Nowy rok to nowe możliwości i wyzwania – także w e-commerce. Przez ostatnie miesiące obserwowaliśmy zmiany technologiczne, tendencje sprzedażowe oraz zachowania konsumentów. W ten sposób określiliśmy trendy, które będą kształtować branżę w najbliższej przyszłości.
Chcesz przygotować Twój biznes na nadchodzący rok? Zobacz listę trendów e-commerce 2023, które pomogą Ci jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby klientów i rozwinąć sprzedaż.
Spis treści artykułu
1. Omnichannel e-commerce
Współczesny e-konsument ceni sobie możliwość łatwego dokonywania zakupów w preferowany przez niego sposób oraz bezpośredni kontakt z marką za pośrednictwem wielu kanałów. Właśnie dlatego chętnie korzysta z usług firm, które stosują podejście omnichannel.
Strategia omnichannel to więcej niż sprzedaż wielokanałowa. Polega na oferowaniu użytkownikom podobnych doświadczeń w każdym kontakcie z marką. Wszystkie drogi dotarcia do klienta powinny nie tyle działać równolegle, co łączyć się w jeden, spójny system, skoncentrowany na potrzebach klienta.
Jakie są elementy strategii omnichannel?
- Wzajemne uzupełnianie się sprzedaży online i offline, np. poprzez usługę click and collet.
- Jednolita oferta we wszystkich kanałach sprzedaży.
- Spójna polityka cenowa.
- Wspólna polityka rabatowa i program lojalnościowy.
- Zintegrowanie wielu form zwrotów, wymiany i reklamacji.
- Oferowanie customer experience na tym samym poziomie niezależnie od kanału sprzedaży.
- Stała kontrola stanów magazynowych i sprzedaży we wszystkich kanałach (którą ułatwi Ci korzystanie z zaawansowanych systemów ERP).
- Synchronizowanie działań marketingowych w różnych kanałach i mediach.
👉 Dowiedz się więcej na temat strategii omnichannel w e-commerce.
2. Marketplace’s
Sprzedaż wielokanałowa od kilku lat jest wiodącym trendem w e-commerce. Nie inaczej będzie w nadchodzących miesiącach. Z roku na rok platformy sprzedażowe zyskują na wartości i są coraz chętniej wybieranymi kanałami przez kupujących.
Raport „Marketplaces – przegląd rynku i perspektywy rozwoju” wskazuje, iż obecnie sprzedaż na platformach marketplace stanowi 60% światowego rynku e-commerce, a według prognoz w kolejnych latach ma wzrosnąć do poziomu 75%. Warto zatem postawić na rozwiązanie, które pozwoli skutecznie dotrzeć do klientów.
Wzrost zainteresowania platformami typu marketplace widać również w Polsce. Od lat niekwestionowanym liderem jest u nas Allegro, jednak na znaczeniu zyskują także inne platformy, jak chociażby systematycznie rozwijane OLX czy EmpikPlace. To właśnie w tych miejscach kupują Twoi odbiorcy, dlatego warto uwzględnić je jako dodatkowe kanały sprzedaży.
Zacznij sprzedawać na platformach marketplace ze Sky-Shop!
3. Social commerce
Media społecznościowe stają się coraz potężniejszym narzędziem sprzedażowym, poprzez możliwość skutecznego docierania do konsumentów oraz wygodnego realizowania zakupów. Pokazuje to np. raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”. Według danych w ostatnim roku znacznie zwiększył się odsetek osób, które określają social media jako ich ulubione miejsce zakupów.
Jeśli weźmiemy pod uwagę tylko użytkowników mobilnych, media społecznościowe niemal dorównują popularnością sklepom stacjonarnym i internetowym. Właśnie dlatego Twoja strategia sprzedażowa powinna obejmować również social media.
Obecnie platformy społecznościowe oferują wiele rozbudowanych funkcji sprzedażowych. Prym wiedzie tutaj Facebooku, który udostępnia zakładkę sklep czy pozwala na wykorzystanie możliwości live commerce poprzez transmisje na żywo.
👉 Dowiedz się więcej o tym, jak sprzedawać w mediach społecznościowych.
4. Cross-border e-commerce
Internet pozwala skutecznie pozbywać się barier – także tych związanych ze sprzedażą międzynarodową. Konsumenci coraz chętniej decydują się na kupowanie produktów z innych krajów, dlatego warto otworzyć się na rynki zagraniczne. To szansa na rozwój dla Twojej marki i dotarcie do nowych grup klientów.
Najprostszym sposobem na rozpoczęcie sprzedaży transgranicznej jest działalność na zagranicznych platformach zakupowych. Warto również dostosować swój sklep do sprzedaży międzynarodowej, poprzez wprowadzenie różnych wersji językowej, obsługę zamówień w wielu walutach czy dostosowanie form wysyłki. Musisz również zadbać o spełnienie wymagań prawnych.
👉 Dowiedz się, jak sprzedawać za granicę.
5. Odroczone płatności
Według raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” Izby Gospodarki elektronicznej znajomość płatności odroczonych deklaruje już 53% konsumentów. Wśród osób, które często dokonują zakupów przez Internet, ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi aż 81%. Klienci najchętniej wybierają ten sposób płatności przy nabywaniu wyposażenia do domu, a także gier, żywności i elektroniki.
W kolejnych latach e-konsumenci będą coraz chętniej wybierać tę metodę transakcji, dlatego warto wprowadzić ją w swoim sklepie. W Sky-Shop możesz skorzystać z integracji z najpopularniejszymi bramkami oferującymi płatności odroczone, takimi jak:
👉 Dowiedz się więcej o odroczonych płatnościach i ich zaletach.
6. Mobile e-commerce
M-commerce to w ostatnich latach wiodący trend e-commerce i nic nie wskazuje na to, żeby miało się to zmienić. Najchętniej wykorzystywanymi urządzeniami w procesie dokonywania zakupów są dzisiaj smartfon oraz laptop, dlatego każdy e-biznes powinien być do nich dostosowany. W Sky-Shop wszystkie sklepy internetowe są zaprojektowane w technologii RWD, dzięki czemu masz pewność, że wyświetlają się poprawnie na każdym urządzeniu.
Pamiętaj jednak, że m-commerce to zdecydowanie więcej niż responsywne szablony sklepów. Obecnie klienci bardzo chętnie korzystają z różnorodnych aplikacji zakupowych, dzięki którym dokonywanie zamówień jest jeszcze łatwiejsze.
Rozwój zakupów mobilnych wpływa również na wzrost znaczenia voice commerce. Klienci coraz chętniej korzystają z wyszukiwania głosowego na smartfonie (np. poprzez Asystenta Google). Zadbaj zatem o optymalizację treści na swojej stronie, aby były dopasowane również do zapytań głosowych.
👉 Dowiedz się więcej na temat mobile e-commerce w sklepie internetowym.
7. Wideo w e-commerce
Treści wideo są jednymi z najchętniej konsumowanych formatów w Internecie. Pozwalają w łatwy sposób przyswajać informacje oraz wpływają na zaangażowanie odbiorców. Forma wideo pomaga nie tylko atrakcyjnie zaprezentować markę, ale także zwiększyć konwersję, np. poprzez filmiki produktowe czy recenzje. Zaplanuj zatem takie treści w swojej strategii marketingowej.
Zwróć uwagę, iż obecnie YouTube jest drugą największą wyszukiwarką internetową po Google (jeżeli weźmiemy pod uwagę samą liczbę wyszukiwań). Odbiorcy szukają tam nie tylko rozrywki, ale także informacji o produktach, dlatego warto pojawiać się na tej platformie. Format wideo doskonale sprawdza się również w mediach społecznościowych, co widać chociażby w przypadku Facebooka czy Instagrama, które wyraźnie promują takie treści.
👉 Poznaj 6 sposobów na wykorzystanie video w e-commerce.
8. VR i AR
Technologie VR (wirtualna rzeczywistość) i AR (rozszerzona rzeczywistość) pozwalają całkowicie zmienić doświadczenie zakupowe, dlatego już od kilku lat są wykorzystywane w e-commerce. Teraz jednak stają się coraz powszechniejsze i bardziej dostępne. O ile wykorzystanie VR wymaga posiadania specjalnych gogli, o tyle przy AR wystarczy smartfon i odpowiednia aplikacja.
Dzięki wykorzystaniu rozszerzonej rzeczywistości klienci mogą wybrać się na wirtualny spacer po sklepie stacjonarnym, sprawdzić, jak wybrane produkty będą prezentować się ich domach czy przymierzyć okulary przy pomocy aparatu w telefonie. Z kolei wirtualna rzeczywistość najczęściej towarzyszy rozwiązaniom z branży gamingowej. Według doniesień własne gogle VR ma w najbliższym czasie zaprezentować także firma Apple.
9. Rozwiązania antyinflacyjne
Nie da się ukryć, iż rok 2023 również będzie stał pod znakiem walki z inflacją, która przekłada się na zmianę podejścia klientów do zakupów online. E-konsumenci podejmują bardziej przemyślane decyzje zakupowe, poszukują promocji i chcą mieć pewność, że otrzymają towar zgodny z ich potrzebami.
Jakie rozwiązania warto zatem stosować w sprzedaży internetowej w 2023 roku?
- Docieraj do klientów z pomocą wyszukiwarek cen i opinii. E-konsumenci bardzo często właśnie tam zaczynają poszukiwania najkorzystniejszych ofert. Dodatkowo przed złożeniem zamówienia w nowym sklepie poszukują opinii na jego temat.
- Stosuj przejrzystą politykę zwrotów. Konsumenci bardzo często sprawdzają warunki zawrotów jeszcze przed złożeniem zamówienia, a jeśli napotkają jakieś problemy, mogą całkowicie zrezygnować z zakupów. Prosty i sprawny proces zwrotu zwiększa również szansę, że klient powróci do Twojego sklepu.
- Zadbaj o wysoką jakość obsługi klienta w swoim sklepie. Stworzenie pozytywnego doświadczenia zakupowego to klucz do sukcesu w e-commerce. W ten sposób masz szansę na wyróżnienie się wśród konkurencji i zatrzymanie kupujących na dłużej.
- Daj klientom możliwość skorzystania z płatności odroczonych i systemów ratalnych. Elastyczne formy płatności sprawiają, że klienci chętniej decydując się na zakupy.
10. Świadomi konsumenci
Rosnąca świadomość konsumentów, troska o środowisko oraz inflacja powodują zmiany w zachowaniach kupujących. Coraz częściej czytają oni etykiety, sprawdzają skład i materiały użyte przy produkcji oraz stawiają na jakościowe produkty, które posłużą im przez dłuższy czas. Warto zatem dopasować ofertę do wymagań klientów.
Co ważne, kupujący chętniej decydują się również na ekologiczne rozwiązania. Na znaczeniu zyskują rozwiązania z zakresu re-commerce, takie jak handel używanymi produktami czy oferowanie naprawy uszkodzonych towarów. Klienci chętnie wybierają też firmy, które wspierają ochronę środowiska, np. poprzez oferowanie ekologicznych form dostawy.
👉 Przeczytaj więcej o zielonym marketingu w sklepie internetowym.
11. Dyrektywa Omnibus
Rok 2023 będzie stał pod znakiem dużych zmian w sprzedaży internetowej – a wszystko to ze względu na wejście w życie ustawy implementującej unijną dyrektywę Omnibus. Sklepy internetowe będą musiały przystosować swoje działania do nowych wymogów, które zaczną obowiązywać już 1 stycznia 2023 r.
Najważniejsze zmiany, jakie wprowadza dyrektywa to:
- informowanie o cenach sprzed promocji,
- obowiązek wskazania, czy sprzedawaca weryfikuje opinie i podawania sposobu weryfikacji,
- obowiązek podawania na stronie internetowej numeru telefonu (w przypadku przedsiębiorców obsługujących konsumentów).
👉 Dowiedz się więcej na temat dyrektywy Omnibus i zmianach w prawie dla sklepów internetowych.
Podsumowanie
Podążanie za trendami to świetna strategia pozwalająca osiągać sukcesy w branży e-commerce. Rzeczywistość biznesowa nie jest jednak do końca przewidywalna, o czym przekonały nas ostatnie lata. Warto zatem nieustannie obserwować rynek i odpowiadać na potrzeby klientów.
We wdrożeniu wielu użytecznych rozwiązań pomoże Ci platforma sprzedażowa Sky-Shop. Oprogramowanie oferuje wszystkie niezbędne narzędzia do prowadzenia efektywnej sprzedaży w Internecie, a przy tym jest stale rozwijane w oparciu o najnowsze trendy i zmieniające się wymogi prawne. Wypróbuj jego możliwości, zakładając darmowe konto testowe.