Masz sklep internetowy? Oferujesz świetny asortyment, który zachwyci klientów? Doskonale. Teraz musisz zadbać o to, by zaczęli oni odwiedzać Twoją stronę internetową. Bez przemyślanych działań marketingowych nie dowiedzą się przecież o jej istnieniu.
W jakie źródła ruchu najbardziej opłaca inwestować się w e-commerce? Sprawdź!
Spis treści artykułu
Najlepsze źródła ruchu w sklepie internetowym
Prowadzisz sklep internetowy. Musisz więc pozyskiwać klientów za pośrednictwem działań marketingowych online. Wybór jest bardzo szeroki.
Na które z nich warto zwrócić szczególną uwagę?
1. SEO
68% wszystkich doświadczeń online zaczyna się od wyszukiwarki. Jednocześnie aż 96,55% stron generuje zerowy ruch z Google, a mniej niż 1% użytkowników klika w wyniki znajdujące się na drugiej stronie wyszukiwarki*.
Jakie z tego wnioski? Zdecydowanie warto zajmować jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Trzeba się jednak o nie postarać, dbając o optymalizację SEO.
Pozycjonowanie sklepów to przede wszystkim:
- Kwestie techniczne i UX (o co nie musisz się martwić, jeżeli korzystasz z platformy e-commerce Sky-Shop).
- Tworzenie wartościowych dla odbiorców i zoptymalizowanych pod wyszukiwarki treści.
- Pozyskiwanie wysokiej jakości linków zewnętrznych.
Warto zdawać sobie sprawę, że odpowiedni wybór słów kluczowych sprawia, że na stronę sklepu będą trafiać użytkownicy rzeczywiście zainteresowani Twoją ofertą czy branżą. Jest to więc bardzo wartościowe źródło ruchu, które daje większe szanse na konwersję niż np. tradycyjna reklama.
👉 Dowiedz się więcej: Jak pozycjonować sklep internetowy?
*źródła:
https://ahrefs.com/blog/seo-statistics/
https://www.semrush.com/blog/seo-statistics/
2. Google Ads
Reklamy tworzone w systemie Google Ads pozwalają Ci dotrzeć do internautów wyszukujących konkretne produkty czy frazy powiązane z daną kategorią. Dają one natychmiastowe efekty i pozwalają Ci zmaksymalizować swoją widoczność w Google.
To jednak nie tylko wyszukiwarka. Za pomocą płatnych reklam możesz promować swój sklep także w sieci reklamowej Google, czyli milionach stron internetowych, YouTube, Gmailu, Mapach Google czy kartach Discover.Oczywiście stwarzają one ogromne możliwości w zakresie personalizacji. Możesz docierać do użytkowników, wpisujących określone przez Ciebie zapytania, ale także przyciągać ich na podstawie ich konkretnych zachowań w sieci, zainteresowań, demografii czy nawet lokalizacji.
Zdecydowana większość reklam jest rozliczana w modelu CPC (Cost Per Click), co oznacza, że płacisz za każde kliknięcie. Wysokość stawek jest ustalana na zasadzie licytacji i zależy przede wszystkim od konkretnej branży i konkurencji.
👉 Przeczytaj kompleksowy poradnik o Google Ads w sklepie internetowym.
3. Facebook Ads (Meta Ads)
Facebook Ads, a właściwie od jakiegoś czasu Meta Ads, to system reklamowy działający na podobnych zasadach co Google Ads – tyle, że w środowisku mediów społecznościowych.
Oferuje kilka formatów reklamowych (np. obraz, wideo, karuzelę czy sponsorowaną relację) i bardzo szerokie możliwości w zakresie kierowania reklam. Meta gromadzi w końcu wiele informacji na temat swoich użytkowników. Właśnie dlatego możesz targetować reklamy na podstawie ich zachowań, zainteresowań, lokalizacji, płci i wielu innych danych. Sprawia to, że płatne kampanie są po prostu skutecznym źródłem pozyskiwania ruchu – i to nie w postaci przypadkowych internautów, a potencjalnych klientów.
Reklamy stworzone w systemie Facebook Ads będą wyświetlać się nie tylko na samym Facebooku, ale także w Messengerze, na Instagramie czy WhatsApp.
4. Remarketing
Remarketing pozwala Ci dotrzeć do klientów, którzy odwiedzili już Twój sklep. To rodzaj kampanii reklamowych, które możesz tworzyć zarówno w systemie Google Ads, jak i Meta Ads.
Dzięki tego typu reklamom wyświetlisz użytkownikom produkty, które przeglądali i takie, które są do nich podobne. To więc świetny sposób radzenia sobie ze zjawiskiem porzuconych koszyków i zachęcania użytkowników do powrotu na stronę Twojego sklepu.
👉 Dowiedz się więcej o skutecznym remarketingu w sklepie internetowym.
5. Content marketing
Czego internauci szukają w sieci? Przede wszystkim różnego rodzaju treści. W content marketingu nie chodzi o bezpośrednią sprzedaż, a o edukowanie lub dostarczanie rozrywki (bądź dwa w jednym), co w konsekwencji ma prowadzić do zakupu na późniejszym etapie.
Jakie konkretnie działania z zakresu marketingu treści możesz podjąć, by przyciągnąć wartościowy ruch na Twoją stronę?
- Prowadzenie bloga, który będzie widoczny w wyszukiwarce Google.
- Publikowanie artykułów sponsorowanych.
- Tworzenie e-booków i różnego rodzaju raportów.
- Nagrywanie podcastów.
- Wideo marketing.
👉 Dowiedz się więcej o content marketingu w e-commerce.
6. Social media
Z mediów społecznościowych na całym świecie korzysta ponad 5 miliardów osób. Najpopularniejszy jest oczywiście Facebook, którego tylko w Polsce używa ponad 24 miliony użytkowników.
Co to dla Ciebie oznacza? Że Twoi klienci są w social media. I spędzają tam być może nawet kilka godzin dziennie. To szansa, żeby przyciągnąć ich uwagę i zachęcić ich do przejścia na stronę Twojego sklepu.
Oczywiście musisz pamiętać, by dostosować rodzaj treści do wybranej platformy i preferencji Twoich potencjalnych klientów. Nie skupiaj się wyłącznie na komunikacji sprzedażowej – dostarczaj rozrywki i angażuj użytkowników, zgodnie z przeznaczeniem social media.
Pamiętaj, że sama obecność w kanałach takich, jak Facebook, uwiarygadnia Twoją markę w oczach potencjalnych klientów.
👉 Dowiedz się więcej o social commerce.
7. E-mail marketing
Email marketing pozwoli Ci budować relację z klientami i pozostawać z nimi w stałym kontakcie. Regularnie wysyłany newsletter zawierający kody rabatowe, informacje o promocjach czy wyprzedażach lub po prostu nowych artykułach blogowych skutecznie zachęci użytkowników do odwiedzenia Twojej witryny.
Musisz jednak liczyć się z tym, że e-mail marketing nie jest kanałem, który pozwoli Ci przyciągać nowych klientów na Twoją stronę. Za jego pomocą ponownie dotrzesz do osób, które zostawiły Ci swój adres mailowy i zachęcisz ich np. do kolejnych zakupów.
8. Porównywarki cenowe
Porównywarki to agregatory ofert, umożliwiające porównanie cen danego produktu w różnych sklepach internetowych. Pozwala to klientom wybrać najciekawsze propozycje, dzięki czemu na Twoją witrynę mogą trafić użytkownicy o wysokim prawdopodobieństwie konwersji.
Większość porównywarek rozlicza się ze sprzedawcami w modelu CPC, co oznacza, że płacisz dopiero, gdy ktoś kliknie w Twoją ofertę. Co ważne, użytkownicy znajdą w nich nie tylko informacje o cenie, ale także np. dostępności produktu czy darmowej wysyłce.
Jakie są najpopularniejsze porównywarki?
- Ceneo,
- Skąpiec,
- Nokaut,
- Domodi,
- Allani.
Ogromną zaletą porównywarek jest również fakt, że prowadzące do nich wyniki zajmują wysokie pozycje w wyszukiwarce. Oznacza to, że nawet, jeżeli Twoje działania z zakresu SEO nie przyniosły jeszcze oczekiwanych rezultatów, użytkownicy i tak będą mogli dotrzeć do Twoich ofert z poziomu Google.
👉 Dowiedz się więcej o porównywarkach i tym, dlaczego warto z nich korzystać.
9. Dodatkowe kanały sprzedaży
Pozyskiwanie ruchu na stronę sklepu to nie tylko marketing. To także budowanie świadomości marki dzięki obecności i sprzedaży w innych kanałach niż e-sklep.
Nie wiążą się one oczywiście z posykiwaniem bezpośredniego ruchu. To raczej inwestycja w przyszłość Twojej firmy.
Na jakich platformach warto sprzedawać?
- Allegro,
- OLX,
- EmpikPlace,
- marketplaces grupy Morele,
Sprzedawać możesz też za pośrednictwem porównywarki, a dokładnie Ceneo – dzięki funkcji „Kup teraz”.
Sprawdź wszystkie integracje z marketplaces platformy Sky-Shop.
—
❗Pamiętaj, że zgodnie z regulaminem powyższych platform nie możesz zamieszczać na nich odnośników do swojego sklepu czy bezpośrednio zachęcać klientów do kupowania właśnie w nim.
Kanały ruchu na stronie wg Google Analytics
Zdecydowanie warto analizować efektywność poszczególnych źródeł ruchu na stronie. Dzięki temu ocenisz ich efektywność i określisz, które sprawdzają się najlepiej w przypadku Twojego biznesu. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzisz pieniądze na próbach na oślep, ale i poprawisz wyniki sprzedażowe.
Najłatwiej to zrobisz, korzystając z Google Analytics – darmowego narzędzia od Google. Warto jednak wiedzieć, co kryje się pod poszczególnymi pojęciami, które znajdziesz w narzędziu.
Możemy wyróżnić następujące kanały:
- Organic Search – bezpłatny ruch z wyszukiwarki Google, tzw. ruch organiczny,
- Paid Search – ruch z płatnych wyników wyszukiwania w Google, np. Google Ads,
- Referral – ruch pozyskany z wejść z innych stron, gdzie został zamieszczony link do Twojej witryny, np. z artykułów sponsorowanych,
- Direct – ruch pozyskany bezpośrednio przez sklep, np. poprzez wpisanie przez użytkownika adresu strony,
- Social – ruch z mediów społecznościowych, np. z Facebooka, Instagrama czy Twittera.
Podsumowanie
Jak widzisz, ruch do sklepu internetowego możesz pozyskiwać na wiele sposobów.
Skąd wiedzieć, na które kanały postawić? Przybliżą Cię do tego 3 aspekty:
- poznanie swojej grupy docelowej i stworzenie buyer persony,
- testy,
- analityka, dzięki czemu dowiesz się, co działa, a co lepiej odpuścić.
Pamiętaj także, że dywersyfikacja ruchu ma ogromne znaczenie. Nie skupiaj się wyłącznie na jednym kanale. Jeżeli postawisz np. tylko na SEO, nagła, drastyczna zmiana algorytmu Google może sprawić, że stracisz swoje źródło ruchu. Oczywiście podobne analogie można odnieść także do innych kanałów.
Powodzenia!