Social commerce to ostatnio gorący temat. Media społecznościowe mają duży potencjał sprzedażowy i mogą przynieść świetne rezultaty, jeśli wykorzystasz je we właściwy sposób. Bądź aktywny, odpowiadaj na potrzeby swoich odbiorców, buduj oddaną społeczność i… obserwuj efekty! Czas, abyś przestał zastanawiać się, czy social media sprzedają, i po prostu wykorzystał je w swoim biznesie!
Z artykułu dowiesz się:
- czym jest social commerce,
- jak działa sprzedaż przez social media, czyli jak wykorzystać media społecznościowe w e-commerce,
- jak mierzyć efekty sprzedaży poprzez social media.
Spis treści artykułu
Social commerce – czym jest i jak może Ci pomóc?
Według statystyk przygotowanych przez NapoleonCat, w Polsce z Facebooka korzysta obecnie ponad 24 miliony użytkowników. Zaraz za nim plasuje się Messenger (19 milionów) oraz Instagram (11 milionów). O ile na początku media te miały charakter typowo społecznościowy, o tyle dzisiaj cechują się też znacznym potencjałem reklamowo-sprzedażowym.
Social commerce lub social selling to nic innego jak sprzedaż produktów lub usług poprzez media społecznościowe.
W ostatnich latach w social media obserwowaliśmy znaczny wzrost liczby funkcji dedykowanych sklepom internetowym, które pozwalały na jeszcze łatwiejsze i bardziej przejrzyste prezentowanie ofert. Stworzenie strategii pozwalającej na skuteczne łączenie ciekawych i angażujących treści z tematyką produktową wcale nie jest łatwe. Musimy wziąć pod uwagę, że w dobie konkurencyjności klienci charakteryzują się coraz mniejszą lojalnością, a bombardowani codziennie ogromną liczbą komunikatów reklamowych, zwracają uwagę tylko na te najciekawsze lub takie, które odpowiadają ich aktualnym potrzebom. Kluczem jest więc stworzenie oddanej społeczności wokół marki, produktu lub ogólnej dziedziny, którą się zajmujesz.
Według raportu „Lubię to, Kupuję to” przygotowanego przez Mobile Institute dla Izby Gospodarki Elektronicznej, najczęstszym powodem „lubienia” marek na Facebooku jest fakt, że robią one ciekawe rzeczy – np. organizują eventy i konkursy. Konsumenci chcą również wiedzieć, co kupić, być w bezpośrednim kontakcie z marką i otrzymywać aktualne informacje o nowościach i promocjach. Jak widać – klienci świadomie wybierają fanpage’e, które śledzą, i wcale nie uciekają przed treściami sprzedażowymi. Wręcz przeciwnie – aktywnie ich poszukują. Nie oznacza to oczywiście, że Twój firmowy fanpage powinien zamienić się w słup ogłoszeniowy. Warto znaleźć złoty środek, dzięki któremu obserwujący z zaciekawieniem będą oczekiwać kolejnego postu.
Jak media społecznościowe wpływają na wzrost sprzedaży w sklepie internetowym?
Obecnie wśród platform społecznościowych najszersze możliwości sprzedażowe posiada Facebook. Wprowadzając w 2016 roku sekcję Sklep, wywołał niemałą burzę i podzielił swoich użytkowników na zwolenników i przeciwników nowego rozwiązania. W sierpniu 2023 częściowo wycofał się jednak z tej koncepcji i ograniczył funkcje sklepowe.
👉 Dowiedz się więcej o zmianach w funkcjonowaniu sklepu na Facebooku.
Kolejnym znaczącym krokiem było udostępnienie w naszym kraju pod koniec 2017 roku tzw. Facebook Marketplace, czyli wirtualnej tablicy lokalnych ogłoszeń, umożliwiającej zakup i sprzedaż nowych bądź używanych przedmiotów. Aktualnie sekcja ta pozwala każdemu na wystawianie swoich produktów i kontaktowanie się ze sprzedawcami przez Messengera. W jaki jeszcze sposób social media mogą zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
- Social media pozwalają precyzyjnie kierować reklamy i komunikaty do wybranych grup docelowych.
- Spójna komunikacja w kanałach social media wzmacnia wiarygodność i kreuje wizerunek marki.
- Opinie, recenzje i komentarze zamieszczane w mediach społecznościowych budują zaufanie klientów.
- Media społecznościowe stanowią dodatkowy kanał komunikacji z klientami – często o wiele szybszy niż e-mail czy infolinia.
- Social media inspirują potencjalnych klientów i umożliwiają im poznawanie nowych marek.
Analizując powyższą listę, możemy w łatwy sposób podzielić możliwości sprzedażowe mediów społecznościowych na bezpośrednie, czyli np. reklamy lub posty produktowe, oraz pośrednie, które stopniowo wpływają na zachowania i decyzje zakupowe konsumentów.
Ciekawą funkcją, o zastosowaniu której nie powinieneś zapomnieć, jest możliwość logowania się do serwisu za pomocą profilu społecznościowego. Według wymienianego wcześniej raportu pozwala na to jedynie około 25% sklepów online. To błąd! Tzw. social login umożliwia błyskawiczne zalogowanie się do sklepu bez potrzeby żmudnego wpisywania danych. Wykorzystaj to!
Jak wykorzystać social media dla e-commerce?
Jak już wiesz, w drugiej połowie 2023 roku Meta ograniczyła sprzedażowe funkcje Facebooka. Sklep dostępny jest obecnie tylko dla profili z włączoną funkcją finalizacji zakupu bezpośrednio w serwisie. Nigdy nie była ona dostępna w Polsce. Firmy e-commerce wykorzystywały jednak tę sekcję jako swego rodzaju katalog produktów przekierowujący użytkowników na strony ich sklepów internetowych. Aktualnie nie jest to już możliwe.
Marketing na Facebooku
Facebooka trudno więc traktować dziś jako kanał sprzedaży. Nie oznacza to jednak, że nie da się go wykorzystać w strategii social commerce. Cały czas możesz bowiem prowadzić za jego pośrednictwem wysoce skuteczne działania marketingowe, takie jak na przykład:
- kampanie reklamowe w systemie Facebook Ads – możesz dzięki nim docierać do precyzyjnie określonych grup odbiorców i promować wśród nich swoje produkty i usługi,
- aktywność w grupach na Facebooku – możesz wykorzystać platformę, aby udzielać się w różnych społecznościach i budować świadomość marki,
- budowa społeczności – zdobywanie lojalności klientów powinno być celem każdej strategii marketingowej, a Facebook jest doskonałym miejscem do prowadzenia działań tego typu,
- budowanie wizerunku – promocja sklepu internetowego może obejmować m.in. konkursy i wydarzenia dla fanów, co pomaga w budowie pozytywnego wizerunku marki, a nawet statusu love brand.
Profil na Instagramie
Choć jeszcze niedawno funkcja sklepu na Instagramie pozwalała użytkownikom biznesowym prowadzić sprzedaż bezpośrednio na profilu marki, dziś funkcje platformy są już ograniczone wyłącznie do działań promocyjnych. Podobnie jak w przypadku Facebooka, kanał ten nadal znakomicie sprawdza się jednak w strategii social commerce.
Przede wszystkim – w odróżnieniu od Facebooka – Instagram wciąż pozwala na oznaczanie produktów w postach. Może to być dla Ciebie znakomity sposób na dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów. Zauważ, że estetyczne i dobrze przemyślane multimedia mają ogromną moc oddziaływania. Konsumenci „kupują oczami”, więc profesjonalne zdjęcia z etykietami Twoich artykułów mogą skutecznie zachęcić ich do przejścia na stronę sklepu.
Instagram rewelacyjnie nadaje się nie tylko do zdobywania nowych klientów, ale też do budowania lojalnej społeczności wokół Twojej marki. Wykorzystasz go, aby ułatwić użytkownikom kontaktowanie się z firmą i zachęcić ich do angażowania się w jej życie. W grę wchodzą oczywiście różnego rodzaju konkursy, a także user generated content, który może zdziałać prawdziwe cuda na fanpage’u Twojej firmy.
Pamiętaj, że poza Facebookiem czy Instagramem w swojej strategii social e-commerce możesz wykorzystać także inne portale społecznościowe – między innymi popularny zwłaszcza wśród najmłodszych TikTok.
Jak mierzyć efektywność sprzedaży w narzędziach social media?
Odpowiedź na to pytanie od dawna wzbudza kontrowersje. Rzadko zdarza się, że ścieżka zakupowa zamyka się w prostym schemacie obejmującym kliknięcie w reklamę, przejście do sklepu i dokonanie zakupu. Najczęściej droga od zainteresowania produktem czy marką do finalizacji transakcji jest długa i kręta, dlatego sprzedaż przez social media może wydawać się na pierwszy rzut oka mało efektywna.
Obecnie masz oczywiście do wyboru mnóstwo narzędzi ułatwiających mierzenie efektów na każdym z etapów lejka sprzedażowego. Zanim z nich jednak skorzystasz, określ, co tak właściwie chcesz mierzyć i które ze wskaźników są dla Ciebie w danym momencie najważniejsze. Przykładowym celem może być przyrost liczby polubień profilu, zwiększenie liczby przejść do witryny czy wzrost zaangażowania obserwatorów. Jednocześnie obserwuj ruch z mediów społecznościowych pod kątem generowania sprzedaży – powinien to być Twój główny cel, który osiągniesz dzięki działaniom pośrednim.
Daj sobie czas, realizuj strategię konsekwentnie, ale też regularnie weryfikuj efekty kampanii marketingowych. Poznaj swoich klientów, aby móc jak najlepiej dopasować komunikaty i treści do ich aktualnych potrzeb. Pamiętaj, że będziesz musiał prawdopodobnie nastawić się na długofalowe działania, które przyniosą efekt dopiero po pewnym czasie. Gra jest jednak warta świeczki!
Social selling – docieraj do swoich klientów przez platformy społecznościowe!
Kanały społecznościowe to doskonałe narzędzia do prowadzenia sprzedaży online. Dotrzesz dzięki nim do nowych odbiorców i ułatwisz im zbudowanie więzi z marką. Postaraj się trzymać rękę na pulsie i na bieżąco reaguj na zmiany w funkcjach poszczególnych platform, a firmowe profile w social media na pewno będą przyciągały rzesze klientów do Twojego sklepu w Sky-Shop!