Z pewnych względów zdecydowałeś o zakończeniu swojej przygody ze sklepem internetowym. Nie musisz jednak spisywać na straty całego czasu włożonego w jego rozwój! Twoja praca może pomóc komuś innemu w prowadzeniu dochodowego biznesu. Dzięki sprzedaży sklepu internetowego zwrócą się także zainwestowane w niego pieniądze.
Musisz wiedzieć, że najważniejsze w całym procesie będzie odpowiednie przygotowanie sklepu oraz jego rozsądna wycena. W końcu zarówno Ty, jako sprzedający, jak i kupiec liczycie przede wszystkim na zysk.
Dowiedz się więc, jak krok po kroku sprzedać sklep internetowy ?
Audyt i optymalizacja, czyli od czego zacząć sprzedaż sklepu internetowego
Sprzedaż sklepu rozpoczyna się od… przygotowania go do sprzedaży. Oto, co warto zrobić na tym etapie:
1. Uważnie przyjrzyj się statystykom sprzedaży
Na pewno będą oczekiwać ich od Ciebie potencjalni kupcy. Znajdziesz je w oprogramowaniu sklepu internetowego oraz Google Analytics – to absolutna podstawa. Oczywiście możesz sięgnąć również do innych narzędzi – programów CRM, systemów ERP czy przeróżnych narzędzi marketingowych.
2. Popraw wyniki
Musisz wykazać, że sklep się rozwija i generuje zyski. Potencjalni nabywcy będą porównywać do siebie poszczególne okresy, np. rok do roku. Postaraj się więc, by liczby były odpowiednio wysokie. Będzie się to prawdopodobnie wiązać z wydatkami na marketing – jednak docelowo powinny się one zwrócić.
? Dowiedz się: Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
3. Ogranicz niepotrzebne koszty
Jednym z ważniejszych wskaźników przy decyzji o kupnie sklepu internetowego są koszta, jakie ten generuje. Dlatego postaraj się wyeliminować zbędne wydatki (często osobiste, jak nowy telefon czy leasing na drogi samochód), które uwzględniasz w rozliczeniu swojej firmy.
4. Oceń skuteczność kanałów marketingowych i wyeliminuj te, które są nieopłacalne
Uruchom narzędzia analityczne i sprawdź, które kanały marketingowe dają rezultat w postaci realnych konwersji. Pamiętaj, że sam ruch na stronie nie będzie nikogo interesował – liczą się transakcje. Jeśli zdecydowałeś się na sprzedaż sklepu internetowego, możesz zrezygnować również z działań, które przynoszą efekty w dłuższej perspektywie, chyba że uważasz, iż będą one atutem w oczach kupujących.
5. Uporządkuj księgowość
Kupujący na pewno będą chcieli zweryfikować Twoją dokumentację księgową. Zadbaj o to, by w trakcie zapoznawania się z rachunkowością i deklaracjami podatkowymi sklepu nie powstało pole do jakichkolwiek niedomówień czy wątpliwości.
? Przeczytaj także: Księgowość dla sklepu internetowego
6. Przygotuj raporty sprzedażowe
Powinny uwzględniać nie tylko przychód, ale także sprawozdania pokazujące historię współpracy z dostawcami, wszelkie faktury oraz wyciągi z kont bankowych. Najlepiej, jeśli sięgają one kilka lat wstecz.
Wycena sklepu internetowego
Za ile sprzedać swój biznes? Nie ma dwóch identycznych sklepów internetowych, dlatego nie ma też uniwersalnych liczb czy wzorów, które pomogą Ci określić wartość Twojego sklepu.
Uruchomienie sklepu internetowego jest dziś bardzo szybkie i proste – na wartości zyskują więc te przedsiębiorstwa, które generują realne zyski i utrzymują się na rynku od jakiegoś czasu. Chodzi w końcu o jak największy zwrot z inwestycji.
Musisz także pamiętać, że wycena Twojego sklepu w ogromnej mierze zależy od innych sklepów internetowych. Im bardziej wyróżnia się on na ich tle, tym łatwiej będzie Ci znaleźć kupca.
Najważniejszym kryterium są jednak zyski, które generujesz. Wydatki związane z pozycjonowaniem czy domeną nie będą dla potencjalnych kupców istotnym argumentem.
? Dowiedz się również: Ile kosztuje prowadzenie i założenie sklepu internetowego?
Jakie taktyki możesz obrać przy wycenianiu sklepu?
- Załóżmy, że Twój sklep generuje zysk na poziomie 100 tysięcy złotych netto rocznie. Czy oznacza to, że powinieneś go sprzedać za 100 tysięcy? Możesz to zrobić. Jednak w takim wypadku potencjalny kupiec może liczyć na zwrot inwestycji już po roku od zakupu. To bardzo krótki okres – dlatego w branży roczny zysk mnoży się tak, by inwestycja zwróciła się po 2 czy 3 latach.
- Inny sposób to wycena na podstawie nie tyle zysku, co liczby klientów. Załóżmy, że Twój sklep rocznie odwiedza 5 tysięcy osób, a każda z nich dokonuje transakcji na średnio 200 zł. Musisz dodać do tego średni koszt pozyskania klienta, który może wynosić np. 10 zł. Wycena wygląda wtedy następująco: 50 000 x 200 = 1 000 000 – 50 000 (koszt pozyskania) = 950 000. Możesz także, podobnie jak powyżej, pomnożyć otrzymaną liczbę przez liczbę lat, w czasie których inwestycja ma się zwrócić.
Jak wspomnieliśmy wyżej, uniwersalna taktyka wyceny sklepu internetowego jednak nie istnieje. Wszystkie informacje, które znajdziesz w tym artykule, to jedynie sugestie. Pamiętaj o tym, że to Ty najlepiej znasz i rozumiesz swój biznes, a więc jesteś w stanie najlepiej określić jego wartość.
Jakie elementy musisz uwzględnić przy wycenie sklepu internetowego?
- łatwość rozpoczęcia prowadzenia sklepu i zarabiania (!) przez nowego właściciela – czy jest to realne już od pierwszego dnia?,
- liczbę konwersji w sklepie (rok do roku/miesiąc do miesiąca),
- analizę branży, w której działa sklep,
- perspektywy rozwoju branży i sklepu,
- analizę konkurencji,
- unikalność sprzedawanych produktów,
- skuteczność prowadzonych działań marketingowych,
- świadomość marki na rynku.
Jak sprzedać sklep internetowy, czyli gdzie szukać potencjalnych kupców?
Najbardziej oczywiste odpowiedzi są czasem najlepsze – dodawaj ogłoszenia o sprzedaży tam, gdzie bywają osoby zainteresowane branżą, w której prowadzisz sprzedaż, lub szeroko rozumianą branżą e-commerce. Jedną ze świetnych opcji są więc wszelkie grupy na Facebooku oraz fora.
Dołącz do grup Sky-Shop na Facebooku:
Możesz próbować również zamieszczać informacje o sprzedaży na tradycyjnych portalach ogłoszeniowych. Istnieją także strony przeznaczone do umieszczania ogłoszeń o sprzedaży firmy – jak na przykład sprzedambiznes.pl.
❕ Nie umieszczaj ogłoszeń o sprzedaży bezpośrednio na stronie głównej czy profilach w mediach społecznościowych – możesz w ten sposób odstraszyć potencjalnych klientów sklepu.
Umowa sprzedaży sklepu internetowego
Sprzedając sklep internetowy, musisz przenieść wszelkie prawa na nowego właściciela. Służy do tego oczywiście stosowna umowa.
Oprócz standardowych elementów, jak data i miejsce zawarcia umowy, dane stron, informacje o poufności, muszą się w niej znaleźć informacje odnośnie wszystkich kwestii, do których zyskuje prawo nowy właściciel. W większości sklepów internetowych będą to:
- prawo do korzystania z domeny internetowej,
- dostęp do oprogramowania sklepu internetowego,
- prawa i dostępy do kont na platformach zakupowych (Allegro, Ceneo, eBay),
- projekt graficzny oraz wszelkie grafiki użyte w sklepie,
- wszelkie treści (opisy produktów i kategorii, artykuły blogowe, zdjęcia),
- bazy danych, w tym danych osobowych klientów,
- znaki towarowe sklepu,
- regulamin i polityka prywatności,
- prawo własności rzeczy ruchomych, tj. nośników danych, kopii zapasowych, egzemplarzy utworów objętych prawami autorskimi,
- prawa i obowiązki wynikające z umów z podwykonawcami, hurtowniami oraz firmami udostępniającymi bramkę płatności oraz kurierami,
- certyfikat SSL,
- dostępy i prawa do narzędzi marketingowych,
- prawa i obowiązki wynikające z umów o udostępnienie serwera/usług hostingowych,
- prawo do korzystania z kont w mediach społecznościowych powiązanych ze sklepem,
- prawa i obowiązki wynikające z umów licencyjnych.
Sprzedaż sklepu internetowego – podsumowanie
Sprzedaż sklepu internetowego to bez wątpienia odważna decyzja – jednak pod warunkiem, że odpowiednio się do niej przygotujesz, całe ryzyko znika, a pozostaje tylko szansa na zysk. Pamiętaj, aby:
- Przygotować sklep do sprzedaży, analizując osiągane przez niego wyniki, poprawiając je, a także porządkując wszelkie sprawy związane z księgowością i współpracą z innymi firmami.
- Wycenić sklep, uwzględniając przede wszystkim generowane przez niego koszty i zyski.
- Znaleźć miejsca, gdzie bywają osoby zainteresowane biznesem oraz branżą e-commerce, i zamieścić tam swoją ofertę.
- Sporządzić umowę sprzedaży, w której przekażesz prawa nie tylko do samego sklepu, ale także wszystkich narzędzi i danych niezbędnych do jego prowadzenia.
Jeśli masz jakiekolwiek pytania związane ze sprzedażą sklepu internetowego, zachęcamy do kontaktu!