Sky-Shop Blog Sklep internetowy Marketing sklepu Jak rozkręcić sklep internetowy? Strategia rozwoju

Jak rozkręcić sklep internetowy? Strategia rozwoju

Sklep internetowy
12 min

Rozwój sklepu internetowego jest nieodzownym elementem zwiększania wyników sprzedażowych. To stałe dopracowywanie oferty i reagowanie na zmiany na rynku pozwala utrzymywać i powiększać zyski.

Nie daj się wyprzedzić konkurencji i rozwijaj swój sklep internetowy na wielu płaszczyznach! Dowiedz się, jak rozkręcić sklep internetowy!

Jak rozkręcić sklep internetowy krok po kroku?

Rozwój sklepu internetowego dobrze zacząć od zrobienia rzeczy, na które na co dzień nie masz czasu. To pochylenie się nad z pozoru nieistotnymi kwestiami pozwoli Ci wyeliminować zniechęcające do zakupu detale. Na starcie, sprawdź:

Czas przejść do kolejnych kroków! Nie ulega wątpliwości, że rozwijanie e-sklepu musi być systematyczne. Wypracowane efekty nie są dane raz na zawsze, a ten, kto stanie w miejscu, da się wyprzedzić konkurencji. Właśnie dlatego dobrą praktyką jest wygospodarowanie czasu na rozkręcanie sprzedaży każdego miesiąca, a nie tylko wtedy, gdy masz dużo wolnego czasu. Zobacz, jak rozwinąć sklep internetowy na wielu płaszczyznach!

1. Usuń błędy i zadbaj o User Experience

Zanim przejdziesz do właściwego rozkręcania swojego biznesu, upewnij się, że postawiłeś pod niego solidne fundamenty i wyeliminuj ewentualne niedociągnięcia. Sprawdź przede wszystkim, czy:

  • czas ładowania się strony jest szybki,
  • wszystkie podstrony zawierają niezbędne informacje,
  • dołączyłeś regulamin i politykę zwrotów,
  • nawigacja i struktura kategorii jest łatwa i zrozumiała,
  • zintegrowałeś sklep z Google Analytics, co pozwoli Ci monitorować efektywność prowadzonych działań rozwojowych.

2. Zadbaj o wygląd sklepu internetowego

Wygląd sklepu internetowego decyduje o pierwszym wrażeniu, jakie Twoja oferta zrobi na potencjalnym kliencie. To kilkanaście, a czasem nawet kilka pierwszych sekund zadecyduje o przejściu dalej lub opuszczeniu strony internetowej. Właśnie dlatego musisz postawić na:

  • przejrzystość informacji,
  • doskonałe wyświetlanie sklepu na urządzeniach mobilnych, czyli sklep wykonany w technologii RWD,
  • przyjazne kolory, które będą związane z Twoją branżą.

Wygląd sklepu bezpośrednio wiąże się z UX (user experience) podczas zakupów online. Całościowe wrażenie zakupowe w znacznym stopniu wiąże się ze zrozumiałymi, pojawiającymi się w spodziewanych miejscach komunikatami, które ułatwiają poruszanie się po ofercie. Sprawdź, jak samodzielnie i szybko poprawić wygląd e-sklepu!

3. Uzupełnij zdjęcia produktów internetowych

Wprawdzie integrator z hurtowniami od Sky-Shop blokuje pobieranie produktów bez zdjęć, ale może zdarzyć się, że bardzo zależy Ci na sprzedaży asortymentu, który nie został wcześniej sfotografowany. Jeszcze częstszym przypadkiem jest sytuacja, w której sprzedawcy chcą mieć inne/więcej zdjęć niż konkurencja korzystająca z danych tego samego dostawcy. Co robić? Skąd wziąć zdjęcia produktów? Możliwości jest kilka:

  • Sfotografuj produkt na własną rękę. Pamiętaj, że jeśli chcesz sprzedawać go na Allegro, zdjęcie musi być zrobione na białym tle.
  • Zapytaj o możliwość obejrzenia produktów u dostawcy i wykonania zdjęć bez konieczności wcześniejszego zakupu.
  • Wykorzystaj zdjęcia producenta. Jest to trik chętnie stosowany przez sklepy internetowe działające w dropshippingu.

Sprawdź nasz artykuł na temat: „Co to jest dropshipping?

Niezależnie od tego, którą metodę wybierzesz, każdy produkt musi mieć zdjęcie. Jego brak uniemożliwia obejrzenie artykułu, zniechęca do zakupów, a sklep jest postrzegany jako nieprofesjonalny. Zdjęcia muszą posiadać także produkty cyfrowe, przy których często stosowana jest wizualizacja książki bądź płyty CD.

4. Dopracuj kartę produktu

Zdjęcia i nazwa przykują uwagę, ale to karta produktu musi ją utrzymać. Dobra karta produktu powinna dostarczać wszystkich informacji, których potrzebuje klient. Tak, by nie musiał opuszczać Twojego sklepu w poszukiwaniu dodatkowych danych na konkurencyjnych stronach. Warto zadbać o:

  • wypunktowania w opisach produktów,
  • czytelne tabele z parametrami,
  • przykłady zastosowania,
  • kompatybilne urządzenia w przypadku różnego rodzaju sprzętu,
  • przedstawienie wariantów produktów w jednym miejscu np. w postaci buttonów.

Więcej podpowiedzi znajdziesz we wpisie: 11 cech idealnej karty produktu!

5. Wykorzystaj gotowy szablon sklepu internetowego

Gotowe szablony sklepów internetowych przygotowane przez platformę Sky-Shop.pl to najlepszy sposób na szybkie i łatwe odświeżenie wyglądu sklepu. Wykonane w technologii RWD świetnie prezentują się nie tylko na komputerach, ale także na tabletach i smartfonach. Co ważne, szablony nie wymagają dodatkowej konfiguracji! Ich instalacja przebiega automatycznie z poziomu Kreatora Szablonu Sklepu, z którego korzystasz na co dzień. Właśnie dlatego jest to jedna z najchętniej wybieranych metod dopasowania szaty graficznej do branży.

Masz własną wizję wyglądu sklepu? Skorzystaj z indywidualnego projektu graficznego, który przygotujemy na podstawie przesłanego przez Ciebie briefu.

6. Zadbaj o rozbudowę strony głównej sklepu

Dla klienta, który nie trafił z wyszukiwarki wprost na kartę produktu, strona główna będzie pierwszym miejsce styczności z Twoim sklepem. Właśnie dlatego dokładne uzupełnienie Twojej strony głównej jest tak ważne. Zanim przejdziesz do kwestii ściśle związanych z prezentacją towarów, upewnij się, że numer telefonu oraz adres e-mail znajdują się w widocznym miejscu np. nad menu górnym. Kolejnym miejscem wymagającym uwagi jest stopka – powinny znaleźć się tam informacje o wysyłce, warunki zwrotów i reklamacji, a także polityka prywatności i regulamin. Do rozwoju Twojego sklepu internetowego i atrakcyjnego przedstawienia oferty wykorzystaj sekcje:

  • nowości,
  • produkt dnia,
  • bestsellery,
  • polecamy,
  • wyprzedaże,
  • bannery,
  • kafelki, w których zawrzesz informacje o tym, co wyróżnia Twoją ofertę.

Zadbaj o wysoką jakość używanych grafik. Dostosuj rozmiar oraz proporcje wgrywanych elementów do poszczególnych pól. Zbyt mała rozdzielczość spowoduje rozmazanie zdjęć i zniechęci do zakupu.

Jak rozwijać sklep internetowy o dodatkowe kanały sprzedaży?

Rozwój sklepu internetowego wymaga docierania do nowych grup odbiorców. Tych możesz zdobywać przynajmniej na kilka sposobów, z czego dwa są najczęściej stosowane:

  • marketing,
  • dodatkowe kanały sprzedaży.

Teraz skupimy się na dodatkowych kanałach sprzedaży, czyli wyborze portali aukcyjnych oraz innych miejsc przystosowanych do sprzedaży. Jak rozwijać sklep internetowy nie pojawiając się tam, gdzie są klienci? Nie jest to możliwe! Właśnie dlatego kluczowym zadaniem jest stworzenie buyer persony, czyli przeciętnego klienta oraz określenie kanałów, w których dokonuje zakupu.

Sklep internetowy i Allegro – integracja

Niejednokrotnie Allegro stawiane jest w opozycji do sklepu internetowego. Tymczasem są to kanały komplementarne (uzupełniające się) i większości branż warto je prowadzić w sposób równoległy. Dlaczego? Ponieważ do trafiają do nich różne grupy klientów, z różnymi oczekiwaniami.

Połączenie sklepu internetowego i Allegro jest możliwe dzięki dwukierunkowej integracji z Allegro, która automatyzuje sprzedaż.

Każdy z nich pozwala rozwijać sklep w nieco inny sposób:

  • Allegro – docierasz do klientów zdecydowanych na dany towar, a często model. Kupujący są często lojalni wobec Allegro np. poprzez korzystanie z Allegro Smart, co sprawia, że dotarcie do nich przez inny kanał sprzedażowy jest bardzo trudne. Musisz dostosować się do regulaminu oraz płacić prowizję od sprzedaży.
  • Sklep internetowy – docierasz do użytkowników dzięki działaniom marketingowym (Facebook, pozycjonowanie, Google Ads, aktywność na grupach w social media itp.). Kupujący szukają interesującej oferty w wielu kanałach – jeśli dostarczysz im tego, czego szukają to sfinalizują transakcję u Ciebie. Masz możliwość prowadzenia remarketingu, a przede wszystkim dowolność w sposobie prezentacji produktu. Cały zysk ze sprzedaży trafia do Ciebie, ponieważ nie jest pobierana prowizja.

Jako że pierwszy produkt łatwiej jest sprzedać na Allegro niż we własnym sklepie, wielu sprzedawców prowadzenie sprzedaży w e-commerce zaczyna właśnie od Allegro. Jeśli chcesz rozwijać sklep internetowy, nie możesz poprzestawać tylko na tym kanale sprzedaży!

Sklep internetowy i sprzedaż w marketplace’ach

Wielu sprzedawców nie docenia potencjału drzemiącego w marketplace’ach! Tymczasem według prognoz będą odpowiedzialne w 2020 roku za 39% udziału w globalnej sprzedaży online. Marketplace’y to miejsca określane mianem „internetowych targowisk”, które gromadzą w jednym miejscu oferty od wielu sprzedawców z różnych branż. Działają w sposób zbliżony do Allegro, a każdy z nich wyróżnia się innymi zasadami działania.

Sprawdź gotowe integracje z marketplace’ami przygotowane dla klientów Sky-Shop.pl!

Etapy rozwoju sklepu internetowego

W wielu przypadkach rozwijanie sklepu jest ściśle związane z poszerzeniem asortymentu. Nieważne, na jakim etapie biznesu jesteś. Zawsze znajdą się produkty, po które klienci udają się do konkurencji. Zawsze są produkty, które opłaca sprzedawać się sezonowo. Tym sposobem, dzięki sprzedaży na Allegro, prowadząc sklep z zabawkami dziecięcymi, możesz latem sprzedawać grille i wiatraki!

Sprawdź: 24 pomysły na sklep internetowy, wśród których znajdziesz produkty sezonowe!

Integracja z kolejną hurtownią dropshipingową

Najprostszym sposobem na poszerzenie asortymentu i znalezienie nowych produktów jest znalezienie kolejnej hurtowni do współpracy. Wraz z rozwojem sklepu online powinna rozwijać się także sieć dostawców. To oni dadzą Ci dostęp do asortymentu, z którego wybierzesz kolejne towary o największym potencjale sprzedażowym. Pamiętaj, że oprogramowanie Sky-Shop.pl jest w pełni dostosowane do równoczesnej współpracy z kilkoma hurtowniami.

Przeczytaj i dowiedz się:

👉 O co pytać hurtownię przed rozpoczęciem współpracy?

👉 Wiele hurtowni – jedno zamówienie w dropshippingu. Jak sobie z tym radzić?

Cross-selling

Cross-selling, czyli sprzedaż produktów komplementarnych to jeden z najbardziej skutecznych sposobów na zwiększenie wartości koszyka. Dosprzedaż pozwala nie tylko zarabiać więcej, ale i zatrzymywać swoich klientów chcących zrobić kompleksowe zakupy w jednym miejscu. Jakie są przykłady cross-sellingu?

  • buty i środki do impregnacji skóry,
  • telefony komórkowe i szkła hartowane, obudowy,
  • zabawki i inne modele z serii,
  • grille i zestaw akcesoriów do grilla,
  • kosmetyki kolorowe i kosmetyki do demakijażu,
  • wiertarki i zestawy wierteł.

Pamiętaj, że sprzedaż produktów komplementarnych możesz prowadzić niezależnie od tego, czy posiadasz własny magazyn, czy sprzedajesz w dropshippingu. Wystarczy znaleźć dostawcę, który oferuje interesujące Cię towary i uzgodnić warunki współpracy. Później pozostaje sprowadzenie wybranych produktów do siebie lub integracja sklepu z hurtownią.

Rozwinięcie swojego sklepu internetowego o nowe rynki

Masz poczucie, że w obecnej branży osiągnąłeś już wszystko? Widzisz potencjał w produktach niezwiązanych z Twoim dotychczasowym asortymentem? Rozwiń sklep o zupełnie nową branżę. Jeśli do zabawek dziecięcych dołączasz meble do pokoju dziecięcego, możesz dodać kolejną kategorię produktów do sklepu. W przypadku niepowiązanych ze sobą branż np. motoryzacja i wyposażenie kuchni – warto założyć oddzielny sklep.

Dotacja na sklep internetowy

Rozkręcanie biznesu online wymaga zarówno pracy, jak i funduszy, w których zdobyciu pomoże Ci dotacja na sklep internetowy. Jako sprzedawca masz szanse na pozyskanie gotówki zarówno na uruchomienie, jak i rozwój sklepu. Zwróć uwagę na:

  • Dofinansowania z Powiatowego lub Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Przyznawane są osobom bezrobotnym.
  • Dofinansowania z Funduszy Unijnych. W większości przypadków są to dotacje na rozwój e-sklepu. Największe szanse na ich pozyskanie mają firmy, których działalność obejmuje innowacyjne produkty lub narzędzia.
  • Programy kierowane np. Fundusz Rozwoju Przedsiębiorczości organizowane przez fundacje, agencje oraz organy państwowe. Swoim zakresem obejmują konkretny obszar geograficzny lub gałąź rynku.

Niezależnie od tego, którą z form finansowania wybierzesz, miej na uwadze, że warunki przyznawania poszczególnych dotacji na sklep będą zróżnicowane.

Zobacz, na co zwrócić uwagę podczas przeglądania dostępnych programów:

  • zakres terytorialny programu (powiat, województwo);
  • przeznaczenie środków (uruchomienie sklepu bądź jego rozwinięcie), a także warunki ich wykorzystania;
  • zobowiązania wynikające ze skorzystania z dotacji (np. minimalny czas prowadzenia sklepu);
  • warunki dodatkowe (np. liczba zatrudnianych osób);
  • procent finansowania działań (dofinansowania pokrywają od kilkudziesięciu do nawet 100% poniesionych kosztów).

Po wyborze dotacji zwróć szczególną uwagę na regulamin. Wszelkie wątpliwości warto skonsultować z organem, który przyznaje środki. Wnikliwe poznanie zasad pozwoli Ci skompletować wymagane dokumenty oraz przygotować skuteczny wniosek o dofinansowanie.

Jak wypromować sklep internetowy? Skuteczny marketing to podstawa rozwoju

Rozwój sklepu internetowego ma na celu zwiększanie sprzedaży i pozyskiwanie nowych klientów. Nie zrobisz tego bez przemyślanego digital marketingu.

Oto skuteczne sposoby, które pozwolą Ci promować sklep internetowy:

  • SEO. Widoczność w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe powiązane z Twoją branżą to podstawa w e-commerce. Zadbaj o poprawną optymalizację i UX w sklepie.
  • Content marketing. Tworzenie unikalnych i wartościowych treści pozwoli Ci dotrzeć nowych użytkowników i zdobyć wysokie pozycje w Google na frazy powiązane z Twoją ofertą.
  • Reklamy Google Ads. Dają natychmiastowe efekty i stwarzają ogromne możliwości w zakresie personalizacji. Dotrzesz dzięki nim do osób zainteresowanych zakupem w Twoim sklepie, a także tych, którzy już go odwiedzili, ale nie sfinalizowali transakcji.
  • Aktywność w mediach społecznościowych. Twoi klienci, podobnie jak Ty, spędzają tam swój wolny czas. To jednak także ogromny potencjał reklamowy, który warto wykorzystać.
  • E-mail marketing. Wykorzystaj potencjał klientów, którzy już odwiedzili Twój sklep i regularnie wysyłaj do nich newslettery i kampanie mailingowe, informujące o różnego rodzaju promocjach, rabatach czy po prostu nowościach w ofercie.

👉 Dowiedz się więcej o skutecznym marketingu dla sklepu internetowego.

Podsumowanie

Pamiętaj, że sukces sklepu w pełni zależy od Ciebie. Praca włożona w przygotowanie oferty i jej dopracowanie oraz działania promocyjne przełoży się na wyniki sprzedażowe. Wolny czas warto przeznaczyć na działania takie jak:

A jeśli dopiero zaczynasz myśleć o własnej działalności i zastanawiasz się jak założyć sklep internetowy, nie marnuj cennego czasu i spożytkuj go na:

Praca, jaką wykonasz teraz, pozwoli zminimalizować ilość błędów popełnianych na starcie i zbliżyć się do sukcesu!

Dowiedz się także, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.

4.56 avg. rating (91% score) - 9 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.