Autor:maciek

#11: Odzyskiwanie porzuconych koszyków w sklepie internetowym

Porzucone koszyki to zmora każdego właściciela sklepu internetowego. Poniżej przedstawimy najbardziej popularne powody porzuconych koszyków oraz sposoby jak odzyskać porzucone koszyki oraz jakie narzędzia dostarcza oprogramowanie Sky-Shop dzięki którym będziesz mógł je monitorować.

Dlaczego w moich sklepie internetowym mam porzucone koszyki?

Na początku należy zdać sobie sprawę że zjawisko porzuconych koszyków jest zjawiskiem naturalnym występującym w każdym sklepie internetowym. Jednak istotną kwestią jest wskaźnik porzuconych koszyków. Według danych, średnia światowa porzuconych koszyków w sklepach internetowych to aż 67%, oprogramowanie Sky-Shop posiada ten współczynnik na poziomie 51% dzięki bardzo dobremu zaprojektowaniu procesu zakupowemu. Jednak jest to tylko jeden z elementów minimalizacji efektu porzuconych koszyków.

Porzucone koszyki powstają z bardzo wielu czynników i należy dążyć aby wyeliminować jak najwięcej przyczyn porzuconych koszyków. Przyczynami porzuconych koszyków mogą być:

  • Źle zaprojektowany proces zakupowy – niejasny, bądź trudny do przejścia
  • Niejasne zasady wysyłki i zwrotów
  • Bardzo długi czas dostawy
  • Ukryte koszty dostawy które pojawiają się dopiero przy finalizacji zamówienia
  • Inne ukryte koszty które pojawiają się przy finalizacji zamówienia np: naliczanie opłaty za korzystanie z szybkich przelewów
  • Błąd techniczny który uniemożliwia dokończenie procesu zakupowego
  • Niejasny formularz zakupowy w koszyku
  • Brak zaufania klienta do sklepu – brzydki i staroświecki wygląd rodem z lat 90tych
  • Nieprofesjonalna szata graficzna która odstrasza klienta od dokonania zakupu w sklepie
  • Brak form dostawy których oczekuje klient np: brak Paczkomatów InPost które aktualnie są bardzo popularne itp.
  • Brak odpowiednich form płatności np: brak szybkich przelewów lub płatności za pobraniem
  • Brak odpowiedniej ilości produktu
  • Brak darmowej wysyłki chociaż zamówienie jest stosunkowo drogie

Powyższe przyczyny to tylko najbardziej oczywiste i popularne jednak przyczyn może być zdecydowanie więcej i rolą właściciela sklepu jest ich poprawna identyfikacja i wyeliminowanie problemów które zniechęcają klienta do zakupu.

Częstym zjawiskiem jest także to że klienci korzystają z koszyka jako swoistej przechowalni produktów które potem porównują ale od samego początku nie mają zamiaru dokonania zakupu w sklepie – jest to bardzo duża część porzuconych koszyków. Należy brać też pod uwagę fakt iż naturalny współczynnik porzuconych koszyków może być różny dla różnych branż i może się on różnić nawet o kilkadziesiąt procent.

Jak odzyskać porzucone koszyki?

Aby wyeliminować porzucone koszyki, należy najpierw wyeliminować najbardziej oczywiste braki w sklepie o których wyżej pisałem, błędy w działaniu sklepu. Musisz poważnie zastanowić się czy Twój sklep jest atrakcyjny wizualnie dla klienta? Czy wzbudza on zaufanie? Czy wygląda profesjonalnie? Jeżeli chociaż jedna odpowiedź jest negatywna, musisz poważnie pomyśleć o zmianie lub optymalizacji szaty graficznej Twojego sklepu.

Gdy poprawimy wszystkie najbardziej oczywiste błędy w sklepie, warto wprowadzić dodatkowe działania w sklepie które będą minimalizowały efekt porzuconych koszyków.

Takimi działaniami mogą być:

  • Wysyłka e-mail z produktami jakie klient porzucił wraz z propozycją darmowej dostawy lub rabatu – najlepiej wysłać takiego e-maila w przeciągu 12-48h
  • O ile posiadamy nr telefonu, warto wysłać do takiego klienta także SMS z przypomnieniem o niezrealizowanym zamówieniu.
  • Wyskakujące okno z rabatem / darmową wysyłką w momencie jak klient próbuje zamknąć kartę sklepu w przeglądarce posiadając produkty w sklepie.
  • Dodanie komunikatora online np: LiveChat w celu pomocy klientowi na żywo
  • Remarketing za pomocą Google AdWords oraz za pomocą Facebook Ads (Pixel)
  • Jeżeli klient zrezygnuje przy kontakcie z danym klientem warto zadać mu pytanie co jest tego powodem

Monitoring porzuconych koszyków w Sky-Shop

W platformie sklepów internetowych Sky-Shop udostępniamy narzędzie do śledzenia porzuconych koszyków.

moduł porzuconych koszyków w oprogramowaniu Sky-Shop.pl

narzędzie do porzuconych koszyków w oprogramowaniu do prowadzenia sklepów Sky-Shop.pl

Moduł pozwala monitorować na bieżąco co się dzieje ze zjawiskiem porzuconych koszyków. Dzięki niemu możemy uzyskać takie informacje jak:

  • Klient – O ile klient jest zarejestrowany, możemy wiedzieć jaki klient porzucił koszyk
  • Czas Online – Wiemy dokładnie ile trwała sesja podczas której porzucił koszyk. Dzięki temu możemy wnioskować co było powodem np: jeżeli klient był krótko – mógł tylko coś sprawdzać. Jeżeli był długo – prawdopodobnie coś go zniechęciło
  • Suma – Wartość porzuconego koszyka
  • Produkty – Informacja na temat wszystkich produktów jakie były w koszyku
  • Sekcje strony – Podstrony sklepu po których klient się poruszał przed porzuceniem koszyka
  • Adres URL porzucenia – Ostania podstrona na której znajdował się klient
  • Strona odsyłająca – Źródło z jakiego klient trafił do sklepu

Dzięki tej funkcjonalności możemy na bieżąco śledzić to co dzieje się z porzuconymi koszykami i podejmować odpowiednie działania aby odzyskać jak najwięcej porzuconych koszyków.

W statystykach sklepu występuje także informacja na temat współczynnika porzuconych koszyków – wyrażony w procentach.

Moduł można znaleźć w Marketing->Porzucone Koszyki.


Spis treści Poradnika:


 

Projektowanie sklepu internetowego

5.00 avg. rating (97% score) - 1 vote 5