Klienci sklepów internetowych zwracają szczególną uwagę na udostępniane opcje dostawy. Poszukujemy rozwiązań, które idealnie wpasują się w nasz tryb dnia i nie zrujnują dotychczasowych planów. Chcemy mieć pewność, że przesyłka dotrze na czas, a my nie miniemy się z paczką w drodze powrotnej do domu. Wszystkie z wymienionych oczekiwań spełnia model click and collect, który w sklepie internetowym wybierany jest coraz częściej.
- Click & collect, czyli zamów i odbierz uznawany jest za przyszłość dostawy w e-commerce.
- Połączenie działań on-line i off-line pozwala zapewnić najwyższą jakość obsługi klienta.
- By zapewnić dostawę click & collect nie musisz dysponować własną siecią sklepów stacjonarnych. Wystarczy, że skorzystasz z usług firmy, która przygotowała swoją infrastrukturę do odbioru przesyłek w dużej liczbie punktów.
Spis treści artykułu
Czym jest click and collect w zakupach online?
Model click and collect jest rozwiązaniem logistycznym, które pozwala zamawiać produkty online i odbierać je offline. Na polskim rynku znane jest konsumentom jako kliknij i odbierz, które realizują giganci z branży odzieżowej, kosmetycznej, a także spożywczej. W rzeczywistości prowadzenie dostawy w tym modelu umożliwia skompletowanie zamówienia w dowolnym czasie (zarówno podczas otwarcia, jak i zamknięcia sklepu) i odebranie go w wybranym punkcie nawet po upływie kilku godzin.
Co więcej, wśród click and collect możemy wyróżnić dwie formy działań realizowane przez przedsiębiorstwa. Pierwszą z nich jest kolekcjonowanie zamówienia wprost ze sklepowych półek w danym punkcie. Druga zakłada wysyłkę z magazynu bądź centrum logistycznego, co wydłuża czas dostawy, ale pozwala zaoferować klientom szerszy asortyment, w którym uwzględnione zostają towary niedostępne stacjonarnie.
W związku z ewolucją wymagań klientów, model click&collect stale się rozwija i poszerza swój obszar działań. Dziś jego mianem określamy nie tylko dokonywanie zakupów online i ich odbiór osobisty w punkcie stacjonarnym tej samej firmy, ale i szereg innych działań takich jak:
- wysyłkę do punktu partnerskiego działającego na co dzień w innej branży,
- odbiór w paczkomacie,
- odbiór w sklepie bądź na stacji benzynowej.
Zalety dostawy click & collect
Model dostawy click & collect stale zyskuje nowych zwolenników, dla których stanowi preferencyjną formę odbioru zamówionego towaru. Lata temu obserwowaliśmy wzrost popularności kurierów, którzy teraz wypierani są przez stacjonarny odbiór przesyłek.
Dlaczego klienci wybierają click and collect?
- duża ilość punktów odbioru w niewielkiej odległości od miejsca zamieszkania lub pracy,
- możliwość odbioru towaru w dogodnych dla siebie godzinach,
- brak konieczności pozostawania w domu w określonych godzinach, jak ma to miejsce w przypadku przesyłek kurierskich,
- szansa na odbiór towaru w wyznaczonym terminie kilku dni,
- niższe koszty dostawy,
- zakupy bez oczekiwania w kolejce.
Zalety click & collect są oczywiste, bowiem stanowią odpowiedź na zmieniające się wymagania klientów. Od dawna cenimy własny czas i wolność, toteż elastyczność oferowana w dostawie typu zamów i odbierz jest najbardziej korzystną z dostępnych opcji. Pozwala dokonywać zakupów w wolnej chwili i odbierać je przy okazji. Znosi konieczność wyczekiwania na kuriera i dopasowywania planu dnia do oczekiwanej dostawy.
Wady opcji click & collect w e-commerce
Rozwiązanie click & collect łączy w sobie cechy sprzedaży online i offline. Coraz więcej sklepów oferuje go swoim klientom, ale przed jego wdrożeniem sprzedawcy powinni zdawać sobie także sprawę z pewnych wyzwań:
- Konieczność zatrudnienia dodatkowego personelu do obsługi zamówień click & collect oraz zapewnienia odpowiedniej przestrzeni do przechowywania zamówionych produktów.
- Organizacja procesu zakupowego click & collect może być logistycznie skomplikowana, szczególnie w przypadku dużej liczby zamówień online. Niewłaściwe zarządzanie może prowadzić do opóźnień i błędów w zamówieniach.
- Konieczność szkolenia personelu w zakresie obsługi zamówień click & collect oraz odpowiedniej obsługi klienta może wymagać dodatkowych nakładów czasowych i finansowych.
Jak wykorzystać usługę click and collect w sklepie internetowym?
Wzrost popularności click & collect sprawia, że w Twoim sklepie nie może zabraknąć tej formy dostawy. Wychodząc naprzeciw wymaganiom klientów powinieneś zagwarantować im szeroki wybór form dostawy, wśród których każdy znajdzie opcję odpowiadającą jego oczekiwaniom. Zamów i odbierz w sklepie internetowym może funkcjonować na wielu płaszczyznach:
- udostępnij odbiór przesyłek w miejscach, gdzie znajdują się Twoje sklepy stacjonarne,
- włącz do opcji dostawy ofertę Poczty Polskiej, w której znajduje się: odbiór na stacjach Orlen, w kioskach Ruchu, w placówkach pocztowych i przygotowanych automatach, w sklepach sieci Żabka oraz Freshmarket,
- rozważ wybór kuriera DHL, który również oferuje możliwość odbioru w automatach paczkowych, ale także w sklepach sieci Żabka, Stokrotka czy Lewiatan.
- usługi oferowane przez rozbudowaną sieć paczkomatów InPost.
Choć rozwój dostawy click & collect zapoczątkowały największe firmy cieszące się rozbudowaną infrastrukturą stacjonarną oraz internetową, dziś mogą z niej korzystać nawet niewielkie sklepy. Usługodawcy świadczący dostawy przesyłek zdają sobie sprawę z konieczności jak najlepszego dopasowania do potrzeb konsumentów, co pozwala przewidywać dalszy rozwój rozwiązań typu zamów i odbierz.