Allegro pozostaje niekwestionowanym liderem na polskim rynku e-commerce. Zgodnie z danymi z raportu E-commerce w Polsce 2024, jest to najbardziej rozpoznawalna platforma e-commerce – wymienia ją aż 88% ankietowanych.
Drugi jest OLX z wynikiem 35%, a trzecie – Temu, które wymienia 20% internautów. Można więc mówić o deklasacji.
Mimo to warto dywersyfikować wykorzystywane kanały sprzedaży. Własny sklep internetowy czy inne marketplace’y mogą pomóc Ci uniezależnić się od Allegro i zwiększyć Twoje zyski. Jakie alternatywy warto rozważyć? Przyjrzyjmy się im bliżej.
Spis treści artykułu
1. Własny sklep internetowy zamiast Allegro
Jedną z najbardziej atrakcyjnych alternatyw dla Allegro jest prowadzenie e-sklepu. W praktyce oznacza to przede wszystkim:
- brak prowizji za sprzedaż, koszty wysyłki i promowanie,
- możliwość budowania własnej marki,
- pełną dowolność w prezentacji produktów,
- niezależność od regulaminu Allegro,
- pominięcie licznych uciążliwych zasad obowiązujących na Allegro np. ocen sprzedającego, komunikacji z klientem,
- prezentowanie na stronie głównej wybranych przez Ciebie produktów – bez użycia wskaźnika, jakim jest trafność.
👉 Zobacz, jak otworzyć sklep internetowy!
Oczywiście taka decyzja ma też swoje cienie. Przechodząc z Allegro do własnego sklepu internetowego musisz pamiętać o konieczności ściągnięcia ruchu na stronę. Tutaj nie możesz już korzystać z rozpoznawalności Allegro – o pozyskanie potencjalnych klientów musisz zadbać sam.
Zaplanuj więc skuteczny marketing, korzystając z tego artykułu: Jak prowadzić marketing sklepu internetowego?
Pamiętaj, że sprzedaż we własnym sklepie internetowym możesz (zwłaszcza na początku) prowadzić równolegle ze sprzedażą na Allegro. W aktualizacji danych i automatyzacji procesów pomoże Ci dwukierunkowa integracja z Allegro.
Posłuchaj także 👇
Inne platformy sprzedażowe jako alternatywy dla Allegro
Najbardziej zbliżonymi do Allegro alternatywnymi kanałami sprzedaży są platformy sprzedażowe. Które z nich warto rozważyć?
2. Empik Place
Empik to nie tylko sieć księgarń, ale także marketplace – EmpikPlace. Jak wskazują sami przedsiębiorcy, jest to ciekawa alternatywa dla Allegro w przypadku sprzedaży produktów premium.
Działanie serwisu oparte jest o prezentację produktów wraz z informacjami o sprzedawcach, którzy posiadają je w swojej ofercie. Sprzedaż w tym kanale umożliwia Ci oferowanie swoich produktów w różnych kategoriach – to nie tylko książki i multimedia. Jak w przypadku większości platform handlowych, koszt sprzedaży w Empik ogranicza się do prowizji za sprzedaż.

na Empik Place możesz sprzedawać nie tylko książki i multimedia, ale także elektronikę czy nawet meble
👉 Dowiedz się, jak sprzedawać na EmpikPlace.
3. Amazon
Gigantyczna platforma sprzedażowa ściąga do prezentowanych na niej ofert miliony klientów (300 milionów aktywnych użytkowników na całym świecie). Wyniki uzyskiwane przez Amazon od lat wzmagają apetyt e-sprzedawców chcących wznieść wyniki sprzedażowe na nowy poziom.
- Na platformie od lat stosowane są rozwiązania, które znasz już z Allegro np. produktyzacja z uwzględnieniem EAN.
- Wszystkie rozliczenia pomiędzy sprzedającym a Amazonem odbywają się z wykorzystaniem podpiętej do konta karty.
- Do dyspozycji masz dwa rodzaje kont: indywidualne (dla osób prywatnych) oraz profesjonalne (dla firm).
- Koszty sprzedaży na Amazonie, podobnie jak w przypadku Allegro, są wieloskładnikowe. Zapłacisz: abonament, prowizję od sprzedaży oraz stawki odpowiadające usługom dodatkowym.
- Gigant e-commerce udostępnia możliwość skorzystania z szeregu ofert dodatkowych np. Fulfillment Amazon (FBA).
👉 Zobacz, jak sprzedawać na Amazon!
4. Morele Marketplace
Morele.net to jeden z największych sklepów internetowych w Polsce, który pierwotnie specjalizował się w elektronice i sprzęcie komputerowym. Z czasem rozwinął swoją ofertę o nowe kategorie – w tym supermarket, zabawki oraz sport i turystykę, jednak to elektronika nadal pozostaje jego najmocniejszym segmentem.
Marketplace tej platformy pozwala sprzedawcom dotrzeć do klientów poszukujących sprzętu komputerowego, RTV i AGD, ale także artykułów codziennego użytku. Jak podaje sam portal, możesz dotrzeć do nawet do 5 milionów użytkowników miesięcznie.
👉 Skorzystaj z integracji Sky-Shop z Morele!
5. Erli
Erli wyróżnia się modelem biznesowym opartym na niskich prowizjach i atrakcyjnych warunkach dla sprzedawców. W przeciwieństwie do największych konkurentów Erli przez długi czas oferowało sprzedaż bez prowizji, co pozwoliło mu szybko przyciągnąć nowych użytkowników.
Dziś marketplace działa w modelu prowizyjnym, ale nadal zapewnia sprzedawcom konkurencyjne warunki, szczególnie w porównaniu do Allegro.
6. eBay
eBay to jedna z największych platform e-commerce na świecie, ale w Polsce nigdy nie zdobyła takiej popularności jak Allegro. Mimo to jest atrakcyjną alternatywą dla sprzedawców, którzy chcą dotrzeć do klientów zagranicznych.
Sprzedaż na eBay daje możliwość ekspansji na rynki europejskie oraz amerykańskie, co czyni go świetnym wyborem dla firm gotowych na handel międzynarodowy.
👉 Dowiedz się, jak sprzedawać na eBay.
7. Decathlon Marketplace
Decathlon to nie tylko sklep sportowy, ale także marketplace. Możesz sprzedawać tam swoje towary i korzystać z rozpoznawalności brandu.
To idealne miejsce dla sprzedawców sprzętu sportowego i odzieży sportowej, którzy chcą dotrzeć do klientów aktywnych fizycznie czy osób podróżujących.
8. Etsy – alternatywa dla Allegro dla sprzedających rękodzieło
Etsy to międzynarodowa platforma sprzedażowa specjalizująca się w rękodziele, produktach vintage i personalizowanych przedmiotach. Umożliwia także sprzedaż produktów cyfrowych. Jest popularna wśród artystów i małych firm.
Musisz jednak liczyć się z koniecznością wysyłki zagranicznej – większość klientów do Amerykanie i Brytyjczycy.
👉 Sprawdź także, jak sprzedawać rękodzieło.
9. Kaufland Marketplace
Kaufland Marketplace to międzynarodowa platforma sprzedażowa należąca do sieci hipermarketów Kaufland. Umożliwia sprzedaż w Polsce, Niemczech, Czechach i na Słowacji.
Możesz tam sprzedawać przede wszystkim żywność, ale też artykuły gospodarstwa domowego czy elektronikę.
👉 Sprawdź też, jak sprzedawać żywność w Internecie.
10. Facebook i Instagram
Trend social commerce, czyli zakupów w mediach społecznościowych przybiera na sile. Szanse na najlepsze wykorzystanie potencjału Facebooka i Instagrama mają branże atrakcyjne wizualnie np.:
- meble i akcesoria do domu;
- odzież i obuwie;
- biżuteria i dodatki.
Obecnie serwisy społecznościowe w wersji na rynek polski nie udostępniają możliwości zakupu bezpośrednio w witrynie. Działają w oparciu o przekierowanie użytkownika prosto do karty produktu w sklepie. Nie warto jednak ignorować tej możliwości, jeżeli są tam Twoi klienci.
👉 Przeczytaj poradnik: Jak sprzedawać na Facebooku?
11. Facebook Marketplace
Facebook Marketplace to platforma umożliwiająca sprzedaż lokalną bez pośredników. Jest szczególnie popularna wśród osób, które chcą kupować i sprzedawać w swoim mieście.
👉 Sprawdź, jak sprzedawać na Facebook Marketplace.
12. OLX i inne portale ogłoszeniowe
OLX to jedna z najpopularniejszych platform ogłoszeniowych w Polsce, znana głównie z możliwości sprzedaży rzeczy używanych i ofert lokalnych usług. To idealne miejsce dla osób prywatnych oraz małych sprzedawców, którzy chcą prowadzić sprzedaż na niewielką skalę bez skomplikowanych formalności.
Dzięki opcji wysyłki przez OLX oraz płatności online, platforma staje się także alternatywą dla większych marketplace’ów.
Możesz też rozważyć prowadzenie sprzedaży np. na platformie Sprzedajemy.pl.
👉 Dowiedz się więcej: Jak sprzedawać na OLX?
13. Porównywarki cen
Porównywarki cen nie powinny być traktowane jako główny kanał sprzedaży, a uzupełnienie pozostałych działań. Agregują oferty i dają szybki dostęp do infomracji o cenie, dostępności oraz dodatkowych cechy oferty (sposoby płatności, bonusy, czas dostawy itp.). Szczególną uwagę warto zwrócić na wiodące prym Ceneo wraz z opcją Kup Teraz na Ceneo.
👉 Dowiedz się więcej: Jak sprzedawać na Ceneo?
Możesz także rozważyć sprzedaż na:
👉 Dowiedz się więcej o sprzedaży w porównywarkach cen!
Co brać pod uwagę przy wyborze alternatywy dla Allegro?
Pomimo tego, że przewaga Allegro na polskim rynku e commerce jest naprawdę pokaźna, konkurencyjne platformy rozwijają się i zyskują coraz większe grono odbiorców z roku na rok. Oznacza to, że w ramach dywersyfikacji kanałów sprzedaży warto pojawiać się w kilku miejscach, zwłaszcza jeśli Twoja konkurencja jeszcze tego nie robi.
Na co zwrócić uwagę, wybierając nową platformę do sprzedaży? Znaczenie mają przede wszystkim następujące czynniki:
- Liczba klientów, do których możesz dotrzeć.
- Dostępność konkurencyjnych ofert z Twojej branży i ich jakość.
- Możliwość sprzedawania produktów z Twoich kategorii – i ich popularność.
- Prowizje – od kosztów wysyłki, od sprzedaży, od ofert promowanych.
- Swoboda działania np. w zakresie sposobu prezentacji ofert i zakresu podawanych informacji.
- Obowiązki sprzedawcy np. związane z czasem udzielenia odpowiedzi klientowi.
- Sprawny kontakt z obsługą platformy.
- Częstotliwość wprowadzania zmian w regulaminie i sposób informowania o nich.
Podsumowanie
Pamiętaj, że przenoszenie klientów z Allegro do swojego sklepu internetowego lub budowanie wysokiej pozycji na wybranej platformie to stopniowy proces.
Dopiero wtedy, gdy zabezpieczysz swoje interesy, rezygnacja ze sprzedaży na Allegro będzie rozsądnym krokiem. Pamiętaj też, że nie musisz z niej rezygnować – sprzedaż wielokanałowa to coś, co może przynieść Ci największe zyski.
Skorzystaj z kompleksowego oprogramowania Sky-Shop.pl i ciesz się automatyzacją i obsługą wszystkich zamówień z jednego panelu.









