Sky-Shop Blog Sklep internetowy Zwiększanie sprzedaży Jak stworzyć dobry program lojalnościowy dla klientów w e-commerce?

Jak stworzyć dobry program lojalnościowy dla klientów w e-commerce?

Sklep internetowy
8 min

Działania ukierunkowane na zwiększanie zysków w sklepie internetowym nie powinny obejmować jedynie promocji poszczególnych produktów. Prócz pracy nad zainteresowaniem asortymentem, powinniśmy skupiać się na utrzymaniu klientów, którzy dokonali już zakupu w e-sklepie.

Program lojalnościowy jest jednym z najlepszych sposobów na zachęcenie do kolejnych transakcji. To ogromny potencjał biznesowy i promocyjny, który łatwo wykorzystasz w swoim sklepie. Każdy przecież lubi być nagradzany, prawda?

  • Celem programu lojalnościowego jest wzbudzenie chęci dokonywania większej ilości transakcji opiewających na wyższe kwoty niż początkowo zakładane.
  • Pomimo dużej popularności programów lojalnościowych, wciąż cechują się one skutecznością i pozwalają zatrzymać klienta.
  • Oprogramowanie Sky-Shop umożliwia włączenie i wygodną obsługę programu lojalnościowego w Twoim sklepie.

Czym jest program lojalnościowy w sklepie internetowym? 

Program lojalnościowy to system nagród zaprojektowany tak, aby zachęcić klientów do regularnych zakupów poprzez oferowanie specjalnych im korzyści i nagród za ich lojalność. 

To świetny sposób budowania długotrwałych relacji z klientami i zwiększania zaangażowania oraz wartości każdego użytkownika, który odwiedza Twój sklep. 

Jak działa program lojalnościowy w e-sklepie?

Istota działania programu lojalnościowego jest niezwykle prosta. Ustalone zasady gwarantują klientowi zdobywanie punktów, które później wymienia na nagrody rzeczowe bądź innego rodzaju bonifikaty. Dodatkowy atut w naszych rękach sprawia, że konsumenci mają dodatkową korzyść z zakupów, które zdecydowali się wykonać właśnie w Twoim sklepie.

Ciekawostkę stanowi fakt, że osoby związane już w jakiś sposób z daną marką, są w stanie zapłacić nieznacznie więcej niż w ofertach konkurencyjnych, bowiem wiedzą, że w długofalowej perspektywie przyniesie im to lepsze rezultaty.

Co daje program lojalnościowy? 

W wielu portfelach znajdziemy nawet kilka kart stałego klienta. Programy lojalnościowe w sklepach internetowych i stacjonarnych stały się już częścią codziennych zakupów. Nikogo nie dziwi zbieranie punktów wymiennych na nagrody. Duża popularność rozmaitych bonifikat sprawia, że wielu sprzedawców nie przypisuje im większej skuteczności. Tymczasem okazuje się, że pomimo dużej ilości programów dostępnych na rynku, marketing lojalnościowy wciąż działa.

Wpisanie do programu oraz jasne określenie zasad zwiększa całościowy zysk pochodzący ze sprzedaży. Co więcej, niesie za sobą wiele korzyści istotnych z punktu widzenia marketingu oraz przygotowania oferty, która nie pozostaje za rozwijającą się konkurencją.

Jakie jeszcze korzyści mają systemy lojalnościowe?

Klienci wydają większe kwoty, gdy zbierają punkty

Nie sposób ukryć, że sklepy stosujące własny program lojalnościowy mogą liczyć na dokonywanie zakupów w wyższej kwocie niż ma to miejsce w przypadku braku zbierania punktów. Co tak naprawdę zwiększa konwersję w e-sklepach, które przygotowały bonifikaty?

  • Ustalenie progu, od którego naliczane są punkty np. jeśli 1 pkt klient otrzyma za wydanie 30 zł, istnieje duża szansa, że przy skompletowaniu koszyka opiewającego na 85 zł, będzie skłonny dobrać jeszcze jakiś towar. Tu znaczenie odegra strategia cross-sellingu.
  • Jasna informacja o korzyściach płynących z programu lojalnościowego jest w stanie skłonić do zakupu osobę, która nastawiona jest na przeglądanie ofert. Atrakcyjna propozycja sprawia, że nie poszukujemy produktów w kolejnych sklepach i kupujemy tam, gdzie warunki odpowiadają naszym potrzebom.

Rośnie lojalność klientów wobec Twojej marki

Jak sama nazwa wskazuje, program lojalnościowy ma skutkować lojalnością i sprawić, że klienci wracają po kolejne zakupy. Obietnica drobnej bonifikaty za każde zakupy dokonane w sklepie sprawia, że staje się on pierwszym miejscem, w którym poszukujemy potrzebnych przedmiotów. W końcu lepiej dostać punkty niż ich nie dostać. Rabaty przyciągają i przywiązują klienta do jednego sprzedawcy. O ile inny sklep nie zaoferuje znacząco atrakcyjniejszej oferty bądź produktów, których nie ma w naszym asortymencie, mamy ogromne szanse na ponowną realizację zamówienia.

Co ciekawe, klienci niejednokrotnie są w stanie zapłacić nieznacznie większą kwotę niż ta oferowana przez konkurencję, jeśli towarzyszy im perspektywa otrzymania obniżki w przyszłości.

Zyskujesz ważny element strategii marketingowej

Zaawansowany program lojalnościowy można wykorzystać w marketingu poprzez włączenie do niego działań innych niż tradycyjne zakupy produktów. Przyznając ustalone wartości punktowe, sklepy zachęcają do takich działań marketingowych jak:

  • dodawanie recenzji i komentarzy,
  • wyrażanie zgód marketingowych,
  • założenie konta w sklepie,
  • polecanie strony znajomym,
  • dodatkowa ilość punktów za zakup konkretnego produktu bądź towaru wybranego producenta.

Bonifikaty stanowią zachętę do włączania się w kontakt ze sklepem. Wystawiane przez klientów recenzje są zachętą do zakupu dla kolejnych osób, a dyskusja w mediach społecznościowych darmowym marketingiem dla sklepu. W końcu nie od dziś wiemy, że konsumenci ufają innym kupującym w zdecydowanie większym stopniu niż ma to miejsce w przypadku komunikowania tych samych informacji przez sklep internetowy.

Co ciekawe, program lojalnościowy można wykorzystać do przekazywania ofert specjalnych. Jeśli chcesz pozyskać bazę mailingową, grupę klientów, warto jasno komunikować, że osoby zapisujące się do programu lojalnościowego mogą liczyć na:

  • darmową dostawę,
  • zniżki tylko dla nich,
  • oferty specjalne np. z okazji świąt,
  • dostęp do nowości wcześniej niż pozostali.

Najpopularniejsze rodzaje programów lojalnościowych dla klientów

Istnieje kilka podstawowych rodzajów programów lojalnościowych, które możesz wdrożyć, aby zwiększyć sprzedaż i zaangażowanie klientów. Oto one:

  • Program punktowy. To zdecydowanie najpopularniejszy typ systemu lojalnościowego i najłatwiejszy do skonfigurowania – również z poziomu oprogramowania Sky-Shop. Klienci zbierają punkty za zakupy, które obniżają wartość ich kolejnych transakcji. Może to przypominać program payback (cashback). 
  • Klubowy program lojalnościowy. Uczestnicy otrzymują kartę członkowską i korzystają z ekskluzywnych ofert, zniżek czy specjalnych promocji dostępnych tylko dla członków klubu.
  • Wielopoziomowy program lojalnościowy. Programy te oferują różne poziomy członkostwa, gdzie każdy kolejny poziom wiąże się z dodatkowymi korzyściami, motywując klientów do częstszych zakupów.
  • Abonamentowy program lojalnościowy. Klienci płacą stałą opłatę abonamentową i w zamian otrzymują stałe korzyści – jak darmowa wysyłka, dodatkowe zniżki czy dostęp do ekskluzywnych produktów.
  • Program lojalnościowy B2B. Dotyczy hurtowni internetowych. Może obejmować np. specjalne obniżki cen dla klientów, którzy składają duże zamówienia. W praktyce chodzi tu o tworzenie grup rabatowych – to funkcja, z której również skorzystasz w Sky-Shop.

Wdrożenie programu lojalnościowego w Sky-Shop

Oprogramowanie sklepów internetowych Sky-Shop udostępnia system lojalnościowy, który umożliwia każdemu ze swoich klientów włączenie programu lojalnościowego.

Jego wdrożenie jest bardzo proste i ogranicza się tak naprawdę do kilku kliknięć. Łatwy dostęp do funkcji z poziomu panelu administracyjnego zapewnia szybką i sprawną konfigurację ustawień przyznawania punktów.

program lojalnosciowy sky-shop

W poszczególnych polach określisz ilość wydanych złotych potrzebnych do przyznania jednego punktu w programie. Co więcej, skonfigurujesz także ilość punktów potrzebnych do obniżenia wartości kolejnego zamówienia o 1 zł. W rezultacie włączenie programu lojalnościowego Sky-Shop pozwoli Twoim klientom na zbieranie punktów wymiennych na realny rabat na dowolny zakup, dzięki czemu Twoja oferta zyska na atrakcyjności, a Ty zyskasz szansę na zwiększenie wartości koszyka.

Jak stworzyć dobry program lojalnościowy?

Systemy lojalnościowe mogą przynieść wymierne korzyści – zarówno Tobie, jak i Twoim klientom. Będzie tak jednak tylko wtedy, dobrze przemyślisz jego konfigurację i promocję. 

O czym zatem pamiętać, by opracować skuteczny program lojalnościowy?

  • Zastanów się, co chcesz osiągnąć dzięki programowi lojalnościowemu. Czy ma to być zwiększenie sprzedaży, poprawa retencji klientów, czy też pozyskanie nowych klientów? 
  • Przeanalizuj grupę docelową programu lojalnościowego. Postaraj się zrozumieć ich potrzeby i preferencje. To pomoże Ci stworzyć program, który będzie dla nich atrakcyjny i zyskowny dla Twojej marki. 
  • Pamiętaj o odpowiedniej komunikacji i promocji programu. Poinformuj potencjalnych klientów o korzyściach związanych z udziałem w programie lojalnościowym. Wykorzystaj stronę swojego e-sklepu, ale także różne kanały marketingowe, by dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. 
  • Opracuj regulamin programu lojalnościowego, który będzie określał zasady jego funkcjonowania, prawa i obowiązki uczestników oraz organizatora. Jest to kluczowy element, który zapewnia przejrzystość i bezpieczeństwo zarówno dla klientów, jak i dla sprzedawcy. 
  • Analizuj wyniki i rozwijaj swój system lojalnościowy, by dostosowywać go do zmieniających się potrzeb Twojej grupy docelowej i warunków dyktowanych przez rynek. 

Podsumowanie

Podczas gdy konkurencja oferuje wąską gamę nagród, które niejednokrotnie nie są atrakcyjne dla klientów, Ty możesz wyjść naprzeciw potrzebom klientów. Punkty wymienne na obniżki to korzyść nie tylko dla konsumenta, ale także dla Ciebie. W końcu kupujesz towary od hurtowni w niższych cenach niż te, w których je sprzedajesz. W rezultacie udzielony stałym klientom rabat nie odbije się w znaczny sposób na Twoim portfelu.

5.00 avg. rating (99% score) - 11 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.