Branża e-commerce należy dziś do najdynamiczniej rozwijających się sektorów rynku – zarówno polskiego, jak i światowego. Sprzedawcy internetowi, a także sami klienci korzystają z przeróżnych kanałów, które pozwalają im czerpać korzyści z zakupów online.
Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie Gemius, że 52% z polskich internautów robi zakupy w sklepach internetowych, a 38% – na różnego rodzaju platformach zakupowych.
Sklepy internetowe to więc kluczowa, ale wciąż tylko jedna z dostępnych opcji. Równie istotną rolę odgrywają marketplaces.
Zastanawiasz się, jakie platformy sprzedażowe są obecne na polskim rynku? Które z nich warto włączyć do swojej strategii? O tym przeczytasz w poniższym artykule.
Spis treści artykułu
Czym jest platforma sprzedażowa online?
Przenieśmy się na chwilę do świata fizycznego. Obok samodzielnych sklepów działają tu np. galerie handlowe, w których znajdziesz wiele marek, oferujących przeróżny asortyment. Istnieją także targowiska, skupiające bardziej anonimowych sprzedawców.
Dokładnie tak samo funkcjonuje handel w Internecie. Tutaj funkcję centrów handlowych czy targów pełnią właśnie platformy sprzedażowe. Agregują one oferty wielu sprzedawców i umożliwiają zawieranie transakcji bezpośrednio. W zamian pobierają oczywiście prowizje od sprzedaży.
Najpopularniejsze platformy sprzedażowe w Polsce
Zakupów w sieci dokonuje aż 77% polskich internautów. Są to świadomi konsumenci, którzy porównują oferty od wielu sprzedawców w różnych miejscach. Właśnie dlatego warto zadbać o prezentację swojej oferty w wielu kanałach – oczywiście, jeżeli jest to spójne ze sprzedawanym asortymentem i zachowaniami Twojej grupy docelowej.
Przyjrzyjmy się, jak dokładnie prezentuje się znajomość serwisów e-commerce wśród polskich e-kupujących:
Popularność platform zakupowych prezentuje się następująco:
- Allegro,
- OLX,
- Amazon,
- Zalando,
- AliExpress,
- Vinted,
- Ceneo,
- Shein,
- eBay,
- Empik.
Jak łatwo zauważyć, polscy konsumenci wymieniają zarówno sklepy internetowe, jak i portale sprzedażowe. To wskazówka, jak powinna wyglądać Twoja strategia sprzedaży wielokanałowej.
9 najlepszych platform marketplace w Polsce
Popularne platformy to ogromny potencjał biznesowy i marketingowy. Dają Ci one niemal natychmiastowy dostęp do potężnej bazy klientów, do których możesz dotrzeć ze swoimi produktami i usługami.
Sprawdź listę największych platform sprzedażowych, które powinni rozważyć sprzedawcy działający na polskim rynku:
1. Allegro
Na pierwszym miejscu nie mógł znaleźć się nikt inny. Allegro to zdecydowanie lider rynku platform zakupowych w Polsce, który utrzymuje ten status nieprzerwanie od 1999 roku. Raczej nie trzeba Ci go dokładnie przedstawiać – prawdopodobnie sam niejednokrotnie kupowałeś tam towary.
Według danych samego portalu, odwiedza go aż 20 milionów użytkowników miesięcznie.
I choć sprzedawcy narzekają na częste zmiany zasad czy wysokości prowizji, rozpoznawalność platformy Allegro wśród konsumentów pozostaje tak ogromną zaletą portalu, że nie sposób przejść obok niej obojętnie.
👉 Dowiedz się, jak zacząć sprzedawać na Allegro.
2. Empik Place
Empik to nie tylko sieć popularnych księgarń. To także platforma sprzedażowa, na której możesz zaprezentować swoją ofertę – i to nie tylko związaną z książkami czy multimediami. Portal każdego miesiąca notuje 35 miliony odwiedzin i ponad 10 milionów zamówień.
Na Empik Place (dawniej Empik Marketplace) możesz prowadzić sprzedaż w następujących kategoriach:
- Książki, Ebooki i audiobooki, Prasa, Muzyka, Filmy, Gry i konsole, Kolekcje własne, Szkolne i papiernicze, Zdrowie i uroda, Zabawki, Dziecko i mama, Elektronika, Dom i ogród, AGD, Sport, Motoryzacja, Delikatesy.
👉 Dowiedz się więcej o sprzedaży na Empik.
3. Morele Marketplace
Morele to znacznie więcej niż sklep online z elektroniką. Podobnie jak Empik, jest to rozbudowany marketplace, który umożliwia Ci prowadzenie sprzedaży online na portalach wchodzących w skład Grupy Morele.
Są to następujące strony:
- morele.net (elektornika),
- sklep–presto.pl (sport i turystyka),
- budujesz.pl (dom i ogród),
- hulahop.pl (zabawki i artykuły dziecięce),
- amfora.pl (kosmetyki).
Co ciekawe, wszystkie z nich łącznie notują odwiedziny na poziomie 5 milionów miesięcznie.
4. OLX
OLX to kolejna bardzo rozpoznawalna marka, która wprowadza coraz więcej ciekawych funkcji dla sprzedawców. To dziś nie tylko serwis ogłoszeniowy, ale także pełnoprawna platforma marketplace.
Portal oferuje bowiem możliwość dokonywania bezpośrednich płatności oraz ciekawe rozwiązania w zakresie dostawy przesyłek (OLX Przesyłki).
👉 Dowiedz się więcej o sprzedaży na OLX.
5. Ceneo
Ceneo to oczywiście najpopularniejsza porównywarka cenowa w Polsce. Portal umożliwia jednak także dokonywanie zakupów bezpośrednio z jego poziomu – dzięki funkcji Kup Teraz.
Ceneo odwiedza 17 miliony użytkowników miesięcznie, a co 8 transakcja realizowana w polskim Internecie odbywa się na właśnie tam. Warto także zdawać sobie sprawę, że użytkownicy, którzy tam trafiają, to osoby zainteresowane konkretnymi towarami, a więc wielu przypadkach zdecydowane na ich zakup.
👉 Dowiedz się, jak sprzedawać na Ceneo.
6. eBay
eBay to jeden z najstarszych, a także najpopularniejszych serwisów zakupowych na świecie. Korzystają z niego aż 182 miliony użytkowników z 200 krajów, co stwarza ogromne możliwości w zakresie sprzedaży zagranicznej.
Zgodnie z danymi z raportu Gemius, w ciągu ostatnich 6 miesięcy za pośrednictwem eBay kupiło 18% konsumentów, co plasuje portal na drugim miejscu, gdy mowa o popularności zagranicznych serwisów w naszym kraju. Pierwsze miejsce zajmuje oczywiście Amazon.
👉 Dowiedz się, jak sprzedawać na eBay.
7. Amazon
To niekwestionowany lider globalnego rynku e-commerce, który od 2021 roku działa również w Polsce. Może się on pochwalić liczbą 300 milionów aktywnych klientów w ponad 180 krajach.
Jest on najbardziej rozpoznawalną zagraniczną platformą handlową przez polskich e-kupujących. Nie udało mu się jednak wygrać z największym konkurentem na polskim rynku, czyli Allegro. Nie zmienia to jednak faktu, że warto śledzić poczynania zachodniego giganta i uwzględniać Amazon przede wszystkim w strategii sprzedaży zagranicznej.
👉 Dowiedz się więcej o sprzedaży na Amazon.
8. Facebook Marketplace
Facebook to największy portal społecznościowy na świecie, który posiada także swój marketplace. To osobna funkcja dostępna na dodatkowej podstronie serwisu oznaczonej ikoną targowiska.
To platforma przeznaczona przede wszystkim dla użytkowników prywatnych, za pośrednictwem której dotrzesz do szerokiego grona użytkowników Facebooka.
👉 Dowiedz się więcej o Facebook Marketplace.
9. G2A
G2A Marketplace to ciekawa propozycja dla sprzedawców związanych z branżą gamingową. Z platformy korzysta aż 20 milionów klientów z 35 krajów.
Za jej pośrednictwem możesz sprzedawać nie tylko gry, ale także m.in. gadżety dla geeków czy sprzęt komputerowy dla graczy.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze platformy sprzedażowej?
Jak widzisz, marketplace’ów na naszym rynku ecommerce jest sporo. Nie oznacza to jednak, że warto sprzedawać na nich wszystkich. W większości przypadków byłoby to marnowanie czasu i zasobów.
Zamiast tego postaw na te platformy, które mają szansę najlepiej sprawdzić się w przypadku Twojej branży i grupy docelowej.
Przy wyborze odpowiedniej platformy kieruj się przede wszystkim:
- Kategoriami produktów, które możesz oferować na danej platformie. Tutaj ograniczenia narzucają same platformy. Zwróć też uwagę na to, czy konkretny marketplace jest wyspecjalizowany bądź kojarzony z jakimś asortymentem. Np. na Empik Place konsumenci będą szukać książek, a Morele – elektroniki.
- Wysokością prowizji na platformie. Sprzedaż musi być dla Ciebie opłacalna – przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji upewnij się, na wybranym portalu uda Ci się uzyskać satysfakcjonującą marżę. Zwróć również uwagę na to, że np. Allegro pobiera różne prowizje w zależności od kategorii.
- Preferencjami Twojej grupy docelowej. Upewnij się, że osoby zainteresowane Twoimi produktami w ogóle bywają na danej platformie typu marketplace i dokonują na niej zakupów.
- Konkurencją. Przeprowadź dokładną analizę konkurencji. Zastanów się, czy masz szansę podjąć z nią równą walkę i określ, jakie działania pozwolą Ci dotrzeć do potencjalnych klientów.
Miej jednak na uwadze, że samo założenie konta na którymś z portali i wystawienie ofert nic Cię nie kosztuje. Dlatego nie wahaj się testować różnych możliwości i wybierz te, które najlepiej sprawdzą się w przypadku Twojej marki.
👉 Przeczytaj także: Marketplace vs. własny sklep internetowy
Wygodna sprzedaż wielokanałowa z platformą e-commerce Sky-Shop
Z doświadczenia wiemy, że sprzedawcy często zwlekają z uruchomieniem sprzedaży produktów w wielu kanałach ze względu na trudności związane z jej obsługą. Istnieją jednak narzędzia, które maksymalnie upraszczają cały proces i umożliwiają Ci komfortowy rozwój swojego biznesu.
Korzystając ze Sky-Shop, handel w wielu kanałach sprzedaży możesz obsługiwać z poziomu jednego panelu administracyjnego. Za jego pomocą wystawisz oferty na różnych portalach, a następnie będziesz nimi wygodnie zarządzać. Do panelu automatycznie będą również napływać dane dotyczące zamówień.
Oprogramowanie jest aktualnie zintegrowane z:
- Allegro,
- Empik Place,
- Ceneo,
- OLX,
- Morele Marketplace,
- Facebook Marketplace.
👉 Sprawdź wszystkie integracje z portalami aukcyjnymi i marketplace’ami w Sky-Shop!
Chcesz rozpocząć sprzedaż wielokanałową z wykorzystaniem oprogramowania Sky-Shop? Skontaktuj się z nami lub zadaj pytanie w komentarzu.