Czy warto zainteresować się dropshippingiem? Tak, ponieważ jego popularność od wielu lat utrzymuje się na wysokim poziomie. Dropshipping w ogromnym stopniu ułatwia rozpoczęcie sprzedaży internetowej. Ma on szereg zalet, które docenią zwłaszcza początkujący sprzedawcy.
Nie jest on jednak oczywiście rozwiązaniem idealnym – dlatego warto wykorzystać go tam, gdzie ma to największy sens, a w przypadku, gdy się nie sprawdza, posiłkować się innymi modelami sprzedaży.
Czy dropshipping to rzeczywiście opłacalny pomysł na biznes? Wszystko zależy od obranej przez Ciebie strategii – świadomość zalet i wad dropshippingu na pewno pomoże Ci ją dobrze zaplanować. Sprawdź, czy warto się w to bawić.
Spis treści artykułu
Czym jest dropshipping?
Dropshipping to model logistyczny, który umożliwia prowadzenie sprzedaży internetowej z pominięciem magazynowania i wysyłki towaru. Za te kwestie odpowiedzialne są hurtownie, z którymi współpracuje dany sprzedawca.
W przypadku dropshippingu możesz sprzedawać zarówno za pomocą swojego sklepu online, jak i przeróżnych platform typu marketplace (Allegro, Empik Place czy OLX).
Jak działa sprzedaż w dropshippingu?
Aby lepiej to zrozumieć, przyjrzyjmy się schematowi działania dropshippingu.
- Klient zamawia produkt w Twoim sklepie internetowym.
- Ty przekazujesz zamówienie do hurtowni i opłacasz je, zachowując swoją marżę.
- Hurtownia pakuje i wysyła przesyłkę bezpośrednio do klienta.
- Dostarczasz klientowi dowód zakupu – paragon lub fakturę.
- Zajmujesz się także obsługą klienta – to Ty oficjalnie występujez w roli sprzedawcy, a więc Twoim zadaniem jest rozwiewanie wszelkich wątpliwości klientów.
Musisz także liczyć się z tym, że większość hurtowni nie przyjmuje zwrotów i reklamacji. Za obsługę posprzedażową również odpowiada sprzedawca.
👉 Dowiedz się więcej: 30 najczęściej zadawanych pytań o dropshipping
Zalety dropshippingu
Co sprawia, że dropshipping cieszy się tak dużym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców w e-commerce? Sprawdź.
1. Możliwość szybkiego wejścia na rynek
Niski próg wejścia na rynek e-commerce to zdecydowanie jedna z największych zalet tego modelu. Aby zacząć sprzedawać w dropshippingu, potrzebujesz jedynie skonfigurować sklep internetowy (lub konto na Allegro) i ustalić warunki współpracy z hurtowniami.
Nie musisz zajmować się układaniem procesów logistycznych, szukaniem magazynu czy rekrutacją pracowników – to wszystko sprawia, że dropshipping jest zdecydowanie najszybszym sposobem na rozpoczęcie sprzedaży w Internecie.
👉Przeczytaj także: Dropshipping – jak zacząć?
2. Bardzo ograniczone ryzyko inwestycyjne
Jeżeli prowadzisz tradycyjny sklep internetowy, kupujesz produkty z wyprzedzeniem i umieszczasz je w magazynie, gdzie oczekują na zamówienie. Nie masz jednak gwarancji, że takie kiedykolwiek się pojawi.
Z kolei sprzedając w dropshippingu, nie musisz kupować produktów z wyprzedzeniem. Płacisz jedynie za te towary, które zostały zamówione przez klientów.
Oczywiście nie oznacza to, że nie musisz w ogóle inwestować. Jeżeli chcesz, by był to opłacalny biznes, musisz dbać chociażby o marketing.
3. Brak konieczności zatrudniania pracowników
Posiadanie magazynu, a co za tym idzie pakowanie i wysyłanie produktów wymaga czasu i zaangażowania. Nietrudno się domyślić, że w większości wiąże się to z koniecznością zatrudniania pracowników.
Dropshipping pozwala Ci tego uniknąć.
4. Oszczędności finansowe
Wspomniany wyżej brak konieczności zatrudniania osób do obsługi magazynu w oczywisty sposób generuje oszczędności. Przyczynia się do nich również to, że nie musisz wynajmować powierzchni magazynowej oraz to, że nie płacisz za produkty, które zalegają w magazynie.
👉 Sprawdź, ile możesz zarobić na dropshippingu.
5. Możliwość oferowania szerokiego asortymentu
W dropshippingu nie ogranicza Cię powierzchnia magazynu. Polegasz w końcu na asortymencie, którego magazynowaniem zajmują się hurtownie.
Możesz więc oferować w sklepie tak wiele produktów, jak tylko chcesz – pod warunkiem, że będą one dostępne w hurtowniach. Dotyczy to również towarów o niskim popycie, których z oczywistych względów nie oferują sprzedawcy działający w tradycyjnym modelu. To doskonała okazja do zbudowania przewagi konkurencyjnej!
6. Brak konieczności nawiązywania współpracy z wieloma firmami zewnętrznymi
Prowadząc sprzedaż w dropshippingu, nie wynajmujesz magazynu, nie zajmujesz się także wysyłką produktów oraz ich pakowaniem. To wszystko oznacza, że nie musisz przejmować się negocjowaniem warunków z dostawcami wymienionych rozwiązań.
Wszystkim tym zajmują się hurtownie.
7. Sezonowość Cię nie dotyczy
Dropshipping umożliwia łatwe i bezkosztowe manipulowanie asortymentem. Skończył się sezon na ozdoby świąteczne? Zacznij w takim razie sprzedawać akcesoria ogrodowe – zainteresowanie tego typu produktami wzrasta wiosną.
Nie ogranicza Cię przecież towar przechowywany w magazynie.
W razie potrzeby sezonowość produktów możesz w łatwy sposób zweryfikować za pomocą narzędzia Google Trends.
Wady dropshippingu
Dropshipping to nie same zalety. Na pewno nie jest to idealny model sprzedażowy. Ale czy jakikolwiek taki jest?
Poznanie wad tego modelu pozwoli Ci podjąć decyzję, czy jest to rozwiązanie dla Ciebie i w jakim zakresie chcesz z niego korzystać.
1. Brak kontroli nad stanem produktu i procesem wysyłki
Jeżeli zdecydujesz się na sprzedaż w dropshippingu, musisz liczyć się z tym, że tak naprawdę nie będziesz nawet widzieć sprzedawanych przez siebie produktu. Nie masz również wpływu na czas wysyłki i odpowiednie zabezpieczenie sprzedawanych towarów.
Dlatego zanim nawiążesz współpracę z hurtownią, zasięgnij opinii na jej temat. Wynegocjuj również warunki, które będą korzystne dla obu stron.
👉 Dołącz do grupy: Hurtownie oferuję/szukam + dropshipping
2. Zwroty
Zwroty są problematyczną kwestią w dropshippingu. W większości przypadków zajmuje się nimi bowiem sprzedawca, a nie hurtownia. Kupujący będą odsyłać więc zamówione towary na Twój adres – chyba, że ustalisz z hurtownią inne zasady.
Aby wyeliminować ten problem, warto postawić na odpowiedni asortyment. Najlepiej sprzedawać w dropshippingu produkty, które rzadko podlegają zwrotom.
Jeżeli jest to dla Ciebie duży problem, możesz zawsze nawiązywać współpracę wyłącznie z hurtowniami, które obsługują zwroty.
👉 Sprawdź, co sprzedawać w dropshippingu.
3. Duża konkurencja
Szereg zalet dropshippingu sprawia, że interesuje się nim wiele sprzedawców. Sprawy nie ułatwia fakt, że zazwyczaj sprzedają oni podobne produkty. Musisz więc postarać się dotrzeć do klientów z oryginalnym przekazem.
Wyróżnić na tle konkurentów pomoże Ci przemyślana komunikacja, oryginalne treści i działania marketingowe. Nie ma sensu konkurować na polu asortymentu.
👉 Przeczytaj o marketingu w sklepie internetowym.
4. Brak oryginalnych zdjęć i tekstów
W wielu podobnych artykułach jako wadę dropshippingu wymienia się brak oryginalnych treści. Rzeczywiście może tak być, jeżeli pobierasz zdjęcia i opisy produktów z hurtowni i nic z nimi nie robisz. Możesz jednak postarać się, aby było inaczej.
W przypadku zdjęć produktów masz dość ograniczone pole manewru – jednak dla chcącego nic trudnego! Możesz jednak zadbać o oryginalne fotografie przynajmniej części z nich – np. tych, które się najlepiej sprzedają. Możesz wykonać je samodzielnie lub poprosić o ich przesłanie klientów – to świetne działanie z punktu widzenia marketingu.
Miej również na uwadze, że część hurtowni dostarcza więcej niż jedno zdjęcie produktu. Możesz to wykorzystać i zamienić zdjęcia kolejnością, tak aby oferta na pierwszy rzut oka odróżniała się od pozostałych.
Istnieje jeszcze jedno rozwiązanie. Dodatkowe zdjęcia w wielu przypadkach można pozyskać bezpośrednio od producentów.
Z opisami produktów w ogóle nie ma problemu. Możesz napisać je samodzielnie, bazując na treściach udostępnianych przez hurtownie.
5. Konieczność dostosowywania się do warunków narzucanych przez hurtownie
Niestety, sprzedając w dropshippingu nie jesteś sam sobie sterem, żeglarzem i okrętem. A przynajmniej nie w 100%. Musisz dostosowywać się do reguł narzucanych przez hurtownię. Mogą dotyczyć one chociażby minimalnych cen produktów, ale także innych aspektów.
Wszystkie te kwestie ustalasz na etapie negocjowania warunków współpracy – zadbaj więc o to, aby były one dla Ciebie jak najkorzystniejsze.
Dowiedz się więcej 👇
Dropshipping ze Sky-Shop – własny sklep internetowy lub sprzedaż na marketplaces
Aby prowadzenie sprzedaży w dropshippingu było w ogóle możliwe, potrzebujesz oprogramowania oferującego integracje z hurtowniami, które umożliwi Ci sprawne uruchomienie własnego sklepu internetowego lub prowadzenie sprzedaży na Allegro czy innej platformie.
Platforma e-commerce Sky-Shop posiada autorski moduł integracji, będący jednym z najbardziej zaawansowanych narzędzi tego typu na rynku. Oferuje on między innymi następujące funkcje:
- integracje z ponad 290 hurtowniami dropshipping,
- automatyczne pobieranie produktów z hurtowni,
- automatyczna aktualizacja stanów magazynowych do 12x na dobę,
- zaawansowana konfiguracja integracji np. poprzez: reguły marż czy reguły dostaw,
- możliwość bezpłatnego wykonania integracji z hurtownią, której nie ma na naszej liście,
- wsparcie techniczne od Sky-Shop.
👉Sprawdź wszystkie funkcje modułu integracji z hurtowniami Sky-Shop.
Najlepsze wyjście? Połącz model dropshipping z magazynem
Dropshipping to świetny model, gdy chcesz przetestować swój pomysł na biznes czy postawić pierwsze kroki w branży e-commerce. Wraz z rozwojem działalności warto jednak zastanowić się nad prowadzeniem własnego magazynu.
Na początku magazynuj towary, które cieszą się największym popytem. Te, które są kupowane rzadziej, wciąż sprzedawaj za pośrednictwem dropshippingu.
Takie podejście pozwoli Ci uzyskać większą marżę, a także zbudować przewagę nad konkurencją w sytuacjach, gdy w hurtowniach zabraknie określonych produktów.
Bez problemu możesz przecież łączyć kilka modeli sprzedaży. Handel w oparciu o dropshipping może być tylko jedną z wykorzystywanych opcji.