Dobry produkt obroni się sam? Bardzo możliwe. Potencjalni klienci nie dowiedzą się o nim jednak tylko dlatego, że powstał. Musisz zadbać o to, by trafił w ich ręce – przede wszystkim za pomocą przemyślanych kampanii marketingowych.
Na co zwrócić uwagę, wprowadzając nowy produkt na rynek? O czym należy pamiętać, by dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów? Jakie działania promocyjne wykorzystać, by dotrzeć do szerokiego grona odbiorców? Poznaj sprawdzone sposoby!
Spis treści artykułu
O czym pamiętać przy wprowadzeniu nowego produktu na rynek?
Zdecydowana większość sklepów internetowych bazuje na sprzedaży jednolitego asortymentu, który konsumenci już znają. Tworzenie własnych produktów może być więc świetnym sposobem, by wyróżnić się na tle licznej konkurencji.
Samo dodanie produktu do sklepu niestety jednak nie wystarczy. Musisz go jeszcze umiejętnie wypromować.
Kluczowe są oczywiście skuteczne działania marketingowe. Zanim jednak do nich przejdziesz, warto zadbać o kilka kwestii:
- Określ swoją grupę docelową. Kim są potencjalni odbiorcy Twojego produktu? Na co zwracają szczególną uwagę przy zakupie? Jakie mają potrzeby, preferencje i nawyki? Odpowiedzi na tego typu pytania pomogą Ci stworzyć odpowiednią strategię i dobrać właściwe kanały reklamowe. Dowiedz się więcej o buyer personie.
- Przeanalizuj swoją konkurencję. Sprawdź, z jakich metod korzystają, by sprzedawać i promować swoje produkty. Zweryfikuj, na jakie aspekty kładą największy nacisk w swojej komunikacji i jakie osiągają efekty.
- Ubierz w słowa to, czym ma się wyróżniać Twój produkt. Innymi słowy – określ USP, czyli unikalną propozycję wartości, która pozwoli zbudować jego pozycję na rynku. Czy będzie to ekologiczna produkcja? Unikalny design? A może po prostu stosunek ceny do jakości? To już Twoje zadanie.
👉 Dowiedz się więcej o wprowadzaniu nowego produktu na rynek.
Jak skutecznie zareklamować nowy produkt?
Masz nowy produkt, który planujesz sprzedawać online? Świetnie!
Wprowadzenie nowego produktu do e-sklepu zawsze wiąże się z realną szansą na zwiększenie dotychczasowej sprzedaży. Tymczasem wiele interesujących towarów wprowadzane jest do asortymentu w sposób niezauważalny dla potencjalnych klientów. To błąd!
Marketing internetowy daje Ci wiele możliwości, by wykorzystać ten potencjał. Dowiedz się, jak wypromować produkt i wyróżnić się na tle konkurencji.
1. Postaw na przedsprzedaż nowego produktu
Przedsprzedaż znana jako popularny pre-order jest najpopularniejszym sposobem na sprzedaż nowości w sklepie internetowym.
Na czym polega?
To udostępnienie możliwości zakupu jeszcze przed wprowadzeniem produktu do oficjalnej sprzedaży. Klient opłaca zamówienie na kilka dni bądź tygodni przed jego wejściem do dystrybucji, a otrzymuje w pierwszym dniu sprzedaży dla szerokiego grona konsumentów.
Prowadzenie przedsprzedaży korzystnie wpływa więc na poczucie ekskluzywności oferty. Klient znajduje się w wąskim gronie, które mogło nabyć określony towar w pierwszej kolejności. Jest wśród tych, którzy na pewno nie będą zmuszeni do czekania na kolejną z partii w przypadku wyczerpania zapasów magazynowych.
Co zrobić by przedsprzedaż była skuteczna? Zastosuj promocję! Wszędzie, gdzie pojawia się wiadomość o pre-orderze, zamieść jasną informację o niższej cenie.
Bodźcem najlepiej działającym na klientów jest podanie konkretnej kwoty obniżki. Jednak przy niewielkich upustach warto korzystać z zamieszczenia rabatu procentowego. W końcu wolisz skorzystać z obniżki na 5% niż 5 złotych przy towarze za 100 zł, prawda?
O czym jeszcze pamiętać?
- Jasno komunikuj, że prezentowana oferta to przedsprzedaż, a atrakcyjna cena zarezerwowana jest wyłącznie dla niej i zniknie po premierze produktu.
- Pokaż, że liczba produktów w przedsprzedaży jest ograniczona. Wprowadzony limit wpłynie na szybsze podejmowanie decyzji zakupowej i sprawi, że klienci nie będą ich odkładać na ostatnią chwilę.
2. Eksponuj nowe produkty na stronie głównej
Strona główna jest wizytówką sklepu internetowego, na którą w pierwszej kolejności trafiają klienci. To na niej powinny pojawiać się zarówno informacje o najważniejszych promocjach, jak i nowościach. Do eksponowania nowych produktów warto wykorzystywać:
- slidery,
- wyskakujące okna pop-up,
- zamieszczone na określony czas stałe elementy na dole, górze bądź boku strony,
- wyznaczoną sekcję nowości.
Podczas prezentacji wybranego produktu postaw na wyróżniającą się grafikę, która przykuje uwagę, a ewentualne parametry techniczne przedstaw w formie przejrzystej infografiki.
Dowiedz się także, jak pozyskać pierwszych klientów 👇
3. Wykorzystaj płatną reklamę – Google Ads i Facebook Ads
Płatne reklamy pozwalają Ci błyskawicznie dotrzeć do wybranej grupy odbiorców. Nie musisz długo czekać na ich efekty – kampanie zaczynają działać od razu po ich uruchomieniu.
Google daje ogromne możliwości w zakresie ich kierowania, a co za tym idzie – personalizacji. Możesz mieć więc pewność, że nie dotrzesz do przypadkowych osób, a potencjalnych klientów realnie zainteresowanych danym produktem.
Masz wiele opcji. Google Ads to m.in.:
- reklamy tekstowe i produktowe, które wyświetlają się w wyszukiwarce,
- reklamy typu display, wyświetlane w sieci reklamowej Google, czyli zdecydowanej większości stron i portali w Internecie,
- reklamy na YouTube (zarówno wideo, jak i banerowe).
👉 Skorzystaj ze Sky-Shop Kampanii Ads!
Płatne reklamy to nie tylko Google. Za ich pomocą możesz również reklamować swoje towary w social media. Oczywiście na tym polu przoduje Facebook Ads.
Działają one na podobnej zasadzie co reklamy Google. Facebook ma jednak dostęp do nieco innych danych o użytkownikach, co warto uwzględnić w swojej strategii.
4. Pamiętaj o SEO
Pozycjonowanie to bez wątpienia jednym z najważniejszych kanałów w marketingu online. W końcu większość zakupów w Internecie rozpoczyna się od wpisania kilku słów do wyszukiwarki Google. Dlatego warto zadbać o to, by Twój sklep znajdował się na jak najwyższych pozycjach.
Musisz jednak liczyć się z tym, że SEO nie przyniesie Ci tak szybkich efektów jak płatne reklamy. Nie zmienia to faktu, że warto wykazać się cierpliwością. Nie płacisz w końcu dodatkowo za kliknięcia w organiczne wyniki wyszukiwania, a efekty SEO mogą utrzymywać się bardzo długo.
Co pomoże Ci w zwiększeniu widoczności danego produkty w wynikach wyszukiwania?
- Odpowiednia nazwa podstrony produktowej. Nie powinna ona zawierać tylko nazwy własnej danego towaru, ale także frazę, na którą chcesz go wypozycjonować – np. „Czyścioch – szampon dla psów”.
- Dobry opis produktu. Powinien on zawierać wszystkie istotne z punktu widzenia klienta informacje, które będą zaprezentowane w przyjazny sposób. Dziel opis na sekcje, stosuj wypunktowania, tabele i inne elementy graficzne. Pamiętaj również o słowach kluczowych związanych z danym towarem. Umieszczaj je w treści naturalnie i nie przesadzaj z ich liczbą.
- Linkowanie produktu w Twoim sklepie. Możesz to robić na stronie głównej, w opisach kategorii czy w artykułach blogowych.
- Opinie. Wiele wskazuje na to, że tzw. social proof ma znaczenie nie tylko na decyzje zakupowe, ale także na SEO. Dlatgeo od samego początku staraj się pozyskiwać recenzje od klientów, którzy kupili już dany towar.
5. Zorganizuj konkurs w mediach społecznościowych
Organizacja konkursu, w którym nagrodę będą stanowiły oferowane nowości, jest okazją do zwiększenia ich rozpoznawalności. Przedstawienie oferty w taki sposób niejednokrotnie rozbudza potrzeby zakupowe, a osoby, którym nie udało się wygrać, decydują się na zakup produktu w przyszłości.
Dodatkowym atutem konkursów jest zaangażowanie uczestników. Konieczność wykonania kilku prostych kroków przekłada się na zwiększenie zasięgu postów, a co za tym idzie powiększa się grono kupujących powiadomionych o nowościach w Twojej ofercie.
6. Zamieść informacje o nowościach na blogu
Kolejnym sposobem promocji nowego asortymentu jest uwzględnienie go we wpisach na blogu. Informacja o specyfikacji i sposobie wykorzystania korzystanie wpłynie na zwiększenie świadomości klientów. Co więcej, we wpisie możesz dodać przycisk typu CTA, który bezpośrednio przekieruje czytelnika do oferty z pre-orderem.
Pamiętaj również o tym, że wzmianki o nowym produkcie możesz też umieścić w starszych artykułach – również takich, które powstały kilka miesięcy czy nawet lat temu. Ich dużą zaletą może okazać się lepsza widoczość w wyszukiwarce. Dzięki temu użytkownicy będą mogli natrafić na wzmianki o nowym produkcie z Google.
7. Nawiąż współpracę z influencerami
Influencer marketing to jedna z najskuteczniejszych metod promowania produktów w Internecie. Pod warunkiem, że odpowiednio do niej podejdziesz.
W czym leży sekret? W wyborze odpowiedniego influencera. Nie chodzi tu bowiem o to, by ślepo podążać za głośnymi nazwiskami i kierować się wyłącznie liczbą obserwujących. Zamiast tego poszukaj osób, które budzą autorytet w Twojej branży. Twoi potencjalni klienci muszą zaufać ich poleceniom – a nie tylko wzruszyć ramionami i uznać poszczególne posty za kolejną nieudaną kampanię marketingową.
Możesz przekazać produkt do testów na drodze barteru lub rozliczać się na podstawie stawek wynegocjowanych z danym twórcą. W zależności od przyjętej strategii, możesz poprosić influencera, by przekierował swoich odbiorców do pre-orderu lub poprosić o publikację jeszcze przed oficjalną dystrybucją produktu.
8. Newsletter pomoże Ci trafić do obecnych klientów
Podczas promowania nowych produktów warto dotrzeć również do klientów, którzy obdarzyli już Twój sklep zaufaniem. Być może zapisali się już nawet do newslettera i udostępnili swoje dane dotyczące preferencji zakupowych. Dzięki temu będziesz mógł przedstawić im maksymalnie spersonalizowaną ofertę.
Prócz informacji o nowościach, którą zamieścisz w rozsyłanych e-mailach, warto udostępnić klientom zapisanym do bazy mailingowej specjalny rabat. Nawet 5 lub 10% może sprawić, że poczują się wyjątkowo. W końcu tylko oni mogą liczyć na taką obniżkę.
Wprowadź nowy produkt i nie martw się o sprzedaż
Jeśli chcesz wprowadzić nowy produkt do sklepu, ale martwisz się o popyt i zainteresowanie klientów, warto przed jego wprowadzeniem przebadać rynek. Doskonałym sposobem na sprawdzenie, czy nowy asortyment będzie cieszył się popularnością jest dropshipping, czyli model, w którym towar przesyłany jest bezpośrednio z hurtowni do klienta.
Dzięki temu właściciel sklepu nie ponosi kosztów zakupu oferowanego towaru – dopóki go nie sprzeda. Daje więc szerokie możliwości w testowaniu wprowadzanych nowości. Kilka miesięcy prowadzenia sprzedaży w dropshippingu pozwoli Ci zdecydować, czy chcesz sprowadzać produkt do swojego magazynu i sprzedawać.
Oczywiście nie jest to rozwiązanie dla osób, które decydują się na wprowadzenie na rynek całkowicie nowego, autorskiego produktu. To opcja dla tych, którzy po prostu chcą poszerzyć swoją ofertę o towary dostępne już na rynku.
Podsumowanie
Na sukces w branży e-commerce składa się wiele czynników. Jednym z nich jest na pewno ciągły rozwój, a poszerzanie swojej oferty to jedna z najlepszych możliwości w tym zakresie.
Miej tylko na uwadze, by nie prowadzić działań marketingowych bez analityki. Marketing internetowe stwarza ogromne możliwości analityczne i warto z nich korzystać. Nie ma sensu działać na ślepo. Google Analytics pomoże Ci określić, co działa, a co nie przynosi efektów i w razie potrzeby dostosowywać strategię.
Pamiętaj, że sposobów na promocję produktów online jest wiele, a w powyższym artykule przedstawiliśmy zaledwie kilka propozycji. Poznaj również inne skuteczne działania marketingowe!