Sky-Shop Blog Dropshipping Start w dropshippingu Co to jest dropshipping i czy warto z niego korzystać?

Co to jest dropshipping i czy warto z niego korzystać?

Dropshipping
12 min

Dropshipping to sposób na prowadzenie sklepu internetowego bez magazynu, inwestowania w towar i własnoręcznego pakowania paczek. Jak to możliwe? Wszystko za sprawą modelu logistycznego, który przenosi na hurtownię znaczącą część obowiązków związanych z zakupem od producenta, przechowywaniem i wysyłaniem poszczególnych produktów.

Czym jest dropshipping i jak działa? Jak zacząć biznes w tym modelu? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu!

  • Dropshipping to nie pośrednictwo!
  • W dropshippingu to Ty jesteś sprzedawcą i musisz przestrzegać praw konsumenta.
  • Dropshipping jest legalny.

Czym jest dropshipping?

Dropshipping to model sprzedaży, który umożliwia prowadzenie sprzedaży online bez konieczności posiadania magazynu. Opiera się na ścisłej współpracy z hurtowniami, które odpowiadają za cały proces realizacji zamówienia. Zadaniem sprzedawcy jest wyłącznie promowanie ofert, pozyskiwanie klientów i skłanianie ich do zakupu.

Zarabiasz więc na marży między ceną towaru w Twoim sklepie, a tą, którą wynegocjowałeś z hurtownią.

W skrócie dropshipping to:

  • forma współpracy pozwalająca na kupowanie pojedynczych sztuk produktów w hurtowni, dopiero wtedy, gdy klient zamówi je w sklepie;
  • sposób na prowadzenie sprzedaży online bez magazynu;
  • pomysł na dodatkowy zarobek na etacie.

Nie ulega wątpliwości, że jest to najprostszy sposób na rozpoczęcie sprzedaży w Internecie. Sklepy internetowe w ten sposób minimalizują koszty prowadzenia biznesu i znacząco ograniczają ryzyko związane z rozpoczęciem własnej działalności.

Dowiedz się więcej o dropshippingu 👇

Jak działa dropshipping w praktyce?

Schemat działania modelu sprzedaży dropshipping jest prosty i wygląda następująco:

  1. Sprzedawca nawiązuje współpracę z hurtownią dropshipping lub nawet kilkoma dostawcami.
  2. Wystawia produkty z hurtowni w swoim sklepie, na Allegro lub na dowolnej innej platformie.
  3. Klient składa zamówienie u sprzedawcy.
  4. Skompletowaniem zamówienia i dostarczeniem go do klienta zajmuje się hurtownia.
  5. Sprzedawca odpowiada za obsługę klienta i w większości przypadków za rozpatrywanie zwrotów i reklamacji.

dropshipping schemat

Dropshipping różni się od tradycyjnej sprzedaży tym, że nie zmusza do posiadania własnego magazynu. Działanie w modelu dropshipping wiąże się z wykorzystaniem powierzchni magazynowej i asortymentu udostępnianych przez hurtownika. Polega na ścisłej współpracy sklepu internetowego z hurtownią dropshippingową.

Czas na Twój sukces!

Postaw na oprogramowanie Sky-Shop wspierające sprzedaż!

  • Wybieraj spośród milionów gotowych produktów
  • Sprzedawaj we własnym sklepie, na Allegro i w innych kanałach
  • Korzystaj z nielimitowanego wsparcia ekspertów od pierwszych dni
Testuj bez zobowiązań

Głównym zadaniem sprzedawcy jest odpowiedni dobór produktów (pochodzących z jednej lub większej ilości hurtowni) oraz jego skuteczna reklama, która doprowadzi do zebrania zamówień na poszczególne produkty. Opłacone przez klientów sklepu zamówienia przekazywane są do hurtowni, a tam: kompletowane, pakowane i wysyłane na podany przy składaniu zamówienia adres.

Przyjrzyjmy się poszczególnym aspektom tej układanki bliżej.

Rola sprzedawcy, hurtowni i klienta w dropshippingu

Prowadzenie sklepu w oparciu o dropshipping wymaga dobrego zrozumienia zadań poszczególnych uczestników tego procesu.

1. Sprzedawca dropshippingowy

Dropshipping to sprzedaż, jak każda inna. Właśnie dlatego względem kupujących masz takie same obowiązki, jak przy wysyłce prowadzonej z własnego magazynu. Wykorzystywanym przez Ciebie udogodnieniem jest całkowite przeniesienie czynności związanych z magazynowaniem, pakowaniem i wysyłaniem produktów na hurtownię, czyli Twojego kontrahenta. Za co odpowiadasz jako właściciel sklepu internetowego w dropshippingu?

  • Przyjęcie zamówienia złożonego w Twoim sklepie. Wybrane przez klienta przedmioty pojawią się w panelu administracyjnym sklepu wraz ze statusem płatności.
  • Przekazanie zamówienia do hurtowni (poprzez wiadomość e-mail, specjalnie przygotowany do tego celu formularz lub automatyczną wysyłkę zamówienia) i opłacenie go.
  • Wystawienie dokumentu sprzedaży. W dropshippingu jest to zazwyczaj imienna faktura wysyłana na adres mailowy po dostarczeniu paczki do klienta. Zapis informujący o formie dostarczenia dokumentu sprzedaży powinna zostać zawarta w regulaminie.
  • Przyjęcie zwrotu oraz reklamacji, jeśli zajdzie taka potrzeba.
  • Obsługa swojego sklepu, konta na Allegro i prowadzenie działań marketingowych.

Umowa w dropshippingu zawierana jest pomiędzy właścicielem sklepu internetowego a klientem kupującym towar.

Hurtownie w większości przypadków obsłużą reklamacje zgłaszane przez Twoich klientów. Zwroty przyjmowane są do magazynu hurtowni przez mniejszą ilość firm, a warunki należy ustalać indywidualnie.

2. Hurtownia dropshippingowa (dostawca)

Zastanawiając się, co to dropshipping można uznać, że jest to usługa, jaką hurtofwnia świadczy na rzecz e-sklepu. Obowiązkiem hurtowni działającej w tym modelu jest:

  • Dostarczenie informacji o produktach, stanach magazynowych i ich aktualizowanie. Dane przekazywane są w formacie XML. Za automatyzację procesu wgrywania i aktualizowania produktów w sklepie odpowiada moduł integracji z hurtowniami. Jest on dostępny bez żadnych dodatkowych opłat w pakiecie dropshippingowym Sky-Shop.
  • Zapakowanie, zabezpieczenie oraz wysyłka towaru dla przekazanego przez Ciebie zamówienia wprost na adres Twojego klienta.
  • Wystawienie faktury za zakupione przez sklep internetowy produkty i przesłanie jej np. pod koniec miesiąca lub po każdej transakcji.

Sprawdź, co cechuje dobrą hurtownię dropshippingową!

3. Klient sklepu działającego w dropshippingu

Sklep działający w droppshippingu nie ma obowiązku informować o tym, że zamówienie zostanie dostarczone prosto z hurtowni. Właśnie dlatego zdecydowana większość klientów nie jest w stanie odróżnić go od przesyłki pochodzącej z magazynu prowadzonego przez sklep internetowy. Jedyną zauważalną różnicą może okazać się brak artykułów reklamowych, które nie są stosowane przez każdą z firm zajmujących się handlem w Internecie. Brak ulotki nie powinien więc nikogo dziwić. Dropshipping z punktu widzenia klienta wygląda tak samo, jak każde inne zakupy:

  • Wybór produktów, złożenie i opłacenie zamówienia w sklepie internetowym.
  • Otrzymanie przesyłki w wybranej przez siebie formie.
  • Odebranie dokumentu zakupu przesłanego mailowo.
  • Ewentualny zwrot lub reklamacja przebiegające zgodnie z zasadami opisanymi w zakładce „zwroty i reklamacje”, która zazwyczaj znajduje się w stopce sklepu.

Jeśli sklep internetowy korzysta z oferty 2-3 hurtowni dropshippingowych może okazać się, że do klienta dostarczone zostanie kilka paczek. Jak to wyjaśnić? Wystarczy poinformować kupującego, że towar pochodzi z magazynów o różnej lokalizacji.

Zalety dropshippingu

  • Minimalny kapitał potrzebny na start. Nie wydajesz pieniędzy na zakup towaru i wynajem powierzchni magazynowej.
  • Bardzo niskie ryzyko inwestycji. Kupujesz produkty dopiero wtedy, gdy zostaną zamówione i opłacone przez klientów.
  • Wygoda obsługi sprzedaży z dowolnego miejsca. Skupiasz się na reklamie produktów, a resztą zajmuje się hurtownia.
  • Elastyczność bazy produktowej. Zintegrujesz się z dowolną hurtownią. Szybko zmienisz lub uzupełnisz sprzedawany asortyment.

Wady dropshippingu

  • Hurtownia w pełni kontroluje proces wysyłki zamówienia. Właśnie dlatego warto wybrać do współpracy solidnego partnera biznesowego. Zobacz, jakie pytania warto zadać hurtowni przed rozpoczęciem współpracy.
  • Możliwość sprzedania produktu, który wyprzedał się z magazynu hurtowni. Ryzyko ograniczysz do minimum zwiększając częstotliwość aktualizacji danych z hurtowni. Integrator Sky-Shop oferuje aż 12 aktualizacji na dobę.
  • Duża konkurencja. Właśnie dlatego warto dbać o wyróżnienie się na rynku, np. dzięki świetnej obsłudze czy prowadzeniu nieszablonowej komunikacji marketingowej. W dropshippingu też da się znaleźć swoją niszę!

Czy dropshipping jest legalny?

Tak, dropshipping jest w pełni legalny. Nie ma żadnych przepisów, które zakazywałyby czy ograniczały sprzedaż w takim modelu. 

Wykorzystanie dropshippingu w sprzedaży internetowej nie zmienia niczego względem przepisów obowiązujących sprzedawcę. W praktyce oznacza to, że nadal musisz przestrzegać zapisów:

  • Prawa podatkowego: podatek dochodowy, zwolnienie lub obowiązek bycia czynnym płatnikiem VAT, zwolnienie lub obowiązek fiskalizacji sprzedaży.
  • Prawa konsumenta: zwroty i reklamacje.
  • RODO: zgody marketingowe, przetwarzanie danych osobowych.

Dropshipping jako model biznesowy nie zmienia też obiegu dokumentów sprzedażowych. Hurtownia wystawia fakturę sklepowi internetowemu, a sklep internetowy wystawia dokument sprzedaży (faktura/faktura imienna/paragon) klientowi.

Dowiedz się więcej 👇

Jak zacząć dropshipping krok po kroku?

Rozpoczęcie sprzedaży w dropshippingu jest znacząco prostsze niż zatowarowanie własnego magazynu. Nie musisz szukać producenta, spełniać wymogów importowych, a przede wszystkim – kupować setek sztuk danego produktu.

By rozpocząć handel w dropshippingu, wystarczy że:

  1. Znajdziesz hurtownię.
  2. Uruchomisz kanał sprzedaży – np. sklep bądź Allegro.
  3. Założysz firmę (chyba, że wolisz działać w ramach działalności nierejestrowanej).
  4. Wdrożysz skuteczne działania marketingowe.

Przyjrzyjmy się poszczególnym krokom bliżej.

1. Znajdź hurtownię dropshippingową

Szukanie hurtowni dropshipping do współpracy może okazać się jednym z bardziej czasochłonnych etapów rozpoczynania sprzedaży. Współpracując z dużymi hurtowniami możesz liczyć na więcej udogodnień. Z kolei te mniejsze często oferują ciekawsze produkty i niższe ceny.

Koniecznie sprawdź:

Ofertę wybranego dostawcy poznasz po rejestracji (założeniu konta) na stronie hurtowej. Ceny i towary widoczne dla każdego są przeznaczone dla klientów detalicznych.

Znalezienie hurtowni do współpracy nie powinno opierać się na wyborze pierwszego dostawcy, na którego trafisz. Skontaktuj się z kilkoma hurtowniami i porównaj oferowane warunki – nie tylko cenowe!

Sprawdź, o co pytać hurtownię przed rozpoczęciem współpracy?

2. Rozpocznij sprzedaż, korzystając z oprogramowania do dropshippingu

Rynek e-commerce wielokrotnie pokazał, że najbardziej opłacalną startegią jest sprzedaż wielokanałowa, czyli sprzedaż produktów w kilku miejscach jednocześnie.

Oferuj towary:

  • na Allegro;
  • w innych marketplaces, w tym: OLX, Facebook Marketplace, EmpikPlace, Morele Marketplace,
  • we własnym sklepie online.

Aby rozpocząć sprzedaż w dropshippingu, wybierz gotowe oprogramowanie Sky-Shop. Umożliwi Ci ono sprawne zarządzanie sprzedażą z jednego panelu administracyjnego i da dostęp do integracji z 259 hurtowniami dropshipping.

Sprawdź pakiety dropshipping!

3. Załóż firmę lub działaj w ramach działalności nierejestrowanej

Założenie firmy (zazwyczaj JDG lub Sp. z o.o.) jest rekomendowane osobom rozpoczynającym dropshipping. Dzięki działalności swobodnie podejmiesz współpracę z dowolnym podmiotem np. hurtownią.

Drugą z dostępnych możliwości jest sprzedaż bez firmy. Wiąże się to z ograniczeniami m.in. w miesięcznym przychodzie (od 1 lipca 2023 wynosi on 75% minimalnego wynagrodzenia) i liczbą hurtowni deklarujących chęć podjęcia współpracy.

Zobacz, co musisz wiedzieć o sprzedaży na mocy działalności nierejestrowanej

4. Promuj sklep i zacznij sprzedawać

Niezależnie od modelu logistycznego, który wykorzystujesz, na starcie sprzedaży warto wykorzystać metody promocji generujące sprzedaż niemal natychmiast po ich zastosowaniu. Są to m.in.:

  • kampanie Google Ads;
  • kampanie Facebook Ads;
  • współpraca z influencerami;
  • działania z zakresu SEO, dzięki którym Twoje oferty będą pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania,
  • wykorzystanie własnych zasięgów na blogu/w social mediach.

W drugiej kolejności warto myśleć o działaniach długofalowych, jak pozycjonowanie sklepu.

Przygotuj się do startu w dropshippingu najlepiej, jak to możliwe! Zapisz się na bezpłatne szkolenia e-commerce!

Jak wykorzystać model dropshipping w swoim sklepie internetowym?

Dropshipping jest modelem wykorzystywanym przez nowe i rozwijające się sklepy internetowe. Niezależnie od tego, na jakim etapie rozwoju biznesowego jesteś, możesz czerpać z niego korzyści.

1. Dropshipping jako model na start w e-commerce

Chcesz dopiero zacząć sprzedawać online? Na starcie warto jak największą część budżetu zachować na marketing, a dropshipping to umożliwia. Jest idealnym modelem dla osób, które stawiają pierwsze kroki w e-commerce. Pozwala na sprzedaż dowolnych towarów w dowolnym kanale.

Zobacz, jak zacząć dropshipping!

2. Sprzedaż sezonowa w dropshippingu

Logistyka w dropshippingu pozwala na szybką zmianę oferty w wybranym kanale sprzedaży np. na Allegro. Właśnie dlatego często wykorzystywany jest do sprzedaży sezonowej. Wystarczy, że znajdziesz hurtownię wielobranżową lub podejmiesz współpracę z kilkoma dostawcami i… gotowe! Latem sprzedajesz baseny i akcesoria grillowe, a zimą ozdoby choinkowe i koce. Zarabiasz korzystając z sezonowości.

Pamiętaj, że sprzedaż detaliczną sezonową w dropshippingu możesz prowadzić w innym niż swój podstawowy kanale sprzedaży lub założyć w tym celu nowe konto na portalu aukcyjnym.

3. Bezpieczne badanie rynku w modelu dropshipping

Rozwój sklepu internetowego wiąże się z wprowadzaniem do oferty nowego asortymentu. Dropshipping daje Ci możliwość przetestowania nieograniczonej liczby produktów jeszcze przed sprowadzeniem ich do własnego magazynu! Model zakłada zakup produktu dopiero wtedy, gdy zamówi go klient.

Oznacza to, że wystawiasz produkty z hurtowni bez jakiegokolwiek ryzyka i badasz zainteresowanie nowych klientów. Na podstawie realnych danych sprzedażowych wybierzesz te, które opłaca się wprowadzić do oferty na stałe.

Sprawdź listę hurtowni dropshipping z podziałem na branże!

Narzędzia wspierające sprzedaż w dropshippingu

Chcesz zacząć sprzedaż w dropshippingu? Nie zrobisz tego bez odpowiednich narzędzi.

Wykorzystanie modelu dropshippingowego w prowadzeniu sklepu internetowego opiera się na ścisłej współpracy z hurtownią. Dlatego tak ważne jest wykorzystanie niezawodnego oprogramowania z licznymi automatyzacjami i rozbudowaną konfiguracją. W Sky-Shop tworzymy zaawansowane rozwiązania do dropshippingu od ponad 15 lat. Dwie z funkcji będą dla Ciebie kluczowe:

Integracja z hurtowniami

Integracja jest narzędziem, które pozwoli Ci pobierać produkty, zarządzać nimi i aktualizować wszelkie dane. To absolutny must have dla sprzedawcy dropshippignowego. Wśród szczególnie przydatnych funkcji znajdziesz:

  • pobieranie produktów z uwzględnieniem kryteriów takich jak: cena, liczba sztuk w magazynie, dostępność zdjęć, uzupełnienie kodów EAN;
  • automatyczny narzut na cenę oraz zaawansowane reguły;
  • zaokrąglanie cen;
  • powiadomienia i akcje dla nowych produktów, a także tych usuwanych;
  • aktualizacje danych do 12 razy na dobę z możliwością wyboru aktualizowanych pól;
  • możliwość podpięcia nielimitowanej liczby hurtowni do jednego sklepu;
  • automatyczna wysyłka zamówień do hurtowni;
  • i wiele innych.

Dowiedz się więcej o zaawansowanej integracji z hurtowniami!

Integracja z Allegro

Allegro jest głównym lub dodatkowym kanałem sprzedaży dla niemal 50% naszych klientów. Właśnie dlatego szczególną uwagę przykładamy do rozwoju funkcji w ramach tego kanału sprzedaży. Wśród najbardziej istotnych dla sprzedaży w tym modelu znajdziesz:

  • obsługa produktyzacji Allegro;
  • dodawanie nowych towarów do katalogu Allegro;
  • pełne wsparcie dla przesyłek Allegro Smart;
  • możliwość podpięcia wielu kont Allegro do jednego panelu administracyjnego;
  • operacje masowe;
  • ogranicznik kosztów rocznych aukcji;
  • aktualizacja stanów magazynowych i zamówień w czasie rzeczywistym;
  • zamykanie aukcji przy określonym stanie magazynowym;
  • i wiele innych.

Zobacz wszystkie funkcje dwukierunkowej integracji z Allegro!

Prowadź sprzedaż w modelu dropshipping ze Sky-Shop

Integracje z hurtowniami oraz Allegro, a także szeregu innych funkcji znajdziesz w jednym miejscu – w panelu administracyjnym platformy e-commerce Sky-Shop.

Oprogramowanie z pełnym wsparciem technicznym jest odpowiednim wyborem dla osób, które dropshipping będą traktowały jako dodatek do sprzedaży lub jedyny wykorzystywany model logistyczny.

Poznaj rewolucyjne pakiety Drop, w których znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz do dropshippingu!

Wszystkie funkcje platformy możesz testować bezpłatnie przez 14 dni. Zacznij już teraz!

4.55 avg. rating (90% score) - 22 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.