Sprzedaż internetowa z roku na rok zyskuje na popularności.
Dziś zakupy w Internecie robi aż 73% polskich internautów, co łącznie daje liczbę ponad 20 milionów (dane: Raport E-commerce w Polsce 2020). Co więcej, szacuje się, że do 2025 roku wartość polskiego rynku e-commerce przekroczy 162 miliardy złotych. Oznacza to średni roczny wzrost na poziomie 12%.
Potencjał jest więc ogromny.
Chcesz zacząć sprzedaż w Internecie? A może po prostu szukasz informacji na jej temat? Koniecznie zapoznaj się z treścią poniższego artykułu!
Dowiesz się między innymi:
- jak rozpocząć sprzedaż internetową lub przenieść ją do sieci,
- gdzie możesz sprzedawać w Internecie,
- jakie formalności wiążą się z prowadzeniem sprzedaży internetowej.
Na czym polega sprzedaż internetowa?
Sprzedaż internetowa to po prostu sprzedaż, w przypadku której miejscem dokonywania transakcji nie jest tradycyjna kasa sklepowa, a Internet.
Najczęściej zakłada ona wysyłkę zakupionych towarów na wskazany przez klienta adres, wielu sprzedawców oferuje także opcję odbioru osobistego.
Prawdopodobnie są to dla Ciebie oczywiste informacje. Sama branża e-commerce jest jednak bardzo rozbudowana – tworzą ją nie tylko sklepy internetowe, ale przeróżne platformy, narzędzia, a także hurtownie i inne firmy działające w modelu B2B.
? Dowiedz się więcej: Co to jest e-commerce?
Jak zacząć sprzedaż w Internecie?
Nie ma jednej, skutecznej drogi, aby rozpocząć sprzedaż w sieci.
Możliwości są dwie: uruchamiasz własny sklep internetowy bądź zakładasz konto na platformie sprzedażowej – jak np. Allegro.
Oczywiście możesz także już na samym początku uruchomić sprzedaż w obu tych kanałach.
Bez względu na to, którą opcję wybierzesz na starcie, warto ostatecznie je połączyć, prowadząc sprzedaż wielokanałową.
Jak założyć własny sklep internetowy?
Zachęcamy do wysłuchania nagrania, z którego dowiesz się, jak otworzyć sklep internetowy na Sky-Shop krok po kroku:
? Chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej? Przeczytaj kompleksowy poradnik: Jak założyć sklep internetowy?
Jak przenieść sprzedaż do Internetu?
Prowadzisz sklep stacjonarny? Rozpoczęcie sprzedaży również w Internecie to świetny pomysł na rozwój Twojego biznesu.
Masz dużą przewagę nad początkującymi sprzedawcami – prawdopodobnie współpracujesz już z dostawcami, posiadasz magazyn, a także grono lojalnych klientów. Prowadzisz również działalność gospodarczą.
Dzięki oprogramowaniom działającym w modelu abonamentowym, jak Sky-Shop, sprzedaż do sieci przeniesiesz błyskawicznie. Dają Ci one bowiem do praktycznie gotowego sklepu, który musisz jedynie dostosować do swoich preferencji.
Nie potrzebujesz umiejętności technicznych ani graficznych, a do Twojej dyspozycji są doświadczeni konsultanci.
Jedyne, co musisz zrobić, to:
- Założyć konto na Sky-Shop.pl.
- Podać niezbędne dane.
- Dodać produkty do sklepu. Jeżeli hurtownia, z którą współpracujesz znajduje się na naszej liście, możesz to zrobić automatycznie. Jeśli tak nie jest – możemy wykonać bezpłatną integrację z hurtownią. W przypadku autorskich produktów konieczne będzie ich dodanie w sposób ręczny.
- Wybrać formy dostawy i bramkę płatności.
- Skonfigurować wygląd sklepu za pomocą intuicyjnego kreatora.
- Cieszyć się możliwościami sprzedaży w Internecie!
Co warto sprzedawać w Internecie?
Jedną z najważniejszych decyzji, które przyjdzie Ci podjąć na drodze e-sprzedawcy, jest to, jaki asortyment będziesz sprzedawać.
Warto kierować się oczywiście aktualnymi trendami rynkowymi i sprawdzać, na jakie produkty jest popyt. Pomoże Ci w tym chociażby narzędzie Google Trends.
Pamiętaj jednak, że wybór odpowiedniego asortymentu to dopiero połowa sukcesu. Musisz go następnie promować za pomocą skutecznych działań marketingowych.
? Zainspiruj się: Co warto sprzedawać w Internecie w 2021 roku?
Pamiętaj, że asortyment do sprzedaży w Internecie możesz pozyskiwać na 3 sposoby:
- Wytwarzając własne produkty, jak np. rękodzieło.
- Kupując produkty u hurtowni czy innych dostawców.
- Sprzedając w dropshippingu, który zakłada ścisłą współpracę z hurtownią. W tym modelu skupiasz się na obsłudze zamówień i rozwoju swojego biznesu, a wysyłką, pakowaniem i magazynowaniem zamówień zajmują się hurtownie.
Platforma do sprzedaży internetowej – jaką wybrać?
Aby uruchomić własny sklep, a następnie obsługiwać sprzedaż internetową, potrzebujesz oprogramowania, które Ci to umożliwi.
Poznaj ich rodzaje platform e-commerce ?
1. Oprogramowania Open Source
Oprogramowania Open Source to platformy, które dają Ci możliwość edycji kodu źródłowego oprogramowania.
Sam dostęp do nich jest darmowy, jednak aby założyć na nich funkcjonalny sklep, będziesz potrzebować zaplecza technicznego i graficznego – co najczęściej wiąże się z zatrudnieniem specjalistów.
Podobnych wydatków jest więcej. Konieczne będzie również wykupienie serwera, a także płatnych modułów i integracji.
Same oprogramowania typu Open Source to tak naprawdę dopiero szkielety sklepów internetowych, które musisz rozbudować o dodatkowe, ale niezbędne rozwiązania.
2. Platformy SaaS
Można pokusić się o stwierdzenie, że platformy SaaS to przeciwieństwo oprogramowań typu Open Source.
Dają Ci one bowiem dostęp do gotowego sklepu internetowego, który w banalny sposób dostosujesz do swoich preferencji.
Możesz korzystać także z gotowych integracji (np. z hurtowniami, Allegro, bramkami płatności, kurierami) i setek funkcji, które ułatwią Ci prowadzenie sprzedaży internetowej.
Do Twojej dyspozycji jest także zespół wsparcia technicznego, a samo oprogramowanie jest nieustannie rozwijane – podczas gdy Ty skupiasz się na rozwoju swojego biznesu.
To wszystko w zamian za opłacanie abonamentu, którego cena zaczyna się już od 49 zł miesięcznie.
Przykładem takiego oprogramowania jest Sky-Shop. Zapoznaj się z ofertą pakietów abonamentowych!
Sprawdź porównanie platform Open Source i SaaS:
SaaS (Sky-Shop.pl) | Open Source | |
---|---|---|
Wiedza IT | Zbędna | Potrzebna/zatrudnienie programisty |
Czas uruchomienia | Natychmiast po konfiguracji systemu | Do kilku miesięcy. Zależny od tempa prac |
Hosting | W cenie abonamentu | Dodatkowo płatny |
Integracje z kanałami sprzedaży, hurtowniami, płatnościami, kurierami | Gotowe do uruchomienia | Dostępne jako dodatkowe moduły, które muszą być ze sobą kompatybilne |
Aktualizacje i rozwój oprogramowania | W cenie abonamentu, codziennie | Wykonywane przez programistę po ich zleceniu |
Wsparcie techniczne | W cenie abonamentu. Doradcy są dostępni w dni robocze od 8:00 do 18:00 | Brak |
Usuwanie usterek | Natychmiastowe, bez dodatkowych opłat | Po zauważeniu błędu i zleceniu naprawy programiście |
Wprowadzanie zmian | Samodzielne, szybkie i proste | Wymaga zaawansowanych zmian |
Sklep w wersji mobilnej | Gotowy natychmiast | Dodatkowy projekt sklepu |
Aplikacja mobilna do zarządzania sklepem | W cenie abonamentu. Dostępna w wersji na Androida oraz iOS. | Brak. Możliwe dodatkowe zlecenie jej wykonania |
? Przeczytaj także artykuł: Sklep internetowy SaaS czy Open Source?
3. Rozwiązania dedykowane
Na oprogramowania dedykowane mogą pozwolić sobie najwięksi gracze na rynku. To platformy tworzone od A do Z dla danego sklepu internetowego.
Jak łatwo się domyślić, jest to najdroższa opcja z wymienionych.
Pamiętaj także, że nie możesz w tym wypadku liczyć na wsparcie techniczne ani rozwój oprogramowania – o wszelkie tego typu kwestie musisz troszczyć się samodzielnie.
Gdzie prowadzić sprzedaż w Internecie?
52% polskich internautów nich robi zakupy w sklepach internetowych, a 38% – na różnego rodzaju platformach zakupowych. (dane: raport E-commerce w Polsce 2020).
Sprzedając w Internecie, nie musisz ograniczać się do jednego kanału. I nie chodzi tu o otworzenie kilku sklepów internetowych, a wykorzystanie możliwości różnych platform, które gromadzą e-kupujących.
1. Własny sklep internetowy
To najbardziej oczywista, a w wielu przypadkach także najbardziej opłacalna opcja.
Otwierając własny sklep internetowy masz nieograniczone możliwości w zakresie rozwoju swojej marki. Sam decydujesz o cenach produktów, rynkach, na których działasz czy działaniach marketingowych.
Nie musisz także przejmować się prowizjami – cała marża ląduje w Twojej kieszeni.
Dodajmy do tego fakt, że założenie własnego sklepu internetowego jest dziś po prostu łatwe.
Sprzedaż w sklepie internetowym warto jednak wspierać innymi kanałami. Sprawdź nasze propozycje!
2. Platformy marketplace i portale aukcyjne
Różnego rodzaju platformy sprzedażowe mają jedną, ogromną zaletę. Dają Ci dostęp do potężnej bazy klientów.
Innymi słowy, możesz korzystać z ich rozpoznawalności – bez konieczności prowadzenia działań marketingowych na szeroką skalę.
Możesz prowadzić sprzedaż na:
- Allegro, czyli najpopularniejszej platformie sprzedażowej w Polsce. Portal co miesiąc odwiedza aż 18 milionów użytkowników, a sprzedaje na nim 117 tysięcy sprzedawców.
? Dowiedz się: Jak sprzedawać na Allegro? - eBay. Chcesz podbić zagraniczne rynki? eBay umożliwi Ci prowadzenie sprzedaży internetowej w ponad 200 krajach.
? Przeczytaj: Jak sprzedawać na eBay? - Empik Marketplace, który odwiedza każdego miesiąca ponad 2,5 miliona użytkowników. To świetny wybór jeżeli sprzedajesz książki czy multimedia, ale nie tylko.
? Dowiedz się więcej o sprzedaży na Empik Marketplace. - OLX – najbardziej znany portal ogłoszeniowy w Polsce, który aktualnie oferuje możliwość dostawy produktów na terenie całego kraju.
? Sprawdź, jak sprzedawać na OLX krok po kroku. - Morele Marketplace. Wszystkie portale Grupy Morele odwiedza łącznie ponad 8 milionów użytkowników. Składają się na nie sklepy takie jak: morele.net (elektronika), sklep-presto.pl (sport i turystyka), budujesz.pl (dom i ogród), hulahop.pl (zabawki i artykuły dziecięce) oraz amfora.pl (kosmetyki).
Przeczytaj także:
- Alternatywa dla Allegro – jaką platformę sprzedażową wybrać?
- Marketplace vs. własny sklep internetowy – na co postawić?
Wspomniane platformy są zintegrowane z oprogramowaniem Sky-Shop, co oznacza, że sprzedaż w nich wszystkich możesz obsługiwać z poziomu jednego panelu administracyjnego.
3. Porównywarki
Porównywarki dają Ci możliwość prezentacji swoich produktów i ich istotnych parametrów (jak np. darmowa dostawa).
Warto jednak wiedzieć, że z poziomu Ceneo klienci mogą także bezpośrednio dokonywać zakupu. Wszystko za sprawą funkcji Kup Teraz, zintegrowanej z oprogramowaniem Sky-Shop.
4. Media społecznościowe
Media społecznościowe nie dają Ci możliwości bezpośredniej sprzedaży. Mogą jednak skutecznie ją wspierać.
Chodzi tu przede wszystkim o sklep na Facebooku, który w praktyce jest wirtualnym katalogiem produktów.
Jak to działa? Po kliknięciu w produkt w zakładce “Sklep” na Twoim profilu użytkownik zostanie bezpośrednio przekierowany na jego podstronę w sklepie internetowym.
? Dowiedz się, jak założyć sklep na Facebooku.
Dzięki sklepowi na Facebooku możesz oznaczać produkty publikowane w zdjęciach na portalu, ale także Instagramie.
Sprzedaż internetowa a działalność gospodarcza
Prowadzenie sprzedaży internetowej jest możliwe również bez zakładania firmy.
Możesz prowadzić sprzedaż w sieci w ramach działalności nierejestrowanej, jeżeli Twoje przychody nie przekraczają połowy wysokości brutto pensji minimalnej, czyli 1400 zł (w 2021 roku).
Musisz jednak liczyć się z tym, że nie wszyscy kontrahenci chcą współpracować z osobami fizycznymi. Może być Ci zatem znaczenie trudniej znaleźć hurtownię czy np. bramkę płatności.
Z bramki Sky-Pay możesz korzystać również, jeżeli prowadzisz sprzedaż w ramach działalności nierejestrowanej!
W jakich przypadkach działalność nierejestrowana jest dobrym pomysłem?
- Jeżeli chcesz przetestować swój pomysł na biznes i docelowo założyć działalność gospodarczą.
- Jeżeli sprzedajesz rękodzieło czy inne autorskie produkty.
- Nie planujesz generować wysokich kosztów i chcesz rozpocząć biznes z małym wkładem początkowym.
? Sprawdź: Co warto sprzedawać bez działalności gospodarczej?
Miej jednak na uwadze, że założenie działalności gospodarczej nie jest skomplikowanym procesem. Wszystki formalności załatwisz przez Internet.
Martwią Cię wysokie koszty jej prowadzenia? Tak naprawdę jedyna stała opłata, z którą musisz się liczyć, to składki ZUS. Przez pierwsze 2,5 roku możesz korzystać jednak z ulgi i opłacać składki w wysokości jedynie kilkuset złotych miesięcznie.
? Dowiedz się: Jak otworzyć własną firmę?
Sprzedaż internetowa a wybór PKD
Założenie działalności wiąże się z koniecznością scharakteryzowania jej za pomocą kodu PKD.
Podstawowe PKD dla sprzedaży internetowej to kod 47.91.Z. Znajdzie on zastosowanie, jeśli:
- prowadzisz sklep internetowy,
- sprzedajesz za pośrednictwem platform typu marketplace czy serwisów aukcyjnych.
Do głównego kodu PKD możesz także dopisać dodatkowe, które będą rozszerzać profil Twojej działalności.
? Dowiedz się więcej: Jakie PKD dla sklepu internetowego?
Jak rozliczać sprzedaż internetową?
Prowadzenie sprzedaży internetowej wiąże się oczywiście z odprowadzaniem podatków. Jakie z nich będziesz musiał opłacać?
Sprzedaż internetowa a podatek dochodowy
Jeżeli Twoja sprzedaż przynosi zyski, nie unikniesz opłacania podatku dochodowego. W praktyce masz trzy formy opodatkowania działalności gospodarczej do wyboru:
- Skala podatkowa (zasady ogólne)
W tym przypadku podatek dochodowy wynosi 17%, a po przekroczeniu progu wynoszącego 85 528 zł – 32%. Co ważne, wyższa stawka dotyczy tylko nadwyżki, czyli przychodów powyżej wspomnianego progu – nie całości dochodów.
Rozliczając się na tych zasadach możesz korzystać z licznych ulg, a także kwoty wolnej od podatku. Podatek obiżysz także, generując koszty uzyskania przychodu.
Będziesz się również rozliczać w ten sposób sprzedając w ramach działalności nierejestrowanej.
- Podatek liniowy
Stawka podatku liniowego zawsze wynosi 19% – niezależnie od uzyskanych przychodów. Jak łatwo się domyślić, jest to opłacalne rozwiązanie dla sprzedawców, którzy chcą uniknąć opłacania podatku wysokości 32%.
Podatek liniowy ma jednak swoje wady – rozliczając się na jego podstawie, nie możesz korzystać z ulg czy kwoty wolnej od podatku. Możesz jednak generować koszty, które obniżą jego wysokość.
- Ryczałt
W przypadku prowadzenia sprzedaży internetowej, ryczałt na pierwszy rzut oka może wydawać się najbardziej opłacalnym sposobem rozliczania. Stawka tego podatku wynosi bowiem 3%.
Jak się domyślasz, jest pewien haczyk. Jeżeli rozliczasz się ryczałtem, nie możesz obniżać swoich przychodów o koszty ich uzyskania – co jest możliwe w przypadku opisywanych wyżej dwóch pozostałych form opodatkowania.
? Która forma opodatkowania będzie najbardziej opłacalna w Twoim przypadku? Sprawdź: Sprzedaż internetowa a podatki
Sprzedaż internetowa a VAT
VAT to kolejny podatek, który należy regularnie odprowadzać do fiskusa. Niektórzy sprzedawcy mogą jednak skorzystać ze zwolnienia z VAT-u, co w praktyce pozwala im oferować niższe ceny w swoich sklepach.
Prawo do zwolnienia mają firmy, których roczne przychody są niższe niż 200 tysięcy złotych.
Nie mogą z niego skorzystać jednak sprzedawcy, handlujący następującym asortymentem:
- preparaty kosmetyczne i toaletowe,
- komputery, wyroby elektroniczne i optyczne,
- urządzenia elektryczne i nieelektryczny sprzęt gospodarstwa domowego,
- maszyny i urządzenia, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 28),
- wyroby z metali szlachetnych,
- towary objęte akcyzą (np. alkohol, papierosy),
- a także Ci, którzy posiadają siedzibę firmy poza terenem kraju.
? Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że w niektórych przypadkach warto zdecydować się na płacenie VAT-u – nawet, jeżeli przysługuje Ci prawo do zwolnienia. Dowiedz się więcej: VAT a sprzedaż internetowa!
Sprzedaż internetowa a kasa fiskalna
W większości przypadków sprzedawcy internetowi nie muszą przejmować się obowiązkiem posiadania kasy fiskalnej. Dotyczy to osób, które prowadzą wyłącznie sprzedaż wysyłkową.
Sprzedawcy, którzy łączą sprzedaż internetową ze stacjonarną i nie przekraczają progu obrotów w wysokości 20 tysięcy złotych rocznie, również nie muszą się przejmować obowiązkiem jej posiadania.
Istnieją oczywiście wyjątki. W kasę fiskalną (bez względu na inne okoliczności) wyposażyć się muszą sprzedawcy, którzy oferują:
- perfumy i wody toaletowe,
- zapisane i niezapisane nośniki danych zarówno cyfrowych, jak i analogowych,
- wyroby tytoniowe i alkoholowe,
- sprzęt fotograficzny z wyłączeniem części i akcesoriów,
- sprzęt telekomunikacyjny, radiowy i telewizyjny z wyłączeniem anten i części do owego sprzętu,
- przyczepy, naczepy oraz ich części, a także inne pojazdy bez napędu,
- nadwozia do pojazdów silnikowych i silniki,
- wyroby zawierających metale szlachetne,
- paliwa i gaz, a także ich mieszanki i materiały, które mogą być użyte w tej formie.
? Dowiedz się więcej: Czy sklep internetowy musi posiadać kasę fiskalną?
Jak zwiększać sprzedaż internetową?
Bardzo ważną częścią sprzedaży internetowej są działania marketingowe i wszelkie inne aktywności mające na celu zwiększenie sprzedaży.
Zastanawiasz się, co zrobić, aby liczba płacących klientów w Twoim sklepie stale rosła?
- Dopracuj swój sklep od strony technicznej. Zadbaj o intuicyjną nawigację, szybkość ładowania strony, a także poprawność ładowania wszystkich elementów.
- Postaw na skuteczny marketing. Inwestuj w SEO, płatne reklamy (Facebook Ads i Google Ads), content marketing.
- Stosuj skuteczne taktyki sprzedażowe. Pamiętaj o lokalizacji klientów, twórz kampanie corss i up sellingowe, nie zapominaj o języku korzyści.
- Prowadź sprzedaż wielokanałową. Im więcej kanałów, w których prowadzisz sprzedaż, tym większa baza potencjalnych klientów.
- Wykorzystaj możliwości, jakie stwarza Twoje oprogramowanie sklepu internetowego!
? Sprawdź 34 sprawdzone sposoby na zwiększenie sprzedaży w Internecie!
Podsumowanie
Sprzedaż internetowa niejedno ma imię. Bez względu na to, jaką drogą podążysz, pamiętaj, że e-commerce to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów rynku. Nie ustawaj więc w zdobywaniu wiedzy!
Jeżeli zamierzasz dopiero rozpocząć z nią przygodę, zachęcamy Cię do lektury artykułu, w którym znajdziesz wszystkie potrzebne informacje na start:
? Nowy sklep internetowy? Niezbędna wiedza w jednym miejscu
Jedno jest pewne. W skutecznej sprzedaży internetowej z całą pewnością może Ci pomóc oprogramowanie Sky-Shop. Testuj jego wszystkie funkcje bezpłatnie przez 14 dni!