Nowe sklepy internetowe powstają praktycznie każdego dnia. Nie wszystkie z nich generują choćby jedną sprzedaż, a wiele zostaje zamkniętych, zanim zdąży rozkręcić się na dobre. Czy wiesz, dlaczego tak się dzieje?
Bardzo często okazuje się, że sama chęć prowadzenia biznesu w e-commerce nie wystarczy. Potrzebny jest odpowiedni plan, a następnie skuteczne działania, które umożliwią jego realizację.
Jak wdrożyć platformę e-commerce w swojej firmie? O tym przeczytasz poniżej.
Spis treści artykułu
Proces wdrożenia e-commerce w 7 krokach
Nowy e-commerce to zawsze wyzwanie. Zdecydowanie łatwiej mu podołać, mając konkretny plan.
Jak zaplanować projekt wdrożenia e-commerce w firmie? Jak wygląda proces jej wdrażania? Sprawdź.
1. Przeprowadź niezbędne analizy
Sam pomysł o uruchomieniu sklepu internetowego nie wystarczy, by odnieść sukces w e-commerce. Odpowiednie analizy pozwolą Ci go zweryfikować, a w razie potrzeby także skorygować.
Jakim aspektom warto poświęcić najwięcej uwagi?
Analiza przedwdrożeniowa rynku
To, czy Twój pomysł na sprzedaż ma szansę wypalić, pomoże Ci określić analiza rynku. W największej mierze skup się na swoim najbliższym otoczeniu – czyli nie całej branży e-commerce, a kwestiach związanych z asortymentem, który planujesz sprzedawać.
Zbadaj przede wszystkim:
- popyt na produkty, które chcesz sprzedawać (lub podobny asortyment),
- kto sprzedaje podobny asortyment i jak dużo jest takich firm (przeanalizuj nie tylko sklepy internetowe, ale też konta sprzedawców na marketplaceach),
- ceny podobnych produktów,
- koszt oprogramowania e-commerce i innych narzędzi, z których będziesz korzystać,
- wysokość budżetu, która umożliwi Ci zaistnienie w danej branży i konkurowanie z jej liderami.
Analiza konkurencji
Czy tego chcesz czy nie, konkurencja zdeterminuje wiele Twoich działań w e-commerce. Twoim zadaniem jest to, by określić mocne i słabe strony Twoim konkurentów oraz to, na jakich polach możesz zbudować nad nimi przewagę.
Na jakie aspekty warto zwrócić szczególną uwagę podczas analizowania konkurencji? Sprawdź:
- w jakich cenach sprzedają produkty konkurencyjne sklepy,
- jakie działania marketingowe prowadzą i jakie przynoszą one efekty,
- co sądzą o nich klienci (przeanalizuj opinie),
- na jakim polu Twoi konkurenci nie są aktywni (np. nie prowadzą profili w social media, nie mają bloga bądź nie sprzedają produktów jakiejś kategorii czy producenta),
- jaki budżet przeznaczają na działania marketingowe i rozwój swojego biznesu,
- czym wyróżniają się na tle innych sklepów.
Analiza grupy docelowej
Zanim wdrożysz e-commerce, określ, kto będzie kupował sprzedawane przez Ciebie produkty. Ta wiedza pomoże Ci nadać sklepowi właściwy kształt, położyć nacisk na kluczowe kwestie w trakcie wdrożenia i umiejętnie dobrać kanały marketingowe.
Na co zwrócić uwagę podczas takiej analizy przedwdrożeniowej?
- potrzeby przedstawicieli Twojej grupy docelowej,
- problemy, które Twoje produkty mogą rozwiązać,
- czynniki, które skłaniają ich do zakupu (cena, jakość, stosunek ceny do jakości, naturalne materiały, szybka dostawa itd.),
- miejsca w sieci, gdzie szukają informacji,
- preferencje dotyczące komunikacji,
- wartości, które wyznają (np. ekologia),
- budżet, jakim dysponują.
👉 Dowiedz się, jak stworzyć buyer personę dla sklepu internetowego.
2. Określ swoje USP
Dlaczego internauci mają kupować właśnie u Ciebie? Czego nie znajdą w innych sklepach?
To pytania, na które musisz znaleźć odpowiedź przed wdrożeniem e-commerce. Pozwoli Ci to określić tzw. USP (Unique Value Proposition/Unikalną Propozycję Wartości), czyli po prostu czynniki, które wyróżniają Cię na tle innych sprzedawców.
Oto kilka przykładów USP, które możesz zastosować w swoim sklepie:
- darmowa dostawa (również od określonego progu, np. 200 zł),
- wniesienie ciężkich mebli/sprzętu AGD gratis,
- odbiór starych, używanych produktów,
- darmowe zwroty,
- wydłużenie czasu na zwrot do 30 dni,
- raty 0%,
- korzystny program lojalnościowy dla stałych klientów.
👉 Przeczytaj więcej na temat tego, jak znaleźć swoje USP.
3. Wybierz platformę e-commerce
Swojego e-sklepu nie musisz tworzyć od 0. Oczywiście możesz zdecydować się na opracowanie dedykowanego rozwiązania, ale jest to zarówno najdroższa, jak i najbardziej czasochłonna opcja.
Znacznie lepszym rozwiązaniem jest wybór jednej z platform e-commerce. Takie oprogramowania umożliwią Ci skorzystanie z gotowych funkcji i najszybsze wystartowanie z własnym biznesem.
Zwłaszcza, jeżeli postawisz na platformę działającą w modelu SaaS (abonamentowym). Zasady są proste w zamian za opłacanie wybranego abonamentu otrzymujesz dostęp do niemalże gotowego sklepu, który jedynie dostosowujesz do swoich potrzeb – edytując jego wygląd, uruchamiając potrzebne Ci funkcje i zapełniając swoimi produktami.
Przykładem takiej platformy jest Sky-Shop. Co zyskujesz, wybierając ten system?
- Możliwość uruchomienia własnego sklepu internetowego bez programowania czy kompetencji graficznych. Dzięki intuicyjnemu kreatorowi i samouczkom poradzi sobie z tym nawet laik.
- Responsywny sklep, dostosowany do zasad UX i SEO. Dzięki temu zbudujesz widoczność w wyszukiwarce i maksymalnie ułatwisz dokonywanie zakupu swoim klientom.
- Setki gotowych integracji: z systemami płatności, firmami kurierskimi, systemami księgowymi i ERP, narzędziami marketingowymi i wieloma innymi firmami, działającymi w branży e-commerce.
- Dostęp do jednego z najbardziej zaawansowanych modułów integracji z hurtowniami na rynku. Dzięki temu w kilka minut zapełnisz swój sklep produktami i zautomatyzujesz swoją pracę na wielu polach – zwłaszcza, jeżeli decydujesz się na sprzedaż w dropshippingu.
- Możliwość prowadzenia sprzedaży wielokanałowej (Allegro, Empik Place, Morele, OLX) i obsługi każdego z tych kanałów z poziomu jednego panelu administracyjnego.
- Ułatwienia dla działalności nierejestrowanej – z bramką Sky-Pay możesz sprzedawać nawet, jeżeli nie prowadzisz firmy.
- Dostęp do API, jeżeli zechcesz zintegrować się z narzędziem, z którym platforma nie jest jeszcze połączona.
- Utrzymanie i rozwój platformy w cenie abonamentu. Oznacza to, że nie musisz przejmować się jej aktualizacjami ani usuwaniem ewentualnych usterek. Odpowiadają za to jej twórcy.
- Nielimitowane, darmowe wsparcie techniczne.
👉 Posłuchaj o zaletach i wadach oprogramowań SaaS:
4. Uruchom sklep internetowy
Zależy Ci na starcie w e-commerce w maksymalnie szybki i łatwy sposób? Sprawdź, jak dokładnie przebiega wdrożenie na Sky-Shop:
- Załóż konto testowe. Przez 14 dni możesz testować funkcje oprogramowania za darmo, by po dwóch tygodniach wybrać najbardziej odpowiedni pakiet dla Twojego biznesu.
- Wymyśl nazwę sklepu i wykup domenę, która zapadnie Twoim potencjalnym klientom w pamięć.
- W panelu podaj swoje dane kontaktowe i informacje dotyczące Twojej działalności.
- Skonfiguruj wygląd swojego sklepu. Możesz skorzystać z intuicyjnego kreatora – działa on na zasadzie “przeciągnij i upuść”, dzięki czemu tworzenie sklepu internetowego przypomina układanie klocków. Możesz także wykupić jedną z gotowych skórek bądź zlecić wykonanie indywidualnego projektu graficznego.
- Dodaj produkty i uzupełnij ich opisy i zdjęcia. Jeżeli korzystasz z integracji z hurtowniami, możesz je po prostu pobrać, co sprawi, że pojawią się one w Twoim panelu w kilka minut.
- Dodaj do swojego sklepu bramkę płatności i sposoby dostawy. Musisz w tym celu ustalić warunki współpracy z dostawcami tych usług. Zachęcamy Cię do skorzystania z ofert specjalnych – Sky-Pay i Orlen Paczka.
- Dodaj do sklepu regulamin i politykę prywatności. Możemy stworzyć dokumenty prawne dla Ciebie – sprawdź usługę Sky-Shop Regulaminy.
- Promuj swój sklep i sprzedawaj!
👉 Sprawdź Jak założyć sklep internetowy krok po kroku!
5. Rozważ sprzedaż w dodatkowych kanałach
E-commerce to nie tylko sklepy internetowe. Możesz rozszerzać swoją sprzedaż o kolejne kanały, docierając do zupełnie nowych odbiorców.
Dzięki takiemu podejściu możesz wiele zyskać. Otrzymujesz bowiem dostęp potężnych baz klientów – do których docierasz bez szeroko zakrojonych działań marketingowych.
Oczywistym kandydatem jest oczywiście Allegro. Portal skutecznie zdominował konkurencję w naszym kraju i nie dał się wyprzedzić nawet zagranicznym gigantom.
👉 Dowiedz się, jak skutecznie sprzedawać na Allegro.
Nie jest to jednak jedyna opcja. Na polskim rynku prężnie działają także takie platformy, jak:
- Empik Place,
- Marketplaces grupy Morele,
- OLX,
- Ceneo z funkcją Kup Teraz.
Jeżeli wdrożysz e-commerce, na Sky-Shop, sprzedaż w wymienionych tych kanałach obsłużysz z jednego panelu administracyjnego. Nie oznacza to jednak, że od razu musisz sprzedawać w nich wszystkich. Wybierz te, gdzie podobny asortyment do Twojego cieszy się popularnością i masz szansę konkurować z tamtejszymi sprzedawcami.
6. Postaw na skuteczny marketing
Samo wdrożenie e-commerce to nie wszystko. Musisz upewnić się, że Twoi potencjalni klienci dowiedzą się o Twoim sklepie. Stanie się tak tylko, jeżeli stworzysz przemyślaną strategię i podejmiesz skuteczne działania marketingowe.
Internet stwarza w tym zakresie bardzo wiele możliwości. W pierwszej kolejności skup się jednak przede wszystkim na następujących działaniach:
- Promuj produkty, na których sprzedaży szczególnie Ci zależy, na stronie głównej Twojego sklepu. Wykorzystaj w tym celu sekcje Nowości, Bestsellery i takie funkcje Sky-Shop, jak licznik promocji z ramką.
- Zadbaj o widoczność w wyszukiwarkach. Pomoże Ci w tym pozycjonowanie i kampanie Google Ads.
- Zapełnij swój sklep skutecznymi treściami. Mowa tu przede wszystkim o opisach produktów, opisach kategorii i artykułach blogowych.
- Przyciągaj klientów za pomocą płatnych reklam. System Google Ads pozwala na precyzyjne kierowanie reklam i docieranie do osób, które np. odwiedziły już Twój sklep.
- Zachęcaj użytkowników, którzy już odwiedzili Twój sklep, do kolejnych zakupów. Wykorzystaj w tym celu newsletter, program lojalnościowy i remarketing.
- Promuj swoje produkty za pomocą porównywarek. Potencjalni klienci znajdą tam informacje nie tylko o cenie towarów, ale także np. jego dostępności czy darmowej dostawie. Osiągają one także wysokie pozycje w wyszukiwarce.
👉 Dowiedz się więcej o marketingu w e-commerce.
7. Zadbaj o obsługę klienta
Obsługa jest tym, co pozwoli Ci zbudować przewagę konkurencyjną i zachęcić klientów do tego, by odwiedzali Twój sklep ponownie.
Jak zwiększyć efektywność obsługi klienta?
- Daj klientom możliwość wygodnej komunikacji. Mowa tu przede wszystkim o mailu i telefonie, ale warto być także aktywnym w mediach społecznościowych. Możesz także rozważyć uruchomienie na stronie live chata.
- Informuj, w jakich godzinach mogą oni korzystać z Twojego wsparcia. Unikniesz dzięki temu ewentualnych nieporozumień.
- Zadbaj o wyczerpujące treści na swojej stronie. Szczególną uwagę zwróć na sekcję FAQ (najczęściej zadawane pytania) – rozwiej tam wszelkie wątpliwości Twoich potencjalnych klientów co do dostawy, zwrotów, płatności itd.
- Nie rób klientom niepotrzebnych problemów. Wdróż przyjazną politykę zwrotów i reklamacji. Dzięki temu zwiększasz szansę na to, że zdecydują się oni na zakup i wrócą po kolejne.
- Nie wydłużaj procesu sprzedażowego. Nie wymagaj konieczności utworzenia konta czy logowania się, by dokonać zakupu. Dawaj jednak taką możliwość i nagradzaj stałych klientów.
👉 Dowiedz się więcej o skutecznej obsłudze klienta w e-sklepie.
Wdrożenie e-commerce B2B
Chcesz uruchomić hurtownię online? Z technicznego punktu widzenia nie różni się to zbytnio od wdrożenia sklepu internetowego. Różnice leżą w sferze biznesowej. Musisz zadbać m.in. o nawiązanie współpracy z producentami czy podpisanie korzystnych umów z firmami kurierskimi.
Moduł B2B na platformie Sky-Shop to następujące funkcje:
- integracje z systemami ERP, które ułatwiają procesy logistyczne i zarządzanie magazynem w Twojej firmie,
- różne poziomy dostępności hurtowni (otwarta/półotwarta/zamknięta), co pozwala wyświetlać produkty i ich ceny dopiero po zalogowaniu,
- tworzenie zaawansowanych grup rabatowych, co ułatwia nawiązywanie relacji biznesowych z kontrahentami,
- udostępnianie oferty w pliku XML/CSV,
- podawanie cen netto i brutto,
- możliwość prowadzenia standardowego sklepu internetowego równocześnie z hurtownią – Sky-Shop to nie tylko platforma B2B.
👉 Dowiedz się więcej o wdrażaniu platformy e-commerce B2B.
Podsumowanie
By wdrożyć e-commerce, nie potrzebujesz zatrudniać developerów czy korzystać z pomocy firm typu software house. Znacznie łatwiejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z gotowej platformy ecommerce.
Skuteczne wdrożenie e-commerce zawsze zaczyna się od analiz, które pozwolą Ci zweryfikować swój pomysł na biznes, a także określić najważniejsze kroki w jego realizacji. Następny krok to wybór platformy e-commerce i dostosowanie jej do swoich potrzeb. Wdrożenie jednak nie kończy się na uruchomieniu sklepu – musisz pamiętać o jego przemyślanej promocji i obsłudze klienta.
Pamiętaj, że nie musisz podejmować najważniejszych biznesowych decyzji na podstawie opinii innych czy artykułów w sieci. Najlepiej oprzeć je na własnym doświadczeniu.
Właśnie dlatego Sky-Shop możesz testować przez 14 dni bez żadnych opłat i zobowiązań. Zacznij już dziś!