Sky-Shop Blog Kanały sprzedaży Inne marketplaces 12 najlepszych platform sprzedażowych w Polsce

12 najlepszych platform sprzedażowych w Polsce 

12 najlepszych platform sprzedażowych w Polsce 
Kanały sprzedaży
9 min

Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie Gemius, że 52% z polskich internautów robi zakupy w sklepach internetowych, a 38% – na różnego rodzaju platformach zakupowych. Sklepy internetowe to więc kluczowa, ale wciąż tylko jedna z dostępnych opcji. Równie istotną rolę odgrywają marketplaces.

Poznaj najpopularniejsze platformy sprzedażowe i przekonaj się, gdzie warto sprzedawać!

Czym jest platforma sprzedażowa (marketplace)?

W galeriach handlowych znajdziesz wiele sklepów, oferujących przeróżny asortyment.

W Internecie taką funkcję pełnią właśnie platformy sprzedażowe. Agregują one oferty wielu sprzedawców i umożliwiają zawieranie transakcji. A w zamian pobierają oczywiście prowizje od sprzedaży.

Jakie są rodzaje platform sprzedażowych?

Na rynku funkcjonuje kilka różnych typów platform sprzedażowych – każdy z nich działa na nieco innych zasadach i przyciąga innych klientów. Oto najważniejsze:

  • Marketplace’y – to największe i najpopularniejsze platformy, które dają dostęp do milionów użytkowników i gotowej infrastruktury. W Polsce dominuje Allegro, a globalnie największą rolę odgrywają Amazon czy eBay.
  • Porównywarki cenowe – czyli serwisy pozwalające porównywać oferty tego samego towaru z wielu sklepów. Ceneo, najpopularniejsza porównywarka w Polsce, pozwala także finalizować zakup bezpośrednio z poziomu platformy.
  • Platformy B2B – stworzone dla firm sprzedających innym firmom, często z opcją negocjacji cen, ofert hurtowych czy indywidualnych warunków. Przykładem są Merkandi, BigBuy czy Alibaba w wersji biznesowej.
  • Platformy niszowe – skierowane do określonych branż lub typów produktów. Etsy przyciąga twórców rękodzieła i produktów vintage, Gumroad i Creative Market są popularne wśród sprzedawców produktów cyfrowych, a Udemy czy Teachable to dobre miejsce dla osób oferujących kursy online.

Jakie platformy sprzedażowe są najpopularniejsze w Polsce?

Szczegółowych danych na temat popularności poszczególnych platform sprzedażowych w naszym kraju dostarcza raport E-commerce w Polsce 2024.

Zgodnie z nim najpopularniejsze platformy sprzedażowe w Polsce to:

  1. Allegro,
  2. OLX,
  3. Temu, 
  4. Amazon, 
  5. Zalando, 
  6. AliExpress,
  7. Vinted, 
  8. Shein, 
  9. Empik, 
  10. Ceneo, 
  11. eBay, 
  12. MediaExpert,
  13. Erli,
  14. eObuwie,
  15. Sinsay.
najpopularniejsze platformy sprzedażowe w Polsce

najpopularniejsze platformy sprzedażowe w Polsce wg raportu E-Commerce w Polsce 2024

Poniżej omawiam poszczególne z nich bardziej szczegółowo.

12 najlepszych platform marketplace, na których warto sprzedawać

Popularne platformy to ogromny potencjał biznesowy i marketingowy. Dają Ci one niemal natychmiastowy dostęp do potężnej bazy klientów, do których możesz dotrzeć ze swoimi produktami i usługami.

Sprawdź listę największych platform sprzedażowych, które powinni rozważyć sprzedawcy działający na polskim rynku:

1. Allegro

Allegro to zdecydowanie lider rynku platform zakupowych w Polsce, który utrzymuje ten status nieprzerwanie od 1999 roku. Raczej nie trzeba Ci go dokładnie przedstawiać – prawdopodobnie sam niejednokrotnie kupowałeś tam towary.

Według danych samego portalu, odwiedza go aż 20 milionów użytkowników miesięcznie.

allegro statystyki

dane z Allegro

I choć sprzedawcy narzekają na częste zmiany zasad czy wysokości prowizji, rozpoznawalność platformy Allegro wśród konsumentów pozostaje tak ogromną zaletą portalu, że nie sposób przejść obok niej obojętnie.

👉 Dowiedz się, jak zacząć sprzedawać na Allegro.

2. Empik Place

Empik to nie tylko sieć popularnych księgarń. To także platforma sprzedażowa, na której możesz zaprezentować swoją ofertę – i to nie tylko związaną z książkami czy multimediami. Portal każdego miesiąca notuje 35 miliony odwiedzin i ponad 10 milionów zamówień. 

empik statystyki

dane z Empik

Na Empik Place (dawniej Empik Marketplace) możesz prowadzić sprzedaż w następujących kategoriach:

  • Książki, Ebooki i audiobooki, Prasa, Muzyka, Filmy, Gry i konsole, Kolekcje własne, Szkolne i papiernicze, Zdrowie i uroda, Zabawki, Dziecko i mama, Elektronika, Dom i ogród, AGD, Sport, Motoryzacja, Delikatesy.

👉 Dowiedz się więcej o sprzedaży na Empik.

3. Morele Marketplace

Morele to znacznie więcej niż sklep online z elektroniką. Podobnie jak Empik, jest to rozbudowany marketplace, który wg danych portalu pozwoli Ci dotrzeć nawet do 5 milionów klientów miesięcznie. 

statystyki, które podaje Morele

statystyki, które podaje Morele

I choć elektronika i AGD nadal są tu najmocniejszą kategorią, to sprzedawać możesz także w obszarach takich jak dom i ogród, sport i turystyka, kosmetyki, zabawki czy artykuły dziecięce.

4. OLX

OLX to kolejna bardzo rozpoznawalna marka, która wprowadza coraz więcej ciekawych funkcji dla sprzedawców. To dziś nie tylko serwis ogłoszeniowy, ale także pełnoprawna platforma marketplace.

Jak podaje sam portal, każdego miesiąca odwiedza go 4,3 miliona użytkowników, a miesięczna liczba odpowiedzi na ogłoszenia wynosi tam 2 miliony.

dane podawane przez OLX

dane podawane przez OLX

Portal oferuje bowiem możliwość dokonywania bezpośrednich płatności oraz ciekawe rozwiązania w zakresie dostawy przesyłek (OLX Przesyłki).

👉 Dowiedz się więcej o sprzedaży na OLX.

5. Ceneo

Ceneo to oczywiście najpopularniejsza porównywarka cenowa w Polsce. Portal umożliwia jednak także dokonywanie zakupów bezpośrednio z jego poziomu – dzięki funkcji Kup Teraz.

Ceneo w liczbach

Ceneo w liczbach

Ceneo odwiedza 19 miliony użytkowników miesięcznie, a co 8 transakcja realizowana w polskim Internecie odbywa się na właśnie tam. Warto także zdawać sobie sprawę, że użytkownicy, którzy tam trafiają, to osoby zainteresowane konkretnymi towarami, a więc wielu przypadkach zdecydowane na ich zakup.

👉 Dowiedz się, jak sprzedawać na Ceneo.

6. eBay

eBay to jeden z najstarszych, a także najpopularniejszych serwisów zakupowych na świecie. Korzystają z niego aż 182 miliony użytkowników z 200 krajów, co stwarza ogromne możliwości w zakresie sprzedaży zagranicznej.

Zgodnie z danymi z raportu Gemius, w ciągu ostatnich 6 miesięcy za pośrednictwem eBay kupiło 18% konsumentów, co plasuje portal na drugim miejscu, gdy mowa o popularności zagranicznych serwisów w naszym kraju. Pierwsze miejsce zajmuje oczywiście Amazon.

👉 Dowiedz się, jak sprzedawać na eBay.

7. Amazon

To niekwestionowany lider globalnego rynku e-commerce, który od 2021 roku działa również w Polsce. Może się on pochwalić liczbą 300 milionów aktywnych klientów w ponad 180 krajach.

Jest on najbardziej rozpoznawalną zagraniczną platformą handlową przez polskich e-kupujących. Nie udało mu się jednak wygrać z największym konkurentem na polskim rynku, czyli Allegro. Nie zmienia to jednak faktu, że warto śledzić poczynania zachodniego giganta i uwzględniać Amazon przede wszystkim w strategii sprzedaży zagranicznej.

👉 Dowiedz się więcej o sprzedaży na Amazon.

8. Facebook Marketplace

Facebook to największy portal społecznościowy na świecie, który posiada także swój marketplace. To osobna funkcja dostępna na dodatkowej podstronie serwisu oznaczonej ikoną targowiska.

To platforma przeznaczona przede wszystkim dla użytkowników prywatnych, za pośrednictwem której dotrzesz do szerokiego grona użytkowników Facebooka.

👉 Dowiedz się więcej o Facebook Marketplace.

9. Erli

Erli to stosunkowo nowa platforma sprzedażowa, która bardzo szybko zdobywa popularność wśród e-sprzedawców.

Portal przyciąga sprzedawców przede wszystkim atrakcyjnymi (przynajmniej jeszcze) prowizjami. Według danych Erli, platforma notuje ponad 10 milionów wizyt miesięcznie, a do grona sprzedawców należy już kilka tysięcy firm z różnych branż – od elektroniki po kosmetyki.

10. Alibaba i AliExpress

Choć Alibaba i AliExpress to dwa osobne serwisy, warto omówić je razem, bo oba należą do chińskiego giganta Alibaba Group i oferują zupełnie inne możliwości dla sprzedawców.

Alibaba to typowa platforma B2B, która pozwala nawiązać współpracę hurtową z kontrahentami z całego świata. Sprawdza się zwłaszcza w przypadku produkcji na zamówienie, importu i sprzedaży dużych wolumenów.

AliExpress z kolei działa w modelu B2C i pozwala sprzedawać bezpośrednio do klientów detalicznych – również z Polski.

11. G2A

G2A Marketplace to ciekawa propozycja dla sprzedawców związanych z branżą gamingową. Z platformy korzysta aż 20 milionów klientów z 35 krajów.

Za jej pośrednictwem możesz sprzedawać nie tylko gry, ale także m.in. gadżety dla geeków czy sprzęt komputerowy dla graczy.

12. Temu

Temu to stosunkowo nowa platforma sprzedażowa, która w błyskawicznym tempie zdobyła popularność – najpierw w Stanach Zjednoczonych, a od niedawna również w Polsce. Działa w modelu D2C (direct to consumer), czyli bez pośredników – produkty trafiają prosto od producentów do klientów, głównie z Chin.

Serwis przyciąga użytkowników bardzo niskimi cenami i szeroką ofertą – od ubrań, przez elektronikę, po gadżety domowe. Dostawy do Polski są darmowe, ale trzeba liczyć się z dłuższym czasem oczekiwania – większość zamówień trafia do klientów w ciągu 7–15 dni.

Temu nie działa jeszcze jako typowy marketplace otwarty dla polskich sprzedawców – to raczej zamknięty ekosystem skupiający producentów z Azji. Dla kupujących to więc ciekawa alternatywa dla AliExpress. Dla sprzedawców – raczej temat do obserwowania, niż realny kanał sprzedaży.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze platformy sprzedażowej?

To, że marketplace’ów na polskim rynku e-commerce funkcjonuje sporo, nie oznacza od razu, że warto sprzedawać na nich wszystkich. W większości przypadków byłoby to marnowanie czasu i zasobów.

Zamiast tego postaw na te platformy, które mają szansę najlepiej sprawdzić się w przypadku Twojej branży i grupy docelowej.

Przy wyborze odpowiedniej platformy kieruj się przede wszystkim:

  • Kategoriami produktów, które możesz oferować na danej platformie. Tutaj ograniczenia narzucają same platformy. Zwróć też uwagę na to, czy konkretny marketplace jest wyspecjalizowany bądź kojarzony z jakimś asortymentem. Np. na Empik Place konsumenci będą szukać książek, a Morele – elektroniki.
  • Wysokością prowizji na platformie. Sprzedaż musi być dla Ciebie opłacalna – przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji upewnij się, na wybranym portalu uda Ci się uzyskać satysfakcjonującą marżę. Zwróć również uwagę na to, że np. Allegro pobiera różne prowizje w zależności od kategorii.
  • Preferencjami Twojej grupy docelowej. Upewnij się, że osoby zainteresowane Twoimi produktami w ogóle bywają na danej platformie typu marketplace i dokonują na niej zakupów.
  • Konkurencją. Przeprowadź dokładną analizę konkurencji. Zastanów się, czy masz szansę podjąć z nią równą walkę i określ, jakie działania pozwolą Ci dotrzeć do potencjalnych klientów.

Miej jednak na uwadze, że samo założenie konta na którymś z portali i wystawienie ofert nic Cię nie kosztuje. Dlatego nie wahaj się testować różnych możliwości i wybierz te, które najlepiej sprawdzą się w przypadku Twojej marki.

👉 Przeczytaj także: Marketplace vs. własny sklep internetowy

Nie wybieraj jednej platformy – postaw na wygodną sprzedaż wielokanałową

Korzystając ze Sky-Shop, handel w wielu kanałach sprzedaży możesz obsługiwać z poziomu jednego panelu administracyjnego. Za jego pomocą wystawisz oferty na różnych portalach, a następnie będziesz nimi wygodnie zarządzać. Do panelu automatycznie będą również napływać dane dotyczące zamówień.

Oprogramowanie jest aktualnie zintegrowane z:

  • Allegro,
  • Empik Place,
  • Ceneo,
  • OLX,
  • Morele Marketplace,
  • Facebook Marketplace.

👉 Sprawdź wszystkie integracje z portalami aukcyjnymi i marketplace’ami w Sky-Shop!

Chcesz rozpocząć sprzedaż wielokanałową z wykorzystaniem oprogramowania Sky-Shop? Skontaktuj się z nami lub zadaj pytanie w komentarzu.

4.30 avg. rating (86% score) - 10 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.