby oferta na pierwszy rzut oka odróżniała się od pozostałych.

Z opisami produktów w ogóle nie ma problemu. Możesz napisać je samodzielnie, bazując na treściach udostępnianych przez hurtownie.

5. Konieczność dostosowywania się do warunków narzucanych przez hurtownie

Niestety, sprzedając w dropshippingu nie jesteś sam sobie sterem, żeglarzem i okrętem. A przynajmniej nie w 100%. Musisz dostosowywać się do reguł narzucanych przez hurtownię. Mogą dotyczyć one chociażby minimalnych cen produktów, ale także innych aspektów.

Wszystkie te kwestie ustalasz na etapie negocjowania warunków współpracy – zadbaj więc o to, aby były one dla Ciebie jak najkorzystniejsze.

Dropshipping ze Sky-Shop


Aby prowadzenie sprzedaży w dropshippingu było w ogóle możliwe, potrzebujesz oprogramowania oferującego integracje z hurtowniami.

Platforma e-commerce Sky-Shop posiada autorski moduł integracji, będący jednym z najbardziej zaawansowanych narzędzi tego typu na rynku. Oferuje on między innymi następujące funkcje:

  • integracje z ponad 230 hurtowniami dropshipping,
  • automatyczne pobieranie produktów z hurtowni,
  • automatyczna aktualizacja stanów magazynowych do 12x na dobę,
  • zaawansowana konfiguracja integracji np. poprzez: reguły marż czy reguły dostaw,
  • możliwość bezpłatnego wykonania integracji z hurtownią, której nie ma na naszej liście,
  • wsparcie techniczne od Sky-Shop.

👉Sprawdź wszystkie funkcje modułu integracji z hurtowniami Sky-Shop.

Wybierz dropshipping ze Sky-Shop!

Nasze oprogramowanie do sprzedaży internetowej to:

  • Gotowy system do sprzedaży online w oparciu o dropshipping - nie tylko w sklepie internetowym, ale i bez niego (np. na Allegro czy w innym marketplace)!;
  • Wbudowane integracje z ponad 230 hurtowniami i producentami + możliwość bezpłatnej integracji z Twoją hurtownią!
  • Szereg niezbędnych funkcji sprzedażowych i marketingowych (m.in. blog, newsletter, bramki płatności i kurierzy...)
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Połącz dropshipping z magazynem

Dropshipping to świetny model, gdy chcesz przetestować swój pomysł na biznes czy postawić pierwsze kroki w branży e-commerce. Wraz z rozwojem działalności warto jednak zastanowić się nad prowadzeniem własnego magazynu.

Na początku magazynuj towary, które cieszą się największym popytem. Te, które są kupowane rzadziej, wciąż sprzedawaj za pośrednictwem dropshippingu.

Takie podejście pozwoli Ci uzyskać większą marżę, a także zbudować przewagę nad konkurencją w sytuacjach, gdy w hurtowniach zabraknie określonych produktów.

Dropshipping – czy warto? Podsumowanie

Dropshipping w ogromnym stopniu ułatwia rozpoczęcie sprzedaży internetowej. Ma on szereg zalet, które docenią zwłaszcza początkujący sprzedawcy. Nie jest on jednak oczywiście rozwiązaniem idealnym – dlatego warto wykorzystać go tam, gdzie ma to największy sens, a w przypadku, gdy się nie sprawdza, posiłkować się innymi modelami sprzedaży lub wskazówkami zebranymi powyżej.

👉 Więcej praktycznych informacji znajdziesz w naszych webinarach.

W razie pytań zachęcamy do zostawiania komentarzy!

4.40 avg. rating (88% score) - 10 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.