Czy wiesz, że zatrzymanie klienta, który już raz dokonał zakupu w Twoim sklepie internetowym, jest pięciokrotnie łatwiejsze i tańsze od zdobycia nowego? Postaw więc na marketing relacji – działania, dzięki którym zyskasz stałych klientów oraz inne wynikające z ich posiadania korzyści. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się:
- Co to jest marketing relacyjny i dlaczego warto się nim zająć w sklepie internetowym?
- Na czym polega budowanie relacji z klientem i jak to robić w biznesie e-commerce?
- Jak budować relacje z klientami sklepu z pomocą platformy do sprzedaży online Sky-Shop?
Spis treści artykułu
- Czym jest marketing relacji?
- Dlaczego warto budować relacje z klientami e-sklepu?
- Marketing relacyjny w e-commerce
- Narzędzia do budowania relacji z klientami w Sky-Shop
- Podsumowanie
Czym jest marketing relacji?
Praktycznie każdy biznes, również e-commerce, opiera się na relacjach. Marketing relacyjny ukierunkowany jest na ich budowanie i ulepszanie.
Jest to strategia, której założenia realizuje się przy pomocy szeroko rozumianej komunikacji – zarówno tej bezpośredniej (np. poprzez obsługę klienta), jak i ogólnej (np. w mediach społecznościowych).
Marketing relacji ma na celu:
- poznanie klientów, ich potrzeb i oczekiwań – co pozwala się do nich dostosować;
- tworzenie trwałych, partnerskich relacji z klientami – z korzyściami dla obu jej stron.
Marketing relacji obejmuje te działania z zakresu obsługi klienta, PR czy brandingu, które prowadzą do zdobycia sympatii, zaufania i lojalności klientów oraz partnerów biznesowych.
👉 Sprawdź, co to jest lojalność klienta i jak ją budować.
Warto przy tym wspomnieć, że marketing relacji sięga głębiej od typowego, skierowanego w stronę sprecyzowanej, jednak zawsze anonimowej, grupy docelowej.
Marketing relacyjny, inaczej – partnerski, polega na podtrzymywaniu znacznie bliższych, bardziej przyjaznych relacji z klientami. Sprawdź, czemu należy o niego zadbać w sklepie internetowym.
Dlaczego warto budować relacje z klientami?
Marketingiem relacyjnym warto zająć się niezależnie od tego, w jakiej branży prowadzi się biznes i jakiego typu relacje w niej dominują – B2C (biznes-konsument) czy B2B (biznes dla biznesu).
Budowanie relacji z klientami procentuje jednak szczególnie właśnie w sprzedaży internetowej, w której dzięki marketingowi relacyjnemu możesz:
- zoptymalizować ofertę i sposoby sprzedaży tak, by odpowiadały w 100% określonym klientom;
- zyskać sympatię i zaufanie klientów, a wraz z nimi dobre opinie i świetny wizerunek oraz rekomendacje;
- zatrzymać lojalnych klientów i czerpać zyski z ich zakupów czy angażować ich w życie marki.
👉 Najpierw jednak wyeliminuj błędy wspomniane w artykule jak stracić klienta?
Marketing relacyjny w e-commerce
Marketing relacyjny w sklepie internetowym możesz prowadzić w sposób aktywny (np. działając w social media czy obsługując klientów) oraz pasywny/automatyczny (np. ustawiając odpowiednie komunikaty w mailach wysyłanych klientom czy też korzystając z programu lojkalnościowego).
Możesz potraktować ten temat w sposób ogólny (i zajmować się marketingiem relacji z określoną grupą docelową) oraz szczególny (i budować tym samym bliskie relacje z konkretnymi, np. kluczowymi klientami oraz partnerami biznesowymi).
Budowanie relacji z klientami sklepu internetowego
Budowanie relacji z klientami ułatwią Ci social media. Realizując przemyślaną strategię komunikacji w mediach społecznościowych zdobędziesz sympatię odbiorców i dowiesz się, czego potrzebują. Ponadto, przez Facebooka czy Instagram łatwo będzie Ci utrzymać bezpośredni kontakt z klientami, niezbędny do budowania bliskich relacji.
Zauważ, że dochodzi do niego również, gdy to klienci odzywają się do Ciebie pierwsi – także w nieprzyjemnych sprawach np. reklamacji. W marketingu relacyjnym chodzi o to, by wykorzystać te okazje do nawiązania przyjaznych stosunków. Obsługuj klientów tak, by ich poznać, np. proś ich o opinie czy sugestie zmian w sklepie.
W ideę marketingu relacyjnego wpisuje się również organizacja konkursów – szczególnie takich, które angażują uczestników w kreację treści promocyjnych. Poprzez wspólną zabawę zbudujesz relacje z osobami, które zdecydowały się na wzięcie udziału w Twojej akcji.
W budowaniu relacji z klientami sklepu internetowego mogą pomóc także influencerzy. Kampania promocyjna z ich udziałem (np. na Instagramie), powinna nie tylko zwiększyć zasięgi i liczbę odbiorców, do których docierają komunikaty sklepu, ale także umocnić relacje z istniejącymi klientami.
👉 Dowiedz się więcej na temat influencer marketingu.
Narzędzia do budowania relacji z klientami w Sky-Shop
W oprogramowaniu do prowadzenia sklepu internetowego Sky-Shop znajdziesz różne narzędzia, które pomogą Ci w prowadzeniu działań z zakresu marketingu relacyjnego w Twoim sklepie.
Platforma posiada między innymi:
- Przyjazny proces składania zamówienia w e-sklepie | Szybki koszyk, możliwość dokonania zakupu bez rejestracji oraz logowania przy pomocy Facebooka czy konta Google docenią wszyscy klienci Twojego sklepu.
- Konta klientów | Zapisane w nich dane umożliwią Ci poznanie Twoich klientów i ich potrzeb. Możesz je wykorzystać do prowadzenia działań remarketingowych.
- Newsletter | Regularny mailing do osób zapisanych w bazie pozwoli Ci wchodzić w interakcje z klientami, oferować im rabaty czy zbierać od nich opinie.
- System rabatowy | Promocje przyciągną zarówno klientów, którzy już dokonali zakupów w Twoim sklepie, jak i tych, którzy będą chcieli zrobić to po raz pierwszy.
- Blog | Interesujący, angażujący i wspierający pozycjonowanie content pomoże Ci zatrzymać klientów przy sobie i zaoferować im nowe produkty.
- Program lojalnościowy | System wynagradzający lojalnych klientów Twojego sklepu zachęci ich do dokonywania kolejnych zakupów i wzbudzi pozytywne skojarzenia z Twoją marką.
Podsumowanie
Marketing relacyjny to taki sposób promocji biznesu, który opiera się na budowaniu relacji z odbiorcami i klientami. Marketing tego rodzaju sprawdza się szczególnie w e-commerce, gdzie lojalni klienci są na wagę złota. Marketingiem relacji w sklepie internetowym możesz zająć się już teraz. Co możesz zrobić, by o niego zadbać?
- Działaj w social media, prowadź bloga i organizuj konkursy, aktywnie angażując odbiorców;
- Zoptymalizuj koszyk, usprawnij obsługę klienta i oferuj rabaty, czyniąc sklep przyjaznym;
- Wprowadź konta klientów, newsletter i program lojalnościowy, by zdobyć stałych klientów.
W tych i innych działaniach z zakresu marketingu relacji pomoże Ci platforma e-commerce Sky-Shop – przetestuj oprogramowanie bezpłatnie, by poznać wszystkie funkcje ułatwiające sprzedaż internetową, jakie dla Ciebie przygotowaliśmy!