Jak księgować dropshipping?


Dropshipping

Prowadzisz działalność gospodarczą? W takim razie musisz się rozliczać z urzędem skarbowym ze swoich przychodów, co oznacza, że nie unikniesz księgowości.

To, że nie sprzedajesz w tradycyjnym modelu nie wiąże się jednak z tym, że musisz spodziewać się jakichś udziwnień czy utrudnień ze strony urzędu skarbowego. Księgowość w dropshippingu nie różni się od tej, z którą mamy do czynienia w przypadku zwykłej sprzedaży internetowej.

Dowiedz się, jak poprawnie księgować dropshipping i jakie narzędzia mogą Ci ten proces ułatwić.

Spis treści artykułu

  1. Co musisz wiedzieć o księgowości w dropshippingu?
  2. Dropshipping a podatek dochodowy
  3. Dropshipping a VAT
  4. Księgowość w Sky-Shop
  5. Księgowość w dropshippingu a działalność nierejestrowana

Co musisz wiedzieć o księgowości w dropshippingu?


Księgowanie i rozliczanie dropshippingu przebiega dokładnie tak samo jak w przypadku każdej innej sprzedaży internetowej. Czyli jak?

  • Co miesiąc (lub co kwartał) podsumowujesz poniesione koszty oraz uzyskany dochód. W praktyce polega to najczęściej po prostu na przesyłaniu faktur – sprzedażowych i zakupowych do wybranego przez Ciebie biura rachunkowego.
  • Na podstawie tych danych Twój księgowy/a obliczy dla Ciebie zaliczkę na podatek.
  • Twoim zadaniem będzie następnie przelanie odpowiedniej sumy na konto urzędu skarbowego. 

Dodatkowo, raz w roku konieczne jest sporządzenie rocznego zeznania podatkowego.

Możesz to wszystko oczywiście zrobić samodzielnie. Sky-Shop posiada integrację z wieloma systemami księgowymi, które Ci to ułatwią. Mowa tu np. o wFirma czy iFirma. Miej jednak na uwadze, że dzięki współpracy z biurem rachunkowym eliminujesz ryzyko pomyłek i oszczędzasz sporo czasu, który możesz poświęcić np. na rozwój swojego biznesu. 

👉 Szukasz sprawdzonego biura rachunkowego? Sprawdź ofertę specjalną dla e-commerce od TaxCoach.

Dropshipping a podatek dochodowy


To, ile podatku odprowadzisz co miesiąc do urzędu skarbowego, zależy od wybranej przez Ciebie formy opodatkowania. Realnie masz do wyboru 2 opcje:

  • Skala podatkowa (zasady ogólne). W tym wypadku zapłacisz 12% podatku do dochodów w wysokości 120 tysięcy złotych. Po przekroczeniu tego progu, zapłacisz 32% – jednak tylko od nadwyżki (zarobków powyżej 120 tysięcy).
  • Podatek liniowy. To opcja dla tych, którzy na dropshippingu zarabiają więcej. Podatek liniowy to stała stawka – 19%. Czy jest jakiś haczyk? Tak – nie obowiązuje tu kwota wolna od podatku (30 tysięcy w przypadku zasad ogólnych) i różnego rodzaju ulgi podatkowe (np. na dziecko).

Teoretycznie możesz rozliczać się jeszcze na podstawie ryczałtu, który kusi niską stawką – to tylko 3% w przypadku sprzedaży przez Internet. Nie jest to jednak opłacalne rozwiązanie z tego względu, że w dropshippingu ponosisz liczne koszty. A najważniejszą zasadą ryczałtu jest to, że koszty nie obniżają przychodu. Innymi słowy, nie mają one żadnego znaczenia przy obliczaniu wysokości podatku. 

👉 Dowiedz się więcej o podatkach w sprzedaży internetowej.

Dropshipping a VAT


Planujesz księgowość w dropshippingu? W takim razie prawdopodobnie zastanawiasz się nad kwestią podatku VAT.

Większość sprzedawców internetowych może bowiem skorzystać ze zwolnienia z tego podatku. Pod warunkiem, że nie przekraczasz limitu przychodu wynoszącego 200 tysięcy złotych i nie sprzedajesz produktów wyłączonych ze zwolnienia.

👉 Dowiedz się więcej: Dropshipping a zwolnienie z VAT

Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie w przypadku dropshippingu. Dlaczego?

Podatnicy VAT mają obowiązek wystawiać faktury, prowadzić ewidencję sprzedaży i zakupów oraz składać deklaracje podatkowe. Mają również prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, co oznacza, że mogą odliczyć kwotę podatku zapłaconego przy zakupie towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jak działa to w praktyce w dropshippingu? VAT nie jest dla Ciebie dodatkowym obciążeniem. Należny podatek oblicza się następująco:

  1. Sprzedajesz klientowi towar za 500 zł netto + 23% VAT, czyli łącznie 615 zł.
  2. Jego cena w hurtowni to 400 zł + VAT, czyli 492 zł brutto. Tyle musisz zapłacić.
  3. W praktyce oznacza to, że do Urzędu Skarbowego musisz odprowadzić tylko różnicę, czyli – 23 zł VAT.

Większość hurtowni to czynni podatnicy VAT! Oznacza to, że będziesz musiał płacić VAT za ich towary. Jeżeli nie będziesz płatnikiem VAT, nie będzie to więc dla Ciebie opłacalne. Tak samo działa to w przypadku wszystkich innych kosztów uzyskania przychodu – czyli np. wydatków związanych z oprogramowaniem, wyposażeniem biura czy marketingiem.

W dowolnym momencie możesz zmienić decyzję co do opłacania podatku VAT.

👉 Dowiedz się więcej: VAT w sprzedaży internetowej

Księgowość w Sky-Shop


Jako sprzedawca (również w dropshippingu) musisz wystawiać swoim klientom dowody sprzedaży, czyli najczęściej faktury. Przypominimy, że w dropshippingu odpowiadasz za to Ty – nie hurtownie.

Do tego nie potrzebujesz jednak ani wsparcia biura rachunkowego ani dodatkowego oprogramowania. Jeżeli korzystasz ze Sky-Shop, bez problemu wystawisz:

  • faktury,
  • faktury korekty,
  • faktury proformy,
  • rachunki bez VAT.

Wszystko z poziomu panelu administracyjnego. Funkcja jest dostępna bez żadnych dodatkowych opłat w każdym pakiecie abonamentowym.

👉 Poznaj Sky-Shop Faktury!

Księgowość w dropshippingu a działalność nierejestrowana


Wiele osób, które dopiero rozpoczyna sprzedaż internetową, nie chce od razu zakładać firmy. Wybiera wtedy rozwiązanie, jakim jest działalność nierejestrowana.
Dowiedz się więcej o sprzedaży w ramach działalności nierejestrowanej:

Jak wygląda jej księgowanie?

Jest to maksymalnie uproszczone. Działalność nierejestrowaną rozliczasz raz raz do roku, składając roczne zeznanie podatkowe – PIT-36. Znajdziesz tam dodatkową rubrykę “Działalność nierejestrowana”, gdzie podajesz przychody, koszty i uzyskany dochód. Pamiętaj tylko, by w trakcie roku skrupulatnie je zapisywać.

Prowadzenie działalności nierejestrowanej nie zwalnia Cię oczywiście z obowiązku wystawiania dokumentów sprzedaży. Rachunki bez VAT bez problemu utworzysz w panelu Sky-Shop.

👉 Stale kontroluj również swoje przychody. Pamiętaj, że musisz zarejestrować firmę, gdy przekroczysz limit, który w 2023 roku wynosi 2700 zł brutto miesięcznie.

Chcesz rozpocząć sprzedaż w dropshippingu? Postaw na oprogramowanie, które ułatwi Ci ją w każdym aspekcie! Przetestuj wszystkie funkcje platformy Sky-Shop (również te księgowe) za darmo i bez żadnych zobowiązań!

5.00 avg. rating (97% score) - 3 votes 5

Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.