
Dropshipping to sposób prowadzenia sprzedaży w Internecie bez magazynu, inwestowania w towar, własnoręcznego pakowania paczek i ich wysyłania.
Jest to możliwe dzięki ścisłej współpracy z hurtowniami, które odpowiadają za cały proces realizacji zamówienia. Zadaniem sprzedawcy jest wyłącznie promowanie ofert, pozyskiwanie klientów i troska o ich jak najlepszą obsługę.
Poznaj więcej szczegółów i sprawdź, jak zacząć sprzedawać w tym modelu.
Spis treści artykułu
Jak działa dropshipping?
Dropshipping to najprostszy sposób na rozpoczęcie sprzedaży w Internecie. Minimalizujesz dzięki niemu koszty prowadzenia biznesu i znacząco ograniczasz ryzyko związane z rozpoczęciem własnej działalności.
Możesz sprzedawać w tym modelu zarówno za pośrednictwem własnego sklepu internetowego, jak i Allegro czy innych platform marketplace.
Cały proces odbywa się w następujący sposób:
- Jako sprzedawca nawiązujesz współpracę z hurtownią dropshipping lub nawet kilkoma dostawcami.
- Wystawiasz produkty z hurtowni w swoim sklepie, na Allegro lub na dowolnej innej platformie.
- Klient składa u Ciebie zamówienie.
- Skompletowaniem zamówienia i dostarczeniem go do klienta zajmuje się hurtownia.
- Odpowiadasz za obsługę klienta i w większości przypadków za rozpatrywanie zwrotów i reklamacji.
A poniżej znajdziesz ten schemat w graficznej formie:
Czy dropshipping jest legalny?
Tak, dropshipping jest w pełni legalny. Nie ma żadnych przepisów, które zakazywałyby czy ograniczały sprzedaż w takim modelu.
Wykorzystanie dropshippingu w sprzedaży internetowej nie zmienia niczego względem przepisów obowiązujących sprzedawcę. W praktyce oznacza to, że nadal musisz przestrzegać zapisów:
- prawa podatkowego,
- praw konsumenta (zwroty i reklamacje),
- RODO.
Dropshipping jako model biznesowy nie zmienia też obiegu dokumentów sprzedażowych. Hurtownia wystawia fakturę sklepowi internetowemu, a sklep internetowy (sprzedawca) wystawia dokument sprzedaży (faktura/faktura imienna/paragon) klientowi.
Postaw na oprogramowanie Sky-Shop wspierające sprzedaż!
- ✔ Wybieraj spośród milionów gotowych produktów
- ✔ Sprzedawaj we własnym sklepie, na Allegro i w innych kanałach
- ✔ Korzystaj z nielimitowanego wsparcia ekspertów od pierwszych dni
Dowiedz się więcej 👇
👉 Przeczytaj też: Czy dropshipping jest legalny? Wszystko o prawie w dropshippingu.
Rola sprzedawcy, hurtowni i klienta w dropshippingu
Prowadzenie sprzedaży w oparciu o dropshipping wymaga dobrego zrozumienia zadań poszczególnych uczestników tego procesu. Sprawdź, czym zajmuje się każdy z nich:
1. Sprzedawca dropshippingowy
Sprzedając w dropshippingu względem kupujących masz takie same obowiązki, jak przy wysyłce prowadzonej z własnego magazynu.
Odpowiadasz za:
- Przyjęcie zamówienia złożonego w Twoim sklepie. Wybrane przez klienta przedmioty pojawią się w panelu administracyjnym sklepu wraz ze statusem płatności.
- Przekazanie zamówienia do hurtowni (poprzez wiadomość e-mail, specjalnie przygotowany do tego celu formularz lub automatyczną wysyłkę zamówienia) i opłacenie go.
- Wystawienie dokumentu sprzedaży. W dropshippingu jest to zazwyczaj imienna faktura wysyłana na adres mailowy po dostarczeniu paczki do klienta. Zapis informujący o formie dostarczenia dokumentu sprzedaży powinna zostać zawarta w regulaminie.
- Przyjęcie zwrotu oraz reklamacji, jeśli zajdzie taka potrzeba.
- Obsługę swojego sklepu, konta na Allegro i prowadzenie działań marketingowych.
👉 Poznaj sposoby wykorzystania dropshippingu:
2. Hurtownia dropshippingowa (dostawca)
Hurtownie w dropshippingu odpowiadają za następujące aspekty:
- Dostarczenie informacji o produktach, stanach magazynowych i ich aktualizowanie. Dane przekazywane są w formacie XML. Za automatyzację procesu wgrywania i aktualizowania produktów w sklepie odpowiada moduł integracji z hurtowniami. Jest on dostępny bez żadnych dodatkowych opłat w pakiecie dropshippingowym Sky-Shop.
- Pakowanie, zabezpieczenie oraz wysyłkę towaru dla przekazanego przez Ciebie zamówienia wprost na adres Twojego klienta.
- Wystawienie faktury za zakupione przez sklep internetowy produkty i przesłanie jej np. pod koniec miesiąca lub po każdej transakcji.
👉 Sprawdź, co cechuje dobrą hurtownię dropshippingową!
3. Klient sklepu działającego w dropshippingu
Nie masz obowiązku informować o tym, że zamówienie zostanie dostarczone prosto z hurtowni. Dropshipping z punktu widzenia klienta wygląda tak samo, jak każde inne zakupy – i nie ma żadnej potrzeby, żeby było inaczej.
Kto obsługuje zwroty w dropshippingu?
Hurtownie dropshipping nie mają obowiązku przyjmowania zwrotów i w zdecydowanej większości przypadków tego nie robią.
Oznacza to, że za obsługę zwrotów w dropshippingu odpowiada sprzedawca.
Warto więc sprzedawać asortyment, który rzadko podlega zwrotom i unikać tego, który często je generuje – jak np. odzież czy obuwie. Nigdy jednak nie możesz w 100% wykluczyć tego, że będą się one pojawiać.
W ich uniknięciu pomogą Ci także dopracowane opisy produktów i dobre zdjęcia, które ukazują produkt z różnych perspektyw.
👉 Dowiedz się więcej: Zwroty w dropshippingu – wszystko, co musisz wiedzieć.
Zalety dropshippingu
- Minimalny kapitał potrzebny na start. Nie wydajesz pieniędzy na zakup towaru i wynajem powierzchni magazynowej.
- Bardzo niskie ryzyko inwestycji. Kupujesz produkty dopiero wtedy, gdy zostaną zamówione i opłacone przez klientów.
- Wygoda obsługi sprzedaży z dowolnego miejsca. Skupiasz się na reklamie produktów, a resztą zajmuje się hurtownia.
- Elastyczność bazy produktowej. Zintegrujesz się z dowolną hurtownią. Szybko zmienisz lub uzupełnisz sprzedawany asortyment.
- Możliwości testowania różnych produktów. Nie płacisz za nie dopóki się nie sprzedadzą – możesz empirycznie weryfikować, co sprawdza się najlepiej – nie martwiąc się o straty finansowe.
Wady dropshippingu
- Hurtownia w pełni kontroluje proces wysyłki zamówienia. Właśnie dlatego warto wybrać do współpracy solidnego partnera biznesowego.
- Możliwość sprzedania produktu, który wyprzedał się z magazynu hurtowni. Ryzyko ograniczysz do minimum zwiększając częstotliwość aktualizacji danych z hurtowni. Integrator Sky-Shop oferuje aż 12 aktualizacji na dobę.
- Konieczność obsługi zwrotów. Może okazać się to kłopotliwe – nie prowadzisz w końcu magazynu. Warto więc minimalizować ich ryzyko – wybierając odpowiedni asortyment i tworząc wyczerpujące opisy produktów.
- Duża konkurencja. Właśnie dlatego warto dbać o wyróżnienie się na rynku, np. dzięki świetnej obsłudze czy prowadzeniu nieszablonowej komunikacji marketingowej. W dropshippingu też da się znaleźć swoją niszę!
Jak zacząć dropshipping krok po kroku?
Rozpoczęcie sprzedaży w dropshippingu jest znacząco prostsze niż zatowarowanie własnego magazynu. Nie musisz szukać producenta, spełniać wymogów importowych, a przede wszystkim – kupować setek sztuk danego produktu.
By rozpocząć handel w dropshippingu:
- Znajdź swoją niszę.
- Wybierz hurtownię.
- Wybierz oprogramowanie, zintegruj się z hurtownią/hurtowniami i pobierz produkty.
- Wybierz kanały sprzedaży – np. sklep bądź Allegro.
- Załóż firmę (chyba, że wolisz działać w ramach działalności nierejestrowanej).
- Postaw na skuteczne działania marketingowe.
Przyjrzyjmy się poszczególnym krokom bliżej.
1. Znajdź swoją niszę
Zgodnie z raportem E-commerce w Polsce 2024 w sieci kupuje już 78% internautów. Popularność samych zakupów w połączeniu z prostotą uruchomienia sprzedaży, którą daje m.in. dropshipping, oznacza w praktyce dużą konkurencję.
Jedyny sposób na sukces to więc wyróżnienie się i znalezienie niszowych produktów, które pozwolą Ci przyciągnąć uwagę klientów i zarobić.
Idealny asortyment w dropshippingu to taki, który:
- daje realną szansę na uzyskanie wysokiej marży i wysokie zarobki w dropshippingu,
- jest oferowany przez hurtownię, która cieszy się dobrymi opiniami sprzedawców,
- pozwoli Ci zbudować realną przewagę konkurencyjną i wypracować USP (Unikalną Propozycję Sprzedaży), tak by nie konkurować wyłącznie ceną,
- rzadko podlega zwrotom.
A jeżeli dropshipping nie jest jedynym modelem logistycznym, z którego korzystasz, przy wyborze asortymentu warto kierować się też takimi kryteriami, jak sezonowość czy trudność magazynowania. Możesz go bowiem wykorzystać, by sprzedawać produkty popularne w konkretnych okresach lub takie o dużych gabarytach, na które w Twoim magazynie nie ma miejsca. Sprzedawać możesz nie tylko produkty fizyczne, ale również cyfrowe jak pliki graficzne, muzyczne itd. (digital dropshipping).
Sprawdź:
2. Znajdź hurtownię dropshippingową
Szukanie hurtowni dropshipping do współpracy może okazać się jednym z bardziej czasochłonnych etapów rozpoczynania sprzedaży. Współpracując z dużymi hurtowniami możesz liczyć na więcej udogodnień. Z kolei te mniejsze często oferują ciekawsze produkty i niższe ceny.
Koniecznie sprawdź:
- listę hurtowni dropshipping z podziałem na branże;
- grupę FB HURTOWNIE oferuję/szukam + DROPSHIPPING;
- wyszukiwarkę Google.
Ofertę wybranego dostawcy poznasz po rejestracji (założeniu konta) na stronie hurtowej. Ceny i towary widoczne dla każdego są przeznaczone dla klientów detalicznych.
Znalezienie hurtowni do współpracy nie powinno opierać się na wyborze pierwszego dostawcy, na którego trafisz. Skontaktuj się z kilkoma hurtowniami i porównaj oferowane warunki – nie tylko cenowe!
Sprawdź, o co pytać hurtownię przed rozpoczęciem współpracy!
I posłuchaj też krótkiego wideo, w którym znajdziesz informacje, jak maksymalnie łatwo rozpocząć współpracę z hurtownią 👇
3. Rozpocznij sprzedaż, korzystając z oprogramowania do dropshippingu
Dropshippingu nie da się prowadzić bez odpowiedniego oprogramowania. Musi być ono wyposażone w integrację z hurtowniami, czyli narzędzie, które pozwoli Ci pobierać produkty, zarządzać nimi i aktualizować wszelkie dane.
Gdy już nawiążesz współpracę z konkretną hurtownią, korzystając z integracji możesz błyskawicznie dodać produkty do swojego sklepu. Ich pobranie nie powinno zająć więcej niż kilka minut. Pamiętaj tylko, by dodać ich oryginalne opisy i zaprezentować je z jak najlepszej strony.
Moduł integracji z hurtowniami w Sky-Shop daje Ci dostęp m. in. do następujących funkcji:
- pobieranie produktów z uwzględnieniem kryteriów takich jak: cena, liczba sztuk w magazynie, dostępność zdjęć, uzupełnienie kodów EAN,
- automatyczny narzut na cenę oraz zaawansowane reguły,
- zaokrąglanie cen,
- powiadomienia i akcje dla nowych produktów, a także tych usuwanych,
- aktualizacje danych do 12 razy na dobę z możliwością wyboru aktualizowanych pól,
- możliwość podpięcia nielimitowanej liczby hurtowni do jednego sklepu.
👉 Sprawdź pakiety dropshipping!
4. Wybierz kanały sprzedaży
Rynek e-commerce wielokrotnie pokazał, że najbardziej opłacalną strategią jest sprzedaż wielokanałowa, czyli sprzedaż produktów w kilku miejscach jednocześnie.
Oferuj towary:
- na Allegro,
- w innych marketplaces, w tym: OLX, Facebook Marketplace, EmpikPlace, Morele Marketplace,
- we własnym sklepie online.
Platforma e-commerce Sky-Shop pozwala Ci obsługiwać sprzedaż we wszystkich tych kanałach z poziomu jednego panelu administracyjnego, automatyzując szereg czynności. Nie musisz więc martwić się o chaos czy trudności w zarządzaniu.
Dowiedz się więcej 👇
👉 Przeczytaj też: Allegro czy własny sklep internetowy? Co wybrać?
5. Załóż firmę lub działaj w ramach działalności nierejestrowanej
Założenie firmy (zazwyczaj JDG lub Sp. z o.o.) to zdecydowanie najlepsza opcja dla osób rozpoczynających dropshipping. Działalność pozwoli Ci przede wszystkim bez ograniczeń nawiązywać współprace z hurtowniami. Większość z nich nie współpracuje bowiem z osobami fizycznymi.
Drugą z dostępnych możliwości jest dropshpping bez firmy, czyli prowadzenie działalności nierejestrowanej. Wiąże się to z ograniczeniami m.in. w miesięcznym przychodzie, który wynosi 75% minimalnego wynagrodzenia, i liczbą hurtowni deklarujących chęć podjęcia współpracy.
👉 Zobacz, co musisz wiedzieć o sprzedaży na mocy działalności nierejestrowanej.
Więcej dowiesz się z filmu poświęconemu dropshippingowi bez firmy 👇
6. Promuj sklep i zacznij sprzedawać!
Dropshipping to model, który daje Ci ogromną przewagę nad wieloma innymi sprzedawcami – masz więcej czasu, by myśleć o kwestiach strategicznych i marketingowych – nie musisz w końcu poświęcać go na zarządzanie bazą produktową i logistyką. Wykorzystaj to, by wyróżnić się na tle konkurencji.
Skupiaj się na działaniach, które pozwolą Ci uzyskać błyskawiczne efekty, jak np:
- kampanie Google Ads,
- kampanie Facebook Ads,
- współpraca z influencerami,
- wykorzystanie własnych zasięgów na blogu/w social mediach.
Nie zapominaj też o działaniach długofalowych, jak pozycjonowanie sklepu internetowego czy content marketing. Im szybciej zaczniesz je wdrażać, tym szybciej zobaczysz ich rezultaty.
Pamiętaj tylko, by nie działać po omacku. Równie ważne, jak sam dobór poszczególnych działań, jest umiejętne ich wykorzystanie i dopasowanie do potrzeb grupy docelowej. Testuj więc różne podejścia, dokładnie analizuj ich wyniki, wyciągaj wnioski i wprowadzaj optymalizacje.
👉 Sprawdź więcej strategii i przeczytaj: Jak prowadzić marketing sklepu internetowego?
—
👉 Przeczytaj też kompleksowy poradnik: Jak zacząć dropshipping?
Koszty w dropshippingu
Dropshipping to model biznesowy, który wiąże się z niskimi kosztami – zwłaszcza w porównaniu do tradycyjnej sprzedaży internetowej. Nie oznacza to jednak, że nie wymaga on zupełnie żadnych inwestycji.
Musisz liczyć się z pewnymi wydatkami. Oto najważniejsze z nich:
- Opłaty za oprogramowanie i integracje. Chodzi tu o abonament za platformę e-commerce oraz integracje z hurtowniami. W Sky-Shop ceny pakietów Drop zaczynają się od 239 zł miesięcznie (a integracje z hurtowniami są w cenie). Sprawdź też, ile kosztuje sklep internetowy.
- Koszty marketingu. W przypadku prowadzenia sklepu internetowego inwestycje w reklamy Google Ads, Facebook Ads czy wsparcie influencerów to konieczność, by przyciągnąć klientów. Możesz uniknąć tych wydatków, ograniczając się do sprzedaży na Allegro.
- Prowizje za płatności online. Systemy płatności, takie jak PayU czy Przelewy24, pobierają prowizje od każdej transakcji, co może zmniejszyć Twoją marżę. Jeżeli sprzedajesz na Sky-Shop, postaw na bramkę Sky-Pay – wtedy prowizja wyniesie tylko 1,79% (a przez pierwsze trzy miesiące 1%).
- Zwroty i reklamacje. Ich obsługa niestety kosztuje. Jeżeli już do nich dochodzi, rób więc wszystko, aby sprzedać dany produkt na nowo – wtedy jednak musisz wysyłać go we własnym zakresie.
- Opłaty za zdjęcia i opisy produktów. Wykorzystanie profesjonalnych zdjęć lub tworzenie unikalnych opisów produktów może wiązać się z dodatkowymi kosztami. Możesz je ograniczyć korzystając ze wsparcia sztucznej inteligencji.
- Składki ZUS. Musisz je opłacać, jeżeli prowadzisz działalność – nawet jeśli zarobisz 0 zł. Warto jednak wiedzieć, że na początkowym etapie możesz korzystać z ulgi na start, a przez kolejne dwa lata opłacać składki preferencyjne, które wynoszą kilkaset złotych.
👉 Dowiedz się więcej: Ile wynoszą koszty w dropshippingu i co trzeba o nich wiedzieć?
Prowadź sprzedaż w modelu dropshipping ze Sky-Shop
Niezbędne funkcje do prowadzenia dropshippingu, czyli integracje z hurtowniami oraz Allegro, a także szereg innych funkcji znajdziesz w jednym miejscu – w panelu administracyjnym platformy e-commerce Sky-Shop.
Oprogramowanie z pełnym wsparciem technicznym jest odpowiednim wyborem dla osób, które dropshipping będą traktowały jako dodatek do sprzedaży lub jedyny wykorzystywany model logistyczny.
Poznaj rewolucyjne pakiety Drop, w których znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz do dropshippingu!
Wszystkie funkcje platformy możesz testować bezpłatnie przez 14 dni. Zacznij już teraz!