Sky-Shop Blog Sklep internetowy Marketing sklepu Dlaczego Twój sklep internetowy nie sprzedaje? Sprawdź 9 najczęstszych błędów 

Dlaczego Twój sklep internetowy nie sprzedaje? Sprawdź 9 najczęstszych błędów 

Sklep internetowy
10 min

Otworzyłeś swój sklep internetowy. Pewnie towarzyszą Ci radość i satysfakcja. Po pewnym czasie może się jednak okazać, że zamówień w Twoim e-sklepie jest zbyt mało. Zastanawiasz się, dlaczego sklep internetowy nie sprzedaje? Przedstawiamy 9 najczęściej popełnianych błędów i praktyczne rozwiązania.

Lista najczęstszych powodów, przez które Twój sklep internetowy nie sprzedaje

Uruchomienie biznesu w branży e-commerce jest dziś banalnie proste. Jednak prowadzenie sklepu internetowego, który będzie przynosił realne zyski jest już zajęciem, które wymaga nieco więcej wysiłku.

Niestety, dzieje się tak, że wielu początkujących sprzedawców jest zaskoczonych brakiem sprzedaży lub bardzo niskim współczynnikiem konwersji. Dobra wiadomość jest taka, przemyślane działania pozwolą Ci skutecznie przyciągać klientów i zachęcać ich do dokonania zakupu. Kluczowe jest to, by zoptymalizować proces składania zamówienia i zaplanować skuteczne kampanie reklamowe.

Sprawdź, dlaczego Twój sklep nie sprzedaje i dowiedz się, jak zwiększyć sprzedaż:

1. Nieatrakcyjna grafika

Wyobraź sobie taką sytuację. Wchodzisz na stronę witryny i widzisz przestarzałą grafikę, która jest nie tylko nieatrakcyjna, ale także nieczytelna, przez co utrudnia znalezienie podstawowych informacji. Jaka jest Twoja pierwsza reakcja? Pewnie zamykasz kartę i szukasz innego internetowego sprzedawcy.

Najczęściej popełniane błędy w grafice w sklepie internetowym to:

  • stosowanie przestarzałych szablonów,
  • zły rozmiar grafik (przez co są one nieostre lub porozjeżdżane),
  • nieprofesjonalne logo,
  • słabej jakości zdjęcia,
  • brak zdjęć przedstawiających detale lub różne perspektywy produktów,
  • niedopasowana kolorystyka,
  • zbyt mały kontrast pomiędzy tekstem a tłem.

Grafika na Twojej stronie jest wizytówką sklepu i to ona w pierwszej kolejności decyduje o tym, czy użytkownik będzie chciał zapoznać się z ofertą. Jeśli strona jest przestarzała, może budzić negatywne skojarzenia oraz sprawiać, że kupujący nie będą mieli do Ciebie zaufania. Wygląd sklepu w dużej mierze decyduje o postrzeganiu marki, zwłaszcza w przypadku nowych klientów, którzy po raz pierwszy znaleźli się na Twojej stronie.

Jak stworzyć atrakcyjną oprawę wizualną dla Twojego sklepu?

  • Zadbaj o przejrzysty układ strony – wybierz estetyczny szablon dostosowany do specyfiki branży. Powinieneś mieć możliwość dodawania i edytowania poszczególnych elementów: modułów produktowych, banerów, karuzeli, separatorów czy sliderów.
  • Zdecyduj się na profesjonalne logo – jeśli nie masz odpowiednich umiejętności, skorzystaj z pomocy grafika.
  • Dostosuj kolorystykę do branży, pamiętaj też, że najlepiej zdecydować się na jeden kolor przewodni, kolor uzupełniający i ewentualnie odcienie czerni oraz beżu.
  • Zadbaj o odpowiednią prezentację produktów: wysokiej jakości zdjęcia, ukazywanie artykułów z różnych perspektyw i wyróżnioną specyfikację.

Możesz zdecydować się na indywidualną grafikę dla sklepu lub skorzystać z gotowych rozwiązań. Sky-Shop oferuje szablony, które z łatwością dostosujesz do Twoich potrzeb za pomocą intuicyjnego kreatora.

👉 Dowiedz się więcej o grafice dla sklepu internetowego.

2. Skomplikowana nawigacja

Nawet jeśli grafika w Twoim sklepie internetowym robi dobre wrażenie, to dopiero pierwszy krok do złożenia zamówienia przez klienta. Internauta po wejściu na stronę szuka interesujących go produktów. Ważne jest, aby mógł szybko znaleźć poszczególne towary pod odpowiednimi kategoriami.

Jeżeli dla odbiorcy proces szukania asortymentu będzie zbyt skomplikowany, to da za wygraną i opuści Twoją stronę. Dlatego zastanów się, czy Twój sklep internetowy jest uporządkowany hierarchicznie zgodnie z zasadami User Experience. Zastosowanie odpowiednich rozwiązań sprawi, że nawigacja na Twojej stronie będzie prosta i przyjemna.

Jak poprawić nawigację w Twoim sklepie internetowym?

  • Zadbaj o przyjazny UX sklepu internetowego.
  • Stwórz przejrzyste menu, które powinno znajdować się na górze każdej z podstron.
  • Na dole strony umieść stopkę, w której mogą się pojawić odnośniki do podstawowych informacji, regulamin czy kontakt.
  • Zbuduj drzewo kategorii, które ułatwi nawigację po ofercie oraz wspomoże działania SEO.
  • Zastosuj pole z wyszukiwarką, dzięki której kupujący będą mogli w prosty sposób znaleźć interesujące ich artykuły.

3. E-sklep nieprzyjazny dla urządzeń mobilnych

Wielu internautów robi zakupy, korzystając ze smartfonów czy tabletów. W dobie nowych technologii wskaźnik wykorzystywania urządzeń mobilnych w robieniu zakupów w sieci będzie wzrastał.

Sklep nie sprzedaje

Raport Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2021

Jeżeli Twój sklep internetowy nie jest przyjazny dla urządzeń mobilnych, to automatycznie tracisz sporą liczbę Klientów. Brak responsywności sprawia również, że strona wyświetla się niżej w wyszukiwarce.

W Sky-Shop.pl możesz zadbać o dostosowanie e-sklepu do urządzeń mobilnych w trakcie wyboru szablonu graficznego. Każdy z nich jest responsywny, czyli przyjazny dla smartfonów, tabletów i innych sprzętów. Zastosowanie technologii RWD zatrzyma klientów trafiających do Ciebie z poziomu urządzeń mobilnych.

Wspomnimy tutaj o jeszcze jednej ważnej rzeczy – Twój e-sklep musi się szybko ładować i reagować na kliknięcia klienta. Jeżeli będziesz działać na oprogramowaniu Sky-Shop.pl, to nie będzie z tym problemu.

4. Nieaktualna treść

Co rzuca się w oczy odbiorcy po wejściu na stronę sklepu internetowego? Już ustaliśmy, że w pierwszej kolejności jest to grafika i hierarchicznie uporządkowane produkty. Następnie potencjalny klient zwraca uwagę na treść. Jeżeli zorientuje się, że informacje o promocjach są nieaktualne, a produkty, których już nie ma w ofercie, dalej wiszą na stronie, to straci do Ciebie zaufanie.

Jak zarządzać treścią na stronie internetowej?

  • Regularnie sprawdzaj i aktualizuj informacje na stronie internetowej.
  • Informuj o nowych promocjach i wyprzedażach na stronie oraz w innych kanałach komunikacji z klientami (media społecznościowe, newsletter).
  • Usuwaj produkty, których już nie sprzedajesz.
  • Kontroluj i zmieniaj stany magazynowe.
  • Na bieżąco zmieniaj ceny.
  • Aktualizuj pozostałe treści na stronie: sekcję FAQ, wpisy blogowe, dane kontaktowe.

W Sky-Shop możesz zarządzać asortymentem sklepu z poziomu wygodnego panelu administracyjnego. Jeżeli zaś współpracujesz z hurtowniami, moduł integracji zapewni Ci automatyczną aktualizację stanów magazynowych i cen.

5. Skomplikowany proces zakupowy

Kolejnym powodem, dlaczego sklep online nie sprzedaje, może być proces składania zamówienia. Niestety, jeśli jest on zbyt skomplikowany i zajmuje zbyt dużo czasu, to konsument zniechęci się i nie dotrwa do końca.

Najczęstsze powody, które decydują o porzuceniu koszyka tuż przed zakupem to:

  • długi proces składnia zamówienia,
  • błędy w działaniu sklepu (np. problemy z przejściem do kolejnego etapu składania zamówienia, wybrania dostępnej metody płatności czy wysyłki),
  • wysokie koszty dostawy,
  • długi czas dostawy,
  • ograniczone możliwości dostawy,
  • brak preferowanych metod płatności.

Jeżeli na tym etapie potencjalny klient napotka problemy lub coś wzbudzi jego wątpliwości, to może nie zapłacić za swój wymarzony produkt i nigdy już nie wrócić do Twojego sklepu internetowego. Pamiętaj, że w Sky-Shop krótki koszyk zakupowy to standard. Już na etapie wyboru oprogramowania zwrócić zatem uwagę na najlepsze rozwiązania dla Twojego e-biznesu.

Jak usprawnić proces składania zamówienia w sklepie internetowym?

  • Zadbaj, aby cały proces składał się maksymalnie z 3 etapów.
  • Daj możliwość dokonywania zakupów bez rejestracji.
  • Zwróć uwagę na formularz zamówienia: musi być on przejrzysty, nie powinien zawierać żadnych elementów rozpraszających (np. banerów) i mieć widoczne buttony „Powrót” oraz „Zamówienie”.
  • Dodaj w koszyku informację o koszcie wysyłki.
  • Usprawnij proces dostawy towaru poprzez integrację z firmami kurierskimi.
  • Zintegruj sklep z szybkimi płatnościami i systemami ratalnymi, aby umożliwić klientom wybór preferowanej metody.

👉 Sprawdź, jak odzyskiwać porzucone koszyki w sklepie internetowym.

6. Brak bezpieczeństwa zakupów

Ważnym czynnikiem, który wpływa na dokonywanie przez klientów transakcji, jest zaufanie do sklepu internetowego. Jako sprzedawca powinieneś zatem dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić Twoim klientom bezpieczeństwo dokonywania zakupów.

Na obniżenie wiarygodności Twojego sklepu wpływa:

  • wyświetlanie strony w przeglądarce jako niebezpiecznej,
  • brak regulaminu,
  • brak jasnych zasad dotyczących wysyłki, zwrotu i reklamacji.

Jak wspomnieliśmy, na początku powinieneś zadbać o dobre pierwsze wrażenie i profesjonalny wygląd strony. Jednak to nie wystarczy, aby przekonać Twoich klientów do ostatecznego złożenia zamówienia. Muszą oni być bowiem w 100% pewni, że transakcja będzie bezpieczna.

Jak zwiększyć zaufanie odbiorców do Twojego sklepu?

  • Zainstaluj certyfikat SSL, którego zadaniem jest zabezpieczenie danych osoby dokonującej transakcji. Moduł wpływa na zaufanie klientów, co z kolei przekłada się na większą liczbę zamówień.
  • Uzupełnij sklep o regulamin.
  • Umieść w stopce najważniejsze informacje: o nas, kontakt, zakładkę z regulaminem.
  • Korzystaj ze sprawdzonych i zaufanych metod płatności.
  • Wyświetlaj w swoim sklepie opinie innych klientów. Możesz to zrobić np. poprzez integrację z Trusted Shops, który zapewnia bezpieczeństwo zakupów w sklepach internetowych.

7. Brak profesjonalnej obsługi klienta

Profesjonalna obsługa klienta to podstawa dobrego sklepu internetowego. Niezdecydowany, ale zainteresowany ofertą e-sklepu odbiorca czasami kontaktują się z firmą, aby pozyskać więcej informacji o produkcie czy procesie składania zamówienia.

Jeżeli e-konsument nie będzie mógł się z Tobą porozumieć za pomocą kanałów udostępnionych na stronie w wyznaczonych godzinach, to w jego oczach stracisz wiarygodność. Podobnie stanie się, jeśli będziesz nieprzyjemny lub niekompetentny. Dlatego tak istotne jest, abyś zawsze był dostępny do dyspozycji klientów oraz był ekspertem w branży.

Jakie są najważniejsze zasady obsługi klienta w sklepie internetowym?

  • Zadbaj o obsługę za pomocą różnych kanałów (e-mail, infolinia, media społecznościowe, live czat).
  • Pamiętaj o tym, że twoje odpowiedzi powinny być szybkie i profesjonalne.
  • Sformułuj przejrzyste zasady działania sklepu.
  • Podawaj informacje o statusie zamówienia.
  • Ułatw klientom składanie reklamacji i dokonywanie zwrotów.

👉 Dowiedz się więcej na temat profesjonalnej obsługi klienta.

8. Brak przemyślanych działań marketingowych

Dlaczego sklep internetowy nie sprzedaje? Być może nie docierasz ze swoją ofertą do grupy docelowej. Poznanie swoich odbiorców jest niezbędne do dobrania odpowiednich kanałów komunikowania oraz wykreowania efektywnych przekazów reklamowych.

Zanim jednak zaczniesz prowadzić działania marketingowe, upewnij się, że Twój sklep jest poprawnie skonfigurowany. Zwróć uwagę na to, żeby strona:

  • nie zawierała pustych pól i przypadkowych zdjęć,
  • miała uzupełnione dane kontaktowe,
  • zawierała opisy i zdjęcia do wszystkich produktów,
  • wykorzystywała dostępne moduły (np. kafelki z informacją o dostawie, licznik promocji czy produkt dnia).

Jeśli masz już pewność, że Twoja strona wyświetla się w poprawny sposób, działają odpowiednie moduły i wykorzystujesz wszystkie dostępne opcje, możesz zacząć prowadzić działania promocyjne.

9. Brak widoczności w wynikach wyszukiwania

Widoczność w wyszukiwarce jest niezwykle ważna w branży e-commerce. To w końcu tam rozpoczyna się ścieżka zakupwa wielu Twoich potencjalnych klientów. Jak jednak wiadomo, nikt nie zagląda na drugą czy trzecią stronę Google. A na pierwszą dostaniesz się tylko dzięki przemyślanym działaniom i optymalizacji.

Jak to tego podejść? Zacznij od wyboru najważniejszych fraz kluczowych dla Twojego biznesu. Przeanalizuj też działania konkurencji. Znajdź swoją niszę, dbaj o User Experience i content marketing w sklepie i działaj!

👉 Dowiedz się więcej: Jak pozycjonować sklep internetowy?

Warto również postawić na reklamy Google Ads. Dzięki nim również docierasz do potencjalnych klientów z poziomu wyników wyszukiwania. Skuteczne kampanie pozwolą Ci więc zwiększyć sprzedaż w sklepie.

Jak zadbać o marketing sklepu internetowego?

  • Określ swoją grupę docelową – pomocne w tym będą dane z takich narzędzi jak np. Google Analytics. Dzięki temu będziesz mógł stwierdzić, w jakich kanałach najlepiej działać, aby dotrzeć do Twoich odbiorców.
  • Zobacz, w jakich mediach społecznościowych możesz spotkać swoich klientów i tam intensywnie działaj. Możliwości jest wiele. W większości przypadków podstawa to Instagram, Facebook i TikTok.
  • Korzystaj z porównywarek cen – dzięki temu dotrzesz do bazy klientów, dla których porównywarki są pierwszym miejscem do sprawdzania ofert.
  • Zadbaj o odpowiednie pozycjonowanie sklepu internetowego.
  • Zwróć uwagę na działania content maketingowe. Zadbaj o autorskie i przydatne opisy produktów oraz kategorii. Możesz także stworzyć bloga z interesującymi treściami poradnikowymi, które pomogą Twoim klientom w wyborze produktu.
  • Dotrzyj do klientów za pomocą e-mail marketingu. W newsletterach informuj klientów o nowościach i dostępnych promocjach.
  • Jeśli chcesz osiągnąć szybkie rezultaty, powinieneś zainwestować w płatne reklamy, takie jak Google Ads.

Dowiedz się więcej o skutecznej promocji sklepu internetowego.

To tylko 9 najpopularniejszych błędów popełnianych przez sprzedawców online. Jednak powodów, dlaczego Twój sklep internetowy nie sprzedaje, może być znacznie więcej. Pamiętaj, że na sukces w e-commerce składa się wiele elementów układanki. Wierzymy, że Ci się uda!

4.78 avg. rating (95% score) - 18 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.