O e-commerce, czyli handlu internetowym z roku na rok mówi się coraz więcej. I nic w tym dziwnego! Według raportu E-commerce w Polsce 2023, online kupuje już 79% internautów, z czego 75% – w polskich sklepach internetowych, a 30% – zagranicznych.
Z popularnością e-zakupów nie można więc się spierać. Jednak czym jest e-commerce i jak zacząć sprzedawać w sieci? Sprawdź!
Z poniższego artykułu dowiesz się między innymi:
- co to jest e-commerce,
- jak przebiega rozwój rynku e-commerce,
- jakie są typy e-commerce i na jakich platformach odbywa się handel internetowy,
- jakie są wady i zalety współczesnego e-commerce,
- jak zacząć swoją przygodę w e-handlu.
Spis treści artykułu
Co to jest e-commerce i jak działa? Definicja
E-commerce (electronic commerce) to po prostu handel elektroniczny. Pojęcie to oznacza proces kupna i sprzedaży produktów lub usług za pośrednictwem Internetu.
Klienci mogą dokonywać zakupów korzystając ze stron internetowych, różnego rodzaju aplikacji czy mediów społecznościowych. Płatność i dostawa zamówionych towarów może być dokonana w sieci lub poza nią (przy odbiorze produktów).
Warto mieć na uwadze, że e-commerce obejmuje nie tylko sklepy internetowe. Przedstawicielami tej branży są także platformy typu marketplace, jak chociażby Allegro czy Empik Place, oraz portale aukcyjne. E-commerce to także firmy, świadczące usługi B2B – hurtownie, oprogramowania sklepów internetowych i wiele innych narzędzi przeznaczonych do zarządzania sprzedażą w sieci.
Jak przebiega proces zakupowy w ramach e-commerce?
Oczywiście w każdym przypadku może on się nieco różnić. Posłużmy się jednak przykładem standardowego e-sklepu. Taki proces najczęściej przebiega następująco:
- Przeglądanie produktów w sklepie – klient wyszukuje interesujące go towary oraz weryfikuje informacje na karcie produktu.
- Dodawanie produktów do koszyka – po wyborze produktów, klient dodaje je do wirtualnego koszyka, gdzie zbiera wszystkie zamawiane towary.
- Złożenie zmówienia – klient podaje dane do wysyłki, wybiera metodę płatności i dostawy, a następnie potwierdza zamówienie.
- Płatność – klient dokonuje płatności za zamówienie, korzystając z wybranej metody (np. płatność online, przelew tradycyjny, płatność przy odbiorze).
- Wysyłka i dostawa – sklep internetowy realizuje zamówienie, wysyłając produkty na adres wskazany przez klienta bądź do jednego z punktów odbioru.
- Obsługa posprzedażowa – w razie potrzeby klient może zgłosić reklamację, dokonać zwrotu czy poprosić o wymianę produktu.
Rynek e-commerce w Polsce
Według raportu E-commerce w Polsce 2023 Izby Gospodarki Elektronicznej i Gemius w Polsce zakupy w sieci robi 79% internautów. Liczba ta oczywiście z roku na rok się powiększa. Dla porównania, w 2020 roku było to 73%.
Nie jest tajemnicą, że w sieci można dziś kupić praktycznie wszystko. Po co jednak sięgamy najczęściej? Prym wiedzie odzież, akcesoria i dodatki, po które sięga aż 80% e-kupujących. Na podiom znalazło się także obuwie (67%), a także kosmetyki i perfumy (65%).
(źródło: Raport E-commerce w Polsce 2023)
Sporo ciekawych danych na temat e-commerce w Polsce znajdujemy również w raporcie Senuto (E-commerce w Polsce 2021). Zgodnie z nim:
- W polskim Google istnieje obecnie 87 489 sklepów internetowych.
- Tylko w 2020 roku powstało co najmniej 6370 nowych e-sklepów.
- Najbardziej popularne kategorie tematyczne polskich sklepów internetowych to Dom i ogród (16,7%) oraz Styl i moda (13,1%).
- 43% sklepów w Polsce to sklepy młode, liczące maksymalnie 5 lat, a 31% serwisów liczy ponad 10 lat.
Rodzaje e-commerce
E-commerce to bardzo szerokie pojęcie, które obejmuje różne modele biznesowe. W branży działa wiele sklepów, a także firm, które oferują usługi dla różnych podmiotów. Gdy mowa więc o rodzajach e-commerce, możemy wyróżnić poniższe formy handlu elektronicznego:
- E-commerce B2C (Business to Consumer), czyli handel detaliczny między osobami prywatnymi a firmami. Może odbywać się np. za pośrednictwem e-sklepów czy różnego rodzaju portali (jak Allegro).
- E-commerce B2B (Business to Business), czyli transakcje między dwoma firmami. Do biznesów B2B w e-commerce możemy zaliczyć nie tylko szczególne rodzaje sklepów, ale także oprogramowania, narzędzia czy hurtownie.
- E-commerce C2C (Consumer to Consumer), co oznacza handel elektroniczny między konsumentami, najczęściej odbywający się za pośrednictwem mediów społecznościowych. Przykładami rozwiązań umożliwiających taką sprzedaż jest np. OLX czy Facebook Marketplace.
Gdzie odbywa się handel internetowy?
Handel online zachodzi w wielu różnych kanałach. Są to przede wszystkim:
1. Sklepy internetowe
Większość osób kojarzy e-commerce przede wszystkim ze sklepami internetowymi. I słusznie! Mają one wiele zalet – zarówno dla kupujących, jak i sprzedawców.
Sklep umożliwi Ci budowanie własnej marki i długofalowo również wypracowanie największych zysków. Nie będziesz płacić w końcu żadnej prowizji od sprzedaży i będziesz rozwijać biznes na własnych zasadach.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że uruchomienie własnego e-sklepu jest dziś łatwe i szybkie, o czym przeczytasz w dalszej części artykułu.
2. Platformy typu marketplace i portale aukcyjne
Handel elektroniczny nie kończy się na e-sklepie. Na rynku e-commerce (zarówno polskim, jak i międzynarodowym) ogromną rolę odgrywają także platformy sprzedażowe, jak chociażby Allegro, które każdego miesiąca przyciąga aż 18 milionów użytkowników.
Podobnych portali jest oczywiście więcej. Najpopularniejsze platformy marketplace w Polsce to:
- Allegro,
- Amazon,
- eBay,
- Empik Place,
- Morele Marketplace,
- OLX.
Dzięki oprogramowaniom takim jak Sky-Shop sprzedawcy mogą obsługiwać sprzedaż we wszystkich tych kanałach z poziomu jednego panelu administracyjnego, co znacznie ułatwia prowadzenie biznesu online.
👉 Sprawdź wszystkie integracje Sky-Shop z platformami marketplace i portalami aukcyjnymi.
3. Porównywarki cen
Porównywarki cen wspierają sprzedaż internetową, pokazując użytkownikom istotne informacje na temat produktów. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, że Ceneo oferuje możliwość dokonywania zakupów bezpośrednio z poziomu portalu – dzięki funkcji Kup Teraz.
👉 Dowiedz się więcej: Jak sprzedawać na Ceneo?
4. Media społecznościowe
Zgodnie z raportem E-commerce w Polsce 2023 aż 19% internautów kupuje w social mediach. Nie jest to więc jeszcze bardzo popularne zjawisko, ale zdecydowanie nowe i godne uwagi.
Najczęściej odbywa się to poprzez bezpośredni kontakt ze sprzedawcą, a rzadziej za pośrednictwem np. Facebook Marketplace. Na popularności zyskuje również dokonywanie zakupów podczas transmisji live prowadzonych na różnych portalach społecznościowych.
Rodzaje platform e-commerce
E-sprzedawcy mogą korzystać z wielu różnych platform e-commerce umożliwiających założenie własnego sklepu i rozpoczęcie sprzedaży swoich produktów i usług online. Wybór tej właściwej może wzbudzać wiele pytań i wątpliwości.
Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze rodzaje platform e-commerce wraz z krótkim omówieniem ich wad i zalet:
1. Open source
Oprogramowania open source są darmowe. Dają użytkownikom dostęp do kodu, co oznacza, że ci mogą je modyfikować.
Jest to jednak rozwiązanie polecane głównie dla największych sklepów, które dysponują naprawdę sporym budżetem. Open source to bowiem tylko szkielet sklepu. Za wszystkie dodatkowe funkcje (jak np. integracje z hurtowniami i portalami aukcyjnymi) trzeba zapłacić. Kosztowna będzie również już sama instalacja oprogramowania – ta wymaga bowiem umiejętności technicznych, czyli w praktyce zatrudnienia programisty. Każda kolejna aktualizacja takiego oprogramowania to kolejny wydatek.
Rozwiązania tego typu nie oferują również pomocy technicznej.
2. Abonamentowe (SaaS)
Platformy abonamentowe SaaS, jak Sky-Shop, dają Ci dostęp do praktycznie gotowego sklepu internetowego wraz z setkami integracji z innymi firmami e-commerce.
W przeciwieństwie do rozwiązań typu open source, w ich przypadku nie musisz martwić się instalacją sklepu na serwerze czy wykonywaniem każdej kolejnej integracji. Za to wszystko odpowiada dostawca oprogramowania. Oferuje on także darmową pomoc techniczną oraz regularne aktualizacje platformy.
Poznaj wady i zalety takich platform 👇
👉 Dowiedz się więcej: Sklep internetowy Open Source czy SaaS?
3. Dedykowane
To zdecydowanie najdroższa ze wszystkich zaprezentowanych opcji. Platformy dedykowane to rozwiązania indywidualne, tworzone na zlecenie konkretnych osób. Wiąże się to nie tylko z większymi wydatkami, ale także opóźnieniem startu w e-commerce. Nie da się jednak ukryć, że jest to rozwiązanie pozwalające na największą dowolność.
Zalety i wady e-commerce
Popularność sprzedaży i zakupów w Internecie nie wzięła się znikąd. Handel elektroniczny ma do zaoferowania wiele korzyści – zarówno dla sprzedawców, jak i kupujących.
Oto jego kluczowe zalety:
- Możliwość robienia zakupów przez 24 godziny na dobę – z dowolnego miejsca. To prawdopodobnie największa zaleta zakupów online. Dziś coraz większą wagę przykładamy do zarządzania swoim czasem. Sprzedaż e-commerce jest możliwa 24h na dobę, dzięki czemu nie musimy dostosowywać rozkładu dnia do godzin otwarcia sklepów.
- Większy wybór produktów. Na wirtualnych półkach jest znacznie więcej towarów i usług niż w tradycyjnych sklepach. Kupujący mogą również w tym samym czasie robić zakupy w kilku miejscach, nie ruszając się z wygodnego fotela.
- Możliwość dotarcia do ogromnej liczby klientów – nawet z całego świata. Prowadząc sklep stacjonarny, możesz liczyć tylko na klientów przebywających w okolicy. W e-commerce po prostu nie ma tego typu ograniczeń, a dzięki digital marketingowi możesz w łatwy sposób dotrzeć do dużej liczby potencjalnych klientów.
- Niższe koszty operacyjne. Nie musisz przecież prowadzić sklepu stacjonarnego – odpadają więc koszty związane z wynajmem lokalu i jego utrzymaniem. Co więcej, sprzedawać w sieci możesz również bez magazynu i konieczności zajmowania się wysyłką produktów. Jak? Dowiedz się więcej o dropshippingu.
- Niższa bariera wejścia na rynek dla nowych sprzedawców. W związku z niższymi kosztami, z oczywistych względów, założyć sklep internetowy jest znacznie łatwiej niż stacjonarny.
Jakie korzyści zakupów online są najważniejsze dla samych kupujących? Oto wyniki badań przeprowadzonych przez Gemius i Izbę Gospodarki Elektronicznej:
- dostępność przez całą dobę,
- brak konieczności jechania do sklepu,
- lepsze ceny niż w tradycyjnych sklepach.
(źródło: Raport E-commerce w Polsce 2023)
A jakim wyzwaniom przedsiębiorstwa z sektora handlu elektronicznego muszą stawić czoła? Zgodnie z przytaczanym tu wielokrotnie raportem, 21% internautów NIE kupuje online.
Z czego to wynika? Przede wszystkim z:
- chęci obejrzenia produktu przed zakupem,
- obawy o bezpieczeństwo płatności,
- przyzwyczajenia do kupowania w tradycyjnych sklepach,
- wysokich kosztów dostawy,
- ewentualnych problemów z gwarancją produktu zakupionego przez Internet,
- konieczności oczekiwania na dostawę i ewentualnych problemów z dostawą,
- braku osobistego kontaktu ze sprzedawcą.
(źródło: Raport E-commerce w Polsce 2023)
Chcesz zacząć sprzedawać online? Do dzieła!
Nie ma jednej słusznej drogi, by rozpocząć sprzedaż w Internecie. Dziś coraz więcej sprzedawców stosuje strategię omnichannel – sprzedaje za pośrednictwem wielu kanałów, by dotrzeć do jak największej liczby klientów.
Na początku najlepiej oczywiście wybrać platformę, która ma szansę przynieść największe zyski. Właśnie dlatego zdecydowana większość e-sprzedawców zaczyna biznes e-commerce od założenia własnego sklepu internetowego lub handel na Allegro.
Z naszych danych wynika, że:
- 76% klientów Sky-Shop sprzedaje na Allegro.
- 28% korzysta z najpopularniejszej porównywarki – Ceneo.
👉Dowiedz się więcej o zaletach i wadach sprzedaży w poszczególnych kanałach: Jak i gdzie sprzedawać w Internecie?
Jak założyć własny sklep internetowy?
Dynamika rozwoju e-commerce na świecie sprawia, że współcześni sprzedawcy potrzebują rozwiązań, dzięki którym nadążą za tempem narzucanym przez branżę. Własny sklep internetowy możesz dziś uruchomić w zaledwie kilka chwil.
Sky-Shop, oprogramowanie działające w modelu abonamentowym, daje Ci dostęp do praktycznie gotowego sklepu e-commerce. Wystarczy, że uzupełnisz niezbędne dane, dodasz produkty, dostosujesz wygląd strony sklepu do swoich preferencji – i możesz rozpocząć sprzedaż! Nie musisz mieć żadnych technicznych ani graficznych umiejętności. W razie potrzeby możesz także korzystać z bezpłatnego wsparcia.
Przed otworzeniem własnego sklepu musisz oczywiście zadbać o kilka kwestii:
- Założyć własnej działalności gospodarczej. Sprawdź, kiedy opłaca Ci się sprzedawać w ramach działalności nierejestrowanej.
- Wymyślić nazwę sklepu i wykupić domenę.
- Nawiązać współpracę z hurtownią (-ami), jeśli nie sprzedajesz własnych produktów.
- Ustalić metody wysyłki i ustalić warunki współpracy z konkretną firmą.
- Wybrać sposoby płatności.
- Stworzyć regulamin i politykę prywatności.
👉 Sprawdź: Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?
Korzystanie z platformy SaaS to dobry wybór nie tylko wtedy, gdy chcesz założyć sklep internetowy. Oprogramowanie tego typu sprawdzi się także, jeśli planujesz sprzedawać w sieci za pośrednictwem wielu kanałów. Dzięki licznym integracjom (np. z Allegro, OLX czy porównywarkami cen) możesz obsługiwać całą sprzedaż z poziomu jednego panelu administracyjnego.
👉 Poznaj funkcje integracji Sky-Shop z Allegro.
Jak odnieść sukces w branży e-commerce?
Kilka razy w tym tekście wspominaliśmy o tym, że powstaje coraz więcej e-sklepów. E-sprzedawcy są aktywni również na różnego rodzaju platformach sprzedażowych. Sukces w e-handlu, choć na wyciągnięcie ręki, wymaga więc przemyślanej strategii.
Przede wszystkim zadbaj o:
- Wybór odpowiedniego oprogramowania do sprzedaży w sieci. Zwróć uwagę na to, aby pozwoliło Ci ono wystartować z biznesem e-commerce maksymalnie łatwo i posiadało wszelkie funkcje, których możesz potrzebować. Upewnij się również, że wybrana przez Ciebie platforma posiada integracje z innymi firmami wspierającymi handel elektroniczny – jak hurtownie, systemy szybkich płatności czy kurierzy.
- Wysoki poziom obsługi klienta czyli tzw. customer experience. Jest to wypadkowa wszystkich doświadczeń klientów z Twoją marką. Im wyższe, tym większych zysków możesz się spodziewać.
- Sprzedaż produktów, cieszących się popytem. Dobór asortymentu to kluczowa kwestia w e-commerce. Postaw na takie towary, które mają szansę podbić serca klientów.
- Skuteczny marketing. Nawet, jeżeli będziesz mieć w swojej ofercie świetne produkty, Twój sklep nie odniesie sukcesu bez przemyślanych działań marketingowych. Dlaczego? Bo zwyczajnie nikt się o nim nie dowie.
- Ciągły rozwój. Poszerzaj ofertę, wykorzystuj nowe kanały marketingowe i podbijaj nowe rynki – każdy krok naprzód przybliży Cię do sukcesu w e-commerce!
Historia handlu elektronicznego
Handel elektroniczny przeszedł bardzo długą drogę, zanim dotarł do miejsca w którym jest dziś. Warto znać kilka najważniejszych momentów, które kształtowały i nadal kształtują rynek e-handlu, który znamy współcześnie.
- W roku 1979 Michael Aldrich zaprezentował pierwszy system do zakupów online.
- W roku 1992 powstał pierwszy marketplace – www.books.com.
- W 1995 Jeff Bezos uruchomił Amazon.
- W tym samym roku powstał eBay.
- W 1998 założono PayPal – jako system płatności dla e-commerce.
- W 1999 roku Polacy, zainspirowani sukcesem eBay, tworzą Allegro.
- W roku 2017 wartość sprzedaży w e-commerce na całym świecie sięgnęła 2.304 biliona $.
- Rok 2020 przyniósł rekordowe wzrosty w sprzedaży online spowodowane pandemią COVID-19.
- 2024 – e-handel wciąż rozwija się bardzo dynamicznie. Powstają nowe sklepy, narzędzia, a także modele sprzedaży (np. sprzedaż subskrypcyjna).
Pora na Twój ruch!
E-handel – podsumowanie
Branża e-commerce to dziś jeden z najszybciej rozwijających się sektorów rynku. Każdego dnia powstają nowe sklepy internetowe. Codziennie również nowe osoby przekonują się do zakupów w sieci.
A co przyniesie przyszłość? Możemy tylko się domyślać, że popularność e-zakupów będzie rosła. Nic nie wskazuje na to, by dynamiczny rozwój miał nagle wyhamować. Szacuje się, że w 2040 roku nawet 95% wszystkich transakcji może się odbywać online.
Zacznij sprzedawać w Internecie już dziś! Skontaktuj się z nami lub od razu załóż konto!
👉 Sprawdź więcej szczegółów na temat E-commerce marketingu!