Sky-Shop Blog Inspiracje E-commerce Czym są programy partnerskie? Jak zarabiać na afiliacji w e-commerce?

Czym są programy partnerskie? Jak zarabiać na afiliacji w e-commerce?

E-commerce
8 min

 Istnieje wiele sposobów na zwiększanie sprzedaży w e-commerce i rozpoznawalności sklepów internetowych. Być może jednym z najskuteczniejszych są właśnie programy afiliacyjne. 

Podczas gdy rodzime e-sklepy nieśmiało sięgają po linki polecające, w Stanach Zjednoczonych aż 16% wszystkich transakcji finalizowana jest dzięki formom afiliacji. Zobacz, na czym polega program partnerski w sklepie internetowym i dlaczego afiliacja w e-commerce ma sens.

Czym jest marketing afiliacyjny?

Idea marketingu afiliacyjnego opiera się na poleceniach konkretnych produktów bądź usług. Do zwiększania wyników sprzedażowych używane są linki odsyłające użytkownika bezpośrednio do oferty. Z marketingiem afiliacyjnym stykasz się za każdym razem, gdy ulubiony bloger podpowiada, gdzie kupić buty, które nosi, a także wskazuje, gdzie znaleźć sprzęt sportowy w promocyjnej cenie.

Marketing efektywnościowy, jakim jest afiliacja, stanowi strategię win-win-win.

  • Sklep internetowy płaci jedynie za rezultat kampanii np. zakup produktu, minimalizując ryzyko związane z prowadzonymi działaniami marketingowymi.
  • Zarobki influencera rosną wprost proporcjonalnie do efektów jego pracy.
  • Czytelnicy zyskują łatwy dostęp do produktów, którymi są zainteresowani.

Dobra wiadomość! W dobie marketingu internetowego afiliacja jest prostsza niż kiedykolwiek wcześniej. 

Jak działają programy afiliacyjne (partnerskie)?

Programy afiliacyjne opierają się na współpracy między wydawcami (np. blogerami, influencerami) a reklamodawcami (np. sklepami internetowymi).

Mechanizm działania takich programów jest prosty:

  • Reklamodawca lub sieć affiliacyjna nawiązuje współpracę z wydawcą (afiliantem), który zgromadził społeczność online.
  • Wydawca promuje produkty. Może je recenzować, polecać, pokazywać czy po prostu opisywać na swojej stronie, blogu, Instagramie, Facebooku, TikToku, YouTube czy innych mediach społecznościowych. 
  • Jeśli czytelnikowi spodoba się recenzja lub post, może kliknąć w link afiliacyjny i dokonać zakupu w witrynie danego sklepu.
  • W zamian za polecenie, wydawca otrzymuje prowizję od sprzedaży, będącą jego wynagrodzeniem. 

Dobrą wiadomością zarówno dla influencerów, jak i e-sklepów mierzących skuteczność poszczególnych partnerów jest fakt, że transakcja nie musi zostać zakończona tuż po zapoznaniu się z ofertą. Dzięki plikom cookies osoby, które zdecydowały się na zakup wychwytywane są nawet do 30 dni po pierwszym kliknięciu w link afiliacyjny.

Rejestracja w sieci partnerskiej znacząco ułatwia nawiązywanie współpracy i daje dostęp do licznych obszarów publikacji. Jako reklamodawca możesz pojawiać się m.in. w serwisach takich jak:

  • Facebook,
  • Instagram,
  • Pinterest,
  • YouTube,
  • blogi,
  • serwisy zakupowe i rabatowe.

Szerokie możliwości wyboru dają Ci szansę skupienia się na mediach, które wyróżnią się największa skutecznością w Twojej branży.

Ile wynosi wysokość prowizji w programie afiliacyjnym?

Wysokość prowizji w programach afiliacyjnych może różnić się w zależności od konkretnego biznesu i rodzaju produktów lub usług, które chcesz reklamować.  

Wpływ na ostateczny koszt takiej współpracy zależy również od:

  • szczegółów indywidualnej umowy między reklamodawcą a afiliantem (jeśli taka zostaje zawarta),
  • platformy afiliacyjnej, z której korzystasz jako reklamodawca,
  • konkurencyjności branży, w której działasz. 

Co ważne, prowizje mogą być stałe lub procentowe. Musisz zastanowić się, co jest bardziej korzystne w przypadku Twojego sklepu. Jeśli jesteś zainteresowany konkretnym programem afiliacyjnym lub platformą, przeczytaj dokładnie umowę partnerską i dowiedz się, jakich prowizji możesz się spodziewać. W większości przypadków ustalisz je oczywiście samodzielnie.

Jak wybrać najlepszy program partnerski?

Wybór najlepszego programu partnerskiego dla sklepu internetowego może być kluczowy dla sukcesu Twojego biznesu. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci dokonać właściwego wyboru:

  • Określ swoje cele i warunki współpracy, jakie możesz zaproponować. To pozwoli Ci zawęzić wybór dostępnych programów.
  • Porównaj stawki prowizji oferowane przez różne programy czy wydawców. Wybierz te, które są atrakcyjne i adekwatne do wartości produktów, które zamierzasz promować.
  • Sprawdź opinie innych na temat programu. Stawiaj na te, które cieszą się pozytywną reputacją. 
  • W razie potrzeby wypróbuj kilka programów afiliacyjnych, aby zobaczyć, który działa najlepiej dla Twojego sklepu. Monitoruj wyniki i dostosuj swoją strategię w oparciu o uzyskane rezultaty.

Modele rozliczeń dostępne w programie partnerskim

Choć marketing afiliacyjny jest bardzo bezpiecznym narzędziem reklamowym umożliwiającym płacenie jedynie za efekty, funkcjonuje w nim kilka metod rozliczeń, z którymi warto się zapoznać. Do najbardziej popularnych form należą:

  • CPC (Cost per Click), czyli koszt za każde kliknięcie np. w baner reklamowy Twojego sklepu zamieszczony u partnera.
  • CPM (Cost per Mille), czyli koszt za każdy 1000 wyświetleń przygotowanej przez Ciebie reklamy.
  • CPL (Cost per Lead), czyli koszt za pozyskany lead np. pozostawione dane, zapis do newslettera.
  • CPS (Cost per Sale), czyli koszt za sfinalizowaną transakcję np. zakup polecanego telefonu.

Wybór odpowiedniej formy rozliczenia w ramach programu partnerskiego uzależniony jest od efektów, na których Ci zależy. Podjęta przez Ciebie decyzja będzie miała bezpośredni związek z jak najlepszym wykorzystaniem przygotowanego budżetu reklamowego.

Program partnerski dla sklepu internetowego

Rekomendowanym dla sklepów internetowych modelem rozliczania w programie afiliacyjnym jest CPS. Branża e-commerce coraz chętniej korzysta z rozwiązania, bowiem tylko ono pozwala płacić jedynie za realne zakupy zrobione w e-sklepie. Zdecydowana większość sprzedawców wybierających tę formę reklamy ustala procent wartości transakcji trafiający do osoby publikującej link na podstawie własnej marży. Z tego względu masz pełną kontrolę nad wydawanymi środkami.

Pamiętaj, że wyższe stawki dla influencerów wiążą się z większą starannością przygotowywanych materiałów, których rolą jest zachęcenie do zakupu, a więc i zwiększeniem Twojej sprzedaży.

 Program partnerski w Sky-Shop pozwoli Ci łatwo stworzyć indywidualne reflinki dla partnerów i mierzyć skuteczność ich działań.

Dlaczego afiliacja w e-commerce się opłaca?

E-commerce jest rynkiem wymagającym od Ciebie jak największego dostosowania się do konsumenta. Jako że social media na dobre wpisały się nie tylko w codzienność, ale i marketing, nie może Cię w nich zabraknąć. Udostępniając linki partnerskie do swojego sklepu zyskujesz wielokrotnie:

  • płacisz jedynie za skuteczną reklamę,
  • zupełnie bezpłatnie pojawiasz się w wielu miejscach, a świadomość marki wzrasta nawet wtedy, gdy potencjalny klient nie dokona zakupu. To z kolei zwiększa szansę na finalizację transakcji w przyszłości,
  • w prosty sposób monitorujesz skuteczność poszczególnych miejsc reklamowych,
  • wykorzystujesz społeczny dowód słuszności w sprzedaży. W dobie ogromnego wyboru, internauci coraz chętniej sięgają po polecane i sprawdzone rozwiązania – zwłaszcza jeśli prezentuje je osoba darzona przez nich sympatią.

Ogromny udział programów afiliacyjnych w zakupach dokonywanych w USA dowodzi, że jej wykorzystanie jest obok personalizowanych ofert jedną z metod przyszłości.

Jak zacząć zarabiać na programie partnerskim?

Zastanawiasz się nad pierwszym programem afiliacyjnym? Poniższe wskazówki pomogą Ci wystartować:

  • Zdefiniuj swoje cele biznesowe. Zastanów się, co chcesz osiągnąć dzięki programowi partnerskiemu. Czy chodzi o zwiększenie sprzedaży, rozpoznawalności marki, czy może o budowanie relacji z klientami?
  • Określ swoją grupę docelową. Zanim przejdziesz do wyboru influencerów czy wydawców, z którymi chcesz współpracować, poznaj swoich odbiorców. Określenie ich potrzeb, preferencji i nawyków pomoże Ci nie tylko dobrać partnerów ale także zbudować skuteczną komunikację marketingową w ogóle. 
  • Znajdź odpowiednich partnerów. Wybierz partnerów, którzy cieszą się autorytetem wśród Twojej grupy docelowej i są w stanie dostarczyć treści na poziomie, którego oczekujesz. Nie kieruj się tylko ich popularnością, a tym, czy są w stanie przyciągnąć do Twojego sklepu potencjalnych klientów. Najlepiej, jeżeli będą powiązani z Twoją branżą. Zwróć uwagę na ich doświadczenie, targetowanie i zasięg, który generują. 
  • Określ stawkę prowizji za sprzedaż lub inne akcje (np. zapis do newslettera). Wybierz także model rozliczeń.
  • Zapewnij afiliantom materiały promocyjne, takie jak linki afiliacyjne, bannery czy treści, które mają udostępniać, by promować Twój sklep. Możesz także zostawić im wolną rękę i liczyć na ich kreatywność. 
  • Wykorzystaj platformy afiliacyjne, które ułatwiają Ci śledzenie wyników i wypłatę prowizji. Wybierz system, który oferuje funkcje dostosowane do Twoich potrzeb. Zwróć uwagę na koszty korzystania z platformy i jej ewentualną integrację z Twoim sklepem. Platforma Sky-Shop jest zintegrowana z WebePartners.
  • Śledź wyniki kampanii afiliacyjnych. Analizuj, które działania przynoszą najlepsze rezultaty. Testuj różne kanały promocji i na bieżąco dostosowuj strategię na podstawie danych.
  • Komunikuj się regularnie z wybranymi bądź wszystkimi afiliantami. Odpowiadaj na ich pytania i udzielaj wsparcia. Motywuj ich do aktywności, np. oferując dodatkowe bonusy za osiągnięcie określonych wyników.

Jeszcze raz podkreślimy, że prowadzenie marketingu inflacyjnego znacznie ułatwiają funkcjonujące na rynku e-commerce platformy. Dzięki nim zyskujesz dostęp do szerokiego grona wydawców czy influencerów i nie musisz spędzać długich godzin na ich samodzielnym wyszukiwaniu czy przyciąganiu do Twojej marki. Zamiast tego wszystko załatwiasz w jednym miejscu. 

Warto zainteresować się też oprogramowaniem e-sklepu, które daje możliwość wygodnej obsługi programów partnerskich. W Sky-Shop bez problemu utworzysz reflinki dla partnerów i będziesz monitorować wyniki każdej współpracy. Możesz testować wszystkie funkcje platformy bezpłatnie przez 14 dni.

Powodzenia!

5.00 avg. rating (99% score) - 12 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.