Zakupy w sieci robimy coraz chętniej. Dzieje się tak przede wszystkim z tego względu, że stają się one coraz bardziej wygodne.
Klienci e-sklepów doceniają przede wszystkim (dane: raport E-commerce w Polsce 2020):
- Dostępność sklepów całą dobę (82%).
- Brak konieczności jechania do sklepu (78%).
- Nieograniczony czas wyboru (72%).
W konsekwencji powstaje coraz więcej sklepów internetowych. Przyczynia się do tego również fakt, że coraz łatwiej jest je dziś założyć.
Na czym dokładnie polega ten proces? I na jakie rozwiązania postawić, aby maksymalnie ułatwić sobie założenie, a także prowadzenie sklepu internetowego? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.
Dlaczego warto założyć sklep internetowy?
Liczba nowych sklepów internetowych wzrasta z roku na rok. Nie dzieje się tak bez powodu – sklepy internetowe są pożądane przez konsumentów, a ich prowadzenie to po prostu zyskowny biznes.
Zastanawiasz się, czy jego założenie to na pewno słuszna decyzja?
Sprawdź 3 najważniejsze argumenty, które Cię w tym utwierdzą:
- E-handel należy do jednych z najprężniej rozwijających się sektorów rynku. Wartość polskiego rynku e-commerce w 2026 roku przekroczy 162 miliardy złotych. Oznacza to średni roczny wzrost na poziomie 12% (dane: PWC).
- Zakupy w sieci nigdy nie były tak popularne, jak dziś. 73% polskich internautów kupuje dziś w Internecie – to ponad 20 milionów osób!
- Założenie własnego sklepu internetowego jest zwyczajnie łatwe i dostępne także dla laików. Aby to zrobić, nie potrzebujesz umiejętności graficznych ani technicznych.
Sprawdź, jak założyć własny sklep internetowy w 9 krokach.
Jak założyć własny sklep internetowy?
Jak wspomnieliśmy, założenie sklepu internetowego jest dziś łatwiejsze niż kiedykolwiek. Nie oznacza to jednak, że całkowicie możesz uniknąć planowania i formalności.
Poniżej znajdziesz przepis, który pozwoli Ci w maksymalnie łatwy sposób wystartować w branży e-commerce.
1. Znajdź pomysł i produkty
Niestety, samo założenie sklepu internetowego nie jest jeszcze gotowym pomysłem na biznes. Aby odnieść sukces w branży e-commerce, musisz postawić na asortyment, który znajdzie nabywców.
Produkty do sklepu internetowego możesz pozyskiwać na 3 sposoby:
- Tworząc własne produkty.
- Współpracując z dostawcami.
- Współpracując z hurtowniami na zasadzie dropshippingu.
? Nie wiesz, co sprzedawać w sieci? Zainspiruj się – 24 pomysły na sklep internetowy.
Sprawdź również listę hurtowni zintegrowanych ze Sky-Shop – być może tam znajdziesz przyszłych dostawców sprzedawanych przez Ciebie towarów.
2. Załóż działalność gospodarczą
Aby prowadzić sklep internetowy, w większości przypadków będziesz musiał założyć firmę. Nie powinieneś jednak postrzegać tego jako przykrą konieczność – prowadzenie własnej działalności ułatwia wiele aspektów, a na początkowym etapie możesz korzystać z ulg na ZUS, co znacznie obniża koszty.
? Dowiedz się więcej: Jak otworzyć firmę?
Możesz również prowadzić sklep internetowy w ramach działalności nierejestrowanej. To dobry pomysł, jeżeli bez zobowiązań chcesz przetestować swój pomysł na biznes lub uniknąć płacenia składek ZUS.
? Przeczytaj więcej o działalności nierejestrowanej.
3. Wybierz formy dostawy
Zgodnie z danymi zebranymi w raporcie Gemius i Izby Elektronicznej, klienci oczekują dziś przede wszystkim możliwości dostawy bezpośrednio pod drzwi (domu czy pracy) lub do maszyny paczkowej.
Preferencje prezentują się następująco:
Musisz zadbać o to, aby oferować swoim klientom przynajmniej dwie pierwsze opcje.
Na początku możesz skorzystać z usług brokera kurierskiego, który integruje oferty z różnych firm kurierskich i jest w stanie zaoferować Ci bardziej korzystną cenę na start. Sky-Shop posiada integracje m.in. z brokerem Furgonetka i Apaczka.
? Dowiedz się więcej o formach dostawy w sklepie internetowym.
4. Ustal formy płatności
Płatności elektroniczne to dziś standard w sklepach internetowych. Chodzi tu między innymi o szybkie przelewy czy BLIKa.
Zgodnie z Raportem E-commerce w Polsce 2020 opracowanym przez Gemius i Izbę Gospodarki Elektronicznej aż 70% konsumentów skorzystało kiedyś z opcji szybkiego przelewu, 40% – z płatności kartą, a 35% – z płatności mobilnych (np. BLIK).
Z bramki płatniczej Sky-Pay będziesz mógł korzystać również, jeżeli nie prowadzisz działalności gospodarczej.
Pamiętaj, że warto także umożliwiać klientom płatność za pobraniem czy za pośrednictwem tradycyjnego przelewu bankowego. Na pewno znajdą się osoby, które będą chciały korzystać wyłącznie z takich metod.
? Dowiedz się więcej o szybkich płatnościach w sklepie internetowym.
5. Przygotuj się do uruchomienia sklepu
Przed samym założeniem sklepu radzimy zadbać o kilka kwestii – ich przygotowanie umożliwi jak najszybsze wystartowanie z własnym, w pełni funkcjonalnym biznesem.
Na tym etapie warto również znaleźć partnerów do współpracy i podpisać niezbędne umowy (z dostawcami, kurierami, bramkami płatności, narzędziami marketingowymi, biurem rachunkowym itd).
Pamiętaj także o:
- Wymyśleniu nazwy sklepu.
- Wykupienie domeny.
- Przygotowanie regulaminu i polityki prywatności.
6. Załóż sklep internetowy na Sky-Shop
Wizja wysokich kosztów i programowania zniechęca Cię do założenia sklepu?
Sky-Shop to program do prowadzenia sprzedaży internetowej na abonament. Oznacza to, że w zamian za cykliczne płatności (od 99 zł miesięcznie), otrzymujesz dostęp do praktycznie gotowego sklepu internetowego, który musisz jedynie dostosować do swoich preferencji.
Będziesz mógł korzystać również z szeregu gotowych integracji (z hurtowniami, portalami aukcyjnymi, systemami płatności, firmami kurierskimi, systemami księgowymi i ERP, narzędziami marketingowymi itd.), co znacznie ułatwi Ci start w e-commerce.
Co ważne, w dowolnym momencie uruchamiania i prowadzenia sklepu możesz korzystać z bezpłatnej pomocy technicznej. Konsultanci są dostępni od poniedziałku do piątku, od 8:00 do 18:00.
Sam proces zakładania sklepu jest jednak bardzo łatwy i nie powinien przysporzyć Ci problemów.
Oto, co musisz po kolei zrobić:
- Załóż konto.
- Uzupełnij niezbędne dane.
- Dodaj domenę.
- Ustaw formy płatności i dostawy.
- Dodaj regulamin i politykę prywatności.
- Zabezpiecz sklep certyfikatem SSL.
- Dodaj produkty (możesz zrobić to automatycznie lub ręcznie).
? Dowiedz się więcej z wideo:
7. Skonfiguruj wygląd swojego sklepu
Dopracowania wyglądu Twojego sklepu nie możesz odkładać na potem. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz – a niechlujna warstwa wizualna może skutecznie zniechęcić klientów do robienia zakupów w Twoim sklepie.
Otwierając sklep na Sky-Shop, nie musisz martwić się brakiem umiejętności graficznych czy zatrudnianiem grafika. Wygląd sklepu skonfigurujesz samodzielnie, korzystając z intuicyjnego kreatora. I wcale nie zajmie Ci to długich godzin.
Narzędzie działa na zasadzie przeciągnij i upuść. Ponad 70 gotowych modułów pozwoli Ci zbudować wymarzony wygląd bez stresu, w zaledwie kilka chwil.
? Sprawdź, jakie to łatwe:
Jeżeli nie chcesz się tym zajmować – nie musisz. Możesz wykupić gotową skórkę branżową i zapomnieć o samodzielnej konfiguracji wyglądu.
A jeśli zależy Ci na indywidualnym rozwiązaniu, możemy zrealizować dla Ciebie projekt graficzny.
8. Zdobądź klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym
Klienci nie znajdą Twojego sklepu, jeśli im w tym nie pomożesz.
Działania marketingowe powinieneś zaplanować przed założeniem sklepu – tak, żeby rozpocząć je równocześnie z jego startem lub nawet wcześniej.
Będą się one koncentrować w trzech obszarach:
Działania płatne
Działania płatne to konieczna inwestycja na początku prowadzenia sklepu internetowego. Ich zaletą jest to, że pomogą Ci w błyskawicznie dotrzeć do klientów – już od pierwszego dnia funkcjonowania biznesu.
Twoją uwagę powinny zwrócić przede wszystkim:
- Reklamy Google Ads.
- Reklamy Facebook Ads.
- Porównywarki cen.
Działania bezpłatne
Mówiąc o działaniach bezpłatnych, mamy na myśli te, które nie pochłaniają dodatkowego budżetu (jak np. koszt kliknięcia w przypadku reklam). Na początkowym etapie możesz realizować je samodzielnie lub zlecić zewnętrznym specjalistom.
Mowa o:
- Pozycjonowaniu, czyli zwiększeniu widoczności Twojego sklepu w wyszukiwarkach.
- Content marketingu, czyli tworzeniu wartościowych treści, które zbudują rozpoznawalność Twojej marki.
- Aktywności w mediach społecznościowych.
Lojalizacja
Czy wiesz, że koszt zdobycia nowego klienta jest nawet 5-krotnie wyższy, niż skłonienia do ponownych zakupów już pozyskanego? Już od początku musisz starać się o to, aby klienci, których udało Ci się zdobyć, wrócili po kolejne zakupy.
W tym celu zadbaj o:
- Uruchomienie programu lojalnościowego.
- Regularną wysyłkę newsletterów.
- Nienaganną obsługę klienta.
- Oferowanie rabatów stałym klientom.
? Dowiedz się więcej o marketingu w sklepie internetowym.
9. Rozwijaj swój biznes o kolejne kanały
Założenie sklepu internetowego to dopiero początek drogi w e-commerce. Liczbę swoich klientów możesz zwiększać nie tylko poprzez działania marketingowe, ale także sprzedaż wielokanałową.
Popularne platformy sprzedażowe dają Ci bowiem dostęp bazy stałych klientów, których trudno będzie Ci pozyskać za pośrednictwem sklepu.
Jakie serwisy powinieneś rozważyć?
- Allegro, czyli najpopularniejszy portal sprzedażowy w naszym kraju. Każdego miesiąca odwiedza go ponad 18 milionów użytkowników.
- Ceneo – to nie tylko porównywarka cen, ale także miejsce, w którym bezpośrednio można dokonywać zakupu.
- eBay – to dobry wybór zwłaszcza, jeśli planujesz rozpoczęcie sprzedaży zagranicznej.
- Empik Marketplace – sprzedasz tam nie tylko książki czy płyty, ale także kosmetyki i sprzęty AGD.
- Morele Marketplace – w skład Grupy Morele Marketplace wchodzą takie portale jak morele.net (elektornika), sklep–presto.pl (sport i turystyka), budujesz.pl (dom i ogród), hulahop.pl (zabawki i artykuły dziecięce) oraz amfora.pl (kosmetyki).
- OLX – nowa usługa “OLX przesyłki” sprawia, że OLX możesz wykorzystać dziś w podobny sposób, jak każdy inny marketplace.
? Wszystkie wymienione platformy są zintegrowane z systemem Sky-Shop. Oznacza to, że sprzedaż na każdym z nich będziesz mógł obsługiwać z poziomu jednego panelu administracyjnego.
Podsumowanie
Pod warunkiem, że wybierzesz oprogramowanie działające w modelu abonamentowym, jak Sky-Shop, otworzenie własnego e-sklepu będzie łatwe, szybkie i tanie.
? Jeżeli potrzebujesz bardziej szczegółowych informacji związanych z zakładaniem sklepu internetowego, przeczytaj nasz obszerny poradnik: Jak założyć sklep internetowy? Vademecum
Musisz jednak pamiętać, że samo otworzenie sklepu to dopiero początek drogi – później czeka Cię jeszcze niekończący się proces zdobywania klientów i rozwijania Twojego biznesu.
Masz pytania związane z założeniem sklepu na Sky-Shop? Skontaktuj się z nami bezpośrednio lub skomentuj ten artykuł!