Każdy z nas choć przez krótki czas marzył o otwarciu własnego biznesu. Wizja pracy, w której sam jesteś dla siebie szefem, zachęca do podjęcia dalszych działań. Jednak często pojawia się pytanie.
Jakie koszty będę musiał ponieść, prowadząc sprzedaż w Internecie? Czy to się w ogóle opłaca?
Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej temu zagadnieniu i rozwiać wszelkie wątpliwości. Czy warto otworzyć własny sklep internetowy? Sprawdź!
- Koszty prowadzenia i uruchomienia sklepu internetowego to przede wszystkim opłaty związane z oprogramowaniem, wykupieniem domeny, prowadzeniem działalności gospodarczej oraz prowizjami.
- Na początku przedsiębiorczej drogi możesz skorzystać z różnego ulg lub sprzedawać w ramach działalności nierejestrowanej, co pozwoli Ci zweryfikować opłacalność biznesu.
- Odpowiedź na pytanie: „Czy warto inwestować w sklep internetowy?” jest zdecydowanie twierdząca. Poniżej dokładnie wyjaśniamy, dlaczego.
Spis treści artykułu
Co wpływa na opłacalność sklepu internetowego?
Na własnym sklepie online możesz zarabiać 10 000 zł miesięcznie, a nawet znacznie więcej. Możesz też nie zarabiać nic albo 10 zł.
Co na to wpływa?
- Wybrany przez Ciebie asortyment. Nie na wszystkie towary jest popyt. Nie wszystkie produkty generują także wysoką marżę. Czy na sprzedaży ręcznie robionych świec sojowych da się zarobić miliony? Pewnie tak, ale są to nieliczne przypadki. Znacznie częściej będzie to kilka/kilkanaście tysięcy miesięcznie. Zanim zdecydujesz się więc na konkretny rodzaj asortymentu, postaraj się oszacować, jakie zainteresowanie on generuje i ile kosztuje jego pozyskanie.
- Unikalność oferty. Nie oznacza to, że nikt inny nie może sprzedawać podobnego towaru. Jeżeli jednak nie możesz wyróżnić się za pomocą produktów, spróbuj znaleźć inną wartość dodaną dla klientów. Może być to np. darmowa dostawa albo możliwość pakowania produktów na prezent Sprzedajesz meble? Oferuj ich bezpłatne wniesienie czy złożenie. A może korzystny program lojalnościowy? Podobne przykłady można mnożyć. To jednak kluczowe, by zaoferować klientom coś unikalnego.
- Konkurencja. Dynamiczny wzrost branży e-commerce oznacza, że sprzedażą produktów online zajmuje się wielu e-przedsiębiorców. Jeżeli konkurencja jest zbyt duża, na początku może być Ci trudno się przebić. Pamiętaj, że konkurujesz nie tylko na polu asortymentu czy witryny sklepu, ale także marketingu. Znalezienie swojej niszy jest więc bardzo ważne.
- Wybrany model sprzedaży. Dropshipping oznacza niższą marżę, ale w wielu przypadkach także nisze koszty. Na sprzedaży własnych produktów w teorii możesz zarobić najwięcej. Kupowanie ich w hurtowniach czy bezpośrednio od producentów także wchodzi w grę. Wybór modelu sprzedaży w dużym stopniu wpływa na opłacalność Twojego biznesu. Pamiętaj tylko, że nie musisz się ograniczać do jednego.
- Skuteczność działań marketingowych. Masz świetne produkty i dopracowany w 100% sklep? To nie wystarczy, jeśli chcesz na nim zarabiać. Musisz jeszcze zadbać o to, by dowiedzieli się o nim potencjalni klienci. Pomoże Ci w tym przede wszystkim pozycjonowanie, kampanie Google Ads czy media społecznościowe.
Jak widzisz, jeżeli decydujesz się na wejście na rynek e-commerce, musisz liczyć się z koniecznością podjęcia wielu ważnych decyzji. To od nich będzie zależeć opłacalność Twojego sklepu. Musisz jednak liczyć się z tym, że samo uruchomienie strony internetowej nie wystarczy, by zarabiać na e-handlu. Sukces wymaga zaangażowania i pracy!
Czy własny sklep internetowy się opłaca? Sprawdź koszty i zadecyduj sam!
Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z następującymi kosztami:
- Koszt oprogramowania sklepu internetowego. Jeżeli postawisz na Sky-Shop, będzie się on zaczynał już od 89 zł miesięcznie.
- Koszt domeny – zazwyczaj wynosi on od kilku do kilkudziesięciu złotych rocznie.
- Koszty stałe prowadzenia działalności gospodarczej, czyli składki ZUS. W 2024 kwota ta wynosi 1485,31zł, do czego musisz doliczyć jeszcze składkę zdrowotną. Dzięki uldze na start przez pierwsze pół roku możesz opłacać jednak jedynie składkę zdrowotną, a przez kolejne dwa lata preferencyjny ZUS.
- Koszt certyfikatu SSL (od 99 zł rocznie, jeśli wybierzesz Sky-Shop).
- Koszty związane z magazynowaniem.
- Koszty marketingu.
- Prowizje (pobierane np. przez bramki płatności czy zewnętrzne platformy sprzedażowe, jak Allegro).
Oszczędzasz jednak na kosztach związanych chociażby z serwerem czy pracami programistycznymi, z którymi musiałbyś się liczyć w przypadku oprogramowania typu Open Source.
👉 Dowiedz się więcej o tym ile kosztuje sklep internetowy!
Jak obniżyć koszty sklepu internetowego?
Prowadzenie własnego sklepu internetowego może się okazać jednym z najbardziej opłacalnych pomysłów na biznes. Opisane powyżej koszty mogą być jeszcze niższe lub mniej dotkliwe, jeśli:
- Zdecydujesz się na prowadzenie sklepu internetowego w modelu dropshipping. Zapomnisz wtedy o kosztach związanych z magazynowaniem produktów czy zatrudnianiem dodatkowych pracowników.
- Początkowo wybierzesz sprzedaż w ramach działalności nierejestrowanej, dzięki której unikniesz konieczności opłacania składek ZUS. Musisz jednak w ciągu miesiąca osiągać niższe przychody niż 75% wysokości pensji minimalnej brutto, czyli 3181.5 zł od 1 stycznia 2024 roku.
- Skorzystasz z zusowskiej ulgi na start, o której wspomnieliśmy powyżej.
- Będziesz miał oczy szeroko otwarte i uda Ci się skorzystać z promocji np. na oprogramowanie sklepu internetowego.
- Będziesz analizować dane dotyczące Twojego biznesu. Sprawdzaj, jakie produkty sprzedają się najczęściej, a jakie tylko zalegają w magazynie. Postaraj się znajdywać przyczyny porzucanych koszyków i im zapobiegać. Weryfikuj też skuteczność działań marketingowych – nie wydawaj pieniędzy na te, które nie przynoszą klientów. Pomoże Ci w tym Google Analytics.
Wszystkie opisane powyżej sposoby, pozwalają nie tylko zaoszczędzić cenne złotówki, ale także przetestować pomysł na biznes czy zweryfikować opłacalność sklepu internetowego.
Nic nie stoi bowiem na przeszkodzie, aby po kilku miesiącach prowadzenia sprzedaży w ramach działalności nierejestrowanej założyć firmę. Podobnie jest z dropshippingiem – możesz go traktować jako sposób na start w e-commerce, który pozwoli Ci rozwinąć skrzydła i w końcu zainwestować we własny magazyn.
Jak obliczyć rentowność sklepu internetowego?
Rentowność sklepu internetowego zależy od wielu czynników. Jak już wiesz, koszty jego prowadzenia nie są szczególnie wysokie. Jednak to, czy rzeczywiście na nim zarobisz, to głównie kwestia przemyślanej polityki cenowej oraz skutecznego marketingu, który przyciągnie do niego płacących klientów.
Do osiągnięcia rentowności sklepu internetowego przyczyni się skrupulatne wyliczanie marży i narzutu. Dzięki temu dowiesz się, ile towaru musisz sprzedać, aby uzyskać konkretny zysk na koniec miesiąca, a także które produkty przynoszą Twojemu biznesowi największy dochód. Umożliwi to także wyznaczenie optymalnego budżetu na działania marketingowe.
👉 Sprawdź, jak obliczyć marżę w sklepie internetowym i pobierz kalkulator!
Czy warto otworzyć sklep internetowy?
Czynników, które przemawiają za założeniem własnego e-sklepu, jest wiele, dlatego poniżej skupię się jedynie na tych najważniejszych. Warto podkreślić, że z roku na rok lista powodów stale się wydłuża, ponieważ pojawia się coraz więcej możliwości dla początkujących e-przedsiębiorców.
1. Wychodzisz naprzeciw oczekiwaniom potencjalnych klientów
Sklepy stacjonarne mają wiele zalet i na razie nic nie wskazuje na to, aby miały zniknąć z rynku. Dla wielu osób zakupy online są jednak lepszym rozwiązaniem.
Dlaczego tak jest? Przyczyny popularności sprzedaży przez Internet zbadali twórcy raportu E-commerce w Polsce 2023. Dlaczego zatem kupujemy online? Przede wszystkim ze względu na:
- dostępność sklepów internetowych przez całą dobę,
- brak konieczności jechania do sklepu,
- atrakcyjniejesze ceny niż w sklepach stacjonarnych,
- nieograniczony czas wyboru,
- większy asortyment niż w sklepach tradycyjnych,
- łatwość porównania ofert,
- możliwość robienia zakupów, gdy sklepy stacjonarne są zamknięte.
źródło: raport E-commerce w Polsce 2023
2. Będziesz częścią dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce
Jak wynika z raportu Gemius i Izby Gospodarki Elektronicznej, w 2023 79% internautów robi zakupy online. Rok wcześniej było to 77%, a dwa lata wcześniej – 73%. Wskaźniki związane z branżą e-commerce rosną więc z roku na rok i nic nie zapowiada tego, aby ten rozwój miał wyhamować – a wręcz przeciwnie!
Znajduje to również odzwierciedlenie w finansach. W 2020 roku Polacy na zakupy online wydali aż 15,3 mld euro. To więcej niż w 2019 – o 31,4%. Co więcej, zgodnie z prognozami PWC wartość sprzedaży online w 2026 roku ma wynosić 162 miliardy złotych.
Liczby mówią więc same za siebie – wartość rynku e-commerce rośnie, a zakupami online interesuje się coraz więcej konsumentów. Wniosek? Dziś może być najlepszy czas na to, aby inwestować w sklep internetowy.
3. Uruchomisz biznes niskim nakładem finansowym i czasowym
Niektórym może się wydawać, że uruchomienie własnego sklepu internetowego to ogromne przedsięwzięcie. Nic bardziej mylnego! Dzięki współczesnym rozwiązaniom sprzedaż w sieci możesz rozpocząć błyskawicznie. Co więcej, nie będziesz do tego potrzebować umiejętności technicznych ani graficznych. W każdej chwili będziesz mógł również liczyć na darmowe wsparcie. To wszystko już od 89 zł miesięcznie.
Decydując się na założenie sklepu internetowego na Sky-Shop, otrzymujesz dostęp do:
- Praktycznie gotowego sklepu internetowego zaprojektowanego w technologii RWD.
- Intuicyjnego Kreatora Wyglądu, dzięki któremu w bardzo łatwy sposób dostosujesz wygląd sklepu do swoich preferencji.
- Gotowych integracji z hurtowniami, dzięki którym Twój sklep w kilka minut zapełni się produktami.
- Integracji z Allegro, Empik Place, OLX, Ceneo i innymi portalami aukcyjnymi oraz platformami typu marketplace.
- Integracji z bramkami płatności. Wybierając Sky-Pay przez pierwsze trzy miesiące zapłacisz tylko 1% prowizji.
- Integracji z firmami kurierskimi, narzędziami marketingowymi, systemami księgowymi i ERP.
- Aplikacji mobilnej, dzięki której możesz obsługiwać sprzedaż z dowolnego miejsca na świecie.
4. Będziesz swoim szefem
Zgodnie z raportem Fundacji Citi Handlowy i Fundacji „Think” 3 główne czynniki, które motywują do zakładania własnego biznesu to: wykonywanie pracy takiej jaką chcę, możliwość bycia samemu/samej dla siebie szefem, możliwość stworzenia czegoś swojego.
To wszystko stanie się Twoją codziennością, jeżeli założysz własny sklep internetowy. Jego rozwój będzie zależał wyłącznie od Ciebie. Sam zadecydujesz o tym, w jakim modelu logistycznym będziesz działać, jaki asortyment wybierzesz i na jakie kanały marketingowe postawisz. Innymi słowy, będziesz miał unikalną możliwość realizowania własnej wizji, a także zarządzania czasem swojej pracy.
5. Poprowadzisz biznes internetowy bez wychodzenia z domu
Prowadzenie biznesu online jest dla przedsiębiorców atrakcyjne z wielu względów. Możliwość pracy zdalnej jest bez wątpienia jednym z nich.
Sprzedaż internetowa oznacza w praktyce, że pracujesz skąd chcesz i kiedy chcesz. Jeżeli zdecydujesz się na handel w dropshippingu, odpada Ci nawet konieczność pakowania czy magazynowania produktów. Wszystko załatwisz z poziomu swojego komputera.
Od czego zacząć sprzedaż online?
Start w e-commerce nigdy nie był tak łatwy, jak dziś. Aby założyć sklep na Sky-Shop, potrzebujesz jedynie adresu e-mail. Jednak przed tym, jak do Twojego sklepu dotrą pierwsi klienci, musisz zadbać o:
- Wykupienie domeny.
- Założenie działalności gospodarczej – chyba, że decydujesz się na sprzedaż w ramach działalności nierejestrowanej.
- Nawiązanie współpracy z hurtownią, jeżeli nie sprzedajesz własnych produktów.
- Wybór bramki płatności i form dostawy.
- Stworzenie regulaminu sklepu i polityki prywatności.
- Wykupienie certyfikatu SSL.
Po założeniu konta na Sky-Shop, musisz jeszcze wgrać produkty, dostosować wygląd sklepu do swoich preferencji i uzupełnić niezbędne dane. Kolejnym krokiem jest już marketing, dzięki któremu Twój sklep zacznie sprzedawać.
Dowiedz się więcej o prowadzeniu sklepu internetowego:
Wolisz czytać? Sprawdź poniższe artykuły:
Jeżeli nie jesteś przekonany, możesz przetestować oprogramowanie Sky-Shop – bezpłatnie przez 14 dni.
Sklep internetowy – i co dalej?
Mamy nadzieję, że nie masz już żadnych wątpliwości, że warto założyć sklep internetowy, bo to się po prostu opłaca.
Pamiętaj jednak, że sklep internetowy to tylko część branży e-commerce. Ta ma jeszcze sporo do zaoferowania. Wiele możliwości dla sprzedawców stwarzają także platformy marketplace. W Polsce prym wiedzie oczywiście Allegro, ale warto także przyglądać się chociażby możliwościom stwarzanym przez OLX, Empik Place czy Ceneo. Każdy dodatkowy kanał sprzedaży to dla Ciebie szansa na pozyskanie nowych klientów i zwiększenie rentowności swojego biznesu. Sprzedaż wielokanałowa pozwoli Ci dotrzeć do maksymalnej liczby klientów.
Jeżeli masz jakieś pytania związane z rozpoczęciem sprzedaży w Internecie, skontaktuj się z nami lub zostaw komentarz pod artykułem.
Sprawdź także, dlaczego własny sklep internetowy to jeden z najlepszych pomysłów na biznes z małym wkładem początkowym.